Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Ditte Noomi Korsgaard, Liselotte Bæk Theglev
|
Hold
|
2024 Id/3gv (3gv Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Volleyball og team
Den praktiske del - Volleyball:
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første moduler vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik. Elevernes inddeles i fasteteam der spiller sammen i resten af forløbet. Hvert team arbejder i fællesskab med deres teamdagbog. Teamet skal udnævne en træner samt en assistenttræner, opsætte en målsætning samt snakke om roller på teamet. Dermed kobles de praktiske timer med de teoretiske.
Forløbsafslutningen tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et team.
Eleverne skal:
- Udføre fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Udføre baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Udføre smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Udføre underhåndsserv og overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- have forståelse for regler og rotationssystem
- have evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- have evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
I den teoretiske del - Anatomi (overkroppen) og teampsykologi.
I forlængelse af det praktiske forløb volleyball, har vi i den teoretiske del arbejdet med teampsykologi, teamdannelse og kriterierne for at opnå succes som hold.
Derudover har vi beskæftiget os med overkroppens anatomi (skulderled, skulderen, albueled og håndled).
Vi har taget afsæt i volleyballøvelser, i forbindelse med bevægelsesanalyser.
Vi har blandt andet set på:
- Fingerslag
- Baggerslag
Der er ydermere foretaget prøve i begge teoretiske områder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve i Teampsykologi
|
03-09-2024
|
Prøve i Anatomi (overkroppen)
|
08-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hip hop og fysiologi (aerobe processer)
Den praktiske del - Hip hop
Formål:
Formålet med forløbet at eleverne udvikler deres kropsbevidsthed og bliver bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
Eleverne har lært en fælles serie og har efterfølgende selv udviklet videre på denne. Musikken eleverne har danset til i serien, er udviklet og produceret af eleverne fra musik A.
Elevernes egen del har bestået af:
- Freestyle 6 x 8 taktslag
- Egen gruppeperformance 4 x 8 taktslag
Krav til sekvensen med de 6 x 8 taktslag:
• Alle skal lave en freeze eller footwork i løbet af 6 x 8 taktslag
• De kan battle mod hinanden 2 og 2 eller det kan også være en solo
• De andre står rund om i enten i en ”pose” eller laver ”toprock-trin” (husk attitude)
Derudover har de taget udgangspunkt i Labans bevægelseslærer.
4 x 8 taktslag (egen gruppe performance)
• En fælles gruppe hip hop sekvens
• En tydelig afslutning – ”pose” position
Fokuspunkter
- Musikforståelse og musikoptælling
- Bevægelseskvaliteter indenfor hip hop (bounce, slideing, isolerede bevægelser af forskellige kropsdele).
- Hip hoppens historiske baggrund og hip hop kulturens fire kunstneriske udtryksformer (DJ'ing, breakdance, graffiti og rap).
- Labans bevægelseslærer
Faglige mål:
- Være i stand til at tælle og bevæge sig i takt til musikken, herunder at begynde på 1-takten.
- Kunne huske og udføre den lærte samt egen koreografi i hip hop med tydelig bevægelseskvalitet (se ovenfor).
- Kunne redegøre for hip hop kulturens kunstneriske udtryksformer samt dens historiske baggrund.
Anvendt materiale:
Teori: Yubio side 1423 - 1426
Den praktiske del - Fysiologi (aerobe processer).
I den teoretiske del har vi haft fokus på fysiologien og de aerobe processer. Vi har været på Experimentarium på temadagen "Hjernens dag", og lavet forsøg (EKG-målinger), set udstillinger om etiske dilemmaer, set og hørt foredrag om hjernen og hørt debatindlæg om AI vs. hjernen.
Det var for at få et andet perspektiv på kroppens muligheder og begrænsninger.
Fysiologien har vi koblet op på Hip hop, og vi har talt om, hvordan man bedst træner som danser. Fysiologien er gået i fin sammenspil med
Anvendt materiale:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Anaerobe processer + Hjerteblod
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Spring ind i parkour og danskernes idrætsvaner
Parkour
Eleverne skal:
- Udvikle kropsbevidsthed
- Skal kunne bevæge sig med flow og balance fra A til B med parkourteknikkerne jumps og vaults.
- Eleverne skal opnå sociale kompetencer og kunne støtte og opmuntre hinanden i gennemløb af parkourbaner.
Tekniske elementer:
- jumps (fra gulv til plint, fra plint til plint)
- balance øvelser (kravle på streger forlæns/baglæns)
- vaults (safety vault, lazy vault, speed vault, monkey vault, dash vault, side vault, turn, reverse vault)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sport, politik og fodbold
Teoretisk forløb i samfunds- og humanvidenskabelig idrætsvidenskab.
De faglige mål:
Forståelse af sportens rolle i forskellige tidsperioder. Herunder:
- Mellemkrigstiden
- 2. Verdenskrig
- Den Kolde Krig
- Efter Murens Fald
- Nutidens samfund
Emneområder og gennemgået begreber:
- Det dansk-tyske idrætsamarbejde
- Storpolitik i sportsarenaen
- Atletaktivisme
- Boykot/ikke-boykot
- Sportswashing
- Blød magt (hård magt og klog magt)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sport og politik
|
21-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425522",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425522",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425522"
}