Titel
4
|
Moderskab og omsorg
MODERSKAB OG OMSORG
Moderskab er et rigt fortolket tema i kunst og visuel kultur. Med nedslag i værker fra middelalder, renæssance og samtidskunst åbner vi temaet analytisk, mens de teoretiske forgreninger bevæger sig mellem kunsthistorisk viden, feminisme og materialitet. Eleverne eksperimenterer med æstetiske processer fra idegenerering til kritisk stillingtagen og værkpraksis med øje for materialer og moderskabets grundlæggende skabelsestematik.
TEORI
- Et fokus på moderskab som motiv i kunst og visuel kultur
- Feminisme
- Mater, materialitet og skabelse
ANALYSE
- Madonna med barn: Den hellige moder som motiv i middelalder og renæssance med perspektiv til i dag – med fokus på komposition, rum, symbolik og religiøs kontekst
- Kritisk samtidskunst: Analyse og diskussion af værker på holdet
PRAKSIS
- Idegenererende tegneøvelse med moderskab som rød tråd
- Et kritisk blik på moderskab: Hvordan kan moderskabets problematikker, bekymringer, forvirringer, slid og sårbarhed visualiseres?
- Visualiseringsprojekt: Skab et værk inspireret af temaet moderskab og omsorg med valg af materiale i fokus – hvordan skaber materialet betydning?
VÆRKER
Middelalder og ungrenæssance
- Duccio, Rucellai Madonna, 1285, Galleria degli Uffizi, Firenze.
- Giotto, Ognissanti Madonna, 1310, Galleria degli Uffizi, Firenze.
- Maddalena-mesteren, Madonna med barn siddende på trone med to engle, cirka 1280, Gemäldegalerie, Berlin.
Renæssance
- Sandro Botticelli, Jomfru og barn omgivet af engle (Raczynski-tondo), 1477, Gemäldegalerie, Berlin.
- Carlo Crivelli, Madonna med Jesusbarnet, 1480, Metropolitan Museum of Art, New York City.
- Rafael, Madonna del prato (Madonna på engen), 1506, Kunsthistorisches Museum, Wien.
Realisme
- James McNeill Whistler, Whistler’s Mother, 1871, Museé d’Orsay, Paris.
- Lucian Freud, The Painter´s Mother, Resting I, 1976, IMMA Collection.
Modernisme
- Alice Neel, Ginny and Elizabeth, 1975, The Estate of Alice Neel and David Zwirner.
Samtidskunst og visuel kultur
- Louise Bourgeois, Birth, 1995, Louisiana, Humlebæk; Crouching Spider, 2003, Collection The Easton Foundation, New York City; Maman, 1999, Tate Modern, London; Self Portrait (Birth), 2009, Museum of Modern Art, New York City; The Fragile, 2007, The Easton Foundation, New York City; The Passage, 2007, The Easton Foundation, New York City; Self Portrait (Birth), 2009, Museum of Modern Art, New York City.
- Elina Brotherus, My Dog Is Cuter Than Your Ugly Baby, 2013, Louisiana, Humlebæk.
- Rineke Dijkstra, Julie, Den Haag, Netherlands, February 29 1994, 1994, Tate Modern, London.
- Walt Disney, Snow White and the Seven Dwarfs, 1937. Stillbillede af den onde stedmoder.
- Alfred Hitchcock, Psycho, 1960. Stillbillede after moderen som mumificeret lig: Moderkomplekset.
- Miyako Ishiuchi, Mother’s #54, 2002, Collection of Miyako Ishiuchi.
- Ragnar Kjartansson, Me and My Mother, 2015, Louisiana, Humlebæk.
- Dea Trier Mørch, Skuldrene fødes (fra serien: Vinterbørn), 1976, privateje.
- Catherine Opie, Selfportrait/Nursing, 2004, Louisiana, Humlebæk.
- Mason Poole, Beyoncé med tvillinger, 2017, Instagram.
- Laure Prouvost, Mootherr, 2021, installation udstillet på Louisiana, Humlebæk.
- Kaari Upson, Mother’s Legs, 2018-19, Louisiana, Humlebæk.
TEKSTER
Ditte Vilstrup Holm, "Feministisk kritik", For Øjeblikket 2., red. Jesper Bek, Lindhardt og Ringhof Uddannelse, 2013, pp. XX
Marie Laurberg, ”MOR!”, Louisiana Revy: MOR, 2021, pp. 12-33.
Neville Rowley, "Den hellige moder: Opfindelsen af Renæssance-madonnaen", Louisiana Revy: MOR, 2021, pp. 50-58.
|