Titel
2
|
Politik i Danmark
Forløbet fokuserer på dansk politik, forståelse for demokrati, regeringsdannelse, vælgere, partier etc. Vi følger valgresultat og regeringsdannelse.
Vi ser desuden på medier, sociale medier og spin.
Eleverne har arbejdet med et politisk parti i grupper og præsenteret om partiet.
KERNESTOF:
Sociologi
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
-sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
fagbegreber (ikke udtømmende)
Politiske ideologier, liberalisme, konservatisme, socialisme, fordelingspolitik, værdipolitik, issue-voting, downs model, Molins model, Eastons model, styreformer, demokrati, direkte demokrati, repræsentativt demokrati, konkurrrencedemokrati, deltagelsesdemokrati, deliberativt demokrati,forholdstalsvalg, flertalsvalg i enkeltmandskredse,parlamentarisme, præsidentialisme, magtens tredeling, kernevælgere, marginalvælgere, partityper, lovgivningsproces, negativ parlamentarisme, positiv parlamentarisme, rettigheder, pligtermedborger, medialisering, massemedier, nyhedskriterier, digitale medier, sociale medier, spin,
|