Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Gregor von Oettingen, Maria Schmidt
|
Hold
|
2023 Ty/w (1w Ty, 2w Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jung sein (IKKE EKSAMENSEMNE)
In diesem Verlauf haben wir das "Jung sein" behandelt – und alle Gefühle dazwischen. "Jung sein" ist immer Leitmotiven in der Literatur - und Kunst im Allgemeinen - gewesen. In diesem Verlauf haben uns eine Vielzahl von Gefühlen interessiert: Anerkennung, Hass, Liebe, Freundschaft und Identität.
I en afveksling mellem klasseundervisning, gruppe- og pararbejde samt individuelt arbejde har vi i undervisningen fokuseret på videreudvikling af talefærdighed og relevant ordforråd.
Vi har arbejdet videre med sætningsanalyse, herunder brugen af kasus (nom., akk., dat.). Vi har arbejdet videre med de regelmæssige verbernes bøjning i præsens og præteritum samt omvendt ordstilling. Derudover er eleverne blevet introduceret til de regelmæssige verber og ejefald (genitiv)
KERNESTOF:
Texten im Unterricht gelesen:
1. Honneths, Axel. soziologische Theorie af Kirsten Krehan, Kirsten Stammerjohann
2. Druck TV-serie afsnit 1-10
3. Reezy: My little Sunshine. WEISSWEIN & HEARTBREAKS, 2020
4. Becker, Esther. "Wie die Gorillas: Roman". Verbrecher Verlag, 2021 (s.39-42)
5. Austrag von dem Roman "Tschick" von Wolfgang Herrndorf (2010)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Liebe und Hass
in diesem Verlauf haben wir das Thema Liebe und Hass behandelt – und alle Gefühle dazwischen. Liebe und Hass sind immer Leitmotiven in der Literatur - und Kunst im Allgemeinen - gewesen, weil Liebe und Hass allgemein-menschliche Gefühle und Triebkräfte sind. In diesem Verlauf haben uns eine Vielzahl von Gefühlen interessiert: Die wahre Liebe und Verliebtsein über die Lust und die Triebe bis zur gescheiterten Liebe, die Trauer, Eifersucht, Rache, Gewalt und Hass nach sich ziehen kann. Wir haben uns auch mit dem Spruch „Liebe ist für alle da“ beschäftigt, in Bezug auf das Recht zur homosexuellen Liebe, das noch im Jahre 2023 nicht von allen anerkannt wird.
I en afveksling mellem klasseundervisning, gruppe- og pararbejde samt individuelt arbejde har vi i undervisningen fokuseret på videreudvikling af talefærdighed og relevant ordforråd. Vi har arbejdet videre med sætningsanalyse, herunder brugen af kasus (nom., akk., dat.). Vi har arbejdet videre med de regelmæssige verbernes bøjning i præsens og præteritum samt omvendt ordstilling. Derudover er eleverne blevet introduceret til det udvidede verballed og brugen af præpositioner.
Texte im Unterricht gelesen:
1) Goethe, Johann Wolfgang: Heidenröslein, 1772. In Deutsche Gedichte, August Bagel Verlag Düsseldorf, 1973.
2) Hackfort, Hanno, Bob Konrad und Richard Kropf: Para – Wir sind King, 1+2 Episode, 2021
3) Seed: Augenbling. Seed, 2012
4) Rammstein: Mann gegen Mann. Rosenrot, 2005
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk - Aufgabe Heidenröslein
|
05-02-2024
|
Gruppesamtaler - Mann gegen Mann
|
05-04-2024
|
Skriftlig prøve til "Mann gegen Mann"
|
12-04-2024
|
Prøve i - repetition af grammatik
|
03-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gewalt und Verbrechen
I dette forløb så vi tre afsnit af von Schirach: Schuld (Anatomie, Kinder, Volksfest). "Kinder" og "Anatomie" blev også læst i tekstform. Derudover læste vi novellen "Letzte Pizza" af Milena Moser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Anatomie
|
20-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kaiserreich und Erster Weltkrieg
I dette forløb så vi på Tyskland fra die Reichsgründung i 1871 til og med I Verdenskrig.
Tekster:
Artikel på Planetwissen om "die Reichsgründung 1871"
Artikel: Erster Weltkrieg 1914-1918 - im Überblick
Uddrag af Remarques "Im Westen nichts neues". Kapitlet "Ihr geht doch mit, Kameraden".
Film: Im Westen nichts neues fra 2022 af Edward Berger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Im Westen nichts neues
|
24-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Die Zwanziger - Jahrzehnt der Gegensätze
I dette forløb så vi på arkitektur, kunst og litteratur i Weimar-republikken.
Vi læste om Neue Sachlichkeit og ekspressionisme som "literarische Epochen" og så på digte af Gottfried Benn og Else Lasker-Schüler.
Derudover beskæftigede vi os med Bauhausbevægelsen og så i denne forbindelse filmen "Lotte am Bauhaus".
Endelig var vi på SMK for at se udstillingen om Käthe Kollwitz.
Tekster:
Else Lasker-Schüler: Weltende
Gottfried Benn: Schöne Jugend
Planetwissen: die Zeichen der Zeit (artikel om Bauhaus) https://www.planet-wissen.de/kultur/architektur/bauhaus/index.html
Film: Lotte am Bauhaus
Der var i øvrigt valg i Tyskland undervejs i dette forløb og derfor lavede eleverne fremlæggelser om de tyske partier og vi kiggede på valgresultatet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sammensatte verber
|
16-01-2025
|
Lotte am Bauhaus
|
26-01-2025
|
Käthe Kollwitz
|
02-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ost und West - damals und jetzt
I dette forløb så vi på DDR, hvor vi særligt fokuserede på Stasi og overvågningen. Vi så i denne forbindelsen filmen "Das Leben der Anderen".
Derudover så vi på, i hvilken grad det delte Tyskland stadig gør sig gældende i dag, og set på Anne Rabes kritik af, at man ikke i tilstrækkelig grad har gjort op med DDR-fortiden.
Tekster:
Artikel på Planetwissen om "Alltag in der DDR" https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/ddr/ddr-der-alltag-100.html
Film: "Das Leben der Anderen"
Gedicht: Reiner Kunze: "Das Ende der Kunst?"
Romanaustrag: Anne Rabe (2023): "Die Möglichkeit von Glück" s. 334-338)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ostalgie-Aufgabe
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425395",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425395",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425395"
}