Holdet 2024 Ng/2/3gv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Veronika Maria Perko
Hold 2024 Ng/2/3gv (3gv Ng/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand som ressource
Titel 2 Er vulkaner gode naboer?
Titel 3 Vores vilde vejr
Titel 4 Dansk landskabsudvikling
Titel 5 Bæredygtige byer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand som ressource

Dette forløb omhandler en af vores vigtigste ressourcer og kilden til alt liv: VAND

Kernestof:
- Global fordeling af vandressourcen og hvilke konflikter manglen på vand medfører.
- Vandets kredsløb, herunder vandbalanceligningen, afstrømning og infiltration.
- Danmarks grundvandsressource og forurening af grundvandet.

Arbejdsformer
- Læsning
- Arbejdsspørgsmål
- Udregning af Water Footprint
- Dokumentar
- Powerpoint og quiz
- CASE: Aralsøen med opgaver i Excel og Google Earth
- CASE: Nordic Waste med opgaver i Danmarks Højdemodel, DMI's vejrarkiv og GEUS jordlag
- Forsøg om infiltration og porøsitet
- Feltarbejde om vandføring i Mølleå med efterbehandling i Excel, QGIS og DMI's vejrarkiv
- Undersøgelse af GHG's vandforsyning i GEUS Jupiter
- Gruppearbejde

Pensum:
- Naturgeografi - Jorden og mennesket s. 200-201, 203-206
- Videnskab.dk: https://videnskab.dk/naturvidenskab/nordic-waste-hvorfor-bliver-jorden-ved-med-at-bevaege-sig/
Videnskab.dk:  https://videnskab.dk/naturvidenskab/aralsoeen-saadan-forsvandt-verdens-fjerdestoerste-soe/
- Naturgeografi - vores verden s. 268-269
- NaturgeografigrundbogenB kap. 10.3
- A world without water (dokumentar - youtube)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video om vandets kredsløb 19-09-2024
Vandføring i Mølleå 30-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Er vulkaner gode naboer?

Kernestof:
- Jordens opbygning
- Geologisk tidsskala
- Geologisk cyklus
- Bjergarter
- Pladetektonik
- Vulkaner
- Jordskælv

Arbejdsformer:
- Eksperimentelt arbejde
- Gruppearbejde
- Fremlæggelser
- Læsning
- Arbejdsspørgsmål
- Quiz
- Læsning i matrix-grupper

Pensum:
Geodetektiven s. 107-133
Naturgeografi - Jorden og mennesket s. 68-97
Naturgeografi - vores verden s. 192-205
Naturgeografi C s. 28-39
Geoscience s. 41 - 57
Earthstorm - vulkaner (dokumentar, Netflix)
Da liv skabte land  (dokumentar, MitCFU)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vores vilde vejr

Kernestof:
- Forskel på vejr og klima
- Atmosfærens opbygning og betydning for liv på jorden
- Fugtstabilitet i atmosfæren og skydannelse
- Lufttryk og globale vindsystemer
- Klimazoner
- Klimaet på Afrikas Horn og dets betydning for befolkningen, økonomi og levestandard
- Monsunvinde, el Nino, passatvinde, stigningsnedbør og upwelling

Arbejdsformer:
- Læsning
- Arbejdsspørgsmål
- Analyseopgaver
- Midtvejstest
- Fremlægger
- Dybdegående projektarbejde om Afrikas Horn
- Brug af World Bank's database

Pensum:
Naturgeografi - jorden og mennesket s. 108, 146-149, 153-160, 174-175.
Naturgeografi - vores verden s. 20, 27-28.
Geodetektiven kapitel 9.
Naturgeografiportalen afsnit 2.1.1. og 2.1.2.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Midtvejstest - vejr, klima og atmosfæren 27-11-2024
Powerpoint - tørke på Afrikas Horn 08-01-2025
Analyse af Afrikas Horn 06-02-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dansk landskabsudvikling

Kernestof:
- Danmarks geologiske udvikling
- Geomorfologi og landskabsudvikling
- Istidslandskabet
- Kystlandskabet

Arbejdsformer:
- Læsning og arbjedsspørgsmål
- Quiz
- Informationssøgning
- Matrix-geruppearbejde
- Fremlæggelser
- Felttur med dataindsamling og -bearbejdning
- Rapportskrivning

Pensum:
- Naturgeografi – Jorden og mennesket s. 28-32, 98-102, 109, 114-123, 128-135
- Naturgeografi – vores verden s. 212- 215
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Feltrapport Rødvig Strand 25-03-2025
Feltrapport Rødvig Strand 25-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 5 Bæredygtige byer

Kernestof:
- Bæredygtighed og bæredygtig udvikling
- FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling

Arbejdsformer:
- Læsning
- Arbejdsspørgsmål
- Gruppediskussioner
- Selvstændige undersøgelser af bæredygtighed i byen

Pensum:
Geodetektiven s. 81-92
Byrum - kvalitet til hverdagslivet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøgelse af bæredygtighed i byen 08-05-2025
Undersøgelse af bæredygtighed i byen 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde