Holdet 2023 Fr/hu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Charlotte Lybecker, Roberta Attorrese
Hold 2023 Fr/hu (1hu Fr, 2hu Fr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 La gastronomie francaise (EKSAMEN)
Titel 2 La mode
Titel 3 Éléments de musique francophone
Titel 4 Les jeux olympiques
Titel 5 La société 1 (EKSAMEN)
Titel 6 La banlieue (EKSAMEN)
Titel 7 La francophonie (EKSAMEN)
Titel 8 La société 2 (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 La gastronomie francaise (EKSAMEN)

L’importance de la gastronomie en France
De vigtigste mål med forløbet omfatter:
- at eleverne opnår viden omkring betydningen af madkultur i Frankrig, set fra følgende vinkler: identitet og tradition, økonomi og bæredygtighed.
• Les repas de la journée
• Le goûter (pour les enfants)
• Les courses au supermarché
• Les saveurs
• Les différences régionales
• Le repas traditionnel en ville et à la campagne
- at eleverne bruger ny viden også til at reflektere over madtraditioner i egne land og i egne familier
- at eleverne opnår sproglige kompetencer og ordforråd til at kunne tale om og diskutere nye tendenser og initiativer indenfor madkultur som fx « le gaspillage ».

KERNETEKSTER:
-Le Goûter (Karambolage)
-Les habitudes alimentaires des francais (Nadine Raconte)
-Manger Local (Capitaine Dandelion)
FILM:
-Bon Appetit Mr le Président

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Éléments de musique francophone

I dette forløb skal vi lære at samtale om musikken og lære specifik ordforråd, der har med musik at gøre.
KERNESTOF
-Jul (tekst) en biografi

-Jul, sang "Dans ma paranoia"

-La question qui fâche (podcast + transcription) "peut on-être féministe et aimer le rap francais" ? (https://www.radiofrance.fr/franceinter/podcasts/la-question-qui-fache/la-question-qui-fache-du-vendredi-29-septembre-2023-7704500)

-Candice joue la trompette (https://www.ouest-france.fr/culture/musique/portraits/-candice-reve-de-jouer-dans-un-orcherstre-a817ecf8-b9fb-11ee-afe8-d81ceac7fa4c)

-Marguerite af Xavier Giannoli, 2015 (film + materiale)

FOKUSPUNKTER
-Lære om vittigheden af rap i Frankrig og andre fransktalende lande
-Lære om de forskellige musikgenrer
-Vide noget og kunne argumentere omkr påstanden "rap et er sexistisk genre"
-Kunne udtrykke sig omkring emnet "musik som hobby" og at lære at spille en instrument
-Kunne udtrykke og argumentere for sit eget musiksmag
-Kunne udrykke sig lidt omkr. musik som lidenskab (Marguerite)

GRAMMATIKBOLSJE :
-Passé composé
-Ejefald

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse 5 side 16 i kompendiet 12-03-2024
Øvelse 4-Lous and the Yakuza 13-03-2024
La théorie des vaches 10-04-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Les jeux olympiques

Et kort forløb om ”Le sport et les jeux olympiques” som fandt sted i Paris sommeren, 2024.
Klassen arbejder med gloser, billeder og lytte-opgaver.

Faglige mål:
- Læse og forstå ubearbejdede fransksprogede ikke-fiktive tekster
- Samtale og diskussion om kendte og almene emner
- Mundtlig og skriftlig præsentation af tekster
- Grammatik og udtale

Kernestof:
To kompendier med fagtekster, gloser, øvelser:
- Et hjemmelavet "Paris et les Jeux Olympiques" ,
- Kompendiet fra Institut Français "Les jeux olympiques: En route vers Paris 2024".

Evaluering:
- En mundtlig fremlæggelse
- En aflevering (billedbeskrivelse).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 La société 1 (EKSAMEN)

I dette forløb ser vi filmen Les Intouchbales, 2011, af Eric Toledano et Olivier Nakache.
Vi arbejder med film-manuskriptet og de tilhørende opgaver.
Vi undersøger temaerne: social identitet, venskab, forstæder, forskelle rig-fattig.

Faglige mål:
- Træne analyse af film, billeder og tekster
- Mundtlig og skriftlig præsentation af film, billleder og tekster
- Samtale og diskussion om kendte og almene emner
- Interkulturelle kompetencer
- Grammatik og udtale

Kernestof:
- De Urørlige (øvehæfte og manuskript), Karen Schumacker, Passion 2014
- Film: Les Intouchables, 2011, Eric Toledano et Olivier Nakache.

Evaluering:
- Skriftlig aflevering: Analyse af Intouchables
- Mundtlig præsentation: af analysen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 La banlieue (EKSAMEN)

Dette forløb har fokus på miljøet og levevilkårene i forstæderne til Paris. Gennem indledende artikler, nyhedsindslag, sange og filmen "La Haine" belyses forskellige aspekter af livet i "La Banlieue".

Forløbet har fokus på nutidens konflikter og spændinger i det multikulturelle Frankrig.
Vi undersøger ulighed, marginalisering og kultursammenstød i det franske samfund.
Nøgleord til forløbet er begreberne la banlieue, le racisme, les émeutes de 2005 et 2023, la discrimination, l’immigration, les quartiers défavorisés, les cités.
Der er særligt fokus på miljø og levevilkår i udsatte forstæder (les quartiers défavorisés / les zones urbaines sensibles).

Faglige mål:
- Træne analyse af sange, film, billeder
- Mundtlig og skriftlig præsentation af tekster
- Samtale og diskussion om kendte og almene emner
- Interkulturelle kompetencer
- Grammatik og udtale

Kernestof:
Da Frankrig brændte, Connie Pedersen
Écouter la colère s. 22-24, 41-45, Connie Pedersen
Delprøve 1 og 2: Assa Traoré distinguée pour son combat

Sange:
“Je suis chez moi” de Black M (vidéo et paroles) https://www.youtube.com/watch?v=hsOqEhMumaw&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Feuc-onenote.officeapps.live.com%2F&source_ve_path=MjM4NTE
”Je viens de là” de Grand Corps Malade (vidéo et paroles),
https://www.youtube.com/watch?v=8LXaSFgVxGs

Artikler:
Artikel fra 1jour1actu.com ”Suite à la mort de Nahel, des violences un peu partout en France”
Artikel fra 1jour1actu.com  Kylian Mbappés twit relateret til Nahels død
Reportage fra 1jour1actu.com :" Comment aider les quartiers défavorisés ?" 1Jour1Question
Vidéo: C’est quoi une banlieue ? 10 mai 2018 : https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-une-banlieue/  
Artikel fra Politiken, 2023: ”Drabet på Nahel M. fik antændt krudttønden hos Frankrigs vrede etniske minoriteter”, Maja Lærke  

Film:
La Haine, 1995
Les intouchables, 2011 (fra forløb La société del 1)

Evaluering:
Skriftlig prøve: Delprøve 1 og 2: Assa Traoré distinguée pour son combat
Skriftlig og mundtlig aflevering: La Haine
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La francophonie (EKSAMEN)

Fokus på forskellige francophone områder herunder, le Quebec, la Belgique, le Maghreb, le DOM-TOM.

Faglige mål:
- Træne analyse af film, billeder og tekster
- Mundtlig og skriftlig præsentation af film, billleder og tekster
- Samtale og diskussion om kendte og almene emner
- Interkulturelle kompetencer
- Grammatik og udtale

Kernestof:
La francophonie:
Introduktion til francophonie, s. 106-107 i Entrées.
Video om L'OIF: Le français dans le monde - Karambolage - ARTE (https://www.youtube.com/watch?v=mQvn8Vw-vAE)
Court-métrage: Skin, Cédric Prévost, 2013.

Le Quebec:
Kompendium om Quebec (se lectio)
Tv5monde: Ça bouche au Canada
Entrées: 112, 113, 114, 115
Isabelle Boulay, “Fin octobre début novembre”.

La Belgique:
Kompendium om La Belgique (se lectio)
La touche française en Belgique. In Paroles Francophones, Mette Bering et Mimi Sørensen, Gyldendal 2015, Tintin Le Lotus Bleu, uddrag.

Angèle: Bruxelles je t’aime
CLOSE – Undervisningsmateriale, Filmcentralen

Film:
CLOSE, Lukas Dhont, 2023.

Le Maghreb:
La colonisation, Yemma, Les pieds-noirs et les harkis, Le cahier de Leïla, Entrées 122-128 + 130-131

La Tunisie: Le printemps arabe, Meriam et Hassan i Porte Paroles.

Les D.O.M – T.O.M + La francophonie, Puzzle
La Guadeloupe s. 13-20 + 27-28 i La Guadeloupe, 2016, Mimi Sørensen og Mette Bering.

Evaluering:
Gruppeaflevering: skriftligt og mundtligt interview
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 La société 2 (EKSAMEN)

Forløb: La société 2

Fortsættelse af forløbet: La société 1. Fokus på det franske samfund: politik, skolesystem, republikkens symboler, SDF, optøjer.

Faglige mål:
- Træne analyse af film, billeder og tekster
- Mundtlig og skriftlig præsentation af film, billleder og tekster
- Samtale og diskussion om kendte og almene emner
- Interkulturelle kompetencer
- Grammatik og udtale

Kernetekster:  
Qui gouverne, Entrées s. 29
La laïcité, CULTURE
Republikkens symboler
Les gilets jaunes, Franskportal.dk
SDF, franskportal.dk
Charlie Hebdo, franskportal.dk
Le Football, franskportal.dk

Evaluering:
Små mundtlige fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer