Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Ivelina Stefcheva Petrova
|
Hold
|
2023 Ke/z (1z Ke, 2z Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
I dette forløb lærer vi, hvilke oplysninger, vi kan finde i det periodiske system, og hvad vi kan bruge dem til.
Vi kigger på udvalgte grundstoffer og deres opbygning.
Vi lærer også noget om reaktionsskemaer og afstemningen af dem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og ionforbindelser
I dette forløb ser på på ioner og deres dannelse.
Vi ser også på, hvordan ioner kan kombineres i ionforbindelser.
Forsøg:
Fældningsreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kovalent binding
I det foregående forløb har vi set på "ionforbindelser". Vi skal nu se på en anden form for kemisk forbindelse, nemlig molekyler. I kender sikkert vand, carbondioxid og ilt - det er eksempler på molekyler.
I forløbet fokuserer vi på molekylernes egenskaber, opbygning og forekomst forskellige steder i den verden, vi kender.
Forsøg:
Stoffers blandbarhed
Prøve: Grundstoffer, ioner, fældningsreaktioner, afstemning af reaktionsskema og kovalent binding-navngivning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mængdeberegninger
I dette forløb arbejder vi med grundlæggende begreber såsom stofmængde, molar masse og masse, og vi laver diverse beregninger, hvad disse angår.
Forsøg- Natron
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Blandinger
I dette forløb arbejder vi med blandinger, og I lærer at skelne mellem heterogene og homogene blandinger. Vi ser på begreber som opløselighed, formel og aktuel stofmængdekoncentration, og vi laver beregninger på stofmængdekoncentration, volumen og stofmængde.
Øvelse: Blandbarhed
Prøve: Mængdeberegning og blandinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Redoxreaktioner
Vi ser på definitioner af reduktion og oxidation, metallernes spændingsrække, oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner.
Forsøg: Spændingsrækken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Redoxreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Reaktionshastighed
-Definition af reaktionshastighed.
- Faktorer der kan påvirke reaktionshastigheden:
=Reaktanters koncentrationer.
=Overfladeareal af reaktant i heterogene reaktioner.
=Temperatur.
=Katalysator og inhibitor.
- Reaktionsmekanismer og aktiveringsenergi.
Forsøg:
Reaktionen mellem thiosulfat og syre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kemisk ligevægt
Kemisk ligevægt:
- Introduktion til kemisk ligevægt og ligevægtskonstant.
- Ligevægtsloven.
- Betydningen af ligevægtskonstanten.
- Ikke-ligevægt, reaktionsbrøk og ændring af stofmængdekoncentrationer.
- Le Chataliers princip.
- Temperaturændringer.
- Volumenændringer.
- Opløsligningsmidlet som reaktionsdeltager.
- Heterogene ligevægte og opløselighedsprodukt.
Forsøg:
Indgreb i en kemisk ligevægt (mikroskala)
Calciumhydroxids opløselighedsprodukt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Lambert-beers lov og extractors
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Syrer og baser
Syrer og baser:
-Definitionerne: af en syre, en base og en syre-basereaktion.
- Vands autohydronolyse introduceres.
- pH gennemgås, pOH introduces samt vands ionprodukt.
- pH-skalaen.
- Syresstyrke og basestyrke gennemgås, idet ligevægtsloven indrages.
- Korresponderende syre-basepar.
-Beregning af pH i opløsninger af: en stærk syre, en middelstærk syre og en svag syre.
- Beregning af pH i opløsninger af: en stærk base, en middelstærk base og en svag base.
- Pufferligning udledes og benyttes i sammenhæng med Bjerrumdiagrammer.
- Bjerrumdiagrammer og indikatorer.
Forsøg:
pH i vandige opløsninger
pH titrering af saltsyre
Prøve- syrer og baser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Organisk kemi
- Repetition af carbonhydrider fra 1.g. Herunder gennemgang af forskellige orgraniske reaktionstyper: forbrændingsreaktion, substitutionsreaktion, additionsreaktion og eliminationsreaktion.
- Intermolekylære bindinger: dipol-dipolbindinger, Londonbindinger og hydrogrenbindinger.
- Alkoholer; og i meget lille grad phenoler.
- Oxoforbindelser: aldehyder og ketoner.
- Carboxylsyrer.
- Estere.
- Aminer.
- Vi ser på organiske stoffer med farve.
Forsøg:
Oxidation af alkoholer
Reaktioner med carbonhydrider
TLC af stoffer i naturen
Betanin- indhold i rødbedejuice
Prøve: Organisk kemi- navngivning og cis- og trans-form og Z- og E-fomer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Isomeri
- Strukturisomeri: kædeisomeri, stillingsisomeri og funktionsisomeri.
- Geomtrisk isomeri; cis/trans og E/Z.
- Optisk isomeri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Farvestoffer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Kosten
- Kostens bestanddele
- Carbohydrater-monosaccharider
- Fedstoffer
- Proteiner og aminosyrer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Kovalent binding
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Grundstoffer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425413",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425413",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425413"
}