Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Astronomi C
|
Lærer(e)
|
Yenn Fang Loo
|
Hold
|
2024 as/3gv (3gv as)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den nære astronomi
Solen, månen og Jorden
Solen, Jorden og månens bevægelser og forklaring er årstiderne og formørkelser.
Solsystemet og dets dannelse
Øvelser
* Planetposter
* Aldersbestemmelse af Tycho-krateret på månen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Stråling fra rummet / afstandsstigen
Stråling fra rummet
(Dele af disse emner er taget løbende når der har været behov)
Strålingslovene: Planck, Stefan og Wiens
Afstandskvadratloven
Standardlyskilder: Cepheide-variable stjerner og SN1a
Afstandsstigen
- radar, parallakse, HS-tilpasning, Cepheide-variable, SN
(* mislykket øvelse i afstandskvadratloven)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stjerner og deres udvikling
Stjerners energiproduktion (pp-processen + sortlegemestråling)
Stjerners "livscyklus" (også på HR-diagrammet)
Dannelse fra gassky
Hovedseriestjerne
Rød kæmpefase
"stjernedød"
samt forskellige scenarier afh. af massen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
HR-diagrammet
HR-diagrammet
Wiens og Stefans strålingslove
lysstyrke og størrelsesklasser
Temperatur og farveindeks
Stjernes udvikling på HR-diagrammet
* Øvelse HR-diagrammer ud fra GAIA-data ()
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mælkevejen, galakser og Hubbles lov
Mælkevejens sammensætning, størrelse og dimensioner
Andre galakser,
Galaksetyper og identifikation (galaxy-zoo)
Galaksers rotationskurve som forklaring af mørkt stof
Absorptionsspektre og rødforskydning
Hubbles lov
Dopplereffekten => paradokset v > c, Rumudvidelse -> rødforskydnings => slipper for paradokset
* Øvelse Hubbles lov (Washington State-øvelsen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Exoplaneter og liv i rummet
Exoplaneter
detektionsmetoder (transit, radial, astronometrisk, direkte
* Exoplanetøvelse med transit lys-data fra Kepler og COROT
Liv i rummet, i solsystemet og på exoplaneter
Hvad er liv?
Ekstremofiler
biomarkører
Beboelige zone
Drakes ligning
* Poster liv i rummet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Universet og Big bang
Universets historie baseret på observationer
- Hubbles lov
- CMB (mørk energi og mørkt stof)
- tidligt BB (partikelfysik)
Mulige fremtidsscenarier for Universet (matematiske og reelle)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opsummering
De fem vigtigste formler i Astronomi
-Newtons gravitations lov -> Keplers love
-Afstandskvadratloven -> afstandsmodulet
-Plancks strålingslove -> Wiens og Stefans love
-Hubbles lov -> skalafaktoren og universets udvidelse
Arbejde med Mindmaps til flere af emnerne, som en repetitionsform.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425524",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425524",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425524"
}