Holdet 2023 Ty/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Gregor von Oettingen, Maria Schmidt
Hold 2023 Ty/w (1w Ty, 2w Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jung sein (IKKE EKSAMENSEMNE)
Titel 2 Liebe und Hass
Titel 3 Gewalt und Verbrechen
Titel 4 Kaiserreich und Erster Weltkrieg
Titel 5 Die Zwanziger - Jahrzehnt der Gegensätze
Titel 6 Ost und West - damals und jetzt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jung sein (IKKE EKSAMENSEMNE)

In diesem Verlauf haben wir das "Jung sein" behandelt – und alle Gefühle dazwischen. "Jung sein" ist immer Leitmotiven in der Literatur - und Kunst im Allgemeinen - gewesen. In diesem Verlauf haben uns eine Vielzahl von Gefühlen interessiert: Anerkennung, Hass, Liebe, Freundschaft und Identität.

I en afveksling mellem klasseundervisning, gruppe- og pararbejde samt individuelt arbejde har vi i undervisningen fokuseret på videreudvikling af talefærdighed og relevant ordforråd.                                                        
Vi har arbejdet videre med sætningsanalyse, herunder brugen af kasus (nom., akk., dat.). Vi har arbejdet videre med de regelmæssige verbernes bøjning i præsens og præteritum samt omvendt ordstilling. Derudover er eleverne blevet introduceret til de regelmæssige verber og ejefald (genitiv)

KERNESTOF:
Texten im Unterricht gelesen:
1. Honneths, Axel. soziologische Theorie af Kirsten Krehan, Kirsten Stammerjohann
2. Druck TV-serie afsnit 1-10
3. Reezy: My little Sunshine. WEISSWEIN & HEARTBREAKS, 2020
4. Becker, Esther. "Wie die Gorillas: Roman". Verbrecher Verlag, 2021 (s.39-42)
5. Austrag von dem Roman "Tschick" von Wolfgang Herrndorf (2010)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Liebe und Hass

in diesem Verlauf haben wir das Thema Liebe und Hass behandelt – und alle Gefühle dazwischen. Liebe und Hass sind immer Leitmotiven in der Literatur - und Kunst im Allgemeinen - gewesen, weil Liebe und Hass allgemein-menschliche Gefühle und Triebkräfte sind. In diesem Verlauf haben uns eine Vielzahl von Gefühlen interessiert: Die wahre Liebe und Verliebtsein über die Lust und die Triebe bis zur gescheiterten Liebe, die Trauer, Eifersucht, Rache, Gewalt und Hass nach sich ziehen kann.  Wir haben uns auch mit dem Spruch „Liebe ist für alle da“ beschäftigt, in Bezug auf das Recht zur homosexuellen Liebe, das noch im Jahre 2023 nicht von allen anerkannt wird.

I en afveksling mellem klasseundervisning, gruppe- og pararbejde samt individuelt arbejde har vi i undervisningen fokuseret på videreudvikling af talefærdighed og relevant ordforråd.                                                                     Vi har arbejdet videre med sætningsanalyse, herunder brugen af kasus (nom., akk., dat.). Vi har arbejdet videre med de regelmæssige verbernes bøjning i præsens og præteritum samt omvendt ordstilling. Derudover er eleverne blevet introduceret til det udvidede verballed og brugen af præpositioner.

Texte im Unterricht gelesen:
1) Goethe, Johann Wolfgang: Heidenröslein, 1772.  In Deutsche Gedichte, August Bagel Verlag Düsseldorf, 1973.
2) Hackfort, Hanno, Bob Konrad und Richard Kropf: Para – Wir sind King, 1+2 Episode, 2021
3) Seed: Augenbling. Seed, 2012
4) Rammstein: Mann gegen Mann. Rosenrot, 2005
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysk - Aufgabe Heidenröslein 05-02-2024
Gruppesamtaler - Mann gegen Mann 05-04-2024
Skriftlig prøve til "Mann gegen Mann" 12-04-2024
Prøve i - repetition af grammatik 03-05-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Gewalt und Verbrechen

I dette forløb så vi tre afsnit af von Schirach: Schuld (Anatomie, Kinder, Volksfest). "Kinder" og "Anatomie" blev også læst i tekstform. Derudover læste vi novellen "Letzte Pizza" af Milena Moser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Anatomie 20-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kaiserreich und Erster Weltkrieg

I dette forløb så vi på Tyskland fra die Reichsgründung i 1871 til og med I Verdenskrig.

Tekster:
Artikel på Planetwissen om "die Reichsgründung 1871"
Artikel: Erster Weltkrieg 1914-1918 - im Überblick
Uddrag af Remarques "Im Westen nichts neues". Kapitlet "Ihr geht doch mit, Kameraden".
Film: Im Westen nichts neues fra 2022 af Edward Berger

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Im Westen nichts neues 24-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Die Zwanziger - Jahrzehnt der Gegensätze

I dette forløb så vi på arkitektur, kunst og litteratur i Weimar-republikken.
Vi læste om Neue Sachlichkeit og ekspressionisme som "literarische Epochen" og så på digte af Gottfried Benn og Else Lasker-Schüler.
Derudover beskæftigede vi os med Bauhausbevægelsen og så i denne forbindelse filmen "Lotte am Bauhaus".
Endelig var vi på SMK for at se udstillingen om Käthe Kollwitz.

Tekster:
Else Lasker-Schüler: Weltende
Gottfried Benn: Schöne Jugend
Planetwissen: die Zeichen der Zeit (artikel om Bauhaus) https://www.planet-wissen.de/kultur/architektur/bauhaus/index.html
Film: Lotte am Bauhaus

Der var i øvrigt valg i Tyskland undervejs i dette forløb og derfor lavede eleverne fremlæggelser om de tyske partier og vi kiggede på valgresultatet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sammensatte verber 16-01-2025
Lotte am Bauhaus 26-01-2025
Käthe Kollwitz 02-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ost und West - damals und jetzt

I dette forløb så vi på DDR, hvor vi særligt fokuserede på Stasi og overvågningen. Vi så i denne forbindelsen filmen "Das Leben der Anderen".
Derudover så vi på, i hvilken grad det delte Tyskland stadig gør sig gældende i dag, og set på Anne Rabes kritik af, at man ikke i tilstrækkelig grad har gjort op med DDR-fortiden.

Tekster:
Artikel på Planetwissen om "Alltag in der DDR" https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/ddr/ddr-der-alltag-100.html
Film: "Das Leben der Anderen"
Gedicht: Reiner Kunze: "Das Ende der Kunst?"
Romanaustrag: Anne Rabe (2023): "Die Möglichkeit von Glück" s. 334-338)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ostalgie-Aufgabe 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer