Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Veronika Maria Perko
|
Hold
|
2024 Ng/2/3gv (3gv Ng/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vand som ressource
Dette forløb omhandler en af vores vigtigste ressourcer og kilden til alt liv: VAND
Kernestof:
- Global fordeling af vandressourcen og hvilke konflikter manglen på vand medfører.
- Vandets kredsløb, herunder vandbalanceligningen, afstrømning og infiltration.
- Danmarks grundvandsressource og forurening af grundvandet.
Arbejdsformer
- Læsning
- Arbejdsspørgsmål
- Udregning af Water Footprint
- Dokumentar
- Powerpoint og quiz
- CASE: Aralsøen med opgaver i Excel og Google Earth
- CASE: Nordic Waste med opgaver i Danmarks Højdemodel, DMI's vejrarkiv og GEUS jordlag
- Forsøg om infiltration og porøsitet
- Feltarbejde om vandføring i Mølleå med efterbehandling i Excel, QGIS og DMI's vejrarkiv
- Undersøgelse af GHG's vandforsyning i GEUS Jupiter
- Gruppearbejde
Pensum:
- Naturgeografi - Jorden og mennesket s. 200-201, 203-206
- Videnskab.dk: https://videnskab.dk/naturvidenskab/nordic-waste-hvorfor-bliver-jorden-ved-med-at-bevaege-sig/
Videnskab.dk: https://videnskab.dk/naturvidenskab/aralsoeen-saadan-forsvandt-verdens-fjerdestoerste-soe/
- Naturgeografi - vores verden s. 268-269
- NaturgeografigrundbogenB kap. 10.3
- A world without water (dokumentar - youtube)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video om vandets kredsløb
|
19-09-2024
|
Vandføring i Mølleå
|
30-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Er vulkaner gode naboer?
Kernestof:
- Jordens opbygning
- Geologisk tidsskala
- Geologisk cyklus
- Bjergarter
- Pladetektonik
- Vulkaner
- Jordskælv
Arbejdsformer:
- Eksperimentelt arbejde
- Gruppearbejde
- Fremlæggelser
- Læsning
- Arbejdsspørgsmål
- Quiz
- Læsning i matrix-grupper
Pensum:
Geodetektiven s. 107-133
Naturgeografi - Jorden og mennesket s. 68-97
Naturgeografi - vores verden s. 192-205
Naturgeografi C s. 28-39
Geoscience s. 41 - 57
Earthstorm - vulkaner (dokumentar, Netflix)
Da liv skabte land (dokumentar, MitCFU)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vores vilde vejr
Kernestof:
- Forskel på vejr og klima
- Atmosfærens opbygning og betydning for liv på jorden
- Fugtstabilitet i atmosfæren og skydannelse
- Lufttryk og globale vindsystemer
- Klimazoner
- Klimaet på Afrikas Horn og dets betydning for befolkningen, økonomi og levestandard
- Monsunvinde, el Nino, passatvinde, stigningsnedbør og upwelling
Arbejdsformer:
- Læsning
- Arbejdsspørgsmål
- Analyseopgaver
- Midtvejstest
- Fremlægger
- Dybdegående projektarbejde om Afrikas Horn
- Brug af World Bank's database
Pensum:
Naturgeografi - jorden og mennesket s. 108, 146-149, 153-160, 174-175.
Naturgeografi - vores verden s. 20, 27-28.
Geodetektiven kapitel 9.
Naturgeografiportalen afsnit 2.1.1. og 2.1.2.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Midtvejstest - vejr, klima og atmosfæren
|
27-11-2024
|
Powerpoint - tørke på Afrikas Horn
|
08-01-2025
|
Analyse af Afrikas Horn
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk landskabsudvikling
Kernestof:
- Danmarks geologiske udvikling
- Geomorfologi og landskabsudvikling
- Istidslandskabet
- Kystlandskabet
Arbejdsformer:
- Læsning og arbjedsspørgsmål
- Quiz
- Informationssøgning
- Matrix-geruppearbejde
- Fremlæggelser
- Felttur med dataindsamling og -bearbejdning
- Rapportskrivning
Pensum:
- Naturgeografi – Jorden og mennesket s. 28-32, 98-102, 109, 114-123, 128-135
- Naturgeografi – vores verden s. 212- 215
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Feltrapport Rødvig Strand
|
25-03-2025
|
Feltrapport Rødvig Strand
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Bæredygtige byer
Kernestof:
- Bæredygtighed og bæredygtig udvikling
- FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
Arbejdsformer:
- Læsning
- Arbejdsspørgsmål
- Gruppediskussioner
- Selvstændige undersøgelser af bæredygtighed i byen
Pensum:
Geodetektiven s. 81-92
Byrum - kvalitet til hverdagslivet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøgelse af bæredygtighed i byen
|
08-05-2025
|
Undersøgelse af bæredygtighed i byen
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425542",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425542",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425542"
}