Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Anders Madsen
|
Hold
|
2023 En/i (1i En, 2i En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Exam: Fantasy literature
Forløbet introducerer eleverne til Fantasy-genren som moderne kulturfænomen og guider dem igennem genrens univers gennem tekster af bl.a. J.K Rowling, J.R.R. Tolkien, A. Norton og Eoin Colfer.
Forløbet har som hovedfokus at lade eleverne læse meget, både selv, i grupper og højt i klassen. Der lægges ydermere stor vægt på tekstanalysen og det tilhørende begrebsapparat, ligesom eleverne skal trænes i at perspektivere til både baggrundsmateriale og andre læste tekster.
Desuden skal eleverne arbejde med uddrag af første film i trilogien "The Lord of the Rings".
Kernestof:
Rowling, J.K.: "Harry Potter and the Order of the Phoenix" (excerpt)
Tolkien, J.R.R.: "The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring" (excerpt)
Norton, Andre: "The Familiar" (excerpt)
Colfer, Eoin: "Artemis Fowl" (excerpt)
Film og tv:
Jackson, Peter: "The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring", 2001 (selected scenes)
Supplerende stof:
Finderup, Anne Mette & Agnete Fog: "Entering World of Fantasy", Systime, 2005
Campbell, Joseph: "The Monomyth" (picture)
Laura: "5 Reasons To Read Fantasy"; fra www.boatsagainstthecurrent.net (2016)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Entering Worlds of Fantasy.pdf
-
5 Reasons To Read Fantasy.pdf
-
Remember your name badges for today
-
image.png
-
Please bring your answers for the work questions that you worked with last class.
-
Harry Potter & the Order of the Phoenix_chp. 1.pdf
-
Bring both the text and the questions from last class.
-
Microsoft Forms - Medieforbrug og debatkultur
-
Trivselsmåling - STX | emu danmarks læringsportal
-
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
-
HP & tOotP_questions 2.docx
-
Questions for Harry Potter and the Order of the Phoenix.docx
-
Harry Potter and the Oder Of the Phoenix Opening scene
-
How to analyse setting.docx
-
HP_Book5_Chapter_Excerpt.pdf
-
Make sure that you have read the Harry Potter text for today.
-
Tolkien the author of LotR.pdf
-
The Hero"s Journey - Mythic Structure of Joseph Campbell"s Monomyth
-
Vocabulary.docx
-
Analyseskema til fantasy.docx
-
What They Say about Fantasy.pdf
-
We will be working without computers today, so remember a pen and something to write on.
-
Read The Lord of the Rings - The Fellowship of the Ring, book 1, chapter 6, pp. 2-9 (lines 1-339)
-
18 Ways Lord of Rings is Christian Allegory
-
How was The Lord of the Rings influenced by World War One?
-
Read The Lord of the Rings - The Fellowship of the Ring, book 1, chapter 2, pp. 5-9 (lines 171-335)
-
Make sure you have at least some idea of what the "julekalender" Valdes Jul was about.
-
Bring your physical copies of "The Lord of the Rings" to class today.
-
Adjektiv - adverbier_opgave.docx
-
Adjektiv_adverbium I-III.pdf
-
Andre Norton_The Familiar.pdf
-
Analyseafsnit.docx
-
Dracula (excerpt)
-
Analysing characters.docx
-
Make sure you have at least one example from the text, that says something about how the "setting" affects the "mood" of the story.
-
Do you remember the plot of the text? We don't have time to re-read it, and we're going to work with "narrator" and "characterization" today, so you should maybe think a little bit about that before class.
-
1i og 1u Besøgsdag 15. januar 2024.docx
-
We will start today's class by having you present your characterizations of Jeseca and Fossi to eachother, 1-on-1. That means you must know the entire analysis, not just parts of it.
-
Eoin Colfer_Artemis Fowl.pdf
-
It's a very good idea to have at least read the text before today's class.
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Exam: Speeches that work!
Forløbet er bundet op på seks taler, der knytter sig til vigtige politiske brydningspunkter i både engelsk og amerikansk historie. Det primære fokus i undervisningen har været på analyse af taler, herunder særligt de retoriske virkemidler, taleren benytter sig af. Men samtidig har vi haft øje for Ciceros retoriske pentagram, og hver tale er blevet introduceret vha. en elevfremlæggelse med særligt fokus på taleren og den politiske kontekst for talen. Det har altså været vigtigt at eleverne fik en fornuftig indføring i politiske og kulturelle forhold i de seks nedslag i historien.
Primærtekster:
Abraham Lincoln - The Gettysburg Address
Martin Luther King - I Have a Dream
Enoch Powell - Rivers of Blood (excerpt)
Margaret Thatcher - The Lady's not for Turning
Donald Trump - Presidential Candidacy Announcement
Sekundærlitteratur:
"How to sound smart in your TED-talk" (on YouTube)
De Bruijn, J.A.: "Donald Trump's rhetoric: An analysis of his frames", Delft University of Technology (2022)
Metode: How to analyse speeches
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træning af PEE-modeller
|
12-04-2024
|
Complete essay #1
|
15-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Exam: Postcolonialism - India
Forløbet tog udgangspunkt i et historisk overblik over den britiske besættelse af landet og ideen om "The White Man's Burden". Derefter kiggede vi på hvordan den vestlige indflydelse hænger fast i landet og blev en dominerende kultur, også efter Indien genvandt sin uafhængighed - her med særligt fokus på britisk kultur som et ideal.
Tekster:
Brøndsted, Katrine: "The East India Trading Company and the Raj" fra Narrating India, s. 66-69 (2016)
Kipling, Rudyard: "The White Man's Burden"
Forster, E.M.: "A Passage to India" excerpt, fra Narrating India, s. 78-83 (2016)
Brøndsted, Katrine: "Indian Independence and Partition", fra Narrating India, s. 16-20 (2016)
Sahni, Bhisham: "The Boss Came to Dinner" fra Narrating India, s. 170-177
Øvrigt materiale:
Photoes of the Partition: https://www.life.com/history/margaret-bourke-white-great-migration/
Skin-whitening in India: https://www.theguardian.com/world/2015/jul/24/dark-skin-india-prejudice-whitening
Bahrani, Ramin: "The White Tiger" (movie), 2021
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
US Politics and election
Kort forløb om det præsidentvalget i USA, 2024. Forløbet tog udgangspunkt i et kort projektarbejde om det amerikanske valgsystem, hvor eleverne udarbejde og afholdt oplæg om centrale elementer af valgsystemet. I arbejdet var der fokus på de to store partiers (republikanere og demokrater) historie, to-parti-systemet, tredelingen af magtens og kongressens betydning, og hvordan en præsident bliver valgt - herunder med særlig vægt på "valgmandssystemet" og "winner takes it all" i delstaterne. Efter denne indføring i det politiske system, undersøgte vi hvad en "swing-state" er, og hvilke svingstater der sandsynligvis ville blive udslagsgivende i denne valgkamp. Derefter undersøgt eleverne, hvordan de to kandidater, Donald Trump og Kamala Harris, stod i forhold til helt centrale politiske punkter, som kunne blive udslagsgivende på valgaftenen. Slutteligt diskuterede vi valgets udfald, hvordan musik og politik hænger sammen (her med nedslag i country-musikken, Lee Greenwoods "God Bless the USA" og Taylor Swifts "Only the Young"), samt hvordan man skriver en god concession speech.
Materiale:
NPR: "A Love Affair: American Politics and Country Music" (Podcast) - https://www.npr.org/2022/12/07/1141298735/a-love-affair-american-politics-and-country-music
BBC: "The seven swing states set to decide the 2024 US election" (Article) - https://www.bbc.com/news/articles/c511pyn3xw3o
BBC: "Where Donald Trump stands on 10 key issues, from tax to Israel" (Article) - https://www.bbc.com/news/articles/c2l1qd1nwnjo
BBC: "Where Kamala Harris stands on 10 key issues, from immigration to guns" (Article) - https://www.bbc.com/news/articles/cx924r4d5yno
NPR: "How To Lose An Election: A Brief History Of The Presidential Concession Speech" (Podcast) - https://www.npr.org/transcripts/929085584
Den Amerikanske Ambassade i Danmark: https://dk.usembassy.gov/usa-i-skolen/presidential-elections-and-the-american-political-system/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EXAM: Værklæsning - Normal People
Værklæsning af Sally Rooney's roman "Normal People".
Fokus i læsningen inkluderer: characterization, narrative technique, Rooney's style of writing, social class, mental health, education, life choices, love and relationships, growing up, mm. Særligt har der til slut været fokus på "mental health" og hvordan unge kan have svært ved at passe ind i det moderne samfunds normer og rammer.
Desuden har eleverne arbejdet med en række anmeldelser af romanen, ligesom de til sidst har skrevet en længere diskussion af romanen med udgangspunkt i de forskellige synspunkter i anmeldelserne.
Kernetekster:
Sally Rooney, Normal People (2018)
Anne Enright: "It is time for a sharp inhale, people. Sally Rooney’s Normal People is superb," The Irish Times, 1 September 2020
Eva Wall: "The quintessential millennial novel? Normal People by Sally Rooney fails to live up to the hype," Extra.ie, 8 March 2020
Sylvia Plath: "The Bell Jar" (chp. 1) 1963
Scarlett Curtis: "It's OK, not to be OK" (Foreword to "It's Not OK to Feel Blue & Other Lies) 2019
Supplerende materiale:
Lenny Abrahamson (dir.) Normal People, E01 + slutningen af E12 (2020)
Video: "Trinity: an introduction"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EXAM - Racism and the Windrush Generation
Forløbet omhandlede racisme og immigration i Storbritannien, med fokus på England. Vi tog udgangspunkt i mordet på politikeren Jo Cox og snakken om hvad der motiverede Thomas Mair til at begå denne forbrydelse. Dernæst snakkede vi om idéen om racisme og "being colour blind" og hvordan racisme ikke længere er så nemt at afkode i samfundet. Her snakkede vi også om "systemic racism", og om hvorvidt der er racisme indlejret i det britiske samfund. Slutteligt kiggede vi på the Windrush Generation og deres historie. Lingua franca blev berørt da eleverne kiggede på en video omhandlende vilkårene som immigrant i Storbritannien.
Materiale:
Cobain, Ian, Nazia Parveen & Matthew Taylor: https://www.theguardian.com/uk-news/2016/nov/23/thomas-mair-slow-burning-hatred-led-to-jo-cox-murder
Bloomberg Originals: "The U.K. Scandal That Betrayed Its Own" https://www.youtube.com/watch?v=4kWvjRwFoFQ&ab_channel=BloombergOriginals (2022)
Maggie Gee: “The Artist” (2004)
Sky News: “Afua Hirsch: Closet racists get a mouthpiece”; YouTube.com (2018)
Greg Rose: “A personal history of experiencing racism in the UK”; Virgin.com (2020)
Devesh Sinha: “Everyday racism: my lived experience”; Bhrhospitals.nhs.uk (2020)
Cobain, Parveen & Taylor: "The slow-burning hatred that led Thomas Mair to murder Jo Cox"; fra The Guardian (2016)
McCall, Jenny: "How my parents’ bravery, love and strength got us through the Windrush scandal"; fra The Stylist (2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425375",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425375",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425375"
}