Holdet 2024 TY/3gv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Mette Lander Holm
Hold 2024 TY/3gv (3gv TY)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Stunde Null
Titel 2 Vergangenheitsbewältigungen der DDR
Titel 3 Vernunft und Gefühle - die Stürmer und Dränger
Titel 4 Explosive Frauen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Stunde Null

Emnet introducerer eleverne til forholdene i Tyskland i slutningen af og lige efter Anden Verdenskrig med særligt fokus på de menneskelige konsekvenser og landets ødelæggelse. Emnet indeholder forskellige medier og tekster til emnet, så eleverne trænes i at læse forskellige typer tekster.

Materiale:

- Dokumentar: 1945 Leben in den Trümmern https://www.youtube.com/watch?v=uUnvfCjgMmw

- Wolfgang Borchert: Die Küchenuhr (+ oplæsning: https://www.youtube.com/watch?v=XYpreBKOBJk + opføring: https://www.youtube.com/watch?v=b2k9l8G4kCw&t=89s)

- Georg Oswald: Das Loch (fra Auf Uns)

- Bianca Schaalburg: Der Duft der Kiefern (s. 106-124), Avant Verlag, 2021


Perspektiverende materiale:
- Joachim Lang: Führer und Verführer (2024) - set i biografen, men ikke som sådan en del af emnet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vergangenheitsbewältigungen der DDR

Emnet har fungeret som introduktion til en studietur til Berlin med fokus på DDR-tiden. Turen indeholdt et besøg i Stasifængslet Hohenschönhausen, Bernauer Straße Gedenkstätte, Berliner Unterwelten "Unterirdisch in die Freiheit", samt besøg på DDR Museum med fokus på Vergangenheitsbewältigung og de dertilhørende strategier for denne bearbejdning.

Intro til den historiske del:
Gründung der DDR: https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/ddr/index.html
Die Mauer: https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/die_berliner_mauer/index.html
Paul van Dyck: Wir sind Wir + video https://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM

Tekster:
Thomas Brussig: Helden wie wir (uddrag)
Die Prinzen: Es war nicht alles schlecht
Thomas Henseler & Susanne Buddenberg: Meine freie deutsche Jugend: Eine Graphic Novel nach dem Bestseller von Claudia Rusch (2020) - historie Die Schwedenfähre

Vergangenheitsbewältigungsstrategien som beskrevet i bogen Niemals vergessen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vernunft und Gefühle - die Stürmer und Dränger

Emnet introducerer den tyske litterære periode Sturm und Drang med fokus på de egenskaber, der er med til at karakterisere en Stürmer und Dränger. Emnet fokuserer også på tekster fra senere perioder, hvor samme egenskaber kommer til udtryk.

Materiale:
Introtekst til Sturm und Drang (fra bogen Stürmer und Dränger)
Goethe: Die Leiden des jungen Werther (uddrag)
Philipp Stötzl (2010): Goethe! (film)
Rilke: Der Panther
Nora Fingscheidt (2020): Systemsprenger (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Explosive Frauen

Emnet fokuserer på kvinders rolle i samfundet fra Die Wiener Moderne til nu. Der fokuseres på kvindens muligheder og mangel på samme i datidens samfund og der ses på unge moderne kvinders liv i det moderne liv.

Marlen Holbrack: Schrödingers Grrrl (2023) uddrag
Christian Schwochow: Paula (2016)  film
Arthur Schnitzler: Die überspannte Person
Schnitzlers süße Mädeln
Giulia Becker: Verdammte Schei*e (2016) sangtekst + musikvideo https://www.youtube.com/watch?v=At9bBaPJ5-8
Esther Becker: Wie die Gorillas (2021) uddrag
Kerstin Bachtler: Hausfrauen als Internetstars, swr.de (16.08.24) https://www.swr.de/swrkultur/leben-und-gesellschaft/tradwives-haushalt-klischee-soziale-medien-100.html

perspektiverende materiale:
Freud und Hysterie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer