Holdet 2024 Bi/1/3gv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Nanna Koschmieder Jørgensen
Hold 2024 Bi/1/3gv (3gv Bi/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Når vi bliver syge
Titel 2 Nerver og impulser
Titel 3 Energi til arbejdet
Titel 4 Gener, arv og evolution
Titel 5 En tur i skoven
Titel 6 Biologi på tværs

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Når vi bliver syge

Vi starter med at repetere biologi c viden om cellers opbygning og funktion. Derefter ser vi på mikroorganismer og infektioner, herunder overordnet på kroppens forsvar mod infektioner, mikroorganismers vækst, antibiotika og antibiotikaresistens.

Kernestof:

-cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
̶ virus: opbygning og formering

Supplerende stof: Sundhed, sygdom og medicin, bioteknologi, biologisk produktion, etik

Forsøg: Bakterievækst, agarplader.
Ekskursion: Besøg på KU Science. Emne: Antibiotikaresistente bakterier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Nerver og impulser

I dette forløb arbejder vi med nervesystemet, hjernen og rusmidler. Vi ser på neuronernes opbygning, hvordan et nervesignal dannes og udbredes og effekten af forskellige rusmidler.

Kernestof: Nervesystem, membranprocesser, hormonel regulering

Supplerende stof: Sundhed, sygdom og medicin,

Forsøg: Nervebaner (”nåletest”), koffein (plus/minus koffein kaffe, placebo), nerveledningshastighed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Energi til arbejdet

I dette forløb arbejder vi med kroppens evne til at udføre et arbejde. Herunder ser vi på energiomsætningen i cellerne (respiration, gæring). Vi ser på musklers opbygning og funktion, kredsløb, hjertet, åndedræt og fysisk arbejde


•       Kernestof:

Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af proteiner.
Enzymer: Opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Biokemiske processer: Respiration og gæring.
Fysiologi: Åndedrætssystem, blodkredsløb. Hormonel regulering (insulin)

- Supplerende stof: Sundhed, sygdom og medicin

Forsøg: Blodtryksmåling, hæmatokrit, puls. Muskelstyrke
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Gener, arv og evolution

Vi tager udgangspunkt i biologi c viden om proteiner, enzymer, Vi arbejder med genetik, molekylærbiologi og evolution, men går lidt dybere end på c-niveau. Vi kommer ind på gener, nedarvning, dominansforhold, proteinsyntesen og DNA replikation. Vi arbejder med celledelinger (mitose, meiose=, mutationer og genteknologi, herunder gelelektroforese, PCR. Anvendelse af teknikker til fosterdiagnostik berøres også før vi ser på evolutionsbiologi, biologisk variation og naturlig selektion.


Kernestof:

Makromolekyler: Nukleinsyrers opbygning,
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
Hormonel regulering


Supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin, biologisk produktion, bioteknologi, bioetik.

Forsøg: PTC, To-gens nedarvning i majs, enzymforsøg
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 En tur i skoven

I det sidste forløb arbejder vi med økologi, med fokus på skoven. Vi bygger videre på stoffet fra biologi c og ser stofkredsløb, energistrømme, biodiversitet, samspil mellem arter i et økosystem.

Kernestof:

Biokemiske processer: Respiration og fotosyntese
Fysiologi: Forplantning - kønnet og ukønnet formering
Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N-, P-kredsløb og
biodiversitet.

Supplerende stof:
sundhed, sygdom og medicin
̶ biologisk produktion
̶ bioteknologi
̶ bæredygtighed
̶ miljøbeskyttelse
̶ bioetik.

Forsøg/eksperimentelt arbejde: Mikroskopi af plante, biotopundersøgelse, skoven.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Biologi på tværs

Vi samler trådene fra alle forløbene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer