Holdet 2022 SP/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Thomas Lyng Andersen
Hold 2022 SP/s (1s SP, 2s SP, 3s SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til spansk
Titel 2 Conversación y gramática
Titel 3 UNESCO studietur
Titel 4 Migración
Titel 5 Una gira por Latinoamérica
Titel 6 Frida Kahlo y Diego Rivera
Titel 7 Viajes y turismo
Titel 8 Fútbol e identidad
Titel 9 La Guerra Civil Española
Titel 10 Jóvenes en Latinoamérica

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til spansk

Indhold og formål:

Vi fortsætter introduktionen til spansk med udbygning af ordforrådet herunder gloser og vendinger til café/restaurantbesøg, skolen, ugedage, måneder, farver, vejret, udseende, fritid, bolig og familie. Grammatisk arbejder vi især med ser/estar/ hay, pronominer, verbers bøjning i præsens, diftogering, vokalskifte, refleksive verber, nær fremtid, gerundium, perfektum samt kongruens ved adjektiver.

Materiale:
Inge Margrethe Clausen m.fl., "Caminando Grundbog", til og med Unidad 4b s. 72
Inge Margrethe Clausen m.fl., "Caminando Øvebog", til og med Unidad 4b s. 43
Tengberg Media: "Spansk grammatik i bevægelse med tener og præpositioner

Sange:
Manu Chao: "Me gustas tú"

Film og filmklip:
Pedro Almodóvar: "Julieta", 2016
David Trueba: "Vivir es fácil con los ojos cerrados", 2013
NEEM básico: "Qué meto en la maleta?" - https://www.youtube.com/watch?v=X_gV8_GiRyI
NEEM báciso: "Un paseo por mi ciudad" - https://www.youtube.com/watch?v=lvMh0OrcttM

Arbejdsformer:
Lytteøvelser, tekstlæsning, udtaleøvelser, mundtlig og skriftlig tekstproduktion, quizlet, duolingo, rollespil/dialogøvelser, elevproducerede korte film.
Selvvalgt spansksproget film.

Omfang: ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 UNESCO studietur

Vi forbereder vores UNESCO studietur med forskelligt materiale.

Der er læst tekster fra "Caminando" med fokus på ordforrådstilegnelse indenfor emnet; at rejse.

Eleverne arbejder med deres fremlæggelser om udvalgte dele/besøg, de skal holde undervejs på rejsen i Portugal og Spanien.

Desuden introduceres eleverne til delprøve 1 og 2 med emnerne "viajes y turismo".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Migración

Indhold og formål:
Emne om de faktorer, der tilskynder latinamerikanere til at emigrere til USA. Fokus er på selve rejsen samt på de levevilkår immigranterne får i USA, herunder tosprogethed og identitetsdannelse. Formålet er indblik i den latinamerikanske verden samt kulturelle og interkulturelle kompetencer.

Materiale:
"Interview med Alma Cruz" (fra bogen Retratos latinos en California, Gyldendal, 2012, side 59-61).

Dokumenter med factores de empuje y factores de atracción
'Sin nombre' (film)

Grammatik:
Pronomener
Præpositioner
Dativstyrende verber

Arbejdsformer:
Glosetræning, tekstlæsning, conversation

Herudover er eleverne introduceret til delprøve 1 og 2, og der er arbejdet stilladseret med opgaverne i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Una gira por Latinoamérica

Indhold og formål:
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til Latinamerika med regionens kulturelle mangfoldighed og samfundsmæssige udfordringer. Med udgangspunkt i tekster fra bogen La identidad contrastada beskæftiger vi os med Colombia, Mexico og Chile.

México:
Aby fra La identidad contrastada

Colombia:
Mario fra la identidad contrastada

Chile:
Nicolás fra identidad contrastada

Grammatik: Hit verber, verbalperifraser og personlige pronominer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Frida Kahlo y Diego Rivera

Omfang: 34,8 sider.

Særlig fokus: Frida Kahlo og Diego Riveras liv og kunst. Revolutionen og kunsten (den nye mexicanske nationalidentitet i kunsten "la mexicanidad"). Forløbet har desuden haft særlig fokus på billedbeskrivelse i form af mundtlige præsentationer.

Materiale:
"Frida Kalho y Diego Rivera", Marianne Havsteen og Estíbaliz Hernández M. Brink, Gyldendal uddannelse, 2002
s. 7-28, s. 29-31, s. 37-40, s. 40-43, s. 43-47

AV-materiale:
"Frida", Produktionsår 2002, Genre:Drama, Instruktør: Julie Taymor, Medvirkende;Salma Hayek, Alfred Molina, Geoffrey Rush, Ashley Judd (spillefilm).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Viajes y turismo

I forløbet arbejder vi med emnet "at rejse".
Hvorfor rejser man og hvad er de positive og negative konsekvenser ved turisme (herunder "turismofobi").

Kilder:
Interviews fra spansktalende (eget materiale, findes i kompendiet s. 6-7)

Artikler:

http://www.bbc.com/mundo/noticias-40107507 (turismofobia)

AV-materiale:

Film:
Diarios de motocicleta

Eleverne har i grupper arbejdet med en fremlæggelse omkring et selvvalgt spansktalende land, omkring hvilke muligheder man har som rejsende i det pågældende land.  

Grammatisk fokus:
verbernes tider: præsens, aspekt (præteritum og imperfektum), pluskvamperfektum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fútbol e identidad

Forløbet omhandler sportens betydning i Spanien og Latinamerika og til sammenligning med Danmark.

Grammatisk fokus under emnet er især dativstyrende verber (gustar), verbalperifraser og datiderne. Desuden SER/ESTAR/HAY og billedbeskrivelse.
Herudover introduktion til konjunktiv.

Glosetræning, tekstforståelse, højtlæsning, mundtlighed via billedbeskrivelser og "menings/ytringsverber", diskussionsøvelser, gruppearbejde og selvstændigt arbejde, skriftligt produkt (oversættelser/opgaver + at skrive en blog, Kultur- og samfundsforståelse).

Materiale:

Fra bogen ”La Guerra Civil Española – La dictadura franquista y la memoria histórica”, Caprani, Helene, 2024:
”El fútbol” (s. 104) og ”Real Madrid y CF Barcelona” (s. 105-106)

Om sport, fritid og hichas/Barra bravas: "El deporte", Pilmark & Haakansson, 2011.
s. 33-36

Fra bogen: "Retratos argentinos", Svendsen, Dorthe, 2012
"Entrevista con Fernando Martín" s. 38-43.

Fra bogen “España en la calle”, Klock, K., Tønner, M., 2019
Spanien – Banderas en los balcones: “Han despertado el toro español” s. 48-50.

Película:
El fútbol es Dios (dokumentar).
Manuskript:
"El fútbol es Dios" fra "El Deporte", s. 33-37 Pilmark og Haakansson, 2011.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 La Guerra Civil Española

Tema sobre la historia de España:

Vi har arbejdet med “La guerra civil” y “España actual”

Textos:
Historisk introduktion til den spanske borgerkrig:
“La Guerra Civil” og “La época de Franco (1939-1975)” om den spanske borgerkrig og perioden fra 1939-1975 under Francos diktatur (ukendt kilde).

Fra bogen “La Guerra Civil Española – La dictadura franquista y la memoria histórica”, Caprani, Helene, 2025:
“La Guerra Civil Española” (dansk introduktion), s. 23
“Los dos bandos”, s. 25
“El bando republicano”, s. 25-26
“El bando sublevado”, s. 26

Fra bogen “España en la calle”, Klock, K., Tønner, M., 2019
“Francisco Franco – El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte” (s. 66-68).
“Gadens symboler – Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas” (s. 70-72).
“Massegrave – Entre cráneos y huesos: “Lloro cuando encuentro juguetes”” (s. 74-76).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Jóvenes en Latinoamérica

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer