Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Emilie Kaas Wilhjelm, Frederikke Nøddebo Wibe, Line Kragh, Mads Tranberg
|
Hold
|
2023 id/km (1km id, 2km id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsprogrammer og dans
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et generelt opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt efterfølgende. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmnings-program til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Hver klasse inddeles i 6 grupper, og den enkelte gruppe sættes sammen med en fra den anden klasse, som sammen udvælger musik til deres program. Dobbeltgrupperne afvikler deres programmer samtidig til den valgte musik, men klasserne varmer op hver for sig i en opdelt Hal. Derefter evaluerer gruppen selv programmet og får feedback fra klassen og fra underviseren.
I vil kunne se i Lectio, hvornår de enkelte grupper skal stå for opvarmningen. Følgende link kan bruges som inspiration til musikvalg, men led gerne andre steder også:
https://gymnastikguiden.dk/musik-inspiration/
Faglige mål
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
• Sammensætte de ønskede øvelser til den valgte musik
• Udføre eget opvarmningsprogram og instruere andre
• Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
• Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Produktkrav
I skal:
- aflevere en udfyldt skabelon over selve programmet i modulet (udprintes fra Lectio)
- alle kunne hele programmet (kollektivt ansvarlige); selvom én er syg, kan gruppen stadig fremvise programmet
- tilpasse musikken til jeres opvarmningsprogram (stort fokus i selve forløbet!) – også fysisk: kan I sætte jeres telefon rigtigt til; passer den afmålte tid; har I klippet korrekt i musikken?
Les Lanciers - alle 5 ture er gennemført, (dog kun overfladisk og uden fokus på bevægelseskvalitet).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nye og klassiske forløb: Kropsbasis
Faglige mål for forløbet:
- Udføre øvelserne med korrekt teknik (inkl. flot finish som strakte vriste, ben og arme, hvor det hører til)
- Udvise kropsspænding i de rette situationer
- Kreativt at planlægge og udføre gulvserie i grupper
- Demonstrere evne til at samarbejde positivt og kommunikere, fx i akrobatik-kombinationer
- Kunne vise balance og smidighed
- Have læst teksten og udvise forståelse for, hvordan øvelser udføres
Forløbsprøve - Produktkrav:
Som en del af afslutningen på kropsbasisforløbet skal I gruppevis sammensatte en gulvserie med de spring, yogastillinger og akrobatikøvelser vi har arbejdet med i forløbet + individuelt vise et kraftspring eller en forøvelse til kraftspring.
Til fremvisningen har I rullemåtterne til rådighed samt airtrack til kraftspring.
Alle i gruppen skal som minimum vise:
- En forlæns og en baglæns rulle
- En vejrmølle
- En hovedstand eller en håndstand evt. håndstandrulle
o Der må gerne være modtagning (hellere en flot håndstand med modtagning end en usikker håndstand uden modtagning).
- 5 yogaøvelser
o Gerne med overgange mellem øvelserne, hvor de giver mening – fx rygsøjlerul, planke, list på tæerne, hop, elementer fra solhilsen m.fl. for at få øvelserne til at hænge sammen i et flow. Det er dog ikke et krav.
o I behøver ikke alle sammen at lave de samme yogastillinger i gruppen, men se, om I kan få et fælles flow og time, hvornår I gør den samme øvelse, og hvornår I gør noget forskelligt. I kan også tænke over, hvordan I placerer jer ift. de øvelser, I viser.
- 2 balance/akrobatik kombinationer:
o minimum 1 kombination hvor alle i gruppen arbejder sammen.
o minimum 1 kombination hvor 2-3 personer arbejder sammen.
Individuelt skal man vise (airtrack og blødmåtte til rådighed)
- En forøvelse til kraftspring. Det kan være én af de 2 øvelser vi har arbejdet med:
o Nedspring i minitrampolin, afsæt, op i håndstand, holde spændt krop og lade sig falde bagover i blød madras.
o Hjælp til håndstand, holde spændt krop og blive hjulpet rundt til landing på ben.
- Man kan også vise det færdige kraftspring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basket
Formål:
At eleverne opnår beherskelse af centrale færdigheder i basketball
At eleverne kan indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige spilrelaterede samarbejdsrelationer
At eleverne skal kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder i basketball
At eleverne kan demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet
Overordnede læringsmål
• Eleverne skal opnå en generel forståelse for basketballspillets natur - de skal kunne udføre udvalgte tekniske elementer, vise taktisk forståelse, og være i stand til at indgå fornuftigt i spilsituationer
Faglige læringsmål:
Driblinger
Afleveringer og modtagelse af bolden
Standsning, pivotering, triple threatposition (ttp)
Skud – almindeligt hopskud
Layup
Forsvar og angreb i spil – v-cut og backdoor
Regler og spilforståelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pardans
Pardansene: Jive og Cha-cha-cha
Overordnede læringsmål
At opnå en bevidsthed om ens egen kropsbeherskelse
At indgå i samarbejdsrelation
Faglige læringsmål
Udføre korrekte trin og koreografier
Danse i takt
At kunne føre og blive ført
At kunne demonstrere de særlige karakteristika for begge danse
Cha-cha-cha:
Rytme: 4/4
Stil: tyngdepunkt konstant, men med vuggende hofter, solid gulvkontakt (godt grounded).
Føring: åben dansefatning, men også med én hånd af og til..
Grundtrin og variationer:
- New Yorker
- New-yorker med spin
- Omvendt New Yorker
- Damen under armen (inkl. ét grundtrin mellem hver damedrejning)
- Chase
Jive:
Rytme: 4/4
Stil: tyngdepunkt samme højde men dansetrin altid hoppende, konstant oppe på fodballerne, glade bevægelser
Føring: åben dansefatning, men også med én hånd af og til..
Grundtrin og variationer:
- Rockstep og chassé (grundtrin)
- Damen under armen
- Hip bump
- Skrivemaskine
- Omvendt New-yorker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball & nyere selvorganiserede træningsformer
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og
karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og
taktiske delmål.
Introduktion til styrketræning og yoga med fokus på korrekt teknik, kondition og balance.
At opnå forståelse for hvordan Pickleball og nyere træningsformer kan sættes i forbindelse med idrættens organisering og befolkningens idrætsvaner.
Tekniske og taktiske delmål ift. pickleball:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne
beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. I rimelig grad at beherske simple slagserier. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
Eleverne er afslutningsafvist blevet introduceret til idrættens organisering og befolkningens idrætsvaner i Danmark ud fra Kapitel 8: Idræt og samfund, I: Idræt C - Praksis og teori, og vi har overvejet i hvilket regi, vi kan placere pickleball og nyere træningsformer.
Produktkrav til forløbsafslutningen:
Del 1 af 2: Forløbsprøve i pickleball
I skal til forløbsprøven fremvise følgende slagserier 2 og 2 sammen på halv bane. Begge par fremviser samtidig.
1. Dink – dink – dink (første bold kastes)
2. Serv
3. Serv – double bounce – third shot drop
4. Dink – dink – dink – lop – drop – dink – dink – dink – lop – drop – dink – dink – dink osv.
5. Serv – double bounce – third shot drop - dink – dink – dink – lop – drop – dink – dink – dink – lop – drop – dink – dink – dink
Del 2 af 2: Forløbsprøve i NTF (nyere træningsformer)
I skal i grupper af 4 lave en tabata bestående af 4 øvelser. Her skal I have minimum én øvelse i hver af de tre kategorier:
- Styrke
- Balance
- Kondition
I udarbejdelsen af jeres programmer skal I tænke over, hvilke muskelgrupper I træner, så I når hele kroppen rundt. Med fordel kan I fokusere på compound movements, så I arbejder med flere muskelgrupper ad gangen. Tænk også over, hvor længe det er muligt at lave hver øvelse.
Kondition: Bear walk, walk out, sjip, burpees, mountain climbers, box jumps
Styrke: Walking lunges, deadlift, deadlift high pulls, overhead squat, squat, toes to bar,
sit ups, bicycle crunch, pistolsquat,
Balance: Træets stilling, ørnen, halvmånestilling (evt. overgang fra Kriger II), båden, stolen, frøen, Kriger III (evt. overgang fra Kriger I), sideplanke, hovedstand
Vi kigger på følgende parametre, når vi vurderer jeres træningsserier:
- I hvor høj grad er øvelsen udført teknisk korrekt? F.eks. Er ryg og nakke afslappet, opspændt, krum eller naturlig?
- Hvor mange muskelgrupper involveres i træningen?
- Hvordan er træningen sammensat?
- Er der afveksling mellem muskelgrupper og træningstyper?
- Hvor høj er sværhedsgraden i de valgte øvelser?
- Udfører du balancerne korrekt?
- Hvordan bruger du kropsspænding i balancerne?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425443",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425443",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425443"
}