Holdet 2023 En/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Dorthe Hjort Jensen
Hold 2023 En/w (1w En, 2w En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 True Crime and podcasts
Titel 2 Skriftlighedsforløb
Titel 3 Going Mental
Titel 4 A Nation Divided (EXAM)
Titel 5 Going Mental: The Catcher in the Rye (EXAM)
Titel 6 The English and the World (EXAM)
Titel 7 Dystopia (EXAM)
Titel 8 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 True Crime and podcasts

Forløbet stiller skarpt på true crime-genren gennem podcastmediet. Eleverne arbejder med forskellige true crime-podcasts samt tekster, der omhandler vores fascination af true crime samt de etiske overvejelser, der også knytter sig til genren.

Undervejs afleveres en skriftlig opgave med fokus på XX samt en egenproduceret podcast, hvor eleverne skal formidle viden om mediet og genren samt karakterisere/analysere en af forløbets podcasts.

Forløbets fokuspunkter:
Mundtlighed, sociale relationer, samarbejde

Analytiske fokuspunkter:
Grundlæggende analyse af non-fiction + podcasts

Grammatiske emner:
Kongruens, regelmæssige/uregelmæssige verber, verbets tider, hjælpeverber/hovedverber

Kernestof:
Serial: S1, episodes 1+2+12
Missing & Murdered: Finding Cleo, episode 1 + 10 (+ 2-9 in groups)
Stephen Harper: Apology speech (2008)
Kent Monkman: The Scream (painting, 2017)

Supplerende stof:
Mimi Olsen og Martin Houlind: Listen! Podcasts in English (Columbus 2023)
- What is a podcast?
- Podcast formats
- What are true crime podcasts?
- Ethics and true crime
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Serial presentation (slides) 23-11-2023
Written assignment 1 22-01-2024
Individual talks 31-01-2024
Podcast projects 06-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Skriftlighedsforløb

Skriftlighedsforløbet introducerer eleverne til det analytiske essay, hvor de over seks moduler arbejder intensivt med at skrive deres første essay.

Hver enkel del brydes ned, således at der afsættes et modul til indledningen, et modul til analyseafsnit og et modul til konklusion. I hvert modul inddrages elevernes egen opfattelse af det gode afsnit, eksemplariske afsnit og eksempler, og der afsættes tid i undervisningen til at skrive. Efter hvert modul er der desuden indlagt et modul til peerfeedback, hvor eleverne trænes i at bruge den terminologi og de fokuspunkter, vi har arbejdet med i undervisningen, til at hjælpe hinanden og på den måde forbedre deres arbejde i fællesskab.

Materiale:
Adam Marek: "The Stormchasers" (2012)
Egenproduceret materiale om the analytical essay
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 1: The Stormchasers 21-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 3 Going Mental

[Forløbsbeskrivelse findes under forløbet "Going Mental: The Catcher in the Rye" i 2.g]
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 A Nation Divided (EXAM)

Forløbet sætter fokus på den amerikanske splittelse og stigende polarisering i samfundet, både politisk, økonomisk og socialt.

Først undersøges nationens fødsel og de værdier og tanker, der kommer til at forme og påvirke dokumenter som The Declaration of Independence og The Constitution, med tanken om frihed som gennemgående faktor, samt hvordan den nationale identitet bliver skabt med tråde tilbage til disse tekster. I den forbindelse har eleverne i grupper læst en af tre politiske taler af hhv. George W. Bush, Barack Obama og Donald Trump med fokus på, hvordan de nationale fortællinger, myter og helteskikkelser inddrages og bruges med politisk formål.

Dernæst undersøges den politiske og kulturelle polarisering i dagens USA, hvor vi diskuterer både årsager til denne splittelse samt mulige løsninger. Klassen har med udgangspunkt i David French's "Divided We Fall" skrevet et essay, men teksten fungerer samtidig som fælles afsæt til diskussion af splittelsen. Romanuddraget fra The Big Split viser, hvordan satire kan bidrage til at sætte den politiske polarisering i et nyt lys. Endelig har vi set Alex Garlands dystopiske "Civil War", som handler om en ny amerikansk borgerkrig i en nær fremtid - som til sidst sættes i perspektiv gennem Barbara E. Walters TED-talk: "Is America Headed Towards Another Civil War?"

Forløbet rundes af med det amerikanske præsidentvalg 2024, hvor eleverne ultrakort har undersøgt de to partiers core values, hvordan disse passer med årets partiplatform + selvvalgte kampagnevideoer fra kandidaterne. Denne del afrundes med rollespillet "Battle for the Presidency", som giver en forståelse for valgmandssystemet og måden et valg vindes på ude i staterne.

Key words (ikke udtømmende):
Declaration of Independence, US Constitution
Division v. unity
Liberty
Inalienable rights
The American Creed
Polarization (and negative polarization => David French)
Identity politics

Kernetekster:
Thomas Jefferson: The Declaration of Independence (uddrag, 1776)
Abraham Lincoln: The Gettysburg Address (speech, 1865)
George W. Bush: Inauguration Address (speech, 2001)
Barack Obama: Second Inaugural Address (speech, 2013)
Donald Trump: Remarks at ... (speech, 2020)
David French: Divided We Fall (foreword, non-fiction, 2020) => Essay 2
John Latigua: The Big Split (satire, novel, 2012)
Alex Garland: Civil War (movie, 2024)
Barbara Walters: “Is the US headed towards another civil war?” (TED-talk, 2023)
2024 Election campaign videos

Baggrundsmateriale:
Dorthe Hjort Jensen: "The Greatest Nation in the World" + "Creating a collective American identity" + "Division and Polarization"  in Liberty, Guns & Babies (Columbus, 2024)

Supplerende materiale:
Quotes from reviews of "Civil War"


Forløbets omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Going Mental: The Catcher in the Rye (EXAM)

Som værklæsning har klassen læst J.D. Salingers ungdomsklassiker The Catcher in the Rye (1951). Værklæsningen skal ses i forlængelse af forløbet Going Mental fra 1.g, hvor eleverne først læst de første sider af Sylvia Plath's roman The Bell Jar. Fokus var på beskrivelsen af depression og hvordan forfatteren bl.a. bruger billedsprog til at beskrive hovedpersonens oplevelser. Som afslutning læste eleverne Ella Purnells essay "A Week in the Life of a Madwoman", hvor fokus ligeledes var på den sproglige analyse og måden, forfatteren bruger både form, sprog og humor til at formidle, hvordan hun på forskellig vis kæmper med sin mentale sundhed.  

I arbejdet med romanen har læsningen været styret af følgende fokuspunkter:
- Holden Caulfield: a complex character + unreliable narrator
- Relationships / lack of relationships (family, friends)
- Depression, loneliness, alienation, grief
- Growing up: childhood innocence v. adolescence v. adult world
- Symbolism: baseball mitt, red hunting hat, ducks in Central Park, museum, mm.
- Title: Wanting to be a "catcher in the rye"

Kernetekster:
J.D. Salinger: The Catcher in the Rye (novel, 1951)
Sylvia Plath: The Bell Jar (excerpt, novel, 1963)
Ella Purnell: A Week in the Life of a Madwoman (personal essay, 2019)'

Baggrundsmateriale:
Niels Randbo: "America in the 1950s" in "J.D. Salinger’s The Catcher in Rye" (Systime: 2024)
Richard Powers:  "The Life of a 1950s Teenager"

Supplerende materiale:
South Park S14E2: "The Tale of Scrotie McBoogerballs" (TV episode, 2010)
=> fokus: controversial book, vulgar language, banned books US 2024


Forløbets samlede omfang (inkl. 1.g): ca. 280 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 The English and the World (EXAM)

Forløbet præsenterer indledningsvis eleverne for det britiske imperiums historie, årsager og virkninger. Forløbet fokuserer ikke på en enkelt koloni, men på den kolonialistiske tankegang, kolonialismens konsekvenser for kolonierne samt fordele/ulemper ved kolonialisme.

Til sidst undersøges kort, hvad imperietiden har betydet for det britiske samfund i forhold til immigration, multikulturalisme og national identitet. Her læses Enoch Powells famøse "Rivers of Blood"-tale samt Andrea Levy's "This Is My England".

Keywords (ikke udtømmende):
colonization, superior/inferior, justification v. critique of empire, national identity, multiculturalism, immigration, national narrative, anti-immigration sentiments, white victim narrative

Kernetekster:
James Thomson: Rule Britannia (song, 1740)
Rudyard Kipling: The White Man's Burden (poem, 1899)
Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle (fable, 1938)
Jamaica Kincaid: A Small Place (essay, 1988)
Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World (non-fiction, 2003)
Enoch Powell: Rivers of Blood (speech, 1968)
Andrea Levy: This Is My England (essay, 2000)
Shashi Tharoor: Britain should pay reparations (debate, 2015)

Baggrundsmateriale:
Steen Moetzlund: "How Britain Has Been Shaped by Migration" in Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain (Systime), chapter 1


Samlet omfang: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Dystopia (EXAM)

Forløbet introducerer begreberne utopia og dystopia, samt de tre dystopiske værker Brave New World, The Handmaid's Tale og The Hunger Games. Alle tre tekster undersøges for dystopiske træk, ligesom de dystopiske samfund sammenlignes på godt og ondt.

Som optakt til tekstarbejdet har eleverne i grupper arbejdet med første afsnit af en af følgende (selvvalgte) serier: Snowpiercer, The 100, mm. Tre grupper fremlagde deres analyser og præsentationer efter lodtrækning.

Desuden har eleverne i forlængelse af tekstarbejdet i klassen lavet en individuel analyse (prøveeksamen) af Kurt Vonneguts novelle "Harrison Bergeron", som ikke er gennemgået fælles.

I forløbet arbejdes ud fra følgende overordnede definition af "dystopia":

A futuristic, imagined universe in which oppressive societal control and the illusion of a perfect society are maintained through corporate, bureaucratic, technological, moral, or totalitarian control. Dystopias, through an exaggerated worst-case scenario, make a criticism about a current trend, societal norm, or political system.

Fokuspunkter i analysearbejdet:
- characters, setting, language
- typiske karakteristika for dystopian fiction
- dystopian controls
- the dystopian protagonist.

Kernetekster:
Aldous Huxley: Brave New World, chapter 1 (novel, 1931)
Margaret Atwood: The Handmaid's Tale, chapter 1 + 28 (novel, 1984)
Suzanne Collins: The Hunger Games, chapter 1 (novel, 2008)
Kurt Vonnegut: Harrison Bergeron (short story, 1973)
Afsnit af valgfri (dystopisk) TV-serie

Supplerende materiale:
"Dystopias: Definition and Characteristics" fra Read-Write-Think

Samlet omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 4 07-04-2025
Video 2 06-05-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 Tilladte hjælpemidler

Tilladte hjælpemidler til eksamen:
- ordbogen.com
- alt materiale tilgængeligt i Lectio
- jeres kompendier og noter
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer