Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Ivelina Stefcheva Petrova
|
Hold
|
2024 keC/3gv (3gv keC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
I dette forløb lærer vi, hvilke oplysninger, vi kan finde i det periodiske system, og hvad vi kan bruge dem til.
Vi kigger på udvalgte grundstoffer og deres opbygning.
Vi lærer også noget om reaktionsskemaer og afstemningen af dem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og ionforbindelser
I dette forløb ser på på ioner og deres dannelse.
Vi ser også på, hvordan ioner kan kombineres i ionforbindelser.
Forsøg:
Fældningsreaktioner
Øvelser med salte- Journal
Prøve:
Grundstoffer, ioner, fældningsreaktioner, afstemning af reaktionsskema.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kovalent binding
I det foregående forløb har vi set på "ionforbindelser". Vi skal nu se på en anden form for kemisk forbindelse, nemlig molekyler. I kender sikkert vand, carbondioxid og ilt - det er eksempler på molekyler.
I forløbet fokuserer vi på molekylernes egenskaber, opbygning og forekomst forskellige steder i den verden, vi kender.
Forsøg:
Stoffets blandbarhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mængdeberegning
I dette forløb arbejder vi med grundlæggende begreber såsom stofmængde, molar masse og masse, og vi laver diverse beregninger, hvad disse angår.
Forsøg- Natron- omdannelse af natriumhydrogencarbonat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Blandinger
I dette forløb arbejder vi med blandinger, og I lærer at skelne mellem heterogene og homogene blandinger. Vi ser på begreber som opløselighed, formel og aktuel stofmængdekoncentration, og vi laver beregninger på stofmængdekoncentration, volumen og stofmængde.
Forsøg: Titrering af havvand
Prøve om molekyler og mængdeberegninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Organisk kemi
I dette forløb tager vi hul på emnet organisk kemi , idet vi ser på carbonhydrider (alkaner, alkener og alkyner), deres opbygning, navngivning og egenskaber. Vi ser også på forskellige reaktionstyper, som er typiske for den organiske kemi (forbrænding, substitution, addition).
Forsøg: Reaktioner med carbonhydrider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Syrer og baser
I dette forløb skal vi arbejde med syrer og baser, som er en vigtig del af kemien både i naturen, i kroppen og i industrien. Du vil lære at forstå, hvordan syrer og baser reagerer, hvordan man måler surhedsgrad (pH), og hvordan man kan beregne koncentrationer i opløsninger.
Rødkålsindikator- Journal
Forsøg: Syre-base-tirering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Redoxreaktioner
Vi ser på definitioner af reduktion og oxidation, metallernes spændingsrække, oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner.
Forsøg: Spændingsrækken
Forsøg: Mangans oxidationstal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425545",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425545",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425545"
}