Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Trine Iversen
|
Hold
|
2022 BI/w (1w BI, 2w BI, 3w BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Smag
Grundlæggende cellebiologi:
- Plante-, dyre-, svampe- og bakterieceller
- Eukaryot og prokaryot
- Opbygning og funktion af cellemembranen
- Opbygning og funktion af receptorer
- Smagsløg, grundsmagene og kort om smagsreceptorer
- Kort om endosymbiot teorien
Forsøg:
Mikroskopi af celler
Smagstest
DNA i ærter
Osmose i kartofler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Druk
- Nervesystemets overordnede opbygning og funktion, samt fokus på hvordan nervesystemet reguleres på celleniveau.
- Opbygning af et neuron og kort om gliaceller
- Transort over cellemembranen: Passiv transport (med særlig fokus på osmose) og aktiv transport
- Mikroskopi
- Kort om lineærregression
- Neurotransmittere (med fokus på GABA og Glutamat samt hvordan ethanol påvirker disse to receptorer)
- Et nervesignal (herunder aktionspotentiale og neurotransmittere)
- Membranpotentiale (herunder Na/K-pumpen og ionkanaler)
Forsøg:
Betanin i rødbede
Nerveledningshastighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Diabetes
- Den enzymatiske fordøjelse (herunder fordøjelseskanalen)
- Kort om enzymer; herunder pH- og temperatur optimum
- Makromolekylerne i vores kost: Kulhydrater, fedt og protein
Diabetes:
- Behandling af diabetes (hver gruppe fik en behandlingsform de skulle fremlægge for klassen)
- Blodsukker regulering (GI, insulin og glukagon)
- Opbygning af protein: primær-, sekundær, tertiær- og kvaternærstruktur
Forsøg:
Spytamylase
Bromelin i ananas
Blodsukkerregulering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DNA, nedarvning og genetiske fingeraftryk
Vi skal snakke nedarvning af ét og to gener, samt epistasi.
Vi skal også ind på opbygningen af DNA, replikation, proteinsyntesen og forskellige former for mutationer.
Efterfølgende ser vi på hvordan DNA kan bruges til gentest og kommer ind på de genteknologiske metoder PCR og elektroforese.
Forsøg:
Blodtypebestemmelse
Togenspaltning i majs
Hvem er forbryderen (Elektroforese)
Film:
Har Malou det dødelige gen?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1 - Talassæmi
|
19-09-2023
|
Opgave 2 - Hvem er forbryderen
|
03-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Iltens vej til cellerne
Vi skal snakke om hvordan ilten kommer ind i kroppen, og derfor skal vi se på lungernes opbygning, hvordan luften transporteres ind og ud af lungerne, samt hvordan åndedrættet reguleres.
Vi skal også se på hvordan ilten transporteres fra lungerne og over i blodet samt videre rundt i kroppen. Vi gennemgår blodkredsløbets opbygning i hhv. det lille og det store kredsløb samt hjertets opbygning og funktion. Vi ser også på blodets indholdsstoffer og på hvordan blodtrykket reguleres.
Vi snakker også kort om kondition
Forsøg:
Måling af åndingsfrekvens i hvile og efter arbejde
Måling af Vitalkapacitet
Åndedrætsregulering
Dissektion af hjerter
Blodtryk
Hæmatokrit
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3 - Hjerte og hæmatokrit
|
14-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sygdomme
Vi skal snakke om opbygning af virus, hvordan celler inficeres, så virus kan formere sig, hvordan immunforsvaret er opbygget og hvordan det reagerer på en indtrængende virus. Vi kommer også ind på betydningen af antigener og antistoffer for at kunne lave vaccination.
Forsøg:
ELISA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kvinde eller mand og den store hormonforvirring
Vi skal snakke om biologisk køn.
Derfor skal vi ind på kromosomer og celledelinger (mitose og meiose), samt kønshormonernes regulering.
Vi skal snakke om kvindens menstruations cyklus og mandens kønshormoner samt sædcelledannelse. Vi ser også på betydningen af hormonforstyrrende stoffer for kønsudvikling, sædcelledannelse og udvikling af kræft.
Forsøg:
Han og hun i blomsten
Kvinder og mænd
LC50 hos karse
Film:
Reproduktion i fare
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4 - Kvinder og mænd
|
08-02-2024
|
Opgave 5 - Doping med anabole steroider
|
05-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Muskler, nerver og muskeltræthed
Vi skal se på hvordan musklerne er opbygget og hvordan de kan trække sig sammen ved tværbrocyklus. Derfor repeterer vi også nervesignalet og ser på hvordan det når den motoriske endeplade og sætter muskelkontraktionen i gang.
Vi skal også se på hvordan musklen kan opnå forskellig kraft og på hvordan muskeltræthed og muskelømhed opstår. Vi kommer også ind på begreberne superkompensation, muskelhukommelse samt opvarmning og nedvarmning
Forsøg:
Forskellige typer muskelkraft
Muskelkraft i underarmen
Muskeltræthed og nervesignal
Rusmidler og dafnier (alkohol, nikotin og koffein)
Film:
Afhængighedens gåde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 6 - Muskelkraft i underarmen
|
21-03-2024
|
Opgave 7 - Muskeltræthed og nervesignal
|
16-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Biodiversitet
Vi skal undersøge hvad biodiversitet er, og hvordan det kan måles.
Vi kigger på hvordan et økosystem er opbygget med særlig fokus på skoven, så vi kommer ind på energistrømme, N- kredsløb, P-kredsløb, C-kredsløb, røddernes optag af næringsstoffer og vand, succession og invasive arter samt rewilding.
Forsøg:
Biodiversitet i forskellige skovtyper i Bøllemosen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 8 - Nitrogen
|
14-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Bakterierne omkring os
Vi skal snakke om bakteriers opbygning, deres formerring og hvordan de kan være enten sygdomsfremkaldende eller have betydning for vores sundhed (mikrobiomet).
Vi skal også ind på hvordan bakterier kan behandles med antibiotika og betydningen af resistens.
Vi besøger Århus Universitet og deltager i projektet "Tiny Earth", der handler om at finde ny antibiotika.
Genteknologi kan bruges til at artsbestemme bakterier og derfor repeterer vi PCR og elektroforese, og ser på sekventering og qPCR
Film:
- De kødædende bakterier - Mathildes kamp
(https://www.dr.dk/drtv/serie/de-koedaedende-bakterier_273625)
- Madmagasinet - MRSA-bakterier
- Forskningsmagasinet - Tarmbakterier
Forsøg:
- Kimfald - hvor er der bakterier henne?
- Resistensforsøg
- Tiny Earth (PCR, elektroforese, sekventering, resistenstest, gramfarvning, gramtest)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1 - cigaretfiltre
|
26-08-2024
|
Opgave 3 - Tiny Earth
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hardy-Weinberg og populationer
Vi skal snakke om Hardy-Weinberg ligevægte, og beregne allel og genotypefrekvenser, samt snakke om forudsætningerne for, at der er genetisk ligevægt.
Vi skal også se på forskellige typer populationer og på hvad der regulerer dem, samt hvordan de poputionsvækst foregår.
Forsøg:
Bønneforsøg med beregning af allelfrekvenser
Populationsbestemmelse af det sydamerikanske bønnedyr
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Tiny Earth
Vi afslutter projektet om Tiny Earth ved at have et virtuelt møde med Århus Universitet, hvor vi samler op på alle forsøgene:
- Etablering af Master Plate
- Antibiotikatest (patch patch, spread patch og topagar)
- Aktivitetstest (Laktasetest og McConkey)
- PCR
- Elektroforese
- Sekventering
- Gramfarvning
- Gramtest
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Energi til kroppen
Vi skal snakke om hvordan energi dannes i respirationen, og kommer derfor ind på glykolysen, den oxidative decarboxylering, Krebs cyklus og elektrontransportkæden.
Vi skal også se på hvordan anaerob energidannelse sker og kommer derfor ind på forskellige former for gæring.
det hele skal kobles til hvordan energi omsættes i musklerne, og vi inddrager derfor begreberne RQ og RE.
Til sidst kigger vi på hvordan glukose dannes ved fotosyntese
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4 - HIV
|
14-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Evolution
Vi skal samle trådene fra mange andre forløb ved at snakke om evolution.
Vi skal ind på naturlig og seksuel selektion, samt snakke om genetisk variation, genetisk drift og flaskehalse.
Vi inddrager homologe og analoge træk i en forklaring på artsudvikling og slægtskab, samt ser på stamtræer og brug af bioinformatik.
Forsøg:
Forsøg med genetisk drift
Selektion med M&M's
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5 - HIV genaflevering
|
25-11-2024
|
Opgave 6 - Småopgaver
|
08-12-2024
|
3w BI skr. prøve
|
13-12-2024
|
3w BI skr. prøve#2
|
13-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Genteknologi
Vi samler op på mange af de genteknologiske metoder, vi allerede har berørt og tilføjer nye, så vi kender til PCR, qPCR, elektroforese, sekventering, gensplejsning af bakterier og planter, samt CRISPR
Vi ser uddrag af filmen: CRISPR - vi fikser dine gener
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Genregulering og proteiner
Vi skal snakke om forskellige former for genregulering, bl.a epigenetik og så skal vi repetere proteindannelse og proteinstrukturer samt enzymer
Film:
Når arveanlæggene kommer i dårligt selskab
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Grønland og Arktis
Vi skal samle mange tråde i en snak om Arktis.
Vi skal bla. ind på fotosyntesens betydning, populationer, sygdomme, herunder også kønssygdomme, giftstoffer i polare egne, enzymer og enzymaktiviter , diabetesforekomst og genetiske varianter
Katalaseforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 9 - kønshormoner
|
11-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Repetition
Vi skal samle op på de sidste småstumper vi mangler og så skal vi træne skriftlig og mundtlig eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 10
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425233",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425233",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425233"
}