Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Ivar Gunnarsson, Joyce Valerie Strand, Pasha Sheshgol
|
Hold
|
2023 Ma/u (1u Ma, 2u Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vektorer
Introducerende vektorbegreber:
- Definition af vektor
- Vektors længde
- Prikprodukt
- Determinant
- Arealet af parallellogram udspændt af to vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner og regression
Funktionstyper
- Lineære funktioner
- Eksponentielle funktioner
- Potensfunktioner
Til alle underemner laves der regression og residualplot.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 2: Lineære funktioner og regression
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktioner
Polynomier - specielt andengradspolynomiet:
grafisk forløb
a , b , c og D's betydning for grafen
(b = tangentenshældning ved grafens skæring med y-aksen)
Bevis for rødderne i andengradspolynomiet.
Toppunktet - kun beregninger
Faktorisering og forskydning af andengradspolynomiet.
Kvadratisk regression
PROJEKT I ANDENGRADSPOLYNOMIET
Monotoniforhold:
Grafisk bestemmelse af monotoniforhold
Anvendelse af begreberne: voksende,aftagende
Ekstrema
Maksimumspunkt = ( maksimumssted, maksimumsværdi)
Minimumspunkt = ( minimumssted, minimumsværdi)
Begreberne lokalt og globalt min / max
(3.gradspolynomier)
Lineær regression + residualplot
Eksponentialfunktionen:
Funktionsforskrift
Grafisk forløb
a og b's betydning
Fordoblingskonstant - grafisk
Fordoblingskonstant - formel
Beviser : to-punktsformlen og formlen for fordoblingskonstanten
regression
Tegn graf i maple
Logaritmer:
10-tals logaritmen og den naturlige logaritme defineres som omvendte funktioner til eksponentialfunktionen
Eulerstal
Anvendes til fordoblingskonstanten
Ingen beviser
Stykvise funktioner:
Kort gennemgang med øvelser i maple
Materiale:
Maple hjælp + pdf fra AACG med hjælp til Maple ( specielt til grafer)
Kernestof 1 online - side 130-139 (eksponentialfunktion)
side 150-153 Proportionalitet
side 210-219 Monotoniforhold
side 230-234 Andengradspolynomium og logaritmer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Indextal og lån
Indextal
Renteformlen
Annuitet
Ingen beviser kun opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Statistik
Deskriptiv statistik
Ugrupperede observationer
Fokus på boksplot
Podcast om statistik med forskellige begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning og monotoniforhold
Differentialregning
Begreberne sekant og tangens
Væksthastighed
Diffenrens- og differentialkvotient
f - mærke
Bevis for differentialkvotienten til ax^2
regning i hånden med at differentierer k, ax+b og ax^2+bx+c
regning i maple med at finde væksthastigheden f'
Monotoniforhold i maple med af bruge solve(f'(x))=0) til at finde vandrette tangenter
tjekke grafen for et tredjegradspolynomium for funktionsværdier og differentialkvotienter.
Materialer
Kernestof 2 online side 26+ 92-100
Maple hjælp + pdf fra AACG med hjælp til Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialregning og monotoniforhold II
Faglige mål:
Eleven skal kunne:
Differentiere funktioner med sum-, differens- og konstantreglen samt produktreglen og kædereglen.
Kende sammenhængen mellem differentialkvotienten og monotoniforholdet.
Bestemme tangentligningen.
Opstille funktionsudtryk i optimeringsproblemer og løse disse.
Skelne mellem typer af væksthastigheder (konstant væksthastighed og væksthastighed proportional med funktionsværdi) og opstille funktionsudtryk ud fra oplysninger om væksthastigheden i anvendelsesorienteret kontekst.
CAS:
Bestemme differentialkvotienter, undersøgelse af monotoni og løsning af optimeringsproblemer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
mat 1
|
27-08-2024
|
mat 2
|
05-09-2024
|
mat 3
|
17-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Funktioner II
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
Potensfunktioner (Kernestof Mat 1):
- Anvende topunktsformlen for potenssammenhænge samt gør rede for konstanternes betydning i forskriften for grafens forløb.
- Modellere med udgangspunkt i data fra virkeligheden, herunder anvende regression.
- Kende sammenhængen mellem fremskrivningsfaktorerne mellem x og y for potenssammenhængen.
- Bevise topunktsformlen for potensfunktionen (Herunder anvende potens- og rodregnereglerne samt logaritmeregneregler til omskrivninger).
Logaritmefunktioner (Kernestof Mat 2)
Håndtere sammensatte funktioner og omvendte funktioner.
Håndtere omvendte funktioner og logaritmer som omvendte funktioner til eksponentielle funktioner.
Håndtere logaritmeregnereglerne og anvende disse til at bevise formlen for konstanten a i potensfunktionen.
Trigonometriske funktioner (Kernestof Mat 2)
Spor til A-niveau:
Behandles trigonometriske funktioner med fokus på sinuskurve, herunder
konstanternes betydning for grafens forløb og begreberne: Amplitude, vinkelfrekvens, faseforskydning og ligevægtsværdi.
Håndtere skiftet til radianer i graftegning.
Sammenhæng mellem sin(v) i enhedscirklen og sinuskurven.
Arbejde med sinuskurver i en anvendelsesorienteret sammenhæng:
"Dagslængden i Skagen"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
mat 4
|
08-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Have kendskab til både a priori (på forhånd givne) og frekventielle (statistisk bestemte) sandsynligheder og kende forskellen på disse. Sandsynlighedsfelter, herunder symmetriske sandsynlighedsfelter, behandles som model for stokastiske eksperimenter gennem konkrete eksempler.
- Anvende begreberne fakultet, permutation og kombination.
- Håndtere konkrete simple kombinatoriske beregninger af sandsynligheder med additions- og multiplikationsprincippet; herunder inddrages naturligt tælletræer, som eleverne kender fra folkeskolen.
- Inddrage Pascals trekant I behandlingen af kombinatorik.
- Generalisere formlen for K(n,r) ud fra et eksempel.
- Håndtere simple sandsynlighedsberegninger med brug af denne formel i opgaver af typen ’antal gunstige divideret med antal mulige’, hvor ’antal gunstige’ kan udregnes med en eller flere kombinatoriske beregninger og ’antal mulige’ med én kombinatorisk beregning.
- Håndtere beregninger med middelværdi, varians og spredning for en stokastisk variabel med en given sandsynlighedsfordeling.
- Håndtere begreberne stokastisk eksperiment og sandsynlighed, og de skal kunne anvende binomialfordelingen til løsning af virkelighedsnære problemstillinger, dvs. de skal kunne beregne punktsandsynligheder og kumulerede sandsynligheder samt middelværdi og spredning.
- Tegne og kunne aflæse på et søjlediagram på baggrund af en binomialfordeling.
- Kende betingelserne for, hvornår et empirisk datasæt kan betragtes som realiserede værdier af en binomialfordelt stokastisk variabel; herunder inddrages diskussion af eksperimenter med og uden tilbagelægning.
- Anvende hypotesetest i binomialfordelingen til at vurdere situationer, hvor der ud fra stikprøver sluttes til generelle udsagn om en population.
- Håndtere to-sidet test, herunder kunne opstille af simple nulhypoteser.
- Bestemme konfidensintervaller for sandsynlighedsparameteren p (’den sande’ værdi for p i populationen) ud fra stikprøvens størrelse n og et stikprøveestimat for p (ofte kaldet ˆp-hat ) .
- Kende begreberne normale udfald, der højst ligger to spredninger fra middelværdien, og exceptionelle udfald, der ligger mere end tre spredninger fra middelværdien.
- Konklusioner draget af et hypotesetest diskuteres med henblik på systematiske fejl (bias) og skjulte variable (konfundering).
- Kende normalfordelingsapproximationen til binomialfordelingen gennem konkrete eksempler, der behandles grafisk i et matematisk redskabsprogram.
- Simuleringer og beregninger med binomialfordelingens sandsynlighedsfunktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
mat 5
|
08-11-2024
|
mat 6 - a
|
05-12-2024
|
2u Ma skr. prøve
|
17-12-2024
|
2u Ma skr. prøve#2
|
17-12-2024
|
mat 6 - b
|
17-12-2024
|
mat 7
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Geometri og vektorer i planen
Faglige mål:
Eleven skal kunne:
- Indføre cosinus og sinus som koordinater for retningsvektoren til et givet punkt på enhedscirklen, og eleverne forventes at kende tangens som forholdet mellem sinus og cosinus.
- Operere med begreberne nulvektor, enhedsvektor, stedvektor og forbindelsesvektor.
- I beregninger og i geometrisk fortolkning ved tegning kunne anvende regnereglerne for vektorer (addition, subtraktion og ‘gange en konstant’) og de elementære operationer til at bestemme: længden af en vektor, tværvektor til en given vektor, skalarproduktet og determinanten mellem to vektorer, vinkel mellem to vektorer (herunder parallelle og ortogonale vektorer) samt projektionen af en vektor på en vektor.
- Operere med polære vektorkoordinater.
- Håndtere cosinusrelationerne i trekantsberegninger.
- Bevise cosinusrelationerne med udgangspunkt i en trekant udspændt af to vektorer og deres vektordifferens.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2u Ma skr. prøve#3
|
27-01-2025
|
mat 8
|
07-02-2025
|
mat 9
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Analytisk plangeometri
Faglige mål:
Eleven skal kunne:
Behandle linjens ligning og parameterfremstilling.
Omskrive frem og tilbage mellem ligning og parameterfremstilling for en ret linje.
Bestemme skæringspunkt mellem linjer ved substitutionsmetoden og lige store koefficienters metode.
Bestemme vinkel mellem linjer samt afstand fra punkt til linje.
Behandle sammenhængen mellem en ret linjes hældningsvinkel (med førsteaksen) og linjens hældningskoefficient.
Anvende de simple overgangsformler, som er nødvendige for at
kunne håndtere stumpe vinkler mellem vektorer.
Behandle cirklens ligning og parameterfremstilling.
Omskrive frem og tilbage mellem ligning og parameterfremstilling for en en cirkel.
Opstille og omskrive ligninger for cirkler (kvadratkomplettering).
Bestemme ligninger for cirkeltangenter.
Afgør antallet af skæringspunkter mellem linje og cirkler ud fra distanceformlen.
Bestemme skæringspunkter mellem linje og cirkler ved løsning af to ligninger med to ubekendte.
Anvende matematisk værktøjsprogram til at:
Tegne linje og cirkel ud fra ligning og parameterfremstilling.
Bestemme skæringspunkter mellem linje og cirkel grafisk og analytisk.
Kvadratkomplettere ligning til cirklens ligning.
Bevise:
Linjens ligning
Linjens parameterfremstilling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
mat 10
|
14-03-2025
|
mat 11
|
07-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
mat 12
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425423",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425423",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425423"
}