Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Mette Storm-Andersen
|
Hold
|
2023 En/z (1z En, 2z En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
True Crime
Forløb om true crime som genre med fokus på style of writing/speaking:
Forløbet indledes med et par eksempler på skreven true crime for derefter at arbejde med podcasts og TV-serier. Indledningsvist defineres genren og dens etiske dilemmaer. Der er fokus på virkemidler i den fortællende journalistik, som bæres med ind i de andre medier. Gennem arbejdet er der derfor fokus på sproglig stil og virkemidler, der skaber spænding; herunder forskellige 'lån' fra fiktionen.
Eileen McNamara: ”I Still Have No Answer” (column), 1996.
Truman Capote: “In Cold Blood” (excerpt, non-fiction novel), 1965.
Margaret Atwood: "Alias Grace" (excerpt, novel), 1996.
Sarah Koenig and Julie Snyder: “Serial”, S1 E1 (podcast), 2014.
Madeleine Baran: “In the Dark”, S1 E1 (podcast), 2016.
Laura Ricciardi og Moira Demos: ”Making a Murderer”, S1 E1 (TV-documentary), 2015.
Eric Goode: "Tiger King", S1 E1 (TV-documentary), 2020.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
True Crime
|
27-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dystopia
Forløb om dystopi i litteratur og TV.
Efter en indledende introduktion til gængse kendetegn ved dystopisk litteratur (herunder også en definition af utopi) arbejdes der i forløbet primært med analyse og fortolkning af tekster og mediestof, der omhandler fremtidsdystopier.
Materiale:
Ian MacEwan: "The Hot Breath of our Civilisation" (digt), 2005.
Margaret Atwood: "The Handmaid's Tale" (romanuddrag), 1985.
Hulus TV-serie: "The Handmaid's Tale" (TV-serieafsnit), S1E1, 2017.
Gregory Maguire: "How th’Irth Wint Rong by Hapless Joey@homeskool.guv" (novelle), 2013.
George Orwell: "Nineteen Eighty-Four" (romanuddrag), 1948.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Multicultural Britain: Eksamensemne
Multicultural Britain
Forløb om det moderne, multikulturelle Storbritannien. Der er fokus på udfordringer med integration og racisme. Eleverne får et kort indblik i de historiske forhold, der ligger til grund for det multikulturelle samfund og der arbejdes desuden med termerne:
national narrative
white privilege
structural racism/systemic racism
integration
assimilation
xenophobia
ethnolect
sociolect
Ahmed, Riz: "The Long Goodbye" (short film), 2020.
Evaristo, Bernadine: "Yazz" (excerpt from novel "Girl Woman Other"), 2019.
Manzoor, Sarfraz: "They" (excerpt, memoir), 2021.
Smith, Zadie: "White Teeth" (excerpt, novel), 2000.
Powell, Enoch: "Rivers of Blood" (speech), 1968.
Baggrund:
"How Britain has been Shaped by Migration", fra Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain (Sten Pultz Moslund), 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Empire and India: Eksamensemne
Forløb med fokus på Storbritanniens forhold til den øvrige verden set gennem det Britiske Imperium.
Der tages afsæt i Fergusons kritiske tekst om hvordan Storbritannien var med til at skabe den verden, vi har i dag, hvorefter tiden spoles tilbage til Kipling og hans "White Man's Burden", der sættes overfor Orwells "Burmese Days" og "Shooting an Elephant". Den britiske indflydelse i verden bindes fast på et fokus på Indien, der efter en diskussion af formålet med kolonialiseringen og de moralske aspekter herved, herunder opdelingen af Indian og Pakistan (læsninger af ”The Great Divide”, ”Blood”, ”The Dutiful Daughter” , føres ind i en mere moderne kontekst gennem læsningen af Adigas "The White Tiger" (uddrag) of gennem filmanalyse af "Slumdog Millionaire". Til slut læses "The ideas shaping a new India" med fokus på globaliseringen og det britiske imperiums indflydelse på det moderne Indiens evne til at klare sig på det internationale marked.
Tekster:
Niall Ferguson: ”Empire: How Britain Made the Modern World”, 2003.
Aravind Adiga: “The White Tiger” (extract, Wider Contexts s. 291-195), 2008.
George Orwell: “Burmese Days”, 1934, og “Shooting an Elephant” (1936).
Rudyard Kipling: “The White Man’s Burden”, 1899.
Anand Giridharadas: “The Ideas Shaping a New India”, 2011.
William Dalrymple: “The Great Divide”, The New Yorker, 2015.
Sadaat Hasan Manto: “The Dutiful Daughter”,
Film: "Slumdog Millionaire"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
US elections: Eksamensemne
Forløb om det amerikanske valg
Der arbejdes med det amerikanske valg med udgangspunkt i en forståelse for amerikansk historie (kort) og amerikanske kerneværdier, derfor kernestof: væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA. Disse bindes fast på nutidige diskussioner af særligt abort og immigration. Her er fokus på forskellige forståelser af frihed og lighed. Eleverne får kendskab til de to politiske partiers mærkesager og får et indblik i det amerikanske valgsystem.
Analytisk arbejdes der særligt med non-fiction og i særdeleshed med politiske taler, men også med Tv-reklamer og sociale medier som kommunikationsformer. Trumps helt særlige retoriske virkemidler undersøges – også gennem analyse af hans sejrstale og hans tale om immigration (Trump speaks on securing American borders during a rally, September 20th, 2023, in Dubuque, Iowa.). Gængse retoriske virkemidler undersøges gennem analyse af Kamala Harris’ aftrædelsestale efter valget.
Kamala Harris: "Consession speech", (nov. 2024)
Donald Trump: "Trump speaks on securing American borders during a rally, September 20th, 2023, in Dubuque, Iowa
J. D. Vance: ”Hillbilly Elegy. A Memoir of a Family and Culture in Crisis”, 2016, (excerpt, memoir).
Barack Obama: “Second Inaugural Address” (2013)
George Bush: “Inaugural Address” (2001)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Love: Eksamensemne
I forløbet arbejdes der med fiktionsanalyse under temaet LOVE. Vi ser nærmere på sproglig stil, karakteranalyser, miljøbeskrivelser og tager et kig tilbage i litteraturhistorien på to meget kendte fortællinger om kærlighed. Gennem værklæsningen af Sally Rooneys 'Normal People' arbejdes der fordybet med karakterbeskrivelser, synsvinkelskift og miljøbeskrivelser samt med en forståelse af den kommunikation, der gør kærligheden svær for romanens hovedpersoner. Eleverne arbejder med at forstå Marianne og Connells forskellige kærlighedserfaringer, som vi kan perspektivere til andre af forløbets tekster. Samlet gives gennem tekstanalyser en dybere forståelse for kærlighedens mange aspekter. Livets flygtighed og fortællingens kraft er centrale pointer, men der arbejdes også med kærlighedens sprog, som fx fejlslagen kommunikation hos Rooney og kulturel barriere hos Guo.
Texts:
William Shakespeare: from ‘Romeo and Juliet’ (excerpt, play), 1597.
Jane Austen: from ‘Pride and Prejudice’ (excerpt, novel), 1813.
Margaret Atwood: ‘Happy Endings’ (short story), 1983.
Sally Rooney: ‘Normal People’ (novel), 2018.
John Green: from ‘The Fault in Our Stars’ (excerpt, novel), 2012.
Xialo Guo: from 'A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers', 2007 (excerpt, novel - lingua franca).
Forløbets analytiske fokus: fiktionsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Going Mental: Eksamensemne
Der arbejdes med analyse af både fiktion og sagprosa i en undersøgelse af fremstillingen af de mentalt anderledes i fiktionen såvel som i samfundsdebatten. Der er fokus på det skæve sind som fortæller og på afstigmatisering af samtalen om mental sundhed. I fiktionen arbejder vi særligt med metaforer og sammenligninger som mulige indgange til at forstå et andet sind. I non-fiction arbejdes der med sproglig stil, særligt anvendelse af humor som virkemiddel for at få den svære samtale i gang (Purnell).
Kernestof:
Sally Rooney: "Normal People", 2018, novel.
Sylvia Plath: ”The Bell Jar”, 1963, excerpt, novel.
Susanna Kaysen: “Girl, Interrupted”, 1993, excerpt, memoir.
Ella Purnell: “A Week in the Life of a Madwoman”, 2019, essay.
Scarlett Curtis: “It’s OK not to be OK”, 2019, essay.
Matt Haig: "Reasons to Stay Alive", 2016, excerpt, memoir.
Sam Esmail: “Mr. Robot”, S1 E1, 2015.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425376",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425376",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425376"
}