Holdet 2024 EN/2/3gv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Dorthe Hjort Jensen
Hold 2024 EN/2/3gv (3gv EN/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Starcrossed Lovers I: Normal People (EXAM)
Titel 2 A Nation Divided (EXAM)
Titel 3 Starcrossed Lovers II: Romeo & Juliet (EXAM)
Titel 4 India: Crown Jewel of the British Empire (EXAM)
Titel 5 Reactions to the First World War (EXAM)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Starcrossed Lovers I: Normal People (EXAM)

Værklæsning af Sally Rooney's roman "Normal People".

Fokus i læsningen inkluderer: characterization, development of the characters, narrative technique (incl. composition), Rooney's style of writing, social class, mental health, education, life choices, love and relationships, mm.

Desuden har eleverne arbejdet med to forskellige anmeldelser af romanen, hvis forskellige synspunkter også ligger til grund for en længere skriftlig diskussion af romanen.

Værket er læst inden, men dog i "forlængelse af", arbejdet med Shakespeares Romeo & Juliet, og der vil derfor senere blive draget paralleller mellem de to værker, hvor vi forsøger at besvare (eller: diskutere) spørgsmålet: Er Connell og Marianne - ligesom Romeo og Juliet - star-crossed lovers? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Kernetekster:
Sally Rooney, Normal People (2018)
Anne Enright: "It is time for a sharp inhale, people. Sally Rooney’s Normal People is superb," The Irish Times, 1 September 2020
Eva Wall: "The quintessential millennial novel? Normal People by Sally Rooney fails to live up to the hype," Extra.ie, 8 March 2020

Supplerende materiale:
Lenny Abrahamson (dir.) Normal People, E01 + slutningen af E12 (2020)
Video: "Trinity: an introduction"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 1 01-09-2024
Grammatik 1 17-09-2024
Discussion 1 02-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 A Nation Divided (EXAM)

Forløbet kaster et blik på den amerikanske fortælling om frihed, lighed og jagten på lykke, samt den splittelse, der siden begyndelsen har været en
ufravigelig del af historien om USA.

Først præsenteres eleverne kort for de begivenheder, værdier og idealer, der danner baggrund for nationens grundlæggelse i 1776, ligesom de stifter bekendtskab med Uafhængighedserklæringen og Forfatningen.

Herefter går turen videre til det moderne USA og den splittelsen, som ingen præsident hidtil har formået at komme endegyldigt til livs, herunder den stigende polarisering af samfundet. Årsagerne til polariseringen belyses bl.a. gennem statistikker og David French's forord til bogen Divided We Fall, og rundes af med Alex Garlands film Civil War, der præsenterer et fremtidigt og dystopisk USA midt i en borgerkrig.

Herefter fokuseres på præsidentvalget 2024, hvor eleverne sammenligner de to partiers mærkesager med de officielle partiprogrammer. Gennem spillet "Battle for the Presidency" opnås en større forståelse for valgmandssystemet og måden et valg vindes på ude i staterne. Valget afsluttes med et kig på resultaterne og de tilhørende vælgerstatistikker, samt uddrag af Trumps vindertale og Harris' tabertale.

Til sidst stilles skarpt på et af de emner, som jævnligt udstiller den amerikanske splittelse, nemlig debatten om våben. Der trækkes tråde tilbage til det indledende arbejde med amerikansk historie for at synliggøre, hvorfor halvdelen af den amerikanske befolkning står stærkt på deres rettigheder om at bære våben. Herefter møder vi tekster, der præsenterer os for forskellige sider af sagen: NRA, en overlever, lærere der både er for/imod skydevåben i skolen og endelig et perspektiv fra midten, der kan se både fordele og ulemper ved den kultur, som også er knyttet til retten til våben.

Keywords (ikke udtømmende):
the American creed, inalienable rights, liberty, unity, division, polarization, identity politics, media bias, role of religion, negative polarization (David French), the division of power (President, Congress, Supreme Court), state government v. federal government, key partisan issues (D + R), mm.

Kernetekster:
Thomas Paine: Common Sense (uddrag, 1776)
Thomas Jefferson: The Declaration of Independence (uddrag, 1776)
The US Constitution (preamble + Bill of Rights, 1787/1791)
David French: Divided We Fall (foreword, 2020)
Alex Garland: Civil War (movie, 2024)
Donald Trump: Second Victory Speech (uddrag, 2024)
Kamala Harris: Concession speech (2024)
Wayne LaPierre: An Important Message from Wayne LaPierre (2022)
Beth Ann Fennelly: I Love My Students, but I Won’t Use a Gun to Protect Them (2022)
David Joy: Gun Culture is My Culture. And I fear for What It Has Become (2018)

Essay-tekster (Essay 2+3):
Lionell Shriver: Making America Great Again (short story, 2017)
Craig Nason: I survived Columbine 23 years ago. Is America finally tired of all this 5 death? (article, 2022)

Baggrundsmateriale:
Dorthe Hjort Jensen: "The Greatest Nation in the World," "Division and Polarization," "Gun Rights or Gun Control?" in Liberty, Guns & Babies (Columbus, 2024)

Supplerende materiale:
Barbara F. Walter: "Is America Headed to Another Civil War?" (TED-talk, 2023)
Different interpretations of the 2nd Amendment
Voter demographics 2024 (statistics)
Frontline documentary: "Gunned Down: The Power of the NRA" (2015)
BBC news: "American teachers carrying guns in the classroom" (video, dec. 2018)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 2 07-11-2024
Essay 3 01-12-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Starcrossed Lovers II: Romeo & Juliet (EXAM)

I dette forløb introduceres eleverne til Shakespeares samtid og værker.

Først arbejder vi kort med den elizabethanske periode og dennes karakteristika, samt det elizabethanske teaters indretning og funktion.

Dernæst undersøges Shakespeares sprog og de karakteristika, der adskiller det engelske sprog i denne periode fra moderne engelsk (verbalendelser, pronomener, mm). Eleverne introduceres ligeledes til sonetten som genre, ligesom de selv har prøvet kræfter med at skrive en sonnet.

Til sidst vendes blikket mod Romeo & Juliet, hvor tragedie-genren først præsenteres, og eleverne møder dernæst stykket gennem prologen. Herefter ses Baz Lurhmans film fra 1996, inden eleverne arbejder med udvalgte scener fra stykket.

Afslutningsvist drages paralleller til Sally Rooneys Normal People, hvor vi diskuterer hvorvidt Connell og Marianne - som Romeo og Juliet - er star-crossed lovers. De to forløb skal altså ses i forlængelse af hinanden.

Keywords (ikke udtømmende):
the Shakespearean sonnet (lines, rhyme scheme, iambic pentameter, quatrain, couplet, volta), tragedy, tragic hero, soliloquy, simile, oxymoron, metaphor, pun, dramatic tension, dramatic irony, aspects of Elizabethan language, blank verse, verse v. prose

Kernetekster:
William Shakespeare: Sonnets 18 + 130
William Shakespeare: Romeo & Juliet
- Prologue
- First meeting, Act I, scene V
- Balcony scene, Act II, scene I
- Tomb scene, Act V, scene II

Film:
Romeo + Juliet (Baz Lurhman, 1996)

Supplerende materiale (fra Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund: Romeo and Juliet, Gyldendal, 2019):
- The Elizathan Era
- The Elizabethan Theatre
- Shakespeare’s Language
- Shakespearean Tragedy
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3gv EN/2 skr. prøve 11-12-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 India: Crown Jewel of the British Empire (EXAM)

Forløbet fokuserer dels på de tanker, der var med til at retfærdiggøre udbredelsen af det britiske imperium, samt de årsager, der forklare, hvordan dette overhovedet kunne lade sig gøre. Endelig sættes fokus på Indien som kronkoloni, hvordan kolonitiden afbilledes i litteratur om og fra Indien, samt hvordan imperiets "legacy" stadig ses i dag.

Forløbet indledes med historiske fakta om imperiet generelt, og dernæst læses et uddrag af Shakespeares "The Tempest", Kiplings digt ”The White Man’s Burden” og et uddrag af Orwells roman ”Burmese Days”. Fælles for læsningen af teksterne er måden, "den anden" repræsenteres på og hvordan dette hænger sammen med den hvide mands syn på de "indfødte". Som opsamling på arbejdet med disse tekster arbejdes der kort med forskellige metodiske læsninger af "Burmese Days" (historisk, postkolonial), ligesom alle tre tekster sættes i relation til Edward Saids orientalisme-teori, Homi K. Bhabas teori om "mimic men" og basal postkolonial teori. Som afslutning på denne del af forløbet skrives en opgave om Kuswant Singhs novelle "Karma", der berører samme tematikker - dog med Indisk afsender.

Indiens uafhængighed og oprettelsen af Pakistan ("the partition") berøres ganske kort gennem dokumentarprogrammet "The Story of India: Freedom". Dokumentaren giver et indblik i Indiens historie som koloni, fra den tidlige begyndelse til uafhængigheden i 1947.

Som afslutning fokuseres på kolonitidens "legacy" i Indien. Her læses hhv. en kort tekst af Niall Ferguson, som også fremhæver de positive aspekter af imperietiden, samt Shashi Tharoors indlæg i et debatarrangement i Oxford Union, hvor han argumenterer for, hvorfor GB burde betale Indien erstatning for kolonitiden.

I forlængelse af debatten omkring kolonitidens "efterveer", inddrages her engelsk som lingua franca i forbindele med det engelske sprogs status i Indien, hvor eleverne har læst tekster med forskellige holdninger til sprogets rolle (både engelsk og hindi) og status i Indien i dag - kan og skal engelsk være et samlende lingua franca i en nation, hvor sprog også er lig med politisk magt?

Fokuspunkter i tekstarbejdet:
Den hvide mands syn på de indfødte
Retfærdiggørelse af imperiets berettigelse + kritik af dette
Orientalism (dichotomy between 'us' and 'them'; stereotypes, mm.)
Mimic-men
Postcolonial theory

Keywords (teori): Orientalism, pure/political knowledge, discourse, dichotomy, the Other, subaltern agency, internalization, (de)colonizing the mind, mimic men

Kernetekster:
William Shakespeare: The Tempest (excerpt from play, 1611)
Rudyard Kipling: “The White Man’s Burden” (poem, 1899)
George Orwell: “Burmese Days” (short story, 1934)
Kushwant Singh: "Karma" (short story, 1950)
Niall Ferguson: "How Britain Made the Modern World" (excerpt, Empire, 2003)
Shashi Tharoor: Debate in Oxford Union - why Britain should pay reparations to India (debate, 2011)
Tushar Sikhand: Why English should be made India's national language (timesofindia.com, 2020)
Sahith Aula: The Problem with the English Language in India (Forbes.com, 2014)
Dr. N. Prabhudev: In the land of many tongues, Hindi can’t be lingua franca (Deccan Chronicle, 2019)

Supplerende materiale:
Katrine Brøndsted: fra antologien Narrating India (Alt i ord, 2018)
- “Indian Independence and Partition”
- "Language and identity"
PBS documentary: "The Story of India: Freedom" (2010, ligger på CFU)
=> Tilgængelig under "Mine materialer" fra xxx-xxx.
Trevor Noah: "How the British Took over India" (stand-up, 2021)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Reactions to the First World War (EXAM)

Årets sidste forløb giver en introduktion til Første Verdenskrigs rædsler og den litteratur, som udsprang af dette.

Først introduceres eleverne ultrakort til de historiske optakter til krigen, samt de ændringer der generelt karakteriserede tiden i Storbritannien og resten af Europa i begyndelsen af det 20. århundrede.

Soldaternes oplevelser i skyttegravene undersøges gennem de berømte krigsdigtere Wilfred Owen og Siegfried Sassoon, ligesom vi arbejder med propaganda både i form af britiske propagandaplakater og digtet "Who's for the Game", som står som kontrast til Owen og Sassoons portrætter af krigen. Første afsnit af serien Peaky Blinders bruges som perspektiv på soldaternes liv efter krigen med "shell shock" og mareridt til følge.

Herefter præsenteres modernismen som et udspring af krigens rædsler, hvor krigens efterdønninger i samfundet generelt undersøges gennem litteraturen, eksemplificeret her af TS Eliot og Virginia Woolf.

Fokuspunkter og relevante begreber (ikke udtømmende):
Loss of meaning
Form v. content
Alienation, disillusion, confusion, isolation, detachment
Fragmentation
Break with tradition
Experimentation (structure, narrative technique, etc.)
Focus on the individual
Interior monologue / stream-of-consciousness
External v. internal representation

Kernetekster:
Diverse britiske propaganda-plakater
Jessie Pope: Who’s for the Game? (poem, 1915)
Wilfred Owen: Dulce et Decorum Est (poem, 1920)
Siegfried Sassoon: Dreamers (sonnet, 1919)
Stephen Knight: Peaky Blinders, season 1 episode 1 (TV show, 2013)
T.S. Eliot: The Hollow Men (poem, 1925)
Virginia Woolf: To the Lighthouse (novel excerpt, 1927)

Mundtlig aflevering om to (selvvalgte) af følgende digte:
Siegfried Sassoon: Suicide in the Trenches (poem, 1918)
Siegfried Sassoon: The Hero (poem, 1919)
Siegfried Sassoon: Aftermath (poem, 1919)

Forberedelse af mundtligt oplæg (ikke gennemgået i plenum) af:
Virginia Woolf: The Legacy (short story, 1944)

Supplerende materiale:
Siegfried Sassoon: "A Soldier's Declaration" (2017)
Modernism: Historical background (fra "Through Literary Landscapes", Systime: 2019)
Modernism: Literary background (fra "Through Literary Landscapes", Systime: 2019)
Modernism & English literature (video)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 5 24-04-2025
Video 1 29-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer