Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Jari Feld Nielsen
|
Hold
|
2022 EN/m (2m EN, 3m EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fantasy (157 pages) inkl. værklæsning
The students will work with fantasy as a genre. They will be able to identify typical elements characterizing the fantasy genre (i.e. setting, characters, inventory and structure) and a few different subgenres hereof (i.e. high, urban, fairy tale, fable and superhero).
The course will end in a short individual presentation of a selfchosen piece of fiction in which all fantasy traits will be identified.
Texts:
- Finderup & Fog: Entering Worlds of Fantasy, 2005 (in Worlds of Fantasy, 2005, Systime) (5 p)
- Carroll: Alice in Wonderland, 1865, ch. 1 (5 p)
- Carroll: Alice in Wonderland, 1865, ch. 7 (5 p)
- Le Guin: The Rule of Names (13 p)
- Bellafante: A Fantasy World of Strange Feuding Kingdoms, 2011 (review in the NY Times) (4 p)
- Orwell: Animal Farm, 1945 (115 p)
Media:
- The monomyth, https://soundcloud.com/emolinsky/the-heros-journey-endgame (podcast) (5 ns)
- Game of Thrones, episode 1 (5 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
WoF - Entering Worlds of Fantasy.pdf
-
Bring ear phones.
-
Alice in Wonderland; ch. 1
-
Alice in Wonderland, ch. 1.pdf
-
Toolbox - redskabsark fra Wider Context.pdf
-
A reading of today's text.
-
Alice in Wonderland, ch. 7.pdf
-
Alice in Wonderland, ch. 7
-
Verbal presentation.pdf
-
Fejlsætninger (emneinddelt).pdf
-
GoT_ A Fantasy World of Strange Feuding Kingdoms_ article.pdf
-
The Hero's Journey
-
The Rule of Names_ group work (part I).pdf
-
Hero's Journey_ worksheet.pdf
-
The Rule of Names_ text.pdf
-
The Rule of Names_ group work (part II).pdf
-
The Rule of Names_ group work (part III).pdf
-
Characterization.docx
-
Ch. 1 - Old Major's Speech_ analysis + text.pdf
-
George Orwell: Animal Farm (Ny), Collins 2021; sider: 1-104
-
Animal Farm_ ch. 4 - verbaltider (Collins).docx
-
Animal Farm_ ch. 8 - style of writing (Collins).docx
-
Adjektiver_ find, forklar, sæt ind 2m.docx
-
Animal Farm_ ch. 9 - listening exercise_ word classes.pdf
-
Mette Hermann & Poul Tornøe: Getting started A, Gyldendal 2020; sider: 62-63, 70, 74, 76
-
Coldplay - song lyrics.pdf
-
Make 5 comprehension questions to today's homework (either ch. 10 only or the entire text - including ch. 10).
-
Adjektiver og adverbier (opgaver fra GS + lidt forskelligt) 2m.pdf
-
Assignment_ a-level (fiction_ exemplary answer).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
SRO; rettighedskampe (23 pages)
I samarbejde med Musik A arbejder klassen samlet (både Engelsk A- og B-niveau) med amerikanske rettighedskampe.
Der kigges på Civil Rights Movement gennem MLK's "I Have a Dream" tale og James Brown's "I'm Black and I'm Proud."
Der kigges på Women's Rights Movement gennem Gloria Steinem's tale til kongressen og Aretha Franklin's version af "RESPECT."
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The Oscars at GHG
Alle skolens studieretnings 2g-klasser arbejder med filmproduktion med det formål at øge elevernes bevidsthed om analyse af dette medie. I den forbindelse berøres fagtermer som:
- Framing
- Focus
- Camera angles
- Lighting and colours
- Camera movement
- Sound
- Editing
Foruden begreber som: surprise, suspense, foreshadowing og 'the Dutch angle"
Hele forløbet afsluttes med et stort arrangeret Oscar Galla Event med prisuddelinger og takketaler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Suburbia (33 s)
Med afsæt i en generel diskussion om forstæder og deres kvaliteter i USA vs. DK (og med afsæt i elevernes egne erfaringer), diskuteres forstæderne og deres karakteristika i en række tekster. Blandt de centrale diskussioner er familiernes tiltrækning af forstæderne, unges frastødning, ensartetheden/konformiteten, og generelt fordele og ulemper ved at bo i forstæderne.
Ligeledes inddrages nedslag i britisk historie ift. forstædernes oprindelse og funktion. Nutidens London inddrages ligeledes kort som case.
En del af forløbet inddrager selvstændigt arbejde med at lave visuelle præsentationer af forstæderne i collager, der fungerer som udgangspunkt for en individuel præsentation af emnet.
Tekster i Andersen og Daugaard: 'Angles,' Gyldendal, 2014
- Duany et. al.: 'The Victims of Sprawl' (7,5 s)
- 'The History of Suburbia - key points' (1,5 s)
Sangtekster:
Little Boxes; Malvina Reynolds (1963) (1 s)
Penny Lane; The Beatles (1967) (1 s)
Shangri La; The Kinks (1969) (1,5 s)
The Ballad of Lucy Jordan; Marianne Faithfull (1979) (1 s)
Our house; Madness (1982) (1,5 s)
Subdivisions; Rush (1982) (1 s)
Suburbia; Pet Shop Boys (1986) (1 s)
Jesus of Suburbia; Green Day (2004) (2,5 s)
Film:
"American Beauty" (1999) (10 ns)
TV-serier:
"Friends - The One where Chandler gets Caught" (S10E10) (1 ns)
"Sex and the City - The Baby Shower" (S1E10) (1 ns)
Podcasts + Youtube:
"The Suburb Snob" i 'The Daily Talkshow' (Episode 220) (0,5 ns)
"Should I move to the Suburbs?" (Youtube conversation) (1 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Movie analysis (16 pages)
Continued work with movie analysis from the course "The Oscars at GHG."
The students will continue expanding their knowledge of the technical terms associated with movies; both fictional and documentaries.
Not only will they be able to identify the most commenly used 'levers' in movie making, but they will also be able to explain to which purpose and to which effect these are used.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ireland - EXAM (41 pages)
This course will introduce the students to Ireland's history and show how the relationship to England has shaped the country. Through analysis of different texts, movie and focused information retrieval the students will gain an insight to the most important periodes of Ireland's history and her religious development. The concept of 'lingua franca' will also be touched upon in an Irish context.
Texts:
In Sammon: "A Green and Orange Land," 1996
- Morris: The Great Famine (3,5 p)
- McKittrick: The Changing Face of Ireland (3,5 p)
- Durcan: In Memory of Those Murdered in the Dublin Massacre, May 1974 (poem) (1 p)
- Schull (travel brochure) (0,5 p)
In Andreasen: "Dear, Dirty Dublin - A City in Fact and Fiction," 1998
- Behan: The Patriot Game (poem) (0,5 p)
Songs:
- U2: One (1991) (1 p)
Articles:
The Irish Post: 15 Facts about the Irish Language (1 p)
Youtube:
The Decline of the Irish Language (1,5 p)
The Repression and Revival of the Irish Language (3,5 p)
Movie:
- The Wind that Shakes the Barley, 2006 (25 p)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Horror - EXAM (292 pages); inkl. værklæsning
Dette forløb fokuserer på udviklingen i horror-genren overfladisk belyst ved nedslag i den engelske litteraturhistorie (UK/US). Eksemplariske tekster fra perioderne "Old English, Neoclassical, Romantic, Victorian, Modern, and Post Modern" gennemgås med fokus på horror-genrens karakteristika.
I denne forbindelse vil eleverne blive præsenteret for begreberne: "The uncanny, the sublime, gothic machinery, terror, horror and the gross out."
Tekster:
- Stephen King: Carrie (1974); værk (199 ns)
- Interview: King on King (9 ns)
- Unknown: Beowulf (Grendel's attack on Heorot + fight with Beowulf) (6 ns)
- Walpole: The Castle of Otranto (ch. 1) (27 ns)
- Shelley: Frankenstein (ch. 5, 17, 20; excerpts) (14 ns)
- Stevenson: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (The Carew Murder Case, excerpt) (4 ns)
- James: The Turn of the Screw (ch. 9, excerpt) (2 ns)
- Ellis: American Psycho (Girl) (6 ns)
Billeder:
- Fuseli: The Nightmare (0,5 ns)
- de Loutherbourg: An Avalanche in the Alps (0,5 ns)
Film:
- Beowulf, 2007 (two scenes) (1,5 ns)
- The Woman in Black, 2012 (7 ns)
Teaterstykke:
- The Woman in Black (That Theater Company; Krudttønden, 2024) (7 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Shakespeare - EXAM (30 pages)
I dette forløb vil eleverne stifte bekendtskab med William Shakespeare's liv og samtid. Der vil være fokus på hans sprogbrug og genrekarakteristika, og årsagen til hans popularitet vil forsøges afdækket.
Eleverne vil opnå kendskab til følgende elementer: "tragedy, tragic hero, soliloquy, metaphors, sonnets, dramatic tension and irony and aspects of Elizabethan language."
Tekster (alle fra Fields of Vision, Longman, 2003):
- Romeo and Juliet (excerpts)
* Balcony scene, Act II, scene I (only briefly)
* Tomb scene, Act V, scene III
- Hamlet (excerpt)
* Soliloquy, Act III, scene I
- Sonnets 5, 18, 29, 130
Movie
- Shakespeare in Love (Madden, 1998)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
the oscars (elev-.ppt).pptx
-
What can you find about Shakespearen sonnets? Have a look around...
-
English Renaissance Drama - Shakespeare_ lecture.pdf
-
What can you find about Shakespearean sonnets?
-
Shakespeare in Love_ questions to the movie.pdf
-
Sonnets 5, 18, 29, 130.docx
-
Romeo and Juliet, act V, scene III - text.pdf
-
Romeo and Juliet, act V, scene III - questions.pdf
-
Hamlet, Act III, Scene I - questions.pdf
-
Hamlet | Plot Summary
-
Hamlet, Act III, Scene I - text.pdf
-
Find out what a 'soliloquy' is and how it is pronounced.
-
NYC through Music - lyrics and video links_ 3m.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
New York - EXAM (53 pages)
I dette forløb vil fokus være på storbyen og hvorledes livet heri influerer individet.
Vi vil kigge på New Yorks kontraster, og hvorfor byen virker så fascinerende og dragende. Der forsøges opbygget en forståelse af de forhold, det moderne menneske lever under i storbyen, og hvorfor man vælger at leve her.
Begreber som 'alienation, anonymity, individuality, loneliness, isolation, social disintegration spatial seggregation, primary/secondary contacts, relationship of utility, mental decay, contrasts, and possibilities' vil blive udforsket.
Tekster:
- Wirth: Urbanism as a Way of Life
- Bushnell: Sex and the City (ch. 1)
- Ellis: American Psycho (April Fools)
- Auster: NYC = USA
- Johnson: My City
Musik:
- Empire State of Mind (Jay Z ft. Alicia Keys, 2009)
- Englishman in New York (Sting, 1987)
- New York City Boy (Pet Shop Boys, 1999)
- New York (Paloma Faith, 2009)
- New York, New York (Frank Sinatra, 1979)
- Dirty Boulevard (Lou Reed, 1989)
Film/Serier:
- Sex & the City; The Baby Shower (s1e10; 1998)
- Seinfeld; The Subway (s3e13; 1992)
- Extremely Loud & Incredibly Close (Daldry; 2011)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425265",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425265",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425265"
}