Titel
1
|
Det danske politiske system ift. gymnasievalg
Med udgangspunkt i casen om den nye aftale om elevfordeling undersøges det politiske system i Danmark.
Casen behandles induktivt og medfører en række relevante spørgsmål med relevans for det danske politiske systems funktionsmåde, herunder hvem der træffer beslutninger i DK og hvordan de gør det.
Kernestof omhandler
Det politiske system i DK
- magtens tredeling i Danmark og de politiske aktørers arbejdsområder, herunder regering, folketing, embedsværk og partiadfærd (Molins model)
- Lovgivning og den politiske proces: hvordan bliver en aftale til? Forligspartier, aftaletekst, lovbehandlinger og aktører.
Ideologier
- socialisme, liberalisme, konservatisme
- Statens magt og rolle.
- Planøkonomi vs. markedslogik
- frihedsopfattelser (negative og positive frihedsbegreb)
Integration:
- sammenhængskraft, værdifællesskab
- Integration i samfundet - fællesbevidsthed og sammenhængskraft.
- klasseforskelle, værdiforskelle ml. etniske grupper i DK, Klassepolarisering
Kompetencer
- Kvantitativ metode (opstilling, præsentation og fortolkning af tabeller via uddannelsesstatistik.dk)
- kvalitativ metode: analyse af debatter (kronikker + TV-debat)
- Diskussion og formel debat
Kernebegreber (ikke udtømmende)
Ideologi, menneskesyn, samfundsopfattelse, statens rolle, liberalisme, socialisme, konservatisme, kapitalisme, marxisme, positiv frihed, negativ frihed, fordelingspolitik, værdipolitik, Molins model, Eastons model, demokrati, den parlamentariske styringskæde, politiske aktører, partier, interesseorganisationer, græsrodsbevægelser, klassepartier, catch all-partier, regering, regeringspartier, støttepartier, oppositionspartier, folketing, lovgivningsprocessens faser, høringssvar, negativ parlamentarisme, domstole, social og etnisk polarisering
|