Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Andreas Redkjær Hansen, Emilie Kaas Wilhjelm, Frederikke Nøddebo Wibe, Line Kragh
|
Hold
|
2023 id/nu (1nu id, 2nu id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsprogrammer til musik
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et generelt opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt efterfølgende. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmnings-program til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Hver klasse inddeles i 6 grupper, og den enkelte gruppe sættes sammen med en fra den anden klasse, som sammen udvælger musik til deres program. Dobbeltgrupperne afvikler deres programmer samtidig til den valgte musik, men klasserne varmer op hver for sig i en opdelt Hal. Derefter evaluerer gruppen selv programmet og får feedback fra klassen og fra underviseren.
I vil kunne se i Lectio, hvornår de enkelte grupper skal stå for opvarmningen. Følgende link kan bruges som inspiration til musikvalg, men led gerne andre steder også:
https://gymnastikguiden.dk/musik-inspiration/
Faglige mål
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
• Sammensætte de ønskede øvelser til den valgte musik
• Udføre eget opvarmningsprogram og instruere andre
• Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
• Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Produktkrav
I skal:
- aflevere en udfyldt skabelon over selve programmet i modulet (udprintes fra Lectio)
- alle kunne hele programmet (kollektivt ansvarlige); selvom én er syg, kan gruppen stadig fremvise programmet
- tilpasse musikken til jeres opvarmningsprogram (stort fokus i selve forløbet!) – også fysisk: kan I sætte jeres telefon rigtigt til; passer den afmålte tid; har I klippet korrekt i musikken?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nye og klassiske forløb: Kropsbasis
Faglige mål for forløbet:
- Udføre øvelserne med korrekt teknik (inkl. flot finish som strakte vriste, ben og arme, hvor det hører til)
- Udvise kropsspænding i de rette situationer
- Kreativt at planlægge og udføre gulvserie i grupper
- Demonstrere evne til at samarbejde positivt og kommunikere, fx i akrobatik-kombinationer
- Kunne vise balance og smidighed
- Have læst teksten og udvise forståelse for, hvordan øvelser udføres
Forløbsprøve - Produktkrav:
Som en del af afslutningen på kropsbasisforløbet skal I gruppevis sammensætte en gulvserie med de spring og akrobatikøvelser, vi har arbejdet med i forløbet + individuelt vise et hovedspring (lavt overslag) fra springbræt eller en forøvelse hertil.
Til fremvisningen har I rullemåtterne til rådighed, samt springbræt, ”køleskabs”-redskab og nedfaldsmåtte til hovedspring.
Alle i gruppen skal som minimum vise:
- En forlæns rulle
- En baglæns rulle
- En vejrmølle
- En håndstand og evt. håndstandrulle
o Der må gerne være modtagning (hellere en flot håndstand med modtagning end en usikker håndstand uden modtagning).
- 2 balance/akrobatik-kombinationer:
o minimum 1 kombination hvor alle i gruppen arbejder sammen.
o minimum 1 kombination hvor 2-3 personer arbejder sammen.
Individuelt skal man vise:
- Hovedspring fra springbræt afviklet på ”køleskabs”-redskab
o Fokuspunkter:
Tilløb og indhop til springbræt
Korrekt placering af hoved og hænder i trekantsposition
Udretning af hofte (kipbevægelse) i afviklingen
Stabil landing
o Alternativ kan man vise forøvelse: Forlæns rulle fra springbræt afviklet på ”køleskabs”-redskab med de samme fokuspunkter, dog afvikles rullen i stedet på nakke/skuldre og uden hofteudretning.
o Der står sikkerhedsmodtagning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basket
Formål:
At eleverne opnår beherskelse af centrale færdigheder i basketball
At eleverne kan indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige spilrelaterede samarbejdsrelationer
At eleverne skal kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder i basketball
At eleverne kan demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet
Overordnede læringsmål
• Eleverne skal opnå en generel forståelse for basketballspillets natur - de skal kunne udføre udvalgte tekniske elementer, vise taktisk forståelse, og være i stand til at indgå fornuftigt i spilsituationer
Faglige læringsmål:
Driblinger
Afleveringer og modtagelse af bolden
Standsning, pivotering, triple threatposition (ttp)
Skud – almindeligt hopskud
Layup
Forsvar og angreb i spil – v-cut og backdoor
Regler og spilforståelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pardans
Overordnede læringsmål
At opnå en bevidsthed om ens egen kropsbeherskelse
At indgå i samarbejdsrelation
Faglige læringsmål
Udføre korrekte trin og koreografier
Danse i takt
At kunne føre og blive ført
At kunne demonstrere de særlige karakteristika for begge danse
Der er blevet undervist i 2 pardanse, med et blik primært på ligheder og forskelle i rytme, stil og føring i de 2 danse.
Der undervises i grundtrin og et antal variationer i dansene (se nedenfor). Ligeledes er grundtrin og variationer tilgængelige for eleverne i de opgivne videoer.
Ved forløbsafslutning viser eleverne begge danse, og bestemmer selv hvorvidt de bliver ført, eller er den som fører.
Cha-cha-cha:
Rytme: 4/4
Stil: tyngdepunkt konstant, men med vuggende hofter, solid gulvkontakt (godt grounded).
Føring: åben dansefatning, men også med én hånd af og til..
Grundtrin og variationer:
- New Yorker
- New-yorker med spin
- Omvendt New Yorker
- Damen under armen (inkl. ét grundtrin mellem hver damedrejning)
- Chase
Jive:
Rytme: 4/4
Stil: tyngdepunkt samme højde men dansetrin altid hoppende, konstant oppe på fodballerne, glade bevægelser
Føring: åben dansefatning, men også med én hånd af og til..
Grundtrin og variationer:
- Rockstep og chassé (grundtrin)
- Damen under armen
- Hip bump
- Skrivemaskine
- Skrivemaskine med krydsarm
- Omvendt New-yorker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball & nyere selvorganiserede træningsformer
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til pickleball og dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Introduktion til styrketræning og yoga med fokus på korrekt teknik, kondition og balance.
At opnå forståelse for hvordan Pickleball og nyere træningsformer kan sættes i forbindelse med idrættens organisering og befolkningens idrætsvaner.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop (third drop shot), flugtning, dink og lob. Særligt fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
Opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig og opnå forståelse for, hvorfor spillet kan kontrolleres netop her.
At beherske simple slagserier.
Eleverne er afslutningsafvist blevet introduceret til idrættens organisering og befolkningens idrætsvaner i Danmark ud fra Kapitel 8: Idræt og samfund, I: Idræt C - Praksis og teori, og vi har overvejet i hvilket regi, vi kan placere pickleball og nyere træningsformer.
Produktkrav til forløbsafslutningen:
Del 1 af 2: Forløbsprøve i pickleball
I skal til forløbsprøven fremvise følgende slagserier 2 og 2 sammen på halv bane. Begge par fremviser samtidig.
1. Dink – dink – dink (første bold kastes)
2. Serv
3. Serv – double bounce – third shot drop
4. Dink – dink – dink – lop – drop – dink – dink – dink – lop – drop – dink – dink – dink osv.
5. Serv – double bounce – third shot drop - dink – dink – dink – lop – drop – dink – dink – dink – lop – drop – dink – dink – dink
Del 2 af 2: Forløbsprøve i NTF (nyere træningsformer)
I skal i grupper af 4 lave en tabata bestående af 4 øvelser. Her skal I have minimum én øvelse i hver af de tre kategorier:
- Styrke
- Balance
- Kondition
I udarbejdelsen af jeres programmer skal I tænke over, hvilke muskelgrupper I træner, så I når hele kroppen rundt. Med fordel kan I fokusere på compound movements, så I arbejder med flere muskelgrupper ad gangen. Tænk også over, hvor længe det er muligt at lave hver øvelse.
Kondition: Bear walk, walk out, sjip, burpees, mountain climbers, box jumps
Styrke: Walking lunges, deadlift, deadlift high pulls, overhead squat, squat, toes to bar,
sit ups, bicycle crunch, pistolsquat,
Balance: Træets stilling, ørnen, halvmånestilling (evt. overgang fra Kriger II), båden, stolen, frøen, Kriger III (evt. overgang fra Kriger I), sideplanke, hovedstand
Vi kigger på følgende parametre, når vi vurderer jeres træningsserier:
- I hvor høj grad er øvelsen udført teknisk korrekt? F.eks. Er ryg og nakke afslappet, opspændt, krum eller naturlig?
- Hvor mange muskelgrupper involveres i træningen?
- Hvordan er træningen sammensat?
- Er der afveksling mellem muskelgrupper og træningstyper?
- Hvor høj er sværhedsgraden i de valgte øvelser?
- Udfører du balancerne korrekt?
- Hvordan bruger du kropsspænding i balancerne?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425446",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425446",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425446"
}