Holdet 2022 SA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Maria Schmidt
Hold 2022 SA/u (1u SA, 2u SA, 3u SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik og demokrati
Titel 2 Ungdomsidentitet i en digitaliseret verden
Titel 3 Hvordan indretter vi fremtiden?
Titel 4 Ideologi og sociale forhold
Titel 5 Magt og politik i Danmark
Titel 6 Økonomi
Titel 7 EP-valg 2024
Titel 8 International politik
Titel 9 EU - kan vi handle i fællesskab?
Titel 10 Sociologiske samtidsdiagnoser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)


Titel 3 Hvordan indretter vi fremtiden?

Dette forløb har fokus på hvad vores indretning af såvel arbejdsmarkedet som byrum betyder for vores identitet og trivsel. '
Vi har læst forskellige sociologiske vinkler på arbejdsmarkedet: taylorisme, Gorz, Marx, Standing m.fl. og så har vi diskuteret fremtidens arbejdsmarked.
Derudover har vi haft fokus på bysociologi, hvor vi har fokuseret på politiske kampe om byrummet i København.
Vi var i forbindelse med dette forløb til et UNG:DOX-arrangement i Cinemateket, hvor vi så filmen "After Work". Vi så desuden filmen "Sorry, we missed you" af Ken Loach.
Endelig havde eleverne også en studieretningsdag i København, hvor de vurderede forskellige områders bæredygtighed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Identitet i det senmoderne 12-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ideologi og sociale forhold

Dette forløb ledte op til studieturen i Manchester og Edinburgh, hvor vi fokuserede på sociale og politiske udfordringer i UK i kølvandet på Brexit.
Eleverne foretog på studieturen kvalitative interviews om henholdsvis fattigdom, splittelse i UK og Brexit.
Derudover læster vi om ideologierne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Magt og politik i Danmark

Klassisk politik-forløb, hvor vi så på vælger- og partiadfærd, parlamentarisme, regeringskonstellationer og magt. Vi kiggede herunder på den konkrete situation i dansk politik - bl.a. regeringens skatteudspil og opbakningen til SVM-regeringen som sådan.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fattigdom og ulighed i UK 24-10-2023
Socialdemokraten 14-11-2023
SVM-regeringen 03-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Økonomi

Klassisk økonomiforløb, hvor vi beskæftigede os med de økonomiske mål og målkonflikter - særligt i forhold til vækst og klima. Vi så på økonomiske sammenhænge og de økonomiske politikker.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klimamål og økonomi 01-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 EP-valg 2024

Klassen deltog i et debat-arrangement med partiernes EP-kandidater. Derudover så vi på nogle af de sager, EU lovgiver om, og på de danske partiers tilhørsforhold til de politiske grupper i Europa-Parlamentet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 International politik

I dette forløb læser vi de klassiske IP-teorier og analyserer Ukraine-krigen og andre nutidige konflikter med brug af teorierne. Vi vil også fokusere særligt på USA's rolle i verden og se på, hvilken betydning det har, hvem der bliver præsident ved valget i forhold til, hvilken udenrigspolitik, vi kan forvente, at USA vil føre i fremtiden og hvad dette vil betyde for Europas sikkerhed og udenrigspolitik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Økonomi og arbejdsmarked 15-09-2024
Dansk udenrigspolitik 29-09-2024
Ny verdensorden? 10-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 EU - kan vi handle i fællesskab?

Her beskæftigede vi os med institutionerne, integrationsteorierne og historien. Vi havde frem for alt fokus på temaerne udvidelse og evne til at agere samlet i lyset af Ukraine-krigen og Trumps 2. præsidentperiode.
Forløbet afsluttedes med, at eleverne lavede fremlæggelser om en selvvalgt EU-case.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3u SA skr. prøve 13-12-2024
EU - hvilket fællesskab? 23-12-2024
3u SA skr. prøve#2 28-01-2025
EU-projekt 04-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Sociologiske samtidsdiagnoser

Her læste korte uddrag fra forskellige, moderne sociologer, så på social arv og på debatten om feministisk økonomi.
Undervejs i dette forløb deltog klassen i et UNG:DOX-arrangement, hvor vi så filmen "Mr. Nobody against Putin" med efterfølgende oplæg.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøgelse om integration og medborgerskab 27-04-2025
Synopsis eksamen 14-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer