Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Andreas Redkjær Hansen, Frederikke Nøddebo Wibe, Jane Brix Bech, Mads Tranberg
|
Hold
|
2023 id/hw (1hw id, 2hw id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmnings programmer til musik
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et generelt opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt efterfølgende. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmnings-program til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Hver klasse inddeles i 6 grupper, og den enkelte gruppe sættes sammen med en fra den anden klasse, som sammen udvælger musik til deres program. Dobbeltgrupperne afvikler deres programmer samtidig til den valgte musik, men klasserne varmer op hver for sig i en opdelt Hal. Derefter evaluerer gruppen selv programmet og får feedback fra klassen og fra underviseren.
I vil kunne se i Lectio, hvornår de enkelte grupper skal stå for opvarmningen. Følgende link kan bruges som inspiration til musikvalg, men led gerne andre steder også:
https://gymnastikguiden.dk/musik-inspiration/
Faglige mål
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
• Sammensætte de ønskede øvelser til den valgte musik
• Udføre eget opvarmningsprogram og instruere andre
• Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
• Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Produktkrav
I skal:
- aflevere en udfyldt skabelon over selve programmet i modulet (udprintes fra Lectio)
- alle kunne hele programmet (kollektivt ansvarlige); selvom én er syg, kan gruppen stadig fremvise programmet
- tilpasse musikken til jeres opvarmningsprogram (stort fokus i selve forløbet!) – også fysisk: kan I sætte jeres telefon rigtigt til; passer den afmålte tid; har I klippet korrekt i musikken?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nye og klassiske forløb: Kropsbasis
Forløbsprøve - produktkrav:
Som en del af afslutningen på kropsbasisforløbet skal I gruppevis sammensætte en gulvserie med de spring, yogaøvelser og akrobatikøvelser, vi har arbejdet med i forløbet + individuelt vise et hovedspring (lavt overslag) fra springbræt eller en forøvelse hertil.
Til fremvisningen har I rullemåtterne til rådighed, samt springbræt, ”køleskabs”-redskab og nedfaldsmåtte til hovedspring.
Alle i gruppen skal som minimum vise:
- En forlæns rulle
- En baglæns rulle
- En vejrmølle
- En håndstand og evt. håndstandrulle
o Der må gerne være modtagning (hellere en flot håndstand med
modtagning end en usikker håndstand uden modtagning).
- En solhilsen
- Mindst 5 yogaøvelser (vælg mellem stående stillinger, omvendte stillinger og balancer)
- Mindst 3 akrobatikøvelser
Individuelt skal man vise:
- Hovedspring fra springbræt afviklet på ”køleskabs”-redskab
o Fokuspunkter:
Tilløb og indhop til springbræt
Korrekt placering af hoved og hænder i trekantsposition
Udretning af hofte (kipbevægelse) i afviklingen
Stabil landing
o Alternativ kan man vise forøvelse: Forlæns rulle fra springbræt afviklet på ”køleskabs”-redskab med de samme fokuspunkter, dog afvikles rullen i stedet på nakke/skuldre og uden hofteudretning.
o Der står sikkerhedsmodtagning.
Faglige mål:
- Udføre øvelserne med korrekt teknik (inkl. flot finish som strakte vriste, ben og arme, hvor det hører til)
- Udvise kropsspænding i de rette situationer
- Kreativt at planlægge og udføre gulvserie i grupper
- Demonstrere evne til at samarbejde positivt og kommunikere, fx i akrobatik-kombinationer
- Kunne vise balance og smidighed
- Have læst teksten og udvise forståelse for, hvordan øvelser udføres
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball
Formål:
At eleverne opnår beherskelse af centrale færdigheder i basketball
At eleverne kan indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige spilrelaterede samarbejdsrelationer
Overordnede læringsmål:
Eleverne skal opnå en generel forståelse for basketballspillets natur - de skal kunne udføre udvalgte tekniske elementer og vise taktisk forståelse.
Faglige læringsmål:
Der er arbejdet med følgende tekniske og taktiske elementer:
Teoretisk forståelse:
- Regler og spilforståelse
Afleveringer:
- 2-hånds brystaflevering, studsaflevering samt 1-hånds-aflevering (primær hånd)
Driblinger:
- hurtige driblinger, driblinger med retningsskift (cross-over evt bagom ryggen eller mellem benene dribling)
Standsninger:
- Jumpstop
Skud og lay-up:
- Teknisk korrekt udført en-hånds-skud og lay-up med elevens primær hånd
Taktiske kompetencer:
- Triple-threat (skud, dribling eller aflevering)
- Angrebsprincipper: V-cut, backdoor, "cut´n moove, Real Madrid.
