Holdet 2024 ps/5/3gv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Olivia Voldby
Hold 2024 ps/5/3gv (3gv ps/5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi
Titel 2 1. Gymnasieliv - hvad sker der i klasseværelset?
Titel 3 2. Omsorg og svigt
Titel 4 3. Social kognition og ondskab
Titel 5 4. Kærlighed i det senmoderne samfund
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi

Introduktion til faget. Hvad er psykologi som videnskabeligt fag i gymnasiet?

Kort intro til fagets metoder og videnskabsteori, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse, samt psykologiske retninger.

Kernestof:
Psykologisk metode
- Undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1. Gymnasieliv - hvad sker der i klasseværelset?

Hvad er læring, og hvordan lærer man (bedst) som gymnasieelev i 2024? Hvilke indre- og ydre faktorer spiller en rolle, når man som gymnasieelev skal huske? Er der forskel mellem køn og indlæringsevnen?
Disse spørgsmål danner rammen for forløbet, hvor vi også skal undersøge, hvordan hukommelsen og læringsevnen påvirkes herunder hvorfor man ikke kan multitaske, og om hvordan perception og opmærksomhed er centralt for læring. Vi behandler også begrebet intelligens og undersøger forholdet mellem karakterer og intelligens samt intelligens og køn.


Kernestof:
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
– kønsforskelle

Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer


Faglige mål:
- demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder – primært i forhold til det normalfungerende menneske
- kunne redegøre for og forholde sig kritisk til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
- kunne udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
- kunne formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat


Materiale (kernestof):
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje [3.udg.], Systime 2018 3.udg. 1.opl.: side 138-139, 141-144, 149-151, 174-199, 205, 219-227, 232-234, 236-238 
Magnus Riisager: Psyk C, Frydenlund, s. 124-127

- "Superhukommelse – traumatiske erindringer" (DR-udsendelse)
- "24 spørgsmål til professoren – Hukommelse og glemsel" (DR podcast)
- Forskningsnyt "Falske erindringer"
- Dorte Ågaard "Drop ansvaret for egen læring"
- Videnskab.dk "Hvad er intelligens?"
- Forskningsnyt "Selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligens"
- "Er din hjerne mandlig eller kvindelig?" (BBC udsendelse)
- Ane Qvortrup "Gymnasielærere kan modvirke karaktergabet mellem drenge og piger"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 2. Omsorg og svigt

Vi undersøger forskellige udviklingspsykologiske teorier som nøgle til forståelse af menneskets udvikling. Tilknytning, tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt.
Herunder: Hvad er omsorgssvigt, og hvad er konsekvenserne af omsorgssvigt? Hvorfor formår nogle personer at blive mønsterbrydere?

Kernestof:
Udviklingspsykologi
- Menneskets udvikling i et livslangt perspektiv – betydning af arv, miljø og kultur
- Omsorg og familiens betydning for udvikling – betydning af sårbarhed og resiliens

Personlighed og identitet
- Selv, identitet og personlighed
- Individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer

Psykologisk metode
- Undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse.


Faglige mål:
- kunne formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat
- kunne udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
- kunne inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger


Materiale:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje [3.udg.], Systime 2018 3.udg. 1.opl.: side 75-77, 85-96, 100-105, 118, 120-122, 464-465

- Case: Tanja og Lene
- Elisabeth Astr "Sundhedsplejersker er bekymrede for nybagte forældres forbrug af mobiltelefonen" (Politiken, 2019)
- "Mød dit urmenneske - forældre og børn" (00.00 - 20.00) (DR tv-udsendelse)
- "Hvad er tilknytningsforstyrrelser hos børn og unge?" Af Niels Peter Rygård
- "Hvad er vigtigst for babyabers velbefindende?" i "Undersøgelser i psykologi" (Systime)
- "Er du mors lille dreng?" (TV2)
- ""Rigtig voksen" (TV2)
- Case: Anders Behring Breivik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 3. Social kognition og ondskab

Hvad betyder gruppen for mennesket?
Socialpsykologiske gruppeprocesser - herunder grupper, gruppeprocesser,
roller, ledelse, lydighed og autoritet, holdninger, stereotyper og fordomme.
Centrale begreber og eksperimenter inden for socialpsykologien behandles.

Dertil undersøger forløbet, hvordan vi opfatter og opfattes af andre mennesker, herunder fordomme og stigmatisering. Hertil dækkes følgende problemstillinger:
- Hvordan opfatter vi andre mennesker?
- Hvordan opfatter vi situationer?
- Hvordan begår man sig i sociale sammenhænge?
- Hvordan danner man sig en mening om andre mennesker?
- Hvorfor opfører nogle sig tolerant i én situation og fordomsfuldt i en anden?
- Hvad er ondskab? Er ondskab medfødt eller tillært?
- Hvad kan få almindelige mennesker begå ondskabsfulde handlinger? Fx Situationen, gruppen, autoritet, magt/hierarki


Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination

Udviklingspsykologi
– menneskets sociale udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur

Kognition og læring
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen


Faglige mål:

Materiale:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje [3.udg.], Systime 2018 3.udg. 1.opl.: side 378-386, 391-403, 412-414, 470-474, 477-486

- "Menneskedyret - afsnit 4" (DR tv-udsendelse)
- "The psychology of evil" (TEDtalk m. Philip Zimbardo)
- "Herlufsholms hemmeligheder" (TV2)
- ”Mobbere ignorerer moralske standarder”, Videnskab.dk
- ”Det perfekte mobbeoffer findes ikke: Mobning rammer tilfældigt”, DR.dk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 4. Kærlighed i det senmoderne samfund

Forløbet ser på de typiske træk der findes i det senmoderne samfund, og dermed sætter rammerne for de unge i deres identitetsdannelsesproces med kobling til den kulturelle frisættelse. Dertil undersøger vi, hvordan og hvorfor kærlighedsrelationer dannes. Hvilken betydning har ens partner, hvad er forelskelse, hvorfor søger vi relationer i en tid, hvor der er fokus på individualisering?

Derudover skal vi undersøge kærlighed i andre psykologiske perspektiver:
- evolutionspsykologi
- kulturel psykologi
- kognitiv- og neuropsykologi
- udviklingspsykologi

Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse som det senmoderne samfund sætter rammerne omkring.
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for valget af hvem man skal være, og hvordan man finder sin identitet i det senmoderne samfund.
- kommunikation i sociale sammenhænge


Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur - især overgangen fra barndommen til ungdommen.

Kognition og læring
– Neuropsykologisk syn på sex, forelskelse og langvarig kærlighed/tilknytning: testosteron (sex/lyst), dopamin (forelskelse), serotonin (forelskelse), noradrenalin (forelskelse), oxytocin (tilknytning)

Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, med fokus på det senmoderne samfund som et kompliceret fællesskab at finde retningslinjerne i.


Faglige mål:


Materiale:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje [3.udg.], Systime 2018 3.udg. 1.opl.: side 358-362, 430-436

(Psykologiens veje, Systime, iBog: Kap 29 "Seksuel selektion og partnervalg", "Det kræsne køn", "Det attraktive køn", "Natur og kultur")

Ravn & Wolf: Fra Celle til Selfie, Columbus 2017: side 96 - 108

Jensen & Quorning: Undersøgelser i psykologi, Systime 2018: "Påvirker din tilknytningsstil ... " (Shaver & Harzan)

- "Når hjertet bestemmer" (TV-udsendelse)
- "Kærlighedens konsekvens" (artikel udgivet efter udsendelsen, Information, januar 2006)
- "Kærlighed er ustyrlig" (Videnskab.dk)
- "Sindssygt forelsket" (DR2 tv-udsendelse)
- Martin S. Bergmann – symbiose og distance
- "Gift ved første blik” (s10 e4) (DR1)
- "Her er de fem typiske grunde til, at folk går fra hinanden" (TV2)
- " I'm An Incel. Ask Me Anything" (YouTube-video, ca. 00.50 - 6.20)
- "Du bliver ikke incel, fordi du ikke får fisse. Du bliver incel, fordi du er dybt ulykkelig" (DR artikel)
- ”Ekspert fra ”Gift ved første blik”: Deltagernes præferencer var klichéfyldte”. I Metroexpress, d. 20. oktober 2015.
- ”Barndommens familieliv påvirker det voksne forhold”. Forskningsnyt fra psykologi 2003.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer