Holdet 2024 ps/6/3gv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Juliane Marie Kuntz, Olivia Voldby
Hold 2024 ps/6/3gv (3gv ps/6)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 intro + køn
Titel 2 Ondskab
Titel 3 Børn og Fattigdom
Titel 4 Gymnasielivet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 intro + køn

I forløbet har eleverne arbejdet med køn og kønsroller ud fra teorier og undersøgelser om hhv. biologiske, sociale og kulturelle forholds indflydelse på mænds og kvinders socialisering og internalisering af kønsidentitet, kønsstereotyper samt kønnenes muligheder i dagens samfund.

Eleverne har arbejdet med kønsforskelle, udviklingen af køn, det biologiske og kulturelle køn, de mange forskellige køn. Der er arbejdet med betydningen af arv og miljø, med henblik på kønnets betydning for menneskers udvikling og identitet. Vi har arbejdet med den psykologiske metode og køn som forklaret ved flere teoretiske tilgangsvinkler. Dermed fokus på de forskellige psykologiske forklaringer på køn, samt et generelt blik for, at et psykologisk emne kan anskues på mange måder, med inddragelse af flere psykologiske retninger.

Eleverne har arbejdet med.
- Kønnet som biologi
o Evolutionspsykologi
o Neuropsykologi
- Kønnet som kultur
o Behaviorismen
o Social indlæringsteori
o Kognitiv psykologi
o Eksistentiel psykologi
o Postmoderne psykologi
o Socialpsykologi
- Kærlighed
- Incels (fordomme og radikalisering, overgang til ondskabsforløb)

Kernestof:
- Socialpsykologi
o Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
o Stereotyper, fordomme og diskrimination
- Udviklingspsykologi
o Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, køn og kultur
- Kognition og læring
o Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
- Personlighed og identitet
o Identitet og personlighed

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Ondskab

Eleverne har i forløbet arbejdet med ondskab. I forløbet har eleverne undersøgt hvad ondskab er, og hvordan ondskab kan forstås i psykologien. I forløbet har eleverne undersøgt hvilken betydning sociale situationer og gruppeprocesser har for udviklingen af ondskab eller onde handlinger. Samt betydningen af opvækst (arv eller miljø) og personlighedsforstyrrelser, personlighedstyper. Der er altså både arbejdet med et individualpsykologisk perspektiv og et gruppepsykologisk perspektiv.

Eleverne har konkret arbejdet med Lars Svendsens 4 typer ondskab, Stanley Milgram "autoritet og lydighed", Zimbardo "Stanford prison eksperiment", Bandura "Moralsk frakobling",  dyssocial personlighedsforstyrrelse eller psykopati, Simon Baron-Cohen om Empati, motivation og personlighedstyper (forsigtig vs risikovillig), teori om mobning (Kollektiv uvidenhed, peer accept/rejection,), samt Maslows behovspyramide.

Faglige mål:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.

Kernestof:
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– stereotyper, fordomme og diskrimination

Materiale:
- Hjemmesiden for "SIAD - Stop islamiseringen af Danmark"
- Retsinformation.dk om "Straffens fastsættelse"
- Aage Borchgrevink: "For at forstå Anders Behring Breiviks had til samfundet er det nødvendigt at søge tilbage til hans tidligste leveår", 3 dec. 2012. Information
- Anders Holm Nielsen: "Breivik-retssag sætter nyt fokus på massemorders plagede barndom", 18 mar. 2016. dr.dk
- Lisbeth Svalgaard, Faktalink: "Utøya – Massakren i Norge", feb. 2013.
- Psykologiens veje s. 459-481, 311-316
- Forskningsnyt: "Charmør eller tyran hvad kendetegner psykopaters baggrund?"
- Peder Nielsen: Grundlæggende psykologi og socialpsykologi s. 280-287
- Artikel fra Videnskab.dk Det mest berømte psykologistudie nogensinde kan være fup
- ”Psykopaterne” artikel Af Henriette Lind og Flemming Christiansen
- Specialeuddrag ”Mobning blandt skolebørn, betydningen af peergruppen”. Kandidatafhandling i psykologi v. Århus Universitet, 2016.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Børn og Fattigdom

1. PROBLEMFORMULERING
I hvilket omfang og på hvilke måder kan fattigdom i Danmark påvirke børns kognitive og sociale udvikling og færdigheder, og hvorfor klarer nogle børn sig godt på trods af, at de er risikobørn?
I forhold til kernestoffet, arbejdes med teorier, begreber og viden indenfor udviklings-, kognitions-, personligheds- og socialpsykologi, ligesom der inddrages neurologisk og biologisk viden. Desuden berøres psykiatriske problemer som følge af fattigdom. Formålet er at analysere psykologiske problemstillinger fra aktuelt stof, der fortrinsvis omhandler børns udvikling under fattige vilkår, primært i Danmark og andre vestlige kulturer, men også fra andre kulturer. I forløbet trænes elevernes kompetencer i at identificere problemstillinger, samt anvende teorier og undersøgelser til at kunne analysere disse problemstillinger. Der er fokus på at anskue psykologiske problemstillinger i et bredt perspektiv, hvor videnskabelige undersøgelser foretaget med forskellige metoder anvendes til forklaring og belysning.

Eleverne har arbejdet med:
Fattigdom som begreb, herunder absolut og relativ fattigdom.
Bourdieu - kapitaler og habitus.
Eldar Shafirs undersøgelse om knaphed, samt skumfidus testen, og i forlængelse heraf om "mental båndbredde".
Vi har arbejdet med undersøgelser der viser sammenhæng mellem fattigdom og selvkontrol.
Eleverne har arbejdet med betydningen af fordomme og stereotyper, samt Socialkognition, herunder betydningen af kognitive skemaer, Halo-effekten, implicitte personlighedsteorier, Asch forsøg med centrale og perifære personlighedstræk. Laboratorieeksperiment af Darley & Gross, og Pygmalion effekt.
Eleverne har ligeledes arbejdet med Martin Seligman: tillært hjælpeløshed og optimisme. neuropsykologi: stress - betydningen af amygdala og hippocampus
Udviklingspsykologi hhv. Erik Erikson, John Bowlby, Mary Ainsworth.
Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt: John Bowlby, separationsreaktioner, Harry Harlows forsøg med abeunger, Rene Spitz spædbarnsdepression og hospitalisme, forskellige typer af omsorgsvigt og børns reaktioner på omsorgssvigt, samt risiko og resiliens.

Kernestof:
Socialpsykologi
- stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, smat kulturel betydning motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Gymnasielivet

Formål

- Undervisningen udvikler elevernes selvstændighed og kompetence i at formulere og undersøge konkrete psykologiske problemstillinger kritisk ved hjælp af fagets viden og metoder og sikrer hermed den faglige dybde.
- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Indhold

Udgangspunktet i forløbet er elevernes eget liv og ungdom i det senmoderne samfund. I forløbet har vi arbejdet med forskellige elementer fra elevernes liv som gymnasieelev. Eleverne er i første del af forløbet blevet præsenteret for teori: inden for det senmoderne samfund, identitetsdannelse, stress, eksistentialismen, hukommelse, læring.

Spørgsmål vi har arbejdet med i første del af forløbet:
- Hvad kendetegner det samfund danske unge lever i?
- Hvilken betydning har præstationssamfundet for unges identitetsdannelse?
- Hvad er stress, og hvorfor er så mange unge stressede?
- Hvordan lærer og motiveres elever i gymnasiet?

Kernestof

- Socialpsykologi
o Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier

- Udviklingspsykologi:
o Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur (konkurrencestat, præstationssamfund og perfekthedskultur)

- Kognitionspsykologi:
o Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse

- Personlighed og identitet
o Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.

Materialer:

- Psykologiens veje (2017) kap 3, 13, 19, 23, samt s. 345-351, 293-299, 137-146.
- Nielsen, Silas: ”Alexander besvimede af stress mens han børstede tænder…”, Dr.dk, 14 marts 2021.
- Program: ”Alt for kliken”, afsnit 4, dr.dk, 2019 Alt for kliken: Sæson 1 – 4. episode | Se online her | DRTV
- Program: ”Limbo – Når sabbatår er fucked” afsnit 1, DR3, 2019:  Limbo - når sabbatår er fucked ( 1 ) - mitCFU.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde