Holdet 2022 BT/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Julia Madelung
Hold 2022 BT/w (1w BT, 2w BT, 3w BT)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Smag
Titel 2 Tema 2: Druk
Titel 3 Tema 3: Diabetes
Titel 4 Tema 4: CSI
Titel 5 Tema 5: Energidrik
Titel 6 Tema 6: Laktoseintolerans
Titel 7 Tema 7: Immunologi
Titel 8 Tema 8: Corona
Titel 9 Tema 9: Lægemidler
Titel 10 Tema 10: Forsuring af verdenshavene
Titel 11 Tema 11: Kemisk syntese
Titel 12 Tema 12: Antibiotikaresistente bakterier
Titel 13 Tema 13: Ølbrygning
Titel 14 Tema 14: Efterårets farver
Titel 15 Tema 15: Designer børn
Titel 16 Tema 16: opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Smag

Dette tema tager udgangspunkt i spørgsmålet "Hvad er smag?". Dette spørgsmål bliver besvaret tværfagligt mellem fagene biologi og kemi.

Kemi:
Det periodiske system
Molekyler, metaller og salte (oktetreglen)
Atomers opbygning (Bohrs atommodul)
Elektronprikformel og stregformel
Molekylebyggesæt
Tilstandsformer
Opløselighed:
- Elektronegativitet og polaritet
TLC


Biologi:
Grundlæggende cellebiologi:
- Plante-, dyre-, svampe- og bakterieceller
- Eukaryot og prokaryot
- Opbygning og funktion af cellemembranen
Opbygning og funktion af receptorer
Smagsløg, grundsmagene og kort om smagsreceptorer
Mikroskopi af celler
Kort om endosymbiot teorien

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oprensning af DNA fra ærter 25-11-2022
Ekstraktion af plantestoffer 11-12-2022
Capsaicin 19-12-2022
TLC på peberfrugt 21-12-2022
Arbejd-selv-modul d.9/1 09-01-2023
Prøve i smag 11-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema 2: Druk

Dette tema kører videre på tema 1, hvor det dykker ned i nervesystemet. Det er et tværfagligt samarbejde mellem fagene biologi og kemi.

I dette forløb har klassen skulle undervise en anden klasse (med samme studieretning) i et forsøg og teorien bag. Fokus var på formidling af faget i øjenhøjde.

Biologi:
- Nervesystemets overordnede opbygning og funktion, samt fokus på hvordan nervesystemet reguleres på celleniveau.
- Opbygning af et neuron og kort om gliaceller
- Transort over cellemembranen: Passiv transport (med særlig fokus på osmose) og aktiv transport
- Mikroskopi
- Kort om lineærregression
- Neurotransmittere (med fokus på GABA og Glutamat samt hvordan ethanol påvirker disse to receptorer)
- Et nervesignal (herunder aktionspotentiale og neurotransmittere)
- Membranpotentiale (herunder Na/K-pumpen og ionkanaler)


Kemi:
- Salte og ioner (herunder opbygning og navngivning)
- Kemisk stofmængeberegning
- Fremstilling af en opløsning
- Afstemning af en ligning
- Sikkerhed i laboratoriet (Herunder faresymboler og kort om H/P-sætninger)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tema 3: Diabetes

Et tværfagligt forløb mellem kemi og biologi som tager udgangspunkt i hvordan mennesket fordøjer kulhydrater, fedt og proteiner. I forløbet blev de tre makromolekyler i kosten gennemgået biokemisk.

Forløbet havde særlig fokus på forskellen mellem en biologisk og en kemisk model.

Kemi:
- Anvendelse af kemisk mængdeberegning
- Reaktionsskemaer
- Apparaturer i kemi
- Tilstandsformer
- Navngivning og opbygning af alkaner, alkaner og alkyner
- Kort om opbygning og navngivning af alkoholer
- Kort om pH skalaen
- Faktorer som påvirker reaktionshastigheden (herunder katalysator)
- Protein-kemi: primær-, sekundær, tertiær- og kvaternærstruktur


Biologi:
- Den enzymatiske fordøjelse (herunder fordøjelseskanalen)
- Kort om enzymer; herunder pH- og temperatur optimum
- Makromolekylerne i vores kost: Kulhydrater, fedt og protein
Diabetes:
- Behandling af diabetes (hver gruppe fik en behandlingsform de skulle fremlægge for klassen)
- Blodsukker regulering (GI, insulin og glukagon)
- Opbygning af protein: primær-, sekundær, tertiær- og kvaternærstruktur
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Proteinstabilitet 07-05-2023
Skumtårn 07-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tema 4: CSI

I dette forløb skulle eleverne opklare en mordcase hvor de gennem virtuelle øvelser gik gennem oprensnings af DNA, PCR og gel-elektroforese.

- Opbygning og funktion af DNA
- DNA oprensning
- PCR
- Real Time-PCR
- DNA replikation
- Gel-elektroforese
- Kort om SDS-page
- Et-gensnedarvning; herunder stamtavler og krydsningsskemaer
- Blodtypebestemmelse (AB0 og rhesus)
- Kort om antigener og antistoffer
- Proteinsyntesen: Transkription og translation
- DNA fingerprinting
- Short tandem Repeats (STR)
- Mutationer (med fokus på genmutationer)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tema 5: Energidrik

Et tema hvor vi samarbejdede med en klasse med studieretningen Biologi A og kemi B om at forståelsen hvad en energidrik indeholder (kemi) og hvordan den virker opkvikkende (biologi).


- Koffein molekylet og dens virkning på nervesystemet

- Farvestoffet brilliant blue

- Spektrofotometri (herunder lambert-beers lov)

- Organisk farvekemi; med fokus på konjugerede dobbeltbindinger, chromofore grupper og auxochrome grupper.

- Fremstilling af en fortyndingsrække ud fra en standartopløsning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tema 6: Laktoseintolerans

I dette tema anvender vi al den viden vi har samlet op i bioteknologi indtil nu. Det nye vil være at vi ser på den specifikke sygdom "laktoseintolerant", hvordan denne sygdom nedarves og hvordan laktase enzymet er opbygget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Tema 7: Immunologi

Et forløb om det grundlæggende inden for immunforsvaret. Dette forløb var en optakt til deres SRO om Ebola (samarbejde med matematik A).

Immunforsvarets opbygning og funktion

ELISA (både indirekte og direkte)

Opbygning af immunglobuliner (Ig)

Udpladning og vækst på agarplader

Kort om mikroorganismer (Forskellen på en svamp, bakterie og virus) og deres formering

Opbygning af en generel virus samt hvordan den generelt formerer sig i en værtcelle.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Tema 8: Corona

Et kort forløb om SARS-CoV-2 som fører til sygdommen corona. I dette forløb skal eleverne anvende deres viden fra de sidste par temaer til at forklare hvordan de forskellige test metoder virker samt hvordan corona-virusen er opbygget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Tema 9: Lægemidler

Et forløb om hvordan lægemidler fremstilles, testes og virker på nervesystemet. Forløbet tager udgangspunkt i LSD og acetylsalicylsyre.

Kort om opbygningen af LSD samt dens virkning

- Kort opsamling på nervesystemet

- Nervesystemet og smerte

Acetylsalicylsyre
- Fremstilling
- Renhedsbestemmelse (smeltepunkt og TLC)
- Virkning på nervesystemet



Homogene kemiske ligevægte
- Indgreb i en ligevægt (Le charteliers princip)
- Ligevægtsbrøk vs. reaktionsbrøk


Organisk kemi:
- Opsamling på alkaner, alkener og alkyner (og en smule om alkoholer)
- Et overblik over de mange funktionelle grupper og deres tilhørende stofklasse


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Tema 10: Forsuring af verdenshavene

Dette forløb tager udgangspunkt i en tur til den blå planet, hvor klassen lærte om koraller og CO2-indvirkningen på verdenshavene.

-Anvendelse af homogene kemiske ligevægte (herunder kulsyre ligevægten)

- Kort om biodiversitet (i forbindelse med koralrev)

- Indikatorvæsker

Titrering:
- Fældningstitrering
- Syre/basetitrering

Beregning af pH (stærk syre, stærk base, svag syre og svag base)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Tema 11: Kemisk syntese

Et grundlæggede forløb hvor eleverne systematisk samlede op på tidligere viden inden for organisk kemi for herefter at lære om nye områder inden for samme emne.

Organisk kemi:
- Opbygning og navngivning af alle funktionelle grupper (alkan, alken, alkyn, alkohol, phenol, keton, aldehyd, carvoxylsyre, amin og ester).
- Genkende ether og amid


Kemisk syntese

Reduktion og oxidation (herunder oxidationstal)

Oxidation af alkoholer (herunder oxidation af ethanol i leveren)

Etsersyntese

Organiske reaktionstyper

Kort om antabus

De intermolekylære bindinger:
- London binding
- Dipol-dipol binding
- Hydrogenbinding
- ionbinding

Fysiske og kemiske egenskaber for udvalgte stofklasser (carboxylsyre, alkohol, ester, keton, aldehyd)

Isomer:
-Struktur (kæde-, stilling- og funktion)
- Stereoisomeri (Cis/trans og kiral)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Tema 12: Antibiotikaresistente bakterier

Dette forløb tog udgangspunkt i at klassen deltog i projekt Tiny earth på Århus universitet som en del af studieturen i uge 37. Her indsamlede de selv jordbakterier som de undersøgte for resistensgener.


Mikrobiologisk vækst (herunder vækstkurven) og vækstfaktorer (herunder de begrænsende)

Celledyrkning på agerplader

Gramfarvning

Antibiotika (her ser vi på deres virkning og funktionelle grupper)

Antibiotika resistens (herunder konjugation, transduktion og transformation) og naturlig selektion

Syre-base kemi:
syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer, baser, blandinger af disse og puffersystemer samt bjerrumdiagrammer

Opsamling på PCR og gel-elektroforese

Sanger Sekventering (og trimning af sekvenser i Ugene)

Stamtræer (fylogenetiske)

Bioinformatik (herunder nukleotid BLAST)




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hjemmeopgave 1 23-08-2024
Mikrobiologisk vækst 05-09-2024
Tiny Earth project 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Tema 13: Ølbrygning

Besøg på Åhus bryghus (som en del af studieturen i uge 37)

Opbygning af en gærcelle og dens formering/vækst (vækstbetingelser)

Ølbrygningens faser (med fokus på enzymerne)

Respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte

Enzymatiske hovedklasser

Enzymkinetik: Michaelis-Menten-modellen og Lineweaver-Burk plot
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Tema 14: Efterårets farver

Fehlingstest

Opsamling på opbygning af kulhydrater med fokus på funktionelle grupper og isomeri

Vi fortsætter med enzymkinetikken hvor vi ser nærmere på inhibitorer.

Fotosyntesen: Den lysafhængige og lysuafhængige delproces

Klimakrisen og hvad bioteknologien kan bidrage med. Herunder forskellige områder inden for bæredygtig industri (hver gruppe fik sit område).

Havet som økosystem (biotiske og abiotiske faktorer). Herunder BPP og NPP.

Kort om omvendt fotosyntese




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Tema 15: Designer børn

Et tema som tager udgangspunkt i at flere og flere børn bliver til med hjælp fra en fertilitetsklinik. Dette tema lede herefter hen mod hvad man kan anvende CRIPR til hvor hver gruppe fik sin case med en område hvor man i dag eller i fremtiden kan anvende CRIPR.


Pensum:
- Kunstigbefrugtning: IVF, IUI og ICSI

- Etiske dilemmaer ved at være æg- og sæddonor

- Fordelingsligevægte

- Forplantning (hvordan man laver børn med fokus på kønshormoners betydning)

- Sædcelle dannelse (herunder kort om negativ feedback)

- Transformation af bakterieceller (GMO) og kloning/opformering af disse celler

- Genregulering på transskriptionsniveau

- Cellevækst og celledeling; herunder mitose og meiose

- CRISPR-Cas9

- Kønssygdommen klamydia







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Tema 16: opsamling

Eleverne er færdig med kernepensum og bruger den sidste tid i bioteknologi på at genbesøge forskellige emner.

- Naturvidenskabelig metode
- Omvendt fotosyntese
- Bioplast
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer