Holdet 2023 id/fz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Emilie Kaas Wilhjelm, Frederikke Nøddebo Wibe, Jari Feld Nielsen, Mads Tranberg
Hold 2023 id/fz (1fz id, 2fz id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmningsprogrammer og dans
Titel 2 Nye og klassiske forløb: Redskabsgymnastik
Titel 3 Basketball
Titel 4 Pardans
Titel 5 Kickboxing

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmningsprogrammer og dans

Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et generelt opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt efterfølgende. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmnings-program til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.

Hver klasse inddeles i 6 grupper, og den enkelte gruppe sættes sammen med en fra den anden klasse, som sammen udvælger musik til deres program. Dobbeltgrupperne afvikler deres programmer samtidig til den valgte musik, men klasserne varmer op hver for sig i en opdelt Hal. Derefter evaluerer gruppen selv programmet og får feedback fra klassen og fra underviseren.

I vil kunne se i Lectio, hvornår de enkelte grupper skal stå for opvarmningen. Følgende link kan bruges som inspiration til musikvalg, men led gerne andre steder også:
https://gymnastikguiden.dk/musik-inspiration/

Faglige mål
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
• Sammensætte de ønskede øvelser til den valgte musik
• Udføre eget opvarmningsprogram og instruere andre
• Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
• Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op

Produktkrav
I skal:
- aflevere en udfyldt skabelon over selve programmet i modulet (udprintes fra Lectio)
- alle kunne hele programmet (kollektivt ansvarlige); selvom én er syg, kan gruppen stadig fremvise programmet
- tilpasse musikken til jeres opvarmningsprogram (stort fokus i selve forløbet!) – også fysisk: kan I sætte jeres telefon rigtigt til; passer den afmålte tid; har I klippet korrekt i musikken?

Efter udførte opvarmningsprogrammer har vi gennemført alle 5 ture i Les Lanciers, og eleverne er derudover blevet introduceret til western dance og linedance.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Nye og klassiske forløb: Redskabsgymnastik

Forløbsprøve - produktkrav:
Som en del af afslutningen på redskabsgymnastikforløbet skal I gruppevis (4-6 elever) sammensætte en serie med de elementer, vi har arbejdet med i forløbet. Til fremvisningen har I rullemåtterne og airtracken til rådighed, som I kender det fra undervisningen.

Alle I gruppen skal som minimum vise:  
• En forlæns eller en baglæns rulle; en vejrmølle eller en rondat; en hovedstand eller en håndstand (der må gerne være modtagning), evt. som hoved-/håndstand-rulle.
    o I vil have længden af en rullemåtte til rådighed til dette, så man kan eventuelt inddrage mere end blot en enkelte gentagelse af hver øvelse.

• Hovedstøttet overslag/hovedspring:
    o Enten det færdige produkt eller forøvelse med modtagning ift. egen progression (hvor langt I er kommet)

• Afslutningsvis en akrobatisk opstilling, hvor alle i gruppen indgår

Sørg for at overgangene mellem de forskellige elementer også er tænkt ind i jeres fremvisning.

Faglige mål for forløbet:
- Udføre øvelserne med korrekt teknik (inkl. flot finish som strakte vriste, ben og arme, hvor det hører til)
- Udvise kropsspænding i de rette situationer
- Kreativt at planlægge og udføre gulvserie i grupper
- Demonstrere evne til at samarbejde positivt og kommunikere, fx i akrobatik-kombinationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Basketball

Basketball

Formål:
At eleverne opnår beherskelse af centrale færdigheder i basketball
At eleverne kan indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige spilrelaterede samarbejdsrelationer
At eleverne skal kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder i basketball
At eleverne kan demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet
Overordnede læringsmål

• Eleverne skal opnå en generel forståelse for basketballspillets natur - de skal kunne udføre udvalgte tekniske elementer, vise taktisk forståelse, og være i stand til at indgå fornuftigt i spilsituationer

Faglige læringsmål:
Driblinger
Afleveringer og modtagelse af bolden
Standsning, pivotering, triple threatposition (ttp)
Skud – almindeligt hopskud
Layup
Forsvar og angreb i spil – v-cut og backdoor
Regler og spilforståelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Pardans

Overordnede læringsmål  
At opnå en bevidsthed om ens egen kropsbeherskelse
At indgå i samarbejdsrelation

Faglige læringsmål    
Udføre korrekte trin og koreografier
Danse i takt
At kunne føre og blive ført
At kunne demonstrere de særlige karakteristika for begge danse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kickboxing

Træningsprojekt og kickboxing

Formål:
-  At opnå en bevidsthed om egen kropbeherskelse i forhold til de ideelle slag og spark.
- At bidrage til trygge og læringsrige samarbejdsrelationer, hvor motivation og feedback er i fokus.
- At opnå forståelse for kickboxing, herunder betydningen af koordinationstræning, bevægelighedstræning og konditionstræning.

Samlede evalueringskrav:
- Korrekt udgangsposition i kickboksning og derfra kunne slå, sparke og undvige, og hele tiden vende tilbage til udgangspositionen
- Demonstrere slag, spark og undvigelser enkeltvis og med et tydeligt fokus på teknik (se bevægelsesteknik)
- Vise serier med slag, spark og undvigelser hvor fokus i højere grad er på flow, og i mindre grad på den helt korrekte teknik.


Bevægelsesteknik i kickboksning:
Udgangsposition (inkl. fokuspunkter): forskudte ben med let bøjede knæ, hoftebredde, fødderne pegende fremad, ligelig vægtfordeling på begge ben/forfoden, hænder i parade på siden af kindben, albuer ind til kroppen.  

Slag (inkl. fokuspunkter):
Jab: forreste arm (den svage), fuld udstrækning med håndryg opad, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, eksplosiv udstrækning, hurtig tilbagetrækning (tilbage samme vej), vægt på forreste fod.
Kryds: bagerste arm (den stærke), fuld udstrækning, håndryg opad, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, eksplosiv udstrækning, hurtig tilbagetrækning (tilbage samme vej), krop bag slaget (bagerste bens hæl løftes fra gulvet).
Lead hook (med jab-arm): vægt og drejning på forreste fod, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, 90o vinkel i albueleddet, håndryg opad, krop bag slaget, hurtig tilbagetrækning, fortsæt ikke slaget på den anden side af modstander
Rear hook (med kryds-arm):  vægt på forreste fod og bagerste hæl løftes fra gulvet, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, 90o vinkel i albueleddet, håndryg opad, krop bag slaget, hurtig tilbagetrækning, fortsæt ikke slaget på den anden side af modstander (korteste vej retur til udgangspositionen).
Lead og rear uppercut: let sænkning af tyngdepunkt/mere bøjede knæ, bøjet slagarm (men spændt!), krop bag slaget/kompakt og tæt krop, korteste vej retur til udgangspositionen.

Undvigelser (inkl. fokuspunkter):
Rulning under modstanders slagarm: tæt/kompakt krop, ansigt og krop pegende fremad, cirkulær bevægelse set bagfra, ikke cirkulær bevægelse fra siden men derimod en sænkning/løftelse af tyngdepunktet, vægt på begge ben, parader oppe.
Yderside af modstanders slagarm: en meget lille drejning og bøjning af overkroppen (skrå mavemuskler trækker sig sammen) så hoved og krop kommer på yderside af modstanders slagarm, vægt på forreste ben, parader oppe.
Bagud/for enden af modstanders slagarm: vægt på bagerste ben så hoved og krop kommer for enden af modstanders slagarm, parader oppe.

Spark (inkl. fokuspunkter):
Frontspark/trykspark (begge ben): fuld udstrækning i modstanders mave, god balance (ikke bagvægt), træfpunkt med fodsålen, retur til udgangsposition hvis modstander ikke flytter sig – ellers et skridt fremad og finde udgangspositionen igen.  

Centralbevægelse: Evne til at bruge centralbevægelsen til udvikling af kraft i kryds, hook, uppercut og frontspark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer