Holdet 2023 En/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jari Feld Nielsen
Hold 2023 En/f (1f En, 2f En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Twisted Relationships (18 ns)
Titel 2 American Symbols (21 ns)
Titel 3 Sprogfærdighed
Titel 4 Reading a novel: One of Us is Lying (250 ns)
Titel 5 Skriftlighedsforløb
Titel 6 Suburbia - EXAM (32,5 ns)
Titel 7 Ireland - EXAM (41 ns)
Titel 8 Fantasy - EXAM (143 ns) inkl. værklæsning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Twisted Relationships (18 ns)

Fortsat arbejde med fagets analysemetoder fra grundforløbet. Der arbejdes især med personkarakterisering i fiktion samt identificiering af konfliktpunkter. Forløbet afsluttes med en fremlægning af forskellige problemstillinger omkring selvvalgte sangeres/gruppers 'twisted personalities.'

Tekster:
- Carver: Popular Mechanics
- Thurber: Mr. Preble Gets Rid Of His Wife
- Eminem: Cleaning Out My Closet (song lyrics)
- Gaynor: I Will Survive (song lyrics)

Billeder:
- M. Kvium: Europæisk Eksperimentalbillede
- Ukendt: Ukendt

Film:
- About a Boy (2002)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
And the Baby Goes to... 03-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 American Symbols (21 ns)

American Symbols

We will look at the story behind the United States of America; what the reasons were for the creation and purpose of this new country.
We will also look at typical American symbols which are recognized worldwide with an emphasis on the symbols connected to this idea and the symbols which go against the fulfillment of the original “American Dream.”
Everything will be based on a stereotypical understanding of the country which, hopefully, will change during the course.
Student presentations of chosen symbols will complete the course along with a personal essay on a symbol which represents them as an individual.

Texts:
- American Declaration of Independece                 (8 ns)
- Lazarus: The New Colossus                                (1 ns)
- Lincoln: Gettysburg Address                                (1,5 ns)
- Rammstein: Amerika (i oversat udgave)              (1 ns)

Media:
- This American Life: The Miseducation of Castlemont High (podcast)  
                                                                               (5 ns)
- Winter's Bone (movie)                                          (5 ns)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The American symbols (handwritten) 22-02-2024
A Symbol of Me. 27-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sprogfærdighed

Forløbets formål er at bevidstgøre eleverne om typiske problemfelter, man som dansktalende ofte oplever i forbindelse med arbejdet med engelsk sprogfærdighed.
Der vil blive arbejdet med bevidstheden om egne styrker og svagheder, og hvorledes man selv kan afhjælpe disse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Reading a novel: One of Us is Lying (250 ns)

This course is all about "learning" to read a long text for longer periods of time.
And hopefully learning to like it....

Karen McManus: One of Us is Lying (2017)          (300 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Skriftlighedsforløb

Skriftlighedsforløbet introducerer eleverne til det analytiske essay, hvor de over seks moduler arbejder intensivt med at skrive deres første essay.

Hver enkel del brydes ned, således at der afsættes et modul til indledningen, et modul til analyseafsnit og et modul til konklusion. I hvert modul inddrages elevernes egen opfattelse af det gode afsnit, eksemplariske afsnit og eksempler, og der afsættes tid i undervisningen til at skrive. Efter hvert modul er der desuden indlagt et modul til peerfeedback, hvor eleverne trænes i at bruge den terminologi og de fokuspunkter, vi har arbejdet med i undervisningen, til at hjælpe hinanden og på den måde forbedre deres arbejde i fællesskab.

Materiale:
Adam Marek: "The Stormchasers" (2012)
Egenproduceret materiale om the analytical paragraph essay
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Suburbia - EXAM (32,5 ns)

Med afsæt i en generel diskussion om forstæder og deres kvaliteter i USA vs. DK (og med afsæt i elevernes egne erfaringer), diskuteres forstæderne og deres karakteristika i en række tekster. Blandt de centrale diskussioner er familiernes tiltrækning af forstæderne, unges frastødning, ensartetheden/konformiteten, og generelt fordele og ulemper ved at bo i forstæderne.
Ligeledes inddrages nedslag i britisk historie ift. forstædernes oprindelse og funktion.

En del af forløbet inddrager selvstændigt arbejde med at lave visuelle præsentationer af forstæderne i collager, der fungerer som udgangspunkt for en individuel præsentation af emnet.

Tekster i Andersen og Daugaard: 'Angles,' Gyldendal, 2014
- Duany et. al.: 'The Victims of Sprawl'                               (7,5 s)
- 'The History of Suburbia - key points'                               (1,5 s)

Sangtekster:
Little Boxes; Malvina Reynolds (1963)                               (1 s)
Penny Lane; The Beatles (1967)                                         (1 s)
Shangri La; The Kinks (1969)                                              (1,5 s)
The Ballad of Lucy Jordan; Marianne Faithfull (1979)    (1 s)
Our house; Madness (1982)                                                (1,5 s)
Subdivisions; Rush (1982)                                                    (1 s)
Suburbia; Pet Shop Boys (1986)                                          (1 s)
Jesus of Suburbia; Green Day (2004)                                 (2,5 s)
Depreston; Courtney Barnett (2015)                                   (1,5 s)

Film:
"American Beauty" (1999)                                                    (10 ns)

TV-serier:
"Friends - The One where Chandler gets Caught" (S10E10)  (1 ns)
"Sex and the City - The Baby Shower" (S1E10)                      (1 ns)

Podcasts + Youtube:
"Should I move to the Suburbs?" (Youtube conversation)      (1 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Ireland - EXAM (41 ns)

This course will introduce the students to Ireland's history and show how the relationship to England has shaped the country. Through analysis of different texts, movie and focused information retrieval the students will gain an insight to the most important periodes of Ireland's history and her religious development. The concept of 'lingua franca' will also be touched upon in an Irish context.

Texts:
In Sammon: "A Green and Orange Land," 1996
- Morris: The Great Famine                            (3,5 p)                                           
- McKittrick: The Changing Face of Ireland    (3,5 p)                                                                      
- Durcan: In Memory of Those Murdered in the Dublin Massacre, May 1974 (poem)                                                   (1 p)
- Schull (travel brochure)                                (0,5 p)                                                                                          

In Andreasen: "Dear, Dirty Dublin - A City in Fact and Fiction," 1998
- Behan: The Patriot Game (poem)                (0,5 p)           

Songs:
- U2: One (1991)                                                 (1 p)

Articles:
The Irish Post: 15 Facts about the Irish Language  (1 p)

Youtube:
The Decline of the Irish Language                              (1,5 p)
The Repression and Revival of the Irish Language  (3,5 p)
              

Movie:
- The Wind that Shakes the Barley, 2006    (25 p)                                                                          
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fantasy - EXAM (143 ns) inkl. værklæsning

The students will work with fantasy as a genre. They will be able to identify typical elements characterizing the fantasy genre (i.e. setting, characters, inventory and structure) and a few different subgenres hereof (i.e. high, urban, fairy tale, and fable).

The course will end in a short individual presentation of a selfchosen piece of fiction in which all fantasy traits will be identified.

Baggrundsmateriale:
Finderup & Fog: Entering Worlds of Fantasy, 2005 (in Worlds of Fantasy, 2005, Systime) (5 p)

Kernetekster:
Lewis Carroll: Alice in Wonderland, chapters 1+7 (novel, 1865) (10 p)
Ursula Le Guin: The Rule of Names (short story, XXX) (13 p)
George Orwell: Animal Farm (novel, 1945) (110 p)

Supplerende tekster:
The monomyth (podcast) (5 ns)  
https://soundcloud.com/emolinsky/the-heros-journey-endgame (podcast)                                                                 


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave #2 29-03-2025
Fantasy analysis 08-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer