Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Veronika Maria Perko
|
Hold
|
2024 ng/3gv (3gv ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vand som ressource
Kernestof:
- Global fordeling af vandressourcen og hvilke konflikter manglen på vand medfører.
- Vandets kredsløb, herunder vandbalanceligningen, afstrømning og infiltration.
- Danmarks grundvandsressource og forurening af grundvandet.
Arbejdsformer
- Læsning
- Arbejdsspørgsmål
- Udregning af Water Footprint
- Dokumentar
- Powerpoint og quiz
- CASE: Nordic Waste med opgaver i Danmarks Højdemodel, DMI's vejrarkiv og GEUS jordlag
- Forsøg om infiltration og porøsitet
- Undersøgelse af GHG's vandforsyning i GEUS Jupiter
- Gruppearbejde
Pensum:
- Naturgeografi - Jorden og mennesket s. 200-201
- Naturgeografi - vores verden s. 266-271
- Videnskab.dk: https://videnskab.dk/naturvidenskab/nordic-waste-hvorfor-bliver-jorden-ved-med-at-bevaege-sig/
- NaturgeografigrundbogenB kap. 10.3
- A world without water (dokumentar - youtube)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotos af ressourcer og goder
|
15-08-2024
|
Video om vandets kredsløb
|
12-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Er vulkaner gode naboer?
Kernestof:
- Jordens opbygning
- Geologisk tidsskala
- Geologisk cyklus
- Bjergarter
- Pladetektonik
- Vulkaner
- Jordskælv
Arbejdsformer:
- Eksperimentelt arbejde
- Gruppearbejde
- Fremlæggelser
- Læsning
- Arbejdsspørgsmål
- Quiz
Pensum:
Naturgeografi - vores verden s.131-132, 188-191, 193-198, 200-202, 204-205
Kvikguide til jordskælv: https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/kvikguide-til-jordskaelv
Interaktiv gennemgang af jordskælv: https://nbvm.no/dk/earthquakes_dk.html
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vores vilde vejr
Kernestof:
- Forskel på vejr og klima
- Atmosfærens opbygning og betydning for liv på jorden
- Fugtstabilitet i atmosfæren og skydannelse
- Lufttryk og globale vindsystemer
- Klimazoner
- Grønlandspumpen
- Klimaforandringer og istider
Arbejdsformer:
- Læsning
- Arbejdsspørgsmål
- Analyseopgaver
- Fremlægger
- Ekskursion til Geologisk institut
- Laboratorieforsøg med grønlandspumpen
Pensum:
Naturgeografi - vores verden s. 20, 26-33, 119-120, 246-254.
Naturgeografi - jorden og mennesket s. 157-160.
Naturgeografiportalen afsnit 2.1.1., 2.1.2., og 2.4.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grønlandspumpen
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk landskabsudvikling
Kernestof:
- Danmarks geologiske udvikling
- Geomorfologi og landskabsudvikling
- Istidslandskabet
- Kystlandskabet
Arbejdsformer:
- Læsning og arbjedsspørgsmål
- Quiz
- Informationssøgning
- Matrix-geruppearbejde
- Fremlæggelser
Pensum:
- Naturgeografi – Jorden og mennesket s. 28-32, 98-102, 109, 114-123, 128-135
- Naturgeografi – vores verden s. 212- 215
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Bæredygtige byer
Kernestof:
- Bæredygtighed og bæredygtig udvikling
- FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
- Urban Heat Island-effekten
Arbejdsformer:
- Læsning
- Arbejdsspørgsmål
- Gruppediskussioner
- Undersøgelse af Urban Heat Island og albedo i byen
Pensum:
Geodetektiven s. 81-86
Naturgeografi - vores verden s. 81, 94-97
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Albedomålinger i byen
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425536",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425536",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425536"
}