Holdet 2023 Fr/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Charlotte Lybecker, Sheila Mertz-Nielsen
Hold 2023 Fr/f (1f Fr, 2f Fr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 L'école (EKSAMEN)
Titel 3 Crime et suspense
Titel 4 Les jeux olympiques
Titel 5 La société 1 (EKSAMEN)
Titel 6 La banlieue (EKSAMEN)
Titel 7 La francophonie (EKSAMEN)
Titel 8 La société 2 EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

I grundforløbet har eleverne været igennem et miniforløb om portrætter, hvor de er blevet trænet i at beskrive personer og billeder. Derefter har de været igennem et forløb om eventyr. Arbejdsmetoderne har været tekstlæsning, opgaveskrivning, ordforråds- og samtaleøvelser.
Eleverne er løbende blevet introduceret til grundlæggende grammatiske emner som bøjning af être og avoir, adjektivers placering og kongruens samt verbernes nutidsbøjning. Alle elever har fået udleveret et kompendium med alle tekster og øvelser.

Eleverne har læst:

"Le Petit Chaperon Rouge" (Perrault) (ca. 3. sider) og sammenlignet med "Rødhætte" af Brdr. Grimm
"Cendrillon" (sang af gruppen Téléphone) (ca. 2 sider)


Under "Portraits"-delen af forløbet, har eleverne læst:
"Marie-Louise se présente" (Par Écrit) (ca. 1 side)
"Pour faire le portrait d'un oiseau" (Prévert) (ca. 2 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 L'école (EKSAMEN)

I dette forløb har vi arbejdet med opbygningen af det franske skolesystem og læst tekster og set film, der viser forskellige elevtypers udfordringer med det at gå i skole.
Vi har læst:
- introduktion til det franske skolesystem (Paroles francaises s. 7-9) (3 sider)
- om Jacques Prévert samt hans digt "Le Cancre" (Paroles françaises s. 10-11) (2 sider)
- kapitlet "Le bouillon" i "Le Petit Nicolas" af Sempé-Goscinny (8 sider)
- set en lille film om pigen "Juliette" fra "Je m'appelle", hvor hun fortæller om hendes skolegang (1 side)
- set og arbejdet med filmen "La vie scolaire" (6 sider)
- set og arbejdet med filmen "Un monde" (6 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Crime et suspense

I dette forløb har vi arbejdet med:
- "Le bijoutier" (ca. 2,5 sider)
- en fait-divers-artikel: "Rouen : il retrouve son vélo volé sur internet et tend un piège au malfaiteur" (1 side)
- filmen "Huit femmes" (3 sider)
- første afsnit af serien "Lupin" (2 sider)

OBS vi nåede kun at læse de første 3 sider af teksten: "Le matelot d'Amsterdam" af Guillaume Apollinaire (6 sider)

(Jeg plejer at få eleverne til at læse de sidste 3 sider i matrixgrupper for at komme lidt hurtigere igennem sidste halvdel. Der ligger arbejdsspørgsmål til sidste del af teksten i Onenote.)

Eleverne har trænet billedbeskrivelse af to billeder med "suspense"-tema, idet de skulle forberede sig til en samtale om disse som en mundtlig aflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Les jeux olympiques

Et kort forløb om ”Le sport et les jeux olympiques” som fandt sted i Paris sommeren, 2024.
Klassen arbejder med gloser, billeder og lytte-opgaver.

Faglige mål:
- Læse og forstå ubearbejdede fransksprogede ikke-fiktive tekster
- Samtale og diskussion om kendte og almene emner
- Mundtlig og skriftlig præsentation af tekster
- Grammatik og udtale

Kernestof:
To kompendier med fagtekster, gloser, øvelser:
- Et hjemmelavet "Paris et les Jeux Olympiques" ,
- Kompendiet fra Institut Français "Les jeux olympiques: En route vers Paris 2024".

Evaluering:
- En mundtlig fremlæggelse
- En aflevering (billedbeskrivelse).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 La société 1 (EKSAMEN)

I dette forløb ser vi filmen Les Intouchbales, 2011, af Eric Toledano et Olivier Nakache.
Vi arbejder med film-manuskriptet og de tilhørende opgaver.
Vi undersøger temaerne: social identitet, venskab, forstæder, forskelle rig-fattig.

Faglige mål:
- Træne analyse af film, billeder og tekster
- Mundtlig og skriftlig præsentation af film, billleder og tekster
- Samtale og diskussion om kendte og almene emner
- Interkulturelle kompetencer
- Grammatik og udtale

Kernestof:
- De Urørlige (øvehæfte og manuskript), Karen Schumacker, Passion 2014
- Film: Les Intouchables, 2011, Eric Toledano et Olivier Nakache.

Evaluering:
- Skriftlig aflevering: Analyse af Intouchables
- Mundtlig præsentation: af analysen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 La banlieue (EKSAMEN)

Dette forløb har fokus på miljøet og levevilkårene i forstæderne til Paris. Gennem indledende artikler, nyhedsindslag, sange og filmen "La Haine" belyses forskellige aspekter af livet i "La Banlieue".

Forløbet har fokus på nutidens konflikter og spændinger i det multikulturelle Frankrig.
Vi undersøger ulighed, marginalisering og kultursammenstød i det franske samfund.
Nøgleord til forløbet er begreberne la banlieue, le racisme, les émeutes de 2005 et 2023, la discrimination, l’immigration, les quartiers défavorisés, les cités.
Der er særligt fokus på miljø og levevilkår i udsatte forstæder (les quartiers défavorisés / les zones urbaines sensibles).

Faglige mål:
- Træne analyse af sange, film, billeder
- Mundtlig og skriftlig præsentation af tekster
- Samtale og diskussion om kendte og almene emner
- Interkulturelle kompetencer
- Grammatik og udtale

Kernestof:
Da Frankrig brændte, Connie Pedersen
Écouter la colère s. 22-24, 41-45, Connie Pedersen
Delprøve 1 og 2: Assa Traoré distinguée pour son combat

Sange:
“Je suis chez moi” de Black M (vidéo et paroles) https://www.youtube.com/watch?v=hsOqEhMumaw&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Feuc-onenote.officeapps.live.com%2F&source_ve_path=MjM4NTE
”Je viens de là” de Grand Corps Malade (vidéo et paroles),
https://www.youtube.com/watch?v=8LXaSFgVxGs

Artikler:
Artikel fra 1jour1actu.com ”Suite à la mort de Nahel, des violences un peu partout en France”
Artikel fra 1jour1actu.com  Kylian Mbappés twit relateret til Nahels død
Reportage fra 1jour1actu.com :" Comment aider les quartiers défavorisés ?" 1Jour1Question
Vidéo: C’est quoi une banlieue ? 10 mai 2018 : https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-une-banlieue/  
Artikel fra Politiken, 2023: ”Drabet på Nahel M. fik antændt krudttønden hos Frankrigs vrede etniske minoriteter”, Maja Lærke  

Film:
La Haine, 1995
Les intouchables, 2011 (fra forløb La société del 1)

Evaluering:
Skriftlig prøve: Delprøve 1 og 2: Assa Traoré distinguée pour son combat
Skriftlig og mundtlig aflevering: La Haine
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La francophonie (EKSAMEN)

Fokus på forskellige francophone områder herunder, le Quebec, la Belgique, le Maghreb, le DOM-TOM.

Faglige mål:
- Træne analyse af film, billeder og tekster
- Mundtlig og skriftlig præsentation af film, billleder og tekster
- Samtale og diskussion om kendte og almene emner
- Interkulturelle kompetencer
- Grammatik og udtale

Kernestof:
La francophonie:
Introduktion til francophonie, s. 106-107 i Entrées.
Video om L'OIF: Le français dans le monde - Karambolage - ARTE (https://www.youtube.com/watch?v=mQvn8Vw-vAE)
Court-métrage: Skin, Cédric Prévost, 2013.

Le Quebec:
Kompendium om Quebec (se lectio)
Tv5monde: Ça bouche au Canada
Entrées: 112, 113, 114, 115
Isabelle Boulay, “Fin octobre début novembre”.

La Belgique:
Kompendium om La Belgique (se lectio)
La touche française en Belgique. In Paroles Francophones, Mette Bering et Mimi Sørensen, Gyldendal 2015, Tintin Le Lotus Bleu, uddrag.

Angèle: Bruxelles je t’aime
CLOSE – Undervisningsmateriale, Filmcentralen

Film:
CLOSE, Lukas Dhont, 2023.

Le Maghreb:
La colonisation, Yemma, Les pieds-noirs et les harkis, Le cahier de Leïla, Entrées 122-128 + 130-131

La Tunisie: Le printemps arabe, Meriam et Hassan i Porte Paroles.

Les D.O.M – T.O.M + La francophonie, Puzzle
La Guadeloupe s. 13-20 + 27-28 i La Guadeloupe, 2016, Mimi Sørensen og Mette Bering.

Evaluering:
Gruppeaflevering: skriftligt og mundtligt interview
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 La société 2 EKSAMEN)

Forløb: La société 2

Fortsættelse af forløbet: La société 1. Fokus på det franske samfund: politik, skolesystem, republikkens symboler, SDF, optøjer.

Faglige mål:
- Træne analyse af film, billeder og tekster
- Mundtlig og skriftlig præsentation af film, billleder og tekster
- Samtale og diskussion om kendte og almene emner
- Interkulturelle kompetencer
- Grammatik og udtale

Kernetekster:  
Qui gouverne, Entrées s. 29
La laïcité, CULTURE
Republikkens symboler
Les gilets jaunes, Franskportal.dk
SDF, franskportal.dk
Charlie Hebdo, franskportal.dk
Le Football, franskportal.dk

Evaluering:
Små mundtlige fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer