Holdet 2024 Ng/4/3gv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Sofie Hertz
Hold 2024 Ng/4/3gv (3gv Ng/4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kyster: Udfordringer og muligheder
Titel 2 Bæredygtige byer
Titel 3 Hvorfor vil alle eje nordpolen?
Titel 4 Er vulkaner gode naboer?
Titel 5 Landskaber og ressourcer i Danmark
Titel 6 Hvordan kan man undgå sult på Afrikas Horn
Titel 7 Repetition
Titel 8 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kyster: Udfordringer og muligheder

I forløbet undersøges, hvordan havet skaber kystlandskaber og hvordan forskellige processer og dynamikker med fokus på bølger samt bølgestrømme kan skabe forskellige landskaber. Kyststrækninger udfordres mange steder på grund af klimaforandringer, men også fordi mennesker og samfund udnytter kysterne og kysternes materiale f.eks. sand på en uklog måde. Holdet undersøger via bl.a. GIS, hvordan man kan sikre kysten med forskellige typer af kystbeskyttelse. Undersøgelse af Brøndby Strand.

Film/dokumentar: 'Sandkrigen'

Øvelser:
Kortanalyse af landskabsselementer og kysttyper
Øvelse med Brøndbypark bl.a. GIS
opg 3.5A fra geodetektiven GIS med kystsikring

Feltarbejde/forsøg: Brøndby Strand, måling af kystprofil indsamling og efterbehandling af sedimentprøver fra hhv. overfladen langs profilet samt ved udvalgte profilhuller.


Kernestof:
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
̶ Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte
stofstrømme og menneskers levevilkår.

Faglige mål
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn.
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelse
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
̶ formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt
- samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder ̶
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.






Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kystmåling 08-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bæredygtige byer

Flere af jordens 8 mia. indbyggere bor i byer. Hvordan gøres disse bæredygtige? Bæredygtighed og FN's verdensmål undersøges gennem en række by-cases.
Bæredygtighedsbegrebet udfoldes i dets tre dimensioner: Miljømæssigt, Socialt og Økonomisk. Verdensmålene problematiseres idet de ofte er internt forbundne og derved sjældent kan isoleres til en problemstilling eller en løsning. Sammenholder med klimaudfordringer, CO2 udledning og energiforbrug, trafik/transport og energioptimering, affald og behov for genanvendelse og genbrug, vandover og underskud i fht. forbrug og klimaforandringer.

Eleverne fordybet sig i projekt om, hvordan byens trafik og transport kan gøres mere bæredygtige. Et konkret trafikprojekt med planlægning af trafik og transport i Københavnsområdet. Udgangspunkt i projekt af DTUs Green Mobility Challange.

Til emnet om bæredygtig by generelt:
Ekskursion forskudt til foråret: Nordhavn kvarteret, hvor eleverne ser forskellige bæredygtighedsprojekter og tiltag.

- Feltarbejde: Måler af strålingsbalancen lokalt mhp effekt af overfladers farve, plantedække eller belægninger.

- Øvelser/empiri baseret på opg fra geodetektivens hjemmeside: Økologisk fodaftryk mm. 5.2., 5.3.A, energi, 5.3.B, biomasse, Bæredygtigt byggeri 5.5A, Klimatilpasning 5.6.A og Affald 5.7.B

Projekt: Transport med bredt udvalg af kortanalyser, GIS m.m.


Kernestof
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Materialer: Geodetektiven
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvorfor vil alle eje nordpolen?

Klimaforandringer i nutiden sættes i relation til klimaforandringer i fortiden. Klassen undersøger spørgsmålet om Danmark og Grønland skal eje Nordåpolen. Teorien om menneskeskabt klimaforandringer undersøges ved anvendelse af strålingsbalancen og drivhuseffekt samt CO2's rolle. Feedbackmekanismer og kulstofkredsløbet inddrages. Der skelnes mellem korte og de lange kulstofkredsløb. Andre teorier om klimaforandringer undersøges via Henrik Svensmarks solplet teori samt teori om kosmisk stråling. Korrelation og feedbackmekanismer diskuteres.

Teori om nutidens klimaændringer sammenholdes med Milankovich teori, der forklare fortidens klimaforandring, istider og mellem-istider. Fokus er på feedbackmekanismers rolle i de respektive teorier, herunder skyer, CO2, albedo og vanddamp.
De nutidige klimaforandringer og navneligt konsekvenserne af disse er undersøgt ved at undersøge Arktisk via Geodetektivens kapitel 4: Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen? Her arbejdes med årsager og konsekvenser af klimaforandringer for natur og mennesker, herunder olieressourcen, sejlruter m.m.

Kernestof:
Jordens geologiske processer
- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer inddragelse af olie
- Det globale kulstofkredsløb

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælte
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning


Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug - Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport.

Faglige mål
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde.
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn.
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Nøglebegreber ikke udtømmende:
Istid interstadialer, mellemistid, Isotop, iskerneboringer, sæsonafsmeltning, indlandsis, massebalance, kælve, havis, havstrømme, Golfstrømmen og Grønlandspumpe, termohalin cirkulation, salinitet, densitet, konvektion, Milancovich-effekt, eccentricitet, præcesion. ekliptika, Jordens kugleform, indstrålingsvinkel/inklination, rotationsplan, rotationsakse, årstidsvariation, pladetektonik, sydlig halvkugle vs. nordlig halvkugle, albedoeffekt, strålingsbalance, tilbagekoblingsmekanismer og feedbackmekanismer, kuldioxid, kulstofkredsløbet, oliedannelse, kontinentalsokkel, skydråber, skydannelse, kosmisk stråling, FNs bæredygtighedsmål, IPCC, COP.

Øvelser og forsøg
Excel, kort og gis øvelser fra Geodetektiven:
Forsøg: Drivhuseffekt, CO2
- 4.2.B Is udbredelse og masse
- 4.2.C
Forsøg: Grønlandspumpe hhv. salt og fersk vand, varmt og koldt vand
4.2. F
4..2.FII
4.3 A Sejlruter
4.4A Kan nordpolen blive dansk og grønlandsk?
4.5 Olie i Grønland
ArcGIS: Indlandsis og massebalance



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Trafikplanlægning i Kbh 10-11-2024
Grønlandspumpe 20-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Er vulkaner gode naboer?

I dette forløb er der arbejdet med hvilke konsekvenser der kan være forbundet med at bo i nærheden af Jordens pladegrænser. Der har været et fokus på, hvorvidt vulkaner er gode naboer – altså hvilke ulemper men også fordele der kan være forbundet med at bo i nærheden af vulkaner.

Fagligt indhold
Den pladetektoniske model og typer af pladegrænser (konstruktive, destruktive og bevarende pladegrænser). Herunder sammenhæng mellem pladegrænserne og vulkantyper.
Det geologiske kredsløb og magmatiske bjergarter
Forskellige typer af vulkaner: skjoldvulkaner, spaltevulkaner, keglevulkaner og calderaer. Magma og lava og lavas flydeevne. Hvilke vulkaner der er farlige, pyroklastiske strømme, vulkansk aske og eksempler på store vulkanudbrud. Muligheden for at forhindre og varsle om vulkanudbrud.
Hvilke fordele der kan være ved at bo i nærheden af vulkaner. Vulkansk, næringsrig jordbund og muligheden for at udvinde metaller i nærheden af vulkaner, herunder malme og hydrotermale processer.
Gennem dokumentaren Blod i Mobilen: Perspektiver på minedrift og nogle at de risici der er forbundet med miner samt kompleksiteten ved råstofudnyttelse og vare- og produktionskredsløb.
Muligheden for at udvinde geotermisk energi både til varme og til elektricitet. Desuden muligheden for at udvinde geotermisk energi i Danmark.

Empiribaseret arbejde
- Magmatiske bjergarter: identifikation og densitet af magmatiske bjergarter (forsøg)
- GIS-værktøj: hvor skal det næste geotermiske anlæg i Danmark placeres
- Dertil øvelser fra Geodetektiven: 6.2B, 6.2.C, 6.2.D, 6.4.A, 6.4.B

Materiale:
• Geodetektiven: 107-133
• Mineraler (Jorden og mennesket).pdf
• Geotermi – Geoviden
• ’Råstofferne i det geologiske kredsløb.pdf’
• Link: Pladetektonik (https://www.nbvm.no/dk/plate_tect1_dk.html )
• Link: Dyb geotermi (https://dybgeotermi.geus.dk/ )
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Landskaber og ressourcer i Danmark

Geologi og landskabsdannelse i en regionsanalyse af Stevns.
Fokus på geologiske lag samt å-landskab.

Geologisk tid og skift i geologisk miljø bla. via naturkatastrofer fokus på supervulkanisme og meteornedslag. Dannelse af aflejringsmiljøer mht. dannelse af kalk og kridt samt fiskelerslaget i Unesco verdensarv: Stevns klint. Koraller og bryozoer i Faxe kalkbrud. menneskelig udnyttelse af kalken.
Åens landskab og måling af å-profil. m.m. Observationer og diskussion natursyn og menneskers regulering af natur årsager til og konsekvenser.  af denne regulering. Eleverne har bearbejdet materiale angående regulering af å-løb i forhold til ekstremvejrshændelser (den slyngede ås naturlige buffer versus den regulerede å i forbindelse med klimaændringer øget ekstremnedbørs hændelser men også havstandsstigninger ved storme.

Feltarbejde med opmåling af å-profil og strømføring 8manuel) samt beregning af vandføring.



Kernestof: Jordens geologiske processer
- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model, vulkaner.
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
- i mindre grad, det globale kulstofkredsløb
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Faglige mål:

Feltarbejde/empiri over to dage:
Opmåling af Tryggevælde ås profil og strømhastighed, beregning af vandføring i forhold til opland.
Besøge Faxe kalkbrud og geomuseum. Intro og vejledning til identifikation af fosiler i kalkbrud ved naturvejleder.
Besøg på Stevns Experience
Rapport.

Neglebegreber ikke udtømmende: Eksterne kræfter og interne krafter; gletschere, rindende vand, bølger, vind. Processer: erosion, transport og aflejring.
Åen: Ungt, moden og gammelt stadie. Åens profil, strømhastighed og vandføring sættes i relation til åens opland. Vandets kredsløb og vandbalanceligningen inddrages, meanderbuer, flettet løb.
Stevns klints geologiske dannelse, geologisk tidlinje, fokus på Kridt, Tertiær og Kvartær. Stratigrafi, de respektive dannelsesmiljøer, aflejring, geologiske lag; skrivekridt, bryozokalk, fiskelerslag, flintlag, faxekalk. Nutidigt profil.
Principper mht. relativ datering vs. absolut datering. Fokus på dannelse af fiskelerslaget i forbindelse med geologiske tider og årsager til bratte skift i geologiske dannelsesmiljøer meteor vs. vulkanteori.
Ved klinten og ved udløbet af Tryggevælde å perspektiveres til kystprocesser samt samspil mellem natur og menneske. Desuden en diskussion af forskellige natursyn. Herunder anvendelse fortidige og nutidige anvendelse af kalk som ressource til byggeri og produktion.

Faglige mål
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
-  opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
-  forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt samt kunne indgå i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hvordan kan man undgå sult på Afrikas Horn

Afrikas Horn.
Det er, som oftest, bestemte regioner i Afrika, der rammes af perioder med hungersnød. Intro til Sahelbæltet og fokus på Afrikas Horn.

I forløbet her undersøges naturmæssige forhold, der spiller ind på det lokale klima samt hvordan naturgrundlaget påvirker og påvirkes af lokales erhverv og produktion og dermed de grundlæggende levevilkår. Herunder skovfældning, jordforringelse og vandproblematikker.
Hungersnødsår sammenlignes med ændringer i havstrømme og nedbørsmønstre som følge af El Nino og La Nina år. Der perspektiveres også til klimaforandringer og disses indflydelse på levevilkår på Afrikas Horn.

Øvelser/empiri: fra geodetektivens hjemmeside: øvelser 9.2.A, 9.2.B, 9.2.C, 9.3C, 9.5.C og 9.7.B

Nøglebegreber ikke udtømmende: Jordens klima, globalt vindsystem, nedbørstyper og nedbørsdannelse, tørke, klimazoner og plantebælter, vegetation, havstrømme med fokus på El Ninõ og La Ninas påvirkning af regionen. Befolkningsudvikling erhvervsudvikling og fordeling, og fødevareproduktion, primær, sekundær og tertiær erhverv, subsistenslandbrug, økosystemer, eksport, migration, klimaforandringer, jordforringelse, erosion, forvitring, og ørkenspredning, befolkningstilvækst og demografisk udvikling, i-lande, u-lande, kolonisering, urbanisering, klimatilpasning, resiliens.


Kernestof:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælte
- Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug.
- teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Jordens geologiske processer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet

Faglige mål
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde.
- opsøge, kvalitetsvurderer, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stevns 22-04-2025
Afrika opgave 08-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer