Holdet 2024 la/2/3gv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Bengerd Maria Juul Thorsen, Mads Aakjær Reinert
Hold 2024 la/2/3gv (3gv la/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktionsforløb
Titel 2 Martial og humor
Titel 3 Catul og kærlighed
Titel 4 Seneca og stoicismen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktionsforløb

TEKSTLÆSNING
Konstrueret tekst efter Latinbogen, stk. 1.1-1.4

SUPPLERENDE TEKST
Baggrundstekster efter Latinbogen kap. 1.1-1.4
Via ad Spaientiam

GRAMMATISKE BEGREBER / FÆNOMENER
Ordklasserne på dansk
Subjekt (herunder implicit subjekt)
Subjektsprædikat
Direkte objekt
Neksus
Infinitiv
Kasus genitiv
Adverbialled / præpositionsforbindelse (+ styrelsen i akkusativ og dativ)
Indirekte objekt og dativ
Tempus imperfektum

ARBEJDSFORMER
Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, elevpræsentationer, konkurrencer/lege.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Martial og humor

Forløbet introducerer til læsning af originaltekst. I forløbet læses et udvalg at Martials epigrammer. I analysen af indholdet fokuserer vi på epigramgenren og dens karakteristiske træk. Derudover inddrager vi desuden Ciceros humorteori.

TEKSTLÆSNING MARTIALS EPIGRAMMER
Om Udseende
5.43
1.9
4.36
12.88

Om irriterende opførsel
2.38
7.3
10.8
11.64

Gemellus og Maronilla
1.10

Misundelse
9.97

Al originaltekst er læst efter Latinbogen, stk. 2.1B, 2.1C, 2.1D og 2.2B

SUPPLERENDE TEKST:
Introduktionsmateriale og kulturstof fra Latinbogen, kap. 2, 2.1 og 2.2.
Via ad Sapientiam

GRAMMATISKE BEGREBER / FÆNOMENER
Pronominer på dansk
Pronominer på latin: det personlige og det relative
Kasus vokativ
Diatese passiv (herunder agens som præp.forb. og ren ablativ)

GENREN
Elegisk distochon, kortform, samfundskritisk, gentagelser, punchline
Struktur: a) indledning b) henvendelse til modtageren c) en objektivt beskrivende del d) en subjektiv, kritisk afslutning.
Ciceros humorkategorier: tvetydighed, det uventede, det underspillede, ordspil, ironi, latterliggørelse, fysisk komik)

ARBEJDSFORMER
Pararbejde, gruppearbejde, fælles klassesamtale, udfyldningsopgaver, matrixarbejde, kreativ skrivning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Catul og kærlighed

Catul-digtene blev læst i et sociokulturelt perspektiv med fokus på køns- og kærlighedsbegreber såsom aktiv overfor passiv, vir overfor homo mollis. Lesbia-digtene blev læst tematisk som udtryk for morbus amoris og servitium amoris, mens Ameana-digtene blev læst i lyset af invektivgenren og sat i sammenhæng med forrige forløb om humor.

TEKSTLÆSNING CATULS DIGTE
Lesbia-digte
5
58
86

Ameana-digte
41
43

GRAMMATISKE BEGREBER / FÆNOMENER
Moduls imperativ
Modus konjunktiv i hovedsætninger
Konjunktioner og deres syntaktiske funktioner
Hoved- og ledsætninger (substantiviske, adjektiviske og adverbielle)
Relative pronominer
Nominalsyntagmers inddeling i kerne og adled

SUPPLERENDE TEKST
Lærerproduceret introduktion til Catul og tematikker i hans digtning
Emil Aarestrups digt Angst fra hans Samlede Skrifter, 3. Bind, 1976
Carls Orffs kantate Vivamus mea Lesbia, Catulli Carmina, 1940–1943
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Seneca og stoicismen

Filosofi i antikkens Rom

I forløbet er der kort blevet introduceret de to filosofiske strømninger epikuræismen og stoicismen, deres oprindelse og fortalere i romerriget og deres efterliv i nyere vestlig kultur. Herefter rettedes fokus mod stoicismen, hvis dertilhørende latinsk begrebsapparat er blevet præsenteret. Dette har eleverne brugt til at analysere de statarisk læste teksters filosofiske indhold og ståsted. De primærtekster, som falder indenfor forløbets fokus på stoicismen, tager form af vidnesbyrd om stoisk livsførelse.

GRAMMATISK EMNER
Adjektiver
Hoved- og ledsætninger
Adverbialled
Brug af infinitte verbalformer (participier og infinitiver herunder akkusativ med infinitiv)

STATARISK LÆSTE TEKSTER
Seneca brev 56 (Over badeanstalten i uddrag)

TEKSTER LÆST I OVERSÆTTELSE
Seneca Brev 56 (Over badeanstalten)

SUPPLERENDE MATERIALE
Introduktion til stoicismen fra Latinbogen udgivet på SYSTIME
YouTube-video: The philosophy of Stoicism: https://www.youtube.com/results?search_query=stoicism
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer