Holdet 2022 SA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Kasper Lauest, Rune Bredahl Rasmussen, Simon Højland
Hold 2022 SA/s (1s SA, 2s SA, 3s SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Ulighed i Danmark
Titel 2 Politik i Danmark
Titel 3 Introduktion til økonomi
Titel 4 Sociologi c
Titel 5 Identitet og køn i det senmoderne samfund
Titel 6 Dansk politik i opbrud
Titel 7 FF2 (SRO): Spanien, historien og demokratiet
Titel 8 Dansk økonomi nu og i fremtiden
Titel 9 FF3 - FN's verdensmål
Titel 10 EU og kriser 1
Titel 11 IP Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitik
Titel 12 Det amerikanske præsidentvalg
Titel 13 IP fortsat
Titel 14 Økonomisk styring og velfærdsstatens udfordringer
Titel 15 International Økonomi
Titel 16 Repetion af forløb og krav til skriftlig e17
Titel 17 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Ulighed i Danmark

Varighed
10 moduler af 95 minutter

Faglige mål
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Sociologi
• Sociale og kulturelle forskelle
Politologi
• Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi
• Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Materialer

Luk samfundet op! 3. udgave (Columbus)
• Siderne:
o 93-121
o 174-179
o 205-220
Samfundsfagslærerens øvelsesbog (Columbus)
• Siderne
o 98
o 112-113
Links
https://vimeo.com/223745338
https://www.youtube.com/watch?v=B3_52CULpJg
https://www.youtube.com/watch?v=1Zam5HcJWcU&ab_channel=TV2PLAYTV2PLAY
https://kantargallup.dk/Kompas2020.php
https://www.facebook.com/watch/?v=928962937680818
www.klassesamfund.dk
https://klassesamfund.dk/dataunivers/social-arv-og-skole-karakterer-ved-afgangsproeve
https://denstoredanske.lex.dk/social_ulighed
https://www.youtube.com/watch?v=8aC9_v-AbS4
https://www.dr.dk/drtv/episode/en-syg-forskel_103170
https://www.luksamfundetop.dk/
https://www.luksamfundetop.dk/5/kapitel-5/partifilm/ideologier/
https://www.luksamfundetop.dk/5/kapitel-5/partifilm/fattigdom-og-ulighed/
https://www.altinget.dk/arbejdsmarked/artikel/la-der-vil-altid-vaere-ulighed-heldigvis
https://www.luksamfundetop.dk/9/kapitel-9/tjek-paa-lektien/
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside?fbclid=IwAR0hp-W0MvDvzLNhjbr8y5JErJe8-l_azwXv74UbytkFYiSXhTK5_x0mUpE

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Politik i Danmark

Forløbet fokuserer på dansk politik, forståelse for demokrati, regeringsdannelse, vælgere, partier etc. Vi følger valgresultat og regeringsdannelse.
Vi ser desuden på medier, sociale medier og spin.
Eleverne har arbejdet med et politisk parti i grupper og præsenteret om partiet.

KERNESTOF:
Sociologi  
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Politik
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.


FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
-sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.



fagbegreber (ikke udtømmende)

Politiske ideologier, liberalisme, konservatisme, socialisme, fordelingspolitik, værdipolitik, issue-voting, downs model, Molins model, Eastons model, styreformer, demokrati, direkte demokrati, repræsentativt demokrati, konkurrrencedemokrati, deltagelsesdemokrati, deliberativt demokrati,forholdstalsvalg, flertalsvalg i enkeltmandskredse,parlamentarisme, præsidentialisme, magtens tredeling, kernevælgere, marginalvælgere, partityper, lovgivningsproces, negativ parlamentarisme, positiv parlamentarisme, rettigheder, pligtermedborger, medialisering, massemedier, nyhedskriterier, digitale medier, sociale medier, spin,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Introduktion til økonomi

Introduktion til økonomi:
Vi har arbejdet med økonomiske mål (god økonomi), det økonomsike kredsløb, økonomisk styring og økonomisk politik.

Kernestof:
Økonomi
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.


Faglige mål:

-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå



Fagbegreber (ikke udtømmende)

Behov, mangelbehov, vækstbehov, velfærdstrekanten, marked, civilsamfund, stat, udbud/efterspørgsel, markedsøkonomi, planøkonomi, blandingsøkonomi, økonomiske mål, vækst, inflation, arbejdsløshed, betalingsbalance, statsbudget, omfordeling, bæredygtig økonomi, produktivitet, økonomisk kredsløb, konjunktursvingninger, økonomisk politik, ekspansiv finanspolitik, kontraktiv finanspolitik, pengepolitik, strukturpolitik, velfærdsmodeller, universel velfærdsmodel, residual velfærdsmodel, korporativ velfærdsmodel, velfærdsstatens udfordringer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sociologi c

Sociologi C med fokus på det senmoderne samfund:

Kernestof:
Sociologi
identitetsdannelse og socialisering
sociale og kulturelle forskelle.

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.



Fagbegreber (ikke udtømmende)
Socialisering (primær, sekundær, dobbelt-), formelle normer, uformelle normer, sanktioner, social kontrol, sociale roller, identitet, anerkendelse (kærligheds, retslig, solidarisk) Honneth, subkuktur, frontstage, backstage, face, setting, Goffman, samfundstyper, traditionelle, moderne, senmoderne, Giddens, aftraditionalisering, individualisering, udlejring, ekspertsystemer, refleksivitet, Ziehe, formbarhed, kulturel frisættelse, subjektivisering, ontologisering, potensering, Beck, risikosamfund, valgbiografi, institutionaliseret individualisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Identitet og køn i det senmoderne samfund

Teori om identitetsdannelse og socialisering med fokus på køn, kønsroller og kønsforskelle. Herunder en diskussion om (relle) lige muligheder på arbejdsmarkedet samt eventuel lovgivning området.

Temaer: familie og samfundstyper, generationer, struktur/aktør, barsel, løngab, arbejdsdeling, kvoter, lovgivning

Metodiske kompetencer: opstille forklarende hypoteser, kausalitet og uafhængig/afhængig variable

Introduktion til klassiske sociologer samt nyere sociologiske skoler.
Fokus på struktur/aktør-dualiteten.

Centrale begreber:
Identitet, primær og sekundær socialisering, dobbeltsocialisering, sociale roller, normer og værdier, familieliv, det traditionelle samfund, det senmoderne samfund, Giddens, individualisering, adskillelse af tid og rum, ligeløn, løngab, struktur/aktør, Goffman, Meyrowitz, identitetspolitik, politiske skillelinjer, værdipolitik, ideologi, diskurs, socialkonstruktivisme vs. biologisme, Habermas, system og livsverden, Bourdieu, habitus, kapital, felt, doxa, social arv

KERNESTOF:
identitetsdannelse og socialisering
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre  
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dansk politik i opbrud

Forløb med fokus på dansk politik og demokrati med udgangspunkt i den aktuelle parlamentariske situation med den "nye" midterregering. Vi ser på regeringskonstellationen året efter valget samt partiernes vælgerprofiler.
Forløbet afsluttes med en vurdering om, hvorvidt blokpolitikken er levende eller død (argumenter for og imod) under inddragelse af empiri i form af artikler, meningsmålinger samt tal og konklusioner fra valgundersøgelsen  ("Partiernes kamp om midten").

Eleverne har undersøgt og præsenteret partierne og dets typiske vælgere og deres prioriteter (EPINION lommebog)

beregning af procentandele.

Fokus på (ikke udtømmende)
- partier i Folketinget
- Ideologier
- Demokratiopfattelser
- Politiske skillelinjer
- Partiadfærd (Molin, Down og Kaare Strøms modeller)
- Vælgeradfærd (rationelle/sociologiske)
- lovgivningsprocessen (generelt og med udgangspunkt i "Koranloven")
- magt
- det "gode liv": Kaare Dybvad Bek / Mai My Humaidan

Begreber (ikke udtømmende)

Kernestof:

- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
politiske
beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre  
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 FF2 (SRO): Spanien, historien og demokratiet

Tværfagligt SRO-forløb med spansk om Spaniens demokrati og samfund.
Omdrejningspunktet er, hvordan den spanske borgerkrig, Francos diktatur og overgang til demokrati påvirker Spanien aktuelt.

Vi har især arbejdet med:

styreformer, demokratiteori, populisme, polaritet, vælgeradfærd, partiadfærd, socialisering i andre lande.
Fokus på fagets metoder: kvantitativ, kvalitativ (komparativ)

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer

- begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- handle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:
Sociologi:

identitetsdannelse og socialisering
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Politik:
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
magtbegreber og demokratiopfattelser

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dansk økonomi nu og i fremtiden

Forløb i nationaløkonomi med fokus på økonomisk politik.

Vi kigger på de økonomiske balanceparametre: BNP vækst, beskæftigelse/ledighed, inflation, offentlig saldo/statsgæld og betalingsbalance/udlandsgæld.

Vi har gennemgået hvordan regeringen kan forsøge at regulere den økonomiske aktivitet gennem finanspolitik, pengepolitik og valutapoliitik på relativt kort sigt, og hvordan den kan forsøge at optimere de grundlæggende vilkår for samfundsøkonomien via strukturpolitik på lang sigt.

Vi har kigget på tal for den økonomiske situation i Danmark pt og kigget på den demografiske udfordring for Danmark på sigt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 FF3 - FN's verdensmål

Innovativt FF-forløb i samfundsfag og dansk omkring FN's verdensmål for bæredygtighed.

Eleverne er blevet introduceret til FN systemet og FN's verdensmål for bæredygtighed. Eleverne har i grupper skulle vælge hvert et verdensmål og har skullet levere et innovativt forslag der kan bidrage til at opnå dette verdensmål. FF3 blev afsluttet med gruppefremlæggelser i plenum af deres innovative løsningsforslag.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 EU og kriser 1

I forløbet skal eleverne få en forståelse for EUs opbygning og virke og EUs kriser. Eleverne skal tilegne sig en forståelse af hvilken indflydelse EU har på dansk politik.
I forløbet er der fokus på EUs institutioner samt integrationsteorier (Eleverne skal få en forståelse af integration i bredden og dybden (Østudvidelse, suverænitet, højrepopulisme).
Ligeledes er der fokus på EU i krise (Brexit, migration og krig i Ukraine). I den forbindelse beskæftiger eleverne sig med nationalisme vs Europa Ligeledes skal eleverne have en indsigt i EUs betydning for samhandel og krig/fred.
Herudover fokuserer forløbet med udgangspunkt i IP-teorier på Rusland invasion af Ukraine og hvordan EU/Danmark forholder sig udenrigspolitisk til konflikten samt Ruslands udenrigspolitiske adfærd.



Kerneområder
Integrationsteorier
Politik
Sociologi (nationalisme og identitet)
Økonomi økonomiske mål arbejdsmarkedsforhold og bæredygtig udvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 IP Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitik

I dette forløb er fokus på Danmarks Udenrigs- og sikkerhedspolitiske mål.
Eleverne skal tilegne sig en forståelse af Danmarks muligheder som småstat i forskellige internationale organisationer (EU, NATO og FN. Eleverne vil i forløbet gøre brug af begreber som determinanter og interesser
Der fokuseres på situationen i Ukraine
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Det amerikanske præsidentvalg

I dette forløb beskæftiger eleverne sig med den amerikanske forfatning, valgsystemet og USAs udfordringer (ulighed, Valget af Trump)






https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-kan-trump-egentlig-goere-som-praesident/

https://pov.international/trump-2-0-mere-magt-end-sidst-modstanden-er-vaek/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 IP fortsat

I forløbet har der været særligt fokus på Ruslands invasion af Ukraine.
Konflikten er belyst ud fra IP-teorierne (Realisme, Liberalisme, Neoliberalisme, Konstruktisme)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Økonomisk styring og velfærdsstatens udfordringer

I dette forløb tilegner eleverne sig viden om økonomiske politiker og velfærdsstaten rolle. I forløbet er der særligt fokus på Danmark som en universel velfærdsstat og en lille åben økonomi.
I forløbet får eleverne viden om, hvordan samfundets ressourcer bliver fordelt og hvilke behov mennesket skal have opfyldt og hvilke omkostninger, der følger med i en økonomisk prioritering. I forløbet skifter eleverne kendskab til forskellige økonomier (planøkonomi, markedsøkonomi og blandingsøkonomi. Der har været særligt fokus på blandingsøkonomi, idet Danmark er en blandingsøkonomi.
I forløbet har eleverne beskæftiget sig med de økonomiske mål. Eleverne skal få en forståelse af, at lande skal stræbe efter at opfylde de økonomiske mål for, at landenes økonomi er sund.
I forløbet har eleverne set på, hvilke økonomiske politikker Danmark og andre lande kan føre i lav- og højkonjunkturer. Eleverne har beskæftiget sig med de økonomiske politikker som regeringen kan føre (finanspolitik og strukturpolitik) og hvilken rolle nationalbanken har i økonomisk politik (pengepolitik). Eleverne har i den forbindelse beskæftiget sig med, hvad der sker i det økonomiske kredsløb, når nationalbanken sænker renten.
I forløbet har eleverne beskæftiget sig med velfærdsstatens udfordringer. Eleverne har belyst, hvordan den danske velfærdsstat kan opretholdes med udgangspunkt i forskellige ideologiske tilgange. Eleverne har blandt andet set på prioriteringer i den offentlige sektor herunder sundhedsvæsenet.

Læreplanens mål

• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning


• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

• makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 International Økonomi

International Økonomi


Forløbet har haft særligt fokus på frihandel og den økonomiske integration i EU. I forløbet har eleverne set på hvilke fordele, der er ved at lave handelsaftaler og have øget frihandel. Eleverne har beskæftiget sig med frihandel i EU med fokus på de frie indre grænser og EU's ydre lukkede grænser. I forløbet har eleverne beskæftiget sig med, hvem der taber og vinder ved økonomisk globalisering.
I forløbet har eleverne også beskæftiget dig med konsekvenserne af handelshindringer. I den forbindelse har eleverne særligt beskæftiget sig med protektionisme, hvor der har været særligt fokus på Donald Trumps indførelse af told og hvilke konsekvenser det har haft for den globale verden.

Læreplanens mål

• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning


• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

• makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Repetion af forløb og krav til skriftlig e17

I dette forløb, har eleverne lavet gennemgang af forløbene de har haft i løbet af tre år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer