Holdet 2024 fi/3gv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Christina Lynggaard Blond
Hold 2024 fi/3gv (3gv fi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er et menneske?
Titel 2 Ondskab og etik
Titel 3 Politisk Filosofi: Det retfærdige samfund
Titel 4 Erkendelse og Videnskabsteori
Titel 5 Teknologi og Menneske
Titel 6 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er et menneske?

Hvad er et menneske? - Et forløb om menneskesyn i filosofien

Forløbet vil tage udgangspunkt i at undersøge forskellige filosoffers bud på at definere mennesket. Der gives herigennem en generel introduktion til faget filosofi med fokus på det filosofiske spørgsmål og den filosofiske argumentation.

Der sættes fokus på menneskesynet hos følgende filosoffer: Platon, Descartes, Kierkegaard, Nietzsche, Freud, Darwin, Sartre og Camus.

Forløbet læses kronologisk og har derfor også fokus på at etablere en forståelse af den filosofihistoriske udvikling. Der er fokus på ontologi, metafysik, erkendelse og etik undervejs i arbejdet med at definere filosoffernes menneskesyn.

Forløbet afsluttes med et gruppeprojekt, hvor eleverne vælger en filosof og perspektiverer denne til aktuelt stof og elevens hverdag i det moderne samfund.

Forløb: Hvad er et menneske?

Platon
Primærtekster:
Platon: af Faidon (Holm: Fire menneskesyn s. 10-12, Systime 2005).
Platon: af Staten, "Hulelignelsen" (Holm: Den første filosofi, s. 38-43, Systime). PDF.

Sekundærtekst:
Holm: Platons menneskesyn (Fire menneskesyn s. 9-13, Systime 2005).
Larsen og Boserup Skov: Platon - al magt til filosofferne (Mennesket i verden s.111-118). PDF.
Zander Hagen: Eksistens og Ansvar - Platons idélære, s. 31-35 (Munksgaard, 1998). PDF.

René Descartes
Primærtekst:
René Descartes: Af "Filosofiske meditationer" ,1641 (Holm: Fire menneskesyn s. 17-21, Systime 2005).

Sekundærtekst:
Larsen og Boserup Skov: René Descartes - mennesket i to verdener (Mennesket i verden, Systime 2003). PDF.

Youtube-klip: School of Life: René Descartes (animation):
https://www.youtube.com/watch?v=CAjWUrwvxs4

Jessen, red: Filosofi fra antikken til vor tid s. 94-94 (Systime 1999). PDF

Kirsten Hamann: Jeg er så træt af min krop (perspektiverende/analyserende). PDF


Søren Aabye Kierkegaard
Primærtekst:
Kierkegaard: Af "Enten- Eller", 1843 (Holm: Fire menneskesyn, s. 73-74).

Sekundærtekst:
Zander Hagen: Kierkegaards eksistensfilosofi (Eksistens og ansvar s. 126-136, Munksgaard 1998) PDF.
Larsen m.fl.: Refleksion - grundbog i filosofi, 2017: "Søren Kierkegaard - stadier på livets vej" s. 162-167. PDF.
Scool of Life om Søren Kierkegaard (animation)
https://www.youtube.com/watch?v=D9JCwkx558o

Tegnefilm om Søren Kierkegaard:
https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM

Politiken, 2015: Robert Høgh: "Mit liv er en nydelsesfest". PDF. Perspektiverende.

Friedrich Nietzsche (naturalistisk menneskesyn)
Primærtekster:
Nietzsche: Af "Antikrist", 1888 (Holm: Fire Menneskesyn, s. 36-37).
Netzsche: Af "Bidrag til moralens tilblivelse" ((Holm: Fire Menneskesyn, s. 42-43).

Sekundærlitteratur:
Zander Hagen: Nietzsche og viljen til magt (Eksistens og ansvar s. 136-145, Munksgaard 1998). PDF.
Youtube: School of life om Nietzsche (animation):
https://www.youtube.com/watch?v=wHWbZmg2hzU

Freud (naturalistisk menneskesyn)
Sigmund Freud: Af: "Nye forelæsninger til indføring i psykoanalysen", 1933. (Holm: Fire Menneskesyn, s. 55-59).
Sigmund Freud: "Kulturens byrde", 1929. (Holm: Fire Menneskesyn, s. 63-64). Se også PDF i Lectiomappen.

Jean-Paul Sartre
Primærlitteratur:
Sartre: Af "Eksistentialisme er humanisme", 1946 s. 28-33, Systime 2005) PDF.

Sekundærlitteratur:
Zander Hagen: Sartre om friheden (Eksistens og ansvar s. 145-151, Munksgaard 1998) PDF.
Holm: "Sartres menneskesyn" (Fire menneskesyn, s. 81, 82, 84, 87, 89, 90).
School of Life om Sartre (animation):
https://www.youtube.com/watch?v=3bQsZxDQgzU

Albert Camus
Primærtekst:
Camus: af Sisyfosmyten (Holm: Fire menneskesyn s. 91-93, Systime 2005).
Camus: uddrag af "Oprøreren", 1951 s. 10-17.

Sekundærtekst
Holm: Camus´ menneskesyn (Fire menneskesyn, 91, 94-95).


Afrundingen af forløbet består i en selvstændig og perspektiverende opgave med inddragelse af andet filosofisk materiale: Eleverne afholder korte oplæg via plancher.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ondskab og etik

Etik og Ondskab

I forløbet Etik og ondskab arbejdes inden for etikken og den praktiske filosofi.
Forløbet har to fokuspunkter:
Introduktion til de to etiske positioner, pligtetik og nytteetik - her læser vi Kant og Bentham.

Efter den indledende introduktion til de to etiske positioner udvides feltet med et bredere fokus på begrebet ondskab, som det kommer til udtryk hos filosofferne Hanne Arendt, Zygmund Bauman og Nietzsche.

Etik og Ondskab:

Immanuel Kant:
Primærtekst:
Kant: af "Grundlæggelse af moralens metafysik", 1785  (side 47-53 i Troelsen: Moralen og dens begrundelse, Systime 2006) PDF.
Kant: "Kritik af den praktiske fornuft", 1788. (s. 50-51 i Bendixen m.fl.: "Tanker om Ondskab", Systime, 2018) PDF.

Sekundærtekst:
Zander Hagen: Det kategoriske imperativ (Eksistens og Ansvar s. 34-38, Gyldendal 1999) PDF.
School of Life om Kant (animation):
https://www.youtube.com/watch?v=nsgAsw4XGvU
Artikel fra Religion.dk, Camilla Lenti: "Kant er stadig relevant i dag", 2009 PDF.
Artikel: religion.dk: Jonathan Harmat: "Hvad er den kategoriske imperativ"?, 2016. PDF

Jeremy Bentham.
Primærtekst:
Bentham: af "En indføring i principperne for moral og lovgivning" (om nytteprincippet) (side 40-44 i Troelsen: Moralen og dens begrundelse, Systime 2006). PDF.

Sekundærtekst:
Zander Hagen: Nytte-etik (Eksistens og ansvar s. 38-43, Gyldendal 1999) PDF

Nedenfor følger en oversigt over filosoffer og tekster, der er læst med henblik på at definere begrebet ondskab.
I denne del af forløbet har vi taget udgangspunkt i bogen "Tanker om ondskab- en temabog om filosofi" af Maline Gehrt-Bendixen og Uffe Agergaard Hansen - og alle sidehenvisningerne nedenfor stammer fra denne bog (Systime 2018).
          
Hannah Arendt
Primærtekst:
Hannah Arendt: Eichmann i Jerusalem - en rapport om ondskabens banalitet (s.102-105)

Sekundærtekst:
Den som ikke tænker selv kan handle grænseløst ondt (s. 95-101)

Zygmunt Bauman
Primærtekst:
Zygmunt Bauman: "Modernitet og Holocaust" s. 114-118.
Sekundærtekst:
"Det moderne muliggjorde Holocaust" (s.109-113).

Tekst og kort dokumentarklip om The Milgram Experiment (youtube):
https://www.youtube.com/watch?v=35e_7RQs_f4

Immanuel Kant
Primærtekst:
Kant: af Kritik af den praktiske fornuft (s. 50-51).
Universel pligt og egoistisk selvglæde  (s. 45-50).

Sigmund Freud
Primærtekst:
Freud: Hvorfor krig II (s. 73-75
           Kulturens byrde (s. 76-77)
School of Life om Freud (animation):

Friedrich Nietzsche
Primærtekst:
Nietzsche: af Moralens oprindelse (s. 62-64).

Sekundærtekst:
"Ondskab" er de svages undskyldning for verdens udfordringer (s. 56-60)
To tilgange til verdens meningsløshed (s. 61).

Lars Fr. H. Svendsen:
Primærtekst: Lars Svendsen: "Ondskabes Filosofi" (s. 134-135)

Film: "Wansee-konferencen" (2022)
Forløbet blev afsluttet med elevfremlæggelser om ondskab. Der blev taget udgangspunkt i forløbets primære filosoffer og perspektiveret til selvvalgt case om ondskab.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Politisk Filosofi: Det retfærdige samfund

Politisk filosofi: Det retfærdige samfund

Forløbet vil sætte fokus på den politiske filosofi og omdrejningspunktet vil være at definere det gode og retfærdige samfund ud fra forskellige filosoffers synspunkt. Hvordan defineres og begrundes magt, og hvordan fremkommer retfærdighed mellem mennesker?
Vi vil arbejde inden for teoretisk såvel som praktisk filosofi.

Forløbet rummer gennemgang og diskussion af flg. politiske tænkere: Hobbes, Rousseau, Rawls og Robert Nozick.

Primærtekst:
Thomas Hobbes: af "Leviathan" fra Bent Rensch: Ret og magt, s. 52-55. PDF
Sekundærtekst:
Hobbes´ Leviathan (fremstillingsstof)  fra Zander Hagen: Eksistens og ansvar, s.100-103 PDF.

Rousseau:
Primærtekst:
Jean-Jacques Rousseau: Af "Samfundspagten", 1762 s. 45-48 i: "Politisk filosofi", Michelsen, 2007. PDF.
Sekundærtekst:
Jean-Jacques Rousseau: Almenvilje of frihed s. 44 i: "Politisk filosofi", Michelsen, 2007. PDF.
Jessen (red.): "Filosofi fra antikken til vor tid" s. 113-117.

Primærtekst:
John Rawls: af "En teori om retfærdighed" fra Larsen og Boserup Skov: Mennesket i verden, s. 132-134. PDF
Sekundær tekst:
John Rawls - retfærdighed som fairness (fremstillingsstof) fra Larsen og Boserup Skov: Mennesket i verden, s 128-132. PDF.

Robert Nozick:
Primærtekst:
Af "Anarki, stat og utopia". kap: "Distributiv Retfærdighed"/berettigelsesteorien s. 90-93. PDF.
Sekundærtekst:
Jessen (red.): "Filosofi fra antikken til vor tid" - kap: "Nozick: Berettigelsesteorien" s. 310-312.


Afsluttende:
Forløbet afsluttes med små fremlæggelser samt individuelle skriveøvelser med case, hvor den pågældende filosofs politiske tænkning om det gode, retfærdige samfund sættes i relation til i dag og vores eget liv.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Erkendelse og Videnskabsteori

Erkendelse og Videnskabsteori

Erkendelse og Videnskab:

Forløbet tager udgangspunkt i de grundlæggende discipliner inden for erkendelsesteori, nemlig deduktion og induktion, rationalisme og empirisme
Herefter sætter vi fokus på videnskabsteori og belyser spørgsmålet: Hvad er god videnskab?
Her læser vi Karl Popper og kritisk rationalisme, Thomas Kuhn og paradigmeteorien og endelig kigger vi nærmere på videnskaben i lyset af socialkonstruktivismen.


Nedenstående tekster er alle hentet fra:
Larsen og Boserup Skov: Grundbog til filosofi - Mennesket i verden (Systime 2013)

Hvad er god videnskab? - (Larsen og Boserup Skov, side 45-48) PDF

Primærtekst:
Karl R Popper: Gisninger og gendrivelser (Larsen og Boserup Skov, side 54-55) PDF
Sekundærtekst:
Karl R. Popper - videnskaben som falsifikation (Larsen og Boserup Skov, side 48-54) PDF
Kritik af Karl Popper (Larsen og Boserup Skov, side 56) PDF

Primærtekst:
Thomas Kuhn: af Videnskabernes revolutioner (Larsen og Boserup Skov, side 62-63). PDF
Sekundærtekst:
Thomas S. Kuhn - videnskabens revolutioner (Larsen og Boserup Skov, side 57-62). PDF
Kritik af Kuhn (Larsen og Boserup Skov, side 64-65). PDF.


Socialkonstruktivisme
Socialkonstruktivisme - viden som social konstruktion (Larsen og Boserup Skov, side 65-71). PDF
Kritik af socialkonstruktivisme (Larsen og Boserup Skov, side 71). PDF


Sekundært stof:
Podcast udgivet på GHGs hjemmeside/Scriba/SRP/Videnskabsteori - her samtale mellem lærere og elever om "Hvad er god videnskab?".





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Teknologi og Menneske

Teknologi og Menneske

Forløbet har fokus på menneskets relation til teknologi i dag. Der stilles spørgsmål som "Hvad adskiller mennesket fra intelligent teknologi i dag og i fremtiden"? Hvad er teknologiens 'væsen'?"

Spørgsmålet om, hvorvidt man med teknologiens hastige udvikling får mulighed for at skabe en kunstig intelligens, der svarer til mennesket, er en interessant filosofisk problemstilling, fordi svaret afhænger af, HVORDAN vi opfatter hvad mennesket og den menneskelige bevidsthed er? HVIS mennesket er i besiddelse af en immateriel såkaldt sjæl/bevidsthed, der adskiller sig fra vores materielle natur/legeme (Descartes/Hegel/Nagel), så vil det vel ikke være muligt? Men hvis man opfatter vores bevidsthedsmæssige oplevelser som en del af en materiel eksistens/dvs. en funktion og kemisk proces i hjernen (fx D’Holbach), så kan man vel på sigt skabe kunstig intelligens, som svarer til – og erstatter mennesket?
Det er således det klassiske filosofiske spørgsmål om sjæl/legeme-problemet, som er afgørende for at diskutere teknologiens væsen kontra menneskets.

Forløbet repeterer samtidig dele af af forløbet: "Hvad er et menneske"

Der tages udgangspunkt i forskellige filosofiske definitioner ift.
1. Sjæl/legeme-problematikken (herunder - har vi en fri vilje?)
2. Fri vilje (hvad definerer et menneske (bevidsthed/determinisme/materialisme/behaviorisme).

De forskellige synspunkter sættes i relation til i dag.

Primærtekster/kernestof:
Descartes: Af: "Om metoden", 1637. i: Guldhammer Sparsø: "Teknologi og Filosofi 2", Systime 2016 s. 104-106. PDF

Paul Henri Thierry d'Holbach: Af: "Naturens system", 1770. i: Guldhammer Sparsø: "Teknologi og Filosofi 2", Systime 2016 s. 108-110 PDF.

Sekundært stof:
Følgende afsnit fra M. G. Sparsø, Teknologi og Filosofi 2, Systime 2013:
- ’Robotter og mennesker’, s.102-103
- ’D’Holbach og spøgelset i maskinen’, s.107
- ’Sjæl-legeme problemet’, s.111
- ’Nagel og hjernens dobbelte aspekt’, s.122

Artikler og aktuelle filosofiske problemstillinger:
- ’AI rykker ved menneskers opfattelse af sig selv’, DM Kommunikation, maj 2023 Thomas Balslev,
-’AI skal ikke lave kunst eller skrive musik, den skal bare folde mit vasketøj, tak’, klumme i Heartbeats, Nov 2024.
- ’Om 50 år dyrker vi sex med robotter’, artikel i Information, august 2015.


Forløbet afsluttes med små elevfremlæggelser i grupper (her filosofiske perspektiver med udgangspunkt i primærtekster samt anvendt filosofi i form af filosofiske analyser af aktuelle cases i dag (forholdet mellem teknologi og menneske).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer