Holdet 2024 ml/3gv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Nicholas Manis
Hold 2024 ml/3gv (3gv ml)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundliggende tekniske færdigheder og Shredmix
Titel 2 Hip Hop-projekt sammen med Idræt B niveau
Titel 3 Filmmusik og Filmlyd
Titel 4 Musikindspilning og mix - konkret musik
Titel 5 Genbrug af Musikalsk Materiale
Titel 6 Eksamensemner: Hiphop, Filmmusik og Remix

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundliggende tekniske færdigheder og Shredmix

Grundlæggende øvelser og Shredmix-projekt


Kernestoffet
̶ egne og andres musik- og lydproduktioner
̶ relevante musikalske og lydteknologiske grundbegreber
̶ lydteknologi og -software
̶ betydning og anvendelse af lyd i medier


1)At skrive et trommegroove i Drumbit
2) At importere et trommegroove ind i Reaper
3) At lave miditrommer ved hjælp af sitala
4) Oprettelsen af en trommebus
5) Oprettelsen af en send
6) Glue, Peak og Parralell komprimering
7) Bestem tempo i en udleveret sang
8) At lave et shredmix ved at tilføje en eksisitrerende sang et trommegroove
9) Grundliggende rapportskrivning.
10) Bearbejdelse af vokaler, EQ, komprimering, delay, reverb
11) Grundliggende EQ bla. Lowpass
12) Grundlæggende akordprogressioner ved hjælp af Reapers Chord-Gun.
13) Grundtone-bas
14) Grundliggende Mastering: Loudness meter. LUFSi




Faglige mål

̶ skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og
kommunikative sammenhænge

̶ anvende relevant lydteknologi

̶ demonstrere kendskab til etiske og ophavsretsmæssige aspekter af digital produktion, herunder respektfuld og ansvarlig
remediering
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hip Hop-projekt sammen med Idræt B niveau

Den musikalske og tekniske hensigt.
At lave en Hiphop sang med tydeligt beat, 109 BPM  inden for eksternt definerede parametre.
• Intro 2 x 4/4dels
• Koreografien 18 x 4/4dels
• Freeze 12 x 4/4dels
• Egen performance 8 x 4/4dels

At anvende flere anerkendte teknikker, f.eks. :
Dynamisk-, Slow-, Teknisk-, Turbo-flow   
Punch-phasing
Scratching
Cutting
Sampling


Tekster:
Musikalsk produktion. Systime
Forfattere: Pia Rasmussen, Lasse Nielsen, Marie Højlund og Rasmus Bak
Redaktører: Sven Gaardbo og Lasse Nielsen

Kapitel 3. Hip-hop
Kapitel3.1 Opgaver til Hip-hop

Rapper’s Delight (Long Version) (Sugarhill Gang, 1979)
Nummeret er bygget op over relativt simpel pladespillerteknik.

Find eksempler på:

cutting
punch-phasing

Run DMC: Jam-Master Jay (1984)
Her er pladespillerteknikken væsentligt mere udviklet.

Find eksempler på cutting, punch-phasing og scratching.
En del af beatet udgøres af en trommemaskine. Beskriv, hvad den spiller. Hvordan ligger den rytmisk, og hvilken sound har den?



Faglige mål

̶ skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og
kommunikative sammenhænge
̶ anvende relevant lydteknologi
̶ formidle, dokumentere, analysere, fortolke og vurdere musik- og lydproduktioners design i forhold til
kommunikationsforhold, betydning, brug af musikalsk materiale, stil- og genremæssige overvejelser og teknologiske
løsninger med anvendelse af fagets terminologi
̶ bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
̶ demonstrere kendskab til etiske og ophavsretsmæssige aspekter af digital produktion, herunder respektfuld og ansvarlig
remediering
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.


Kernestoffet
̶ egne og andres musik- og lydproduktioner
̶ relevante musikalske og lydteknologiske grundbegreber
̶ lydteknologi og -software
̶ betydning og anvendelse af lyd i medier
̶ relevante modeller og metoder til analyse og fortolkning
̶ relevante aspekter af medieetik og grundlæggende ophavsret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Filmmusik og Filmlyd

At lave et lydspor til en kort komediefilm
https://www.youtube.com/watch?v=Xhn6AnCOtMI


Tekster
Musikalskproduktion, Systime:

1. Musik, lyd og betydning
1.1 Musik, lyd og semantik
2. Lyd på film
"Film er da noget, man ser"
2.2 Musikkens forhold til billedsiden


Helm
En introduktion til Helm
https://tytel.org/helm/

Eksempler fra Youtube
Kontrapunktiskmusik
"What a Wonderful World" from "Good Morning Vietnam" - God bless Robin Williams

Polariserende musik
The Shining • first scene 1080p


Kernestof

̶ egne og andres musik- og lydproduktioner
̶ relevante musikalske og lydteknologiske grundbegreber
̶ lydteknologi og -software
̶ betydning og anvendelse af lyd i medier
̶ relevante modeller og metoder til analyse og fortolkning




2. Faglige mål og fagligt indhold

skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og
kommunikative sammenhænge

̶ anvende relevant lydteknologi
̶ formidle, dokumentere, analysere, fortolke og vurdere musik- og lydproduktioners design i forhold til
kommunikationsforhold, betydning, brug af musikalsk materiale, stil- og genremæssige overvejelser og teknologiske
løsninger med anvendelse af fagets terminologi
̶ bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
̶ ̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Musikindspilning og mix - konkret musik



Musikkonkrete
Elverne skal optage hverdagslyde på mobiltelefonen og redigere og producere et stykke  konkret musik.



Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=c4ea0sBrw6M



Musikalsk Produktion, Systime
7.1.1 Musikindustriens historie
7.1.2 Digital musikproduktion




Faglige mål

̶ skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og
kommunikative sammenhænge
̶ anvende relevant lydteknologi
̶ formidle, dokumentere, analysere, fortolke og vurdere musik- og lydproduktioners design i forhold til
kommunikationsforhold, betydning, brug af musikalsk materiale, stil- og genremæssige overvejelser og teknologiske
løsninger med anvendelse af fagets terminologi
̶ bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng


Kernestof

̶ egne og andres musik- og lydproduktioner
̶ relevante musikalske og lydteknologiske grundbegreber
̶ lydteknologi og -software

̶ relevante modeller og metoder til analyse og fortolkning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Genbrug af Musikalsk Materiale

Opgaven: I skal lave en remix af jeres Hiphop projekt fra tidligere i år for at demonstrere respektfuld og ansvarlig remediering

Tektser
Musikalsk Produktion Kapitel 4 til og med Remixing i populærmusikken


Remix
Tidlige eksperimenter
Lytteeksempel: Etude aux Chemins de Fer
Remixing i populærmusikken


. Faglige mål
̶ skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og kommunikative sammenhænge
̶ anvende relevant lydteknologi
̶ formidle, dokumentere, analysere, fortolke og vurdere musik- og lydproduktioners design i forhold til kommunikationsforhold, betydning, brug af musikalsk materiale, stil- og genremæssige overvejelser og teknologiske løsninger med anvendelse af fagets terminologi
̶ bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
̶ demonstrere kendskab til etiske og ophavsretsmæssige aspekter af digital produktion, herunder respektfuld og ansvarlig remediering
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
̶ egne og andres musik- og lydproduktioner
̶ relevante musikalske og lydteknologiske grundbegreber
̶ lydteknologi og -software
̶ relevante modeller og metoder til analyse og fortolkning
̶ relevante aspekter af medieetik og grundlæggende ophavsret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensemner: Hiphop, Filmmusik og Remix

Alle grupper

Soundboksen


Hvordan er nummeret produceret?

Hvordan er effekter brugt? Fx EQ, Reverb/Chorus, Delay, Tremolo, Vibrato, Panorering, Wah Wah, Gate, Overdrive/Distortion…

Er der brugt automation? Fx envelopes, sidechaining, autotune…

Hvor hårdt er nummeret komprimeret?  

Evt. andre forhold i nummerets sound, som skal tages i betragtning? Fx formmarkører.

Hvilke producervalg skaber nummerets sound, og hvilken betydning har valget af sound for nummerets/produktionens udtryk?


Hiphop-gruppen:
Carl Madsen, Carl-Emil Røpke, Daniel Lev, Gustav Friis, Herman Knop, Malthe Just, Noah Melamies
Kanye West: Touch the sky 
Darryl and Joe - Run DMC - bl.a Layeringdsanalyse
Peter piper: run DMC

Kapitel 3 "Hiphop" i Musikalskproduktion 

Herunder, Toasting, Scratching , Punch-phasing, Cutting, Turntablisim, Sampling, Computerprogrammering, Flowtyper (Dynamisk-, Slow-, Teknisk-, Turbo-flow) , Layering , tempo, dynamik, instrumentation, sound.



Remix-gruppen
Albert Huge, Frederik Rhode, Lukas Jacobsen

The Supremes: Stop in the name of love
Stop in the Name of Love/The Supremes. fuTuRo-reFresh
Ed Sheeran - Shape Of You (BKAYE Remix)
Green Day feat. Oasis - Boulevard Of Broken Dreams & Wonderwall
Coldplay - Viva La Vida (Eastern Odyssey Remix)


Kapitel 4 "Remix"  i Musikalskproduktion 
Everything is a remix part 1
https://www.youtube.com/watch?v=X9RYuvPCQUA&t=20s

Herunder, Delay, Breakdown, Hypotekst og hypotektser, Remake, Clubmix, Shredmix, Mashup, Melodi,  tempo, dynamik, instrumentation, sound.



Filmmusik:
Alma Iversen, Mads Kristoffersen, Yazan Ibrahim

ET Ride in the sky
https://www.youtube.com/watch?v=oR1-UFrcZ0k
Gromit meets Norbot 🍃 | Film Clip 🐧 | Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl
https://www.youtube.com/watch?v=pkabvV22Vc4

Mission: Impossible II: Stop mumbling!
https://www.youtube.com/watch?v=YsottmKrX8M



Kapitel 2 "Lyd på film"  i Musikalskproduktion 
kapitel2.1 Reallyde og effekter
kapitel 2.1 Reallyde og realisme
Kapitel 2.1 Reallyde til personkarakteristik
kapitel 2.2 "Filmmusikteori"  Musikkens forhold til billedsiden

Herunder, Dialog, Reallyde, Lydeffekter, Musik: Som en del af handlingen (diegetisk) eller som underlægningsmusik (ikke-diegetisk), Foleylyd, parafraserende, polariserende og kontrapunkterende musik. Den syntetiserede oplevelse. realisme/hyperrealisme Tempo, dynamik, instrumentation, sound.



Faglige mål
̶ skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og kommunikative sammenhænge
̶ anvende relevant lydteknologi
̶ formidle, dokumentere, analysere, fortolke og vurdere musik- og lydproduktioners design i forhold til kommunikationsforhold, betydning, brug af musikalsk materiale, stil- og genremæssige overvejelser og teknologiske løsninger med anvendelse af fagets terminologi
̶ bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶

. Kernestof
̶ egne og andres musik- og lydproduktioner
̶ relevante musikalske og lydteknologiske grundbegreber
̶ lydteknologi og -software
̶ betydning og anvendelse af lyd i medier
̶ relevante modeller og metoder til analyse og fortolkning





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer