Holdet 2022 SP/hknx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Mikkel Lundkjær Rasmussen, Nana Chileshe Tobiesen, Rune Bredahl Rasmussen
Hold 2022 SP/hknx (1hknx SP, 2hknx SP, 3hknx SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basisforløb i spansk - Caminando
Titel 2 Conversación y gramática
Titel 3 México
Titel 4 Jóvenes en España
Titel 5 Cuba (Eksamenstema)
Titel 6 Pandillas en Latinoamérica ( Eksamenstema)
Titel 7 Jóvenes y España actual ( Eksamenstema)
Titel 8 Træning af billedbeskrivelse
Titel 9 Anvendt grammatik
Titel 10 Repetition
Titel 11 Skriftlig eksamen
Titel 12 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basisforløb i spansk - Caminando

Vi fortsætter introduktionen til spansk med udbygning af ordforrådet, herunder gloser og vendinger til café/restaurantbesøg, skolen, ugedage, måneder, tøj, udseende, vejr, fritid, bolig og familie.
Det grammatiske fokus er især på ser/estar/ hay, pronominer, verbers bøjning i præsens, verbers diftongering og vokalskifte, refleksive verber, nær fremtid, gerundium, perfektum, samt kongruens ved adjektiver.

Materiale:
Inge Margrethe Clausen m.fl., "Caminando Grundbog", til og med Unidad 4d s. 79
Inge Margrethe Clausen m.fl., "Caminando Øvebog", til og med Unidad 4c s. 50
Tengberg Media: "Spansk grammatik i bevægelse med tener og præpositioner

Sange:
Manu Chao: "Me gustas tú"
+ andre

Film og filmklip:
La Casa de Papel - sæson 1
Extra espanol Episode 1 Spanish and English subtitles
TikTok-videoer
+ andet

Arbejdsformer:
Lytteøvelser, tekstlæsning, udtaleøvelser, mundtlig og skriftlig tekstproduktion, fysiske glosekort, duolingo, rollespil/dialogøvelser, elevproducerede korte film, småspil.
Selvvalgt spansksproget film.

Omfang: ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Conversación y gramática

Indhold og formål:
Vi genoptager introduktionen til spansk med udbygning af ordforråd, samtale og sætningskonstruktioner.
Vi repeterer ser/estar/hay/tener, verbers bøjning i præsens, diftongering, nær fremtid, perfektum, gerundium og kongruens ved adjektiver.

Materiale:
Inge Margrethe Clausen m.fl., "Caminando Grundbog" (til side 99)
Inge Margrethe Clausen m.fl., "Caminando Øvebog" (til side 62)
Juanes ´La camisa negra´
Shakira ´Suerte

Arbejdsformer:
Lytteøvelser, tekstlæsning, udtaleøvelser, mundtlig og skriftlig tekstproduktion, glosetræning rollespil/dialogøvelser, duolingo, sangtekster.

Omfang: ca. xx sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 México

Indhold og formål:
Emne om Mexico med fokus på ’Día de los muertos’, kultur, historie og moderne levevilkår i Ciudad de México. Grammatisk fokus på de to datidsformer imperfektum og præteritum, pronominer og verbers bøjning. Træning i at afholde præsentationer på spansk.

Materiale:
Diverse tekster og opgaver om ’Dia de los muertos’.
”Aby de México” fra 'La identidad contrastada'.
Bache og Rosenkilde: "Aquí esta Grundbog", Gydendal 2012
Bache og Rosenkilde: "Aquí esta Øvebog", Gydendal 2017
Gloser til præsentationer

Arbejdsformer:
Quizlet glosetræning
Tekstlæsning og samtale
Billedbeskrivelse
Elevpræsentationer
Elevproducerede film om Mexico.


Omfang: xx sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Jóvenes en España

Indhold og formål:
Emne om forskellige typer af unge i Spanien. Der er særligt fokus på ordforråd indenfor interesser, fritid og ungdomsliv samt billedbeskrivelse og hitverbers bøjning. Derudover har vi fokus på skriftlighed og delprøve 1.

Materiale:
"Estrella de Sevilla" i Rosenkilde, La buena vida, Gyldendal, 2014
"Alejandro de Madrid" i Rosenkilde, La buena vida, Gyldendal, 2014
"Élite" sæson 1 afsnit 1+2 (2018)

Andet materiale:
Bache og Rosenkilde: "Aquí esta Grundbog", Gydendal 2012
Bache og Rosenkilde: "Aquí esta Øvebog", Gydendal 2017

Arbejdsmetoder:
Samtaleøvelser ud fra mind-maps
Tekstlæsning, oversættelse og lytteøvelser
Billedbeskrivelse
Elevoplæg om grammatik
Quizlet

Grammatik:
At være på spansk
Hitverber
Adjektiver
Genitiv
Refleksive verber


Omfang: xx sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Cuba (Eksamenstema)

Formålet med forløbet er at eleverne tilegner sig viden om Cubas historie før og efter revolutionen i 1959, samfundsindretning og kultur

I forløbet bliver eleverne kort introduceret til Cubas historie fra koloniseringen i 1492 til uafhængighedskrigen i 1898.
Eleverne vil lave oplæg om det cubanske styre under Fulgencio Batista med fokus på spilleøkonomien og racismen i samfundet (amerikanernes tilstedeværelse), samt den cubanske revolution i 1959 med fokus på det gratis skole og sundhedssystem. Eleverne finder også selv information via internettet og artikler.
Endvidere beskæftiger eleverne sig med religion, sundhedssystemet og synet på homoseksualitet i Cuba.
Der er særligt fokus på livet i Cuba og glæden ved livet. I den forbindelse har eleverne beskæftigede sig cubanernes forhold til sex og deres  glæde ved musik.
Eleverne har set dokumentaren Sex i Cuba (sunny side of sex), som viser cubanernes positive forhold til sex og med udgangspunkt i teksten Patricia la jinetera belyses det negative aspekt af fattigdommen, som har ført til prostitution.  
Musikkulturen og glæden ved musik er blevet belyst via filmen Buena Vista Social Club. Eleverne har beskæftiget sig med ældre musikere tilgang til livet (livsglæden på trods af økonomisk fattigdom). Vi læser om forsangeren Ibrahim Ferrer’s opvækst og liv. Herudover kommer vi ind på Ferrer’s indirekte kritik af det cubanske styres politik (borgernes rettigheder og fattigdom).
Ligeledes har eleverne fået indblik i Celia Cruz' kritik af det cubanske styre gennem sangen Yo viviré.

I forløbet har vi læst om  systemkritikeren El Sexto ,kunsteren Danilo Maldonado der har lavet en udstilling med to grise, som han navngav Raul & Fidel Castro, Derefter blev han fængselet af myndighederne for sin kritik af det cubanske styre.

Se også Grammatik og supplerende stof Cuba før og nu for yderligere tekster

Materiale
Cuba en Miami, Aase Kledal & Ulla Ringgaard, Gyldendal, 2015, siderne 74-75 (1,4 sider)     
Cuba, la lucha cubana, Anny Holmgaard forlaget EA, siderne 5 (La historia) , 7 ( Cuba Bajo Batista), 9 ( La revolución en 1959),  11-12  (1,45+0,78+1,39 + 2,24 sider = 5,8 sider)
Ole Lohmann: Retratos de Cuba: siderne 30-35=  Patricia la jinetera , 49-52  = Buena Vista Social Club ( Ibrahim Ferrer)
Dokumentar: Sex i Cuba (sunny side of sex), instrueret af Sunny Bergman, 2012, DR (4 sider)  
Dokumentar: Buena Vista Social Club instrueret af Wem Wenders, 1999 ( 4 sider)
Teksten om El Sexto: http://rpp.pe/mundo/estados-unidos/artista-cubano-recrea-obra-con-cerdos-quele-
llevo-a-la-carcel-noticia-941448

Tilladte ordbøger:
https: //www.ordbogen.com
https://www.rae.es
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Cuba (Datid (aspekt)) 15-09-2024
Buena Vista Social Club 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Pandillas en Latinoamérica ( Eksamenstema)

I forløbet er der fokus at forstå og tale spansk om bandemiljøet i Latinamerika.

I forløbet får eleverne indblik i, hvor og hvordan banderne er opstået, de socio-økonomiske forhold i Latinamerika, samt  hvorfor unge bliver tiltrukket af banderne og bandekulturen.  

1) Eleverne bliver introduceret til, hvordan banderne er opstået som følge af borgerkrigen i El Salvador, idet banderne Maras er skabt af salvadoranske immigranter i gettoerne i Los Angeles (USA).
Eleverne får indblik i Latinamerikas fattigdom og de unges udsigtsløse fremtid.

2) Dokumentaren: Entras si quieres, sales si puedes

Vi undersøger, hvorfor Carlos og Isabel er kommet ind i banderne og hvorfor de vil ud af banderne. Endvidere har vi belyst problemerne med at komme ud af banderne.

I forbindelse med Pandilla-temaet laver eleverne skriftlige opgaver om pandillas, som har fokus på forskellige grammatiske aspekter (bla. brugen af ser, estar, hay, perfektum, præteritum og imperfektum.)

3) Vi ser filmen Sin nombres, hvor eleverne har fokus på levevilkår, årsager til at komme ind bander og til migration.


Materiale:
Grammatiske fokuspunkter:

Præteritum og imperfektum
Perfektum og Pluskvamperfektum
Muy og mucho.
Adverbier

Film: Entras si quieres, sales si puedes. (1 side)
Film: Sin Nombre. (5 sider)


http://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
http://www.memrise.com/course/376498/narcocultura-glosario/
http://www.learningspanish-spain.com/muy-and-mucho.aspx
http://www.memrise.com/course/386679/sin-nombre-2/
http://quizlet.com/48206852/perfecto-flash-cards/
http://quizlet.com/47840587/sprgeord-flash-cards/#
https://www.youtube.com/watch?v=pb6DPOQumg0 https://www.youtube.com/watch?v=jU-xJ4pqVj8

Tilladte ordbøger:
https: //www.ordbogen.com
https://www.rae.es
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Jóvenes y España actual ( Eksamenstema)

I dette forløb skal eleverne få kendskab og viden om unges liv i Spanien
Forløbet fokuserer på forskellige spanske unges liv sammen med familie og venner. Der gives et indblik i forskellige livsforhold og livsformer i Spanien. I forløbet er der fokus på de unges liv (studieliv, arbejdsliv, fritidsliv (hobbyer, interesser og fester), samt fremtidsdrømme.
Ligeledes vil forløbet beskæftige sig med forskellene i de spanske og danske unges liv.
Der er særligt fokus på de unges arbejdsliv, hvor vi vil belyse lønforholdene og ansættelsesforholdene i Spanien (mileuristas/midlertidige kontrakter.)
Med udgangspunkt i Elenas liv får eleverne indblik i Elenas hverdagsliv og fremtidsdrømme.
Eleverne stifter bekendtskab med forskellige unge, som lever forskelligt. Eleverne får kendskab til Pol fra Barcelona, José Valle som er kunstner og musiker.
Endvidere læser eleverne om mileuristas, som omhandler den højtuddannede unge generation, men som ikke har råd til, at gøre sig uafhængige fra deres forældre. Ligeledes beskæftiger forløbet sig med jobsituationen i Spanien og at det er svært for de unge at stifte familie pga. af de dårlige lønninger.

Materiale:

Elena presentación og fiesta y futuro
https://tengbergmedia.com/portfolio-items/elena-una-joven-espanola/



Bog: La buena vida, Rosenkilde
Tekst Alejandro de Madrid, Tekstuddrag La familia, Los amigos. La música, El futuro

Bog: Nuevos Retratos af Ole Lohmann, 1. udgave, 3. oplag, 2010, Gyldendal
Tekst La generación de. los mil euros

Bog: España en la calle af Kasper Kloch og Martin Tønner, 1. udgave, 1. oplag, 2019, Gyldendal
La generación perdida " Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir"


Vægtning: svarer ca. til 35 sider


Tilladte ordbøger:
https: //www.ordbogen.com
https://www.rae.es
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Træning af billedbeskrivelse

I dette forløb har eleverne lavet billedbeskrivelser, hvor de har anvendt alle grammatiske aspekter.
Nutid, førnutid, datid, fremtid, konjunktiv.
Eleverne har trænet at tale om personers væremåde og relationer mellem personer samt personernes udseende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Anvendt grammatik

I dette forløb har eleverne lavet øvelser med direkte og indirekte objekt, verbalperifraser og fokus på hvordan man udtrykker at blive på spansk ( Ponerse, quedarse, hacerse, volverse, resultar, salir, convertirse en/ transformarse en, ser)
Eleverne har  lavet sætninger i forhold til temaerne og egne sætninger i forhold til deres hverdag.



Tilladte ordbøger:
https: //www.ordbogen.com
https://www.rae.es
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Repetition

I dette forløb har eleverne repeterede forløbene ved at arbejde med at lave referater af læste tekster og film.
Ligeledes har eleverne lavet billedbeskrivelser samt træning af verbalperifraser.



Tilladte ordbøger:
https: //www.ordbogen.com
https://www.rae.es
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Skriftlig eksamen

Til den skriftlige eksamen må eleverne i delprøve 2 anvende følgende hjælpemidler til eksamen:

Høretelefoner
Word med stavekontrol
Elevernes noter
Materiale fra undervisningen

Ordbøger som eleverne må bruge:
www.ordbogen.com
https://dle.rae.es

IKKE TILLADTE HJÆLPEMIDLER:

Oversættelsesfunktioner i onlineordbøger
Dikterings- og stemmeskrivningsværktøjer

Følgende hjælpemidler må
desuden hverken anvendes i
online eller offline tilstand:
AppWriter, Grammarly,
Word Editor, Chrome Live-
Tekstning, Microsoft 365
Copilot

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer