Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Bengerd Maria Juul Thorsen, Mads Aakjær Reinert
|
Hold
|
2024 la/2/3gv (3gv la/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktionsforløb
TEKSTLÆSNING
Konstrueret tekst efter Latinbogen, stk. 1.1-1.4
SUPPLERENDE TEKST
Baggrundstekster efter Latinbogen kap. 1.1-1.4
Via ad Spaientiam
GRAMMATISKE BEGREBER / FÆNOMENER
Ordklasserne på dansk
Subjekt (herunder implicit subjekt)
Subjektsprædikat
Direkte objekt
Neksus
Infinitiv
Kasus genitiv
Adverbialled / præpositionsforbindelse (+ styrelsen i akkusativ og dativ)
Indirekte objekt og dativ
Tempus imperfektum
ARBEJDSFORMER
Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, elevpræsentationer, konkurrencer/lege.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Martial og humor
Forløbet introducerer til læsning af originaltekst. I forløbet læses et udvalg at Martials epigrammer. I analysen af indholdet fokuserer vi på epigramgenren og dens karakteristiske træk. Derudover inddrager vi desuden Ciceros humorteori.
TEKSTLÆSNING MARTIALS EPIGRAMMER
Om Udseende
5.43
1.9
4.36
12.88
Om irriterende opførsel
2.38
7.3
10.8
11.64
Gemellus og Maronilla
1.10
Misundelse
9.97
Al originaltekst er læst efter Latinbogen, stk. 2.1B, 2.1C, 2.1D og 2.2B
SUPPLERENDE TEKST:
Introduktionsmateriale og kulturstof fra Latinbogen, kap. 2, 2.1 og 2.2.
Via ad Sapientiam
GRAMMATISKE BEGREBER / FÆNOMENER
Pronominer på dansk
Pronominer på latin: det personlige og det relative
Kasus vokativ
Diatese passiv (herunder agens som præp.forb. og ren ablativ)
GENREN
Elegisk distochon, kortform, samfundskritisk, gentagelser, punchline
Struktur: a) indledning b) henvendelse til modtageren c) en objektivt beskrivende del d) en subjektiv, kritisk afslutning.
Ciceros humorkategorier: tvetydighed, det uventede, det underspillede, ordspil, ironi, latterliggørelse, fysisk komik)
ARBEJDSFORMER
Pararbejde, gruppearbejde, fælles klassesamtale, udfyldningsopgaver, matrixarbejde, kreativ skrivning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Catul og kærlighed
Catul-digtene blev læst i et sociokulturelt perspektiv med fokus på køns- og kærlighedsbegreber såsom aktiv overfor passiv, vir overfor homo mollis. Lesbia-digtene blev læst tematisk som udtryk for morbus amoris og servitium amoris, mens Ameana-digtene blev læst i lyset af invektivgenren og sat i sammenhæng med forrige forløb om humor.
TEKSTLÆSNING CATULS DIGTE
Lesbia-digte
5
58
86
Ameana-digte
41
43
GRAMMATISKE BEGREBER / FÆNOMENER
Moduls imperativ
Modus konjunktiv i hovedsætninger
Konjunktioner og deres syntaktiske funktioner
Hoved- og ledsætninger (substantiviske, adjektiviske og adverbielle)
Relative pronominer
Nominalsyntagmers inddeling i kerne og adled
SUPPLERENDE TEKST
Lærerproduceret introduktion til Catul og tematikker i hans digtning
Emil Aarestrups digt Angst fra hans Samlede Skrifter, 3. Bind, 1976
Carls Orffs kantate Vivamus mea Lesbia, Catulli Carmina, 1940–1943
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca og stoicismen
Filosofi i antikkens Rom
I forløbet er der kort blevet introduceret de to filosofiske strømninger epikuræismen og stoicismen, deres oprindelse og fortalere i romerriget og deres efterliv i nyere vestlig kultur. Herefter rettedes fokus mod stoicismen, hvis dertilhørende latinsk begrebsapparat er blevet præsenteret. Dette har eleverne brugt til at analysere de statarisk læste teksters filosofiske indhold og ståsted. De primærtekster, som falder indenfor forløbets fokus på stoicismen, tager form af vidnesbyrd om stoisk livsførelse.
GRAMMATISK EMNER
Adjektiver
Hoved- og ledsætninger
Adverbialled
Brug af infinitte verbalformer (participier og infinitiver herunder akkusativ med infinitiv)
STATARISK LÆSTE TEKSTER
Seneca brev 56 (Over badeanstalten i uddrag)
TEKSTER LÆST I OVERSÆTTELSE
Seneca Brev 56 (Over badeanstalten)
SUPPLERENDE MATERIALE
Introduktion til stoicismen fra Latinbogen udgivet på SYSTIME
YouTube-video: The philosophy of Stoicism: https://www.youtube.com/results?search_query=stoicism
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425514",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425514",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425514"
}