- Forsvarsprincipper (sliding med lavt tyngdepunkt, personlig opdækning, hensigtsmæssig placering som forsvarspiller
Anvendt materiale:
Kompendium Basket C-niveau side 10-13, 20-23, 34-35, 46-47.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pardans
Der er blevet undervist i 2 pardanse, med et blik primært på ligheder og forskelle i rytme, stil og føring i de 2 danse (se nedenfor under 'Indhold' for de relevante sider fra 'Idræt C - praksis og teori).
Der undervises i grundtrin og et antal variationer i dansene (se nedenfor). Ligeledes er grundtrin og variationer tilgængelige for eleverne i de opgivne videoer (se nedenfor under 'Indhold' for hvilke videoer der er tale om).
Ved forløbsafslutning viser eleverne begge danse, og bestemmer selv hvorvidt de bliver ført eller er den som fører.
Cha-cha-cha:
Rytme: 4/4
Stil: tyngdepunkt konstant, men med vuggende hofter, solid gulvkontakt (godt grounded).
Føring: åben dansefatning, men også med én hånd af og til..
Grundtrin og variationer:
- New Yorker
- New-yorker med spin
- Omvendt New Yorker
- Damen under armen (inkl. ét grundtrin mellem hver damedrejning)
- Chase
Jive:
Rytme: 4/4
Stil: tyngdepunkt samme højde men dansetrin altid hoppende, konstant oppe på fodballerne, glade bevægelser
Føring: åben dansefatning, men også med én hånd af og til..
Grundtrin og variationer:
- Rockstep og chassé (grundtrin)
- Damen under armen
- Hip bump
- Skrivemaskine
- Omvendt New-yorker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kickboxing
Fokus:
At have en korrekt udgangsposition og derfra kunne slå, sparke og undvige, og hele tiden at vende tilbage til udgangspositionen. At kunne demonstrere slag, spark og undvigelser enkeltvis med et tydeligt fokus på korrekt teknik (se kernestof). At kunne vise serier med slag, spark og undvigelser hvor fokus i højere grad er på flow, og i lidt mindre grad på den helt korrekte teknik.
Praktisk indhold:
Slag (inkl. fokuspunkter):
Centralbevægelse: Evne til at bruge centralbevægelsen til udvikling af kraft i kryds og uppercut, lidt mindre i hook. Derudover så skal der være en bevidsthed om, hvor kraften i jab kommer fra.
Slag (inkl. fokuspunkter):
Jab: forreste arm (den svage), fuld udstrækning med håndryg opad, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, eksplosiv udstrækning, hurtig tilbagetrækning (tilbage samme vej), vægt på forreste fod.
Kryds: bagerste arm (den stærke), fuld udstrækning, håndryg opad, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, eksplosiv udstrækning, hurtig tilbagetrækning (tilbage samme vej), krop bag slaget (bagerste bens hæl løftes fra gulvet/inklusiv. centralbevægelse).
Hook (med jab-arm): vægt og drejning på forreste fod, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, 90o vinkel i albueleddet, håndryg opad, krop bag slaget (inklusiv en smule kraft fra centralbevægelse), hurtig tilbagetrækning, fortsæt ikke slaget på den anden side af modstander
Hook (med kryds-arm): vægt på forreste fod og bagerste hæl løftes fra gulvet, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, 90o vinkel i albueleddet, håndryg opad, krop bag slaget (inklusiv en smule kraft fra centralbevægelse), hurtig tilbagetrækning, fortsæt ikke slaget på den anden side af modstander (korteste vej retur til udgangspositionen).
Uppercut: let sænkning af tyngdepunkt/mere bøjede knæ, bøjet slagarm (men spændt!), krop bag slaget/kompakt og tæt krop (inklusiv centralbevægelse) , korteste vej retur til udgangspositionen.
Undvigelser (inkl. fokuspunkter):
Rulning under modstanders slagarm: tæt/kompakt krop, ansigt og krop pegende fremad, cirkulær bevægelse set bagfra, ikke cirkulær bevægelse fra siden men derimod en sænkning/løftelse af tyngdepunktet, vægt på begge ben, parader oppe.
Yderside af modstanders slagarm: en meget lille drejning og bøjning af overkroppen (skrå mavemuskler trækker sig sammen) så hoved og krop kommer på yderside af modstanders slagarm, vægt på forreste ben, parader oppe.
Bagud/for enden af modstanders slagarm: vægt på bagerste ben så hoved og krop kommer for enden af modstanders slagarm, parader oppe.
Spark (inkl. fokuspunkter):
Frontspark (begge ben): fuld udstrækning i modstanders mave, god balance (ikke bagvægt), træfpunkt med fodsålen, retur til udgangsposition hvis modstander ikke flytter sig – ellers et skridt fremad og finde udgangspositionen igen.
Cirkelspark (bagerste ben): vægt og drejning på forreste fod, åben vinkel i hofteled/overkrop holder balance, udstrækning af knæled, træfpunkt med nederste del af skinnebenet, retur til udgangspositionen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425445",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425445",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425445"
}