Titel
1
|
Hvad er et menneske?
Hvad er et menneske? - Et forløb om menneskesyn i filosofien
Forløbet vil tage udgangspunkt i at undersøge forskellige filosoffers bud på at definere mennesket. Der gives herigennem en generel introduktion til faget filosofi med fokus på det filosofiske spørgsmål og den filosofiske argumentation.
Der sættes fokus på menneskesynet hos følgende filosoffer: Platon, Descartes, Kierkegaard, Nietzsche, Freud, Darwin, Sartre og Camus.
Forløbet læses kronologisk og har derfor også fokus på at etablere en forståelse af den filosofihistoriske udvikling. Der er fokus på ontologi, metafysik, erkendelse og etik undervejs i arbejdet med at definere filosoffernes menneskesyn.
Forløbet afsluttes med et gruppeprojekt, hvor eleverne vælger en filosof og perspektiverer denne til aktuelt stof og elevens hverdag i det moderne samfund.
Forløb: Hvad er et menneske?
Platon
Primærtekster:
Platon: af Faidon (Holm: Fire menneskesyn s. 10-12, Systime 2005).
Platon: af Staten, "Hulelignelsen" (Holm: Den første filosofi, s. 38-43, Systime). PDF.
Sekundærtekst:
Holm: Platons menneskesyn (Fire menneskesyn s. 9-13, Systime 2005).
Larsen og Boserup Skov: Platon - al magt til filosofferne (Mennesket i verden s.111-118). PDF.
Zander Hagen: Eksistens og Ansvar - Platons idélære, s. 31-35 (Munksgaard, 1998). PDF.
René Descartes
Primærtekst:
René Descartes: Af "Filosofiske meditationer" ,1641 (Holm: Fire menneskesyn s. 17-21, Systime 2005).
Sekundærtekst:
Larsen og Boserup Skov: René Descartes - mennesket i to verdener (Mennesket i verden, Systime 2003). PDF.
Youtube-klip: School of Life: René Descartes (animation):
https://www.youtube.com/watch?v=CAjWUrwvxs4
Jessen, red: Filosofi fra antikken til vor tid s. 94-94 (Systime 1999). PDF
Kirsten Hamann: Jeg er så træt af min krop (perspektiverende/analyserende). PDF
Søren Aabye Kierkegaard
Primærtekst:
Kierkegaard: Af "Enten- Eller", 1843 (Holm: Fire menneskesyn, s. 73-74).
Sekundærtekst:
Zander Hagen: Kierkegaards eksistensfilosofi (Eksistens og ansvar s. 126-136, Munksgaard 1998) PDF.
Larsen m.fl.: Refleksion - grundbog i filosofi, 2017: "Søren Kierkegaard - stadier på livets vej" s. 162-167. PDF.
Scool of Life om Søren Kierkegaard (animation)
https://www.youtube.com/watch?v=D9JCwkx558o
Tegnefilm om Søren Kierkegaard:
https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM
Politiken, 2015: Robert Høgh: "Mit liv er en nydelsesfest". PDF. Perspektiverende.
Friedrich Nietzsche (naturalistisk menneskesyn)
Primærtekster:
Nietzsche: Af "Antikrist", 1888 (Holm: Fire Menneskesyn, s. 36-37).
Netzsche: Af "Bidrag til moralens tilblivelse" ((Holm: Fire Menneskesyn, s. 42-43).
Sekundærlitteratur:
Zander Hagen: Nietzsche og viljen til magt (Eksistens og ansvar s. 136-145, Munksgaard 1998). PDF.
Youtube: School of life om Nietzsche (animation):
https://www.youtube.com/watch?v=wHWbZmg2hzU
Freud (naturalistisk menneskesyn)
Sigmund Freud: Af: "Nye forelæsninger til indføring i psykoanalysen", 1933. (Holm: Fire Menneskesyn, s. 55-59).
Sigmund Freud: "Kulturens byrde", 1929. (Holm: Fire Menneskesyn, s. 63-64). Se også PDF i Lectiomappen.
Jean-Paul Sartre
Primærlitteratur:
Sartre: Af "Eksistentialisme er humanisme", 1946 s. 28-33, Systime 2005) PDF.
Sekundærlitteratur:
Zander Hagen: Sartre om friheden (Eksistens og ansvar s. 145-151, Munksgaard 1998) PDF.
Holm: "Sartres menneskesyn" (Fire menneskesyn, s. 81, 82, 84, 87, 89, 90).
School of Life om Sartre (animation):
https://www.youtube.com/watch?v=3bQsZxDQgzU
Albert Camus
Primærtekst:
Camus: af Sisyfosmyten (Holm: Fire menneskesyn s. 91-93, Systime 2005).
Camus: uddrag af "Oprøreren", 1951 s. 10-17.
Sekundærtekst
Holm: Camus´ menneskesyn (Fire menneskesyn, 91, 94-95).
Afrundingen af forløbet består i en selvstændig og perspektiverende opgave med inddragelse af andet filosofisk materiale: Eleverne afholder korte oplæg via plancher.
|