Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Retorik C
|
Lærer(e)
|
Karoline Monberg
|
Hold
|
2024 rt/3gv (3gv rt)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retoriske grundbegreber og debatindlæg
I dette forløb bliver I introduceret for nogle af fagets grundbegreber. Vi arbejder primært med bogen
"Grundbog i retorik - at vise og overbevise".
I dette forløb skal I skrive et anonymt debatindlæg, her arbejder vi induktivt forstået på den måde, at I taler om virkemidler uden teoretiske begreber. I giver hinanden feedback i mindre grupper. De færdige debatindlæg udstilles på skolens toiletvægge for at igangