Holdet 2024 Mu/3gv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Musik B
Lærer(e) Nicholas Manis
Hold 2024 Mu/3gv (3gv Mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundliggende musikteori - indledende sammenspil o
Titel 2 Barokken
Titel 3 Musikprodukation: Filmmusik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundliggende musikteori - indledende sammenspil o

Kernestof:

Musikudøvelse
̶ et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
̶ et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
̶ grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
̶ indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke, i gruppe og/eller solistisk.

Flerstemmige sange
Talekor:  "Skift Taktart" N. Manis
Talekor: "Diæt" Jens Dalsgaard/ Benny Andersen
Something Got me started: Simply Red (4 stemmigt) Arr. Bendt Hansen
Jeg gik mig ud en sommerdag, Folkemelodi, N.F.S. Grundtvig  3 stemmigt






Enstemmige sange
Marken er mejet
Det lysner over agres felt
Jeg gik mig ud en sommer dag
"Kvinde min" af Kim Larsen
"Om Lidt" af Kim Larsen
Papirsklip: Kim Larsen

Sensommervise. Tekst: Kirsten og Finn Jørgensen Melodi: Finn Jørgensen
Kirsten og vejen fra Gurre: Tony Vejslev,Frank Jæger


Afrikanske sang:
Edi, Edi A Ma Ma



Sammenspil:
Moves like Jagger, Marron 5
Californication: Red Hot Chilli Peppers
The Chain: Fleetwood Mac
Smooth Operater: sade
Who's crying now: The Journey
Sweater weather: The Neighbourhood


Juleafslutning
My Only Wish This Year: Britney Sperars


Kernestof: Musikkundskab

musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på kvalificering af musikalsk opmærksomhed,
oplevelse og analyse


Teori
instruktionsvideoer af N. Manis
https://www.youtube.com/playlist?list=PL5GFZzZ_vfHvLaUqiWHkLg9CPd426oj07

Grundlæggende nodeværdier 1og 2
Stamtonerne og løse fortegn
Intervallerne og intervallernes størrelser
Dur- og Moltreklange med septim
Toner og kvintcikrlen
Trinanalyse & Funktionsharmonik






JJ.musikkurser
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori.html

G-nøglen
F-nøglen
Intervaller
Skalaler
Funktionsanalyse






Faglige mål

Musikkundskab

̶ demonstrere kendskab til musikalsk notation
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Musikudøvelse
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk
̶ inden for et dansk og internationalt repertoire synge og spille en- og flerstemmige sange og satser og demonstrere
musikalsk udtryksfærdighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Barokken

Værker
Invention 1 J.S. Bach BMV 772
Invention 6. J.S. Bach BMV 777

A. Vivaldi Foråret 1.sats
A. Vivaldi Efteråret 1. sats
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Vivaldi_efteraaret_fra_aarstiderne.html

A vivaldi Vinter 3. stas
Vivaldi - Gloria RV589 - IIILaudamus te


Tekster
Klassisk for Alle DR, Wilhelm Hansen Musikforlag, Svend Rastrup Andersen, Finn Gravesen, Trine Boje Mortensen, Helge Baun Sørensen
Sider 78-81, 108-115

Programmmusik
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/klassisk/vivaldi-og-beethoves-beskidte-trick-saadan-faar-komponisterne-dig-helt-ud-i

Orla Vinther, "Musikhistorien 4 Barok" sider 11-17

Barokmusik
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Barok.html

Vivaldi: Foråret
A:Foråret er kommet tilbage,
B: og de glade fugle hilser det med deres muntre sang;
C:og bækkene, som er befriet ved Zephyrs blide ånde,
strømmer af sted med sød mumlen.
D:Med slør af mørke, som dækker himlen,
kommer lyn og torden for at udråbe det til konge;
E:men når deres vrede er udøst og svinder hen,
høres fuglene synge sødt endnu en gang...."





Kernestof

Musikkundskab
̶ satser og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
̶ væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold,
̶ musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på kvalificering af musikalsk opmærksomhed,
oplevelse og analyse
̶ tekster med relation til den udvalgte musik.




Faglige mål

̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden
for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
̶ demonstrere kendskab til musikalsk notation
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Musikprodukation: Filmmusik

Tekster

Musikipedia "Filmmusik Teori"
https://www.musikipedia.dk/filmmusik/fokus

Filmnarrativet
Musikkens funktion og virkemidler
Forholdet mellem musik og billede

Musikipedia "Filmusikkens historie - Stumfilm
https://www.musikipedia.dk/filmmusik/indblik
Musikprodutkion og Sound, Simon Juul Hyldgaard og Karl Pedersen
Sider 20-22


Filmeksempler:
Polariserende musik
The Shining • first scene 1080p
https://www.youtube.com/watch?v=kiV3J_e977Q

Kontrapunktisk musik
"What a Wonderful World" from "Good Morning Vietnam" -
https://www.youtube.com/watch?v=u9xYUndzoWg

Smile, Charlie Chaplin , Modern Times, 1936
https://www.youtube.com/watch?v=Ps6ck1ejoAw

'Ride of the Valkyries' | Apocalypse Now
https://www.youtube.com/watch?v=VE03Lqm3nbI



Reaper - Tutorial for Beginners in 13 MINUTES! [ COMPLETE ]
https://www.youtube.com/watch?v=_shjd4GBILo


Sang:
Februar, Henrik Gunde
Om lidt: Kim Larsen
Georgia on my mind: H. Carmichael
Basin Street Blues: Louis Armstrong


Sammenspil Forårskoncert
Ida, Luka, Mads, Thomas: Before He Cheats af Carrie Underwood

Frederik, Nanna, Oline, Theodor: Mercy af Duffy



Kernestof
Et musikalsk produktionsprojekt
ementær satsteknik

Skriftligmusik
Holdet har udarbejdet et enkelt arrangemnet for kor, bas og trommer

Faglige Mål
Musikkundskab anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
demonstrere kendskab til musikalsk notation
anvende elementær satsteknik med henblik på udformning af enkle arrangementer
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Musikudøvelse
Musikudøvelse arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk
inden for et dansk og internationalt repertoire synge og spille en- og flerstemmige sange og satser og demonstrere musikalsk udtryksfærdighed
samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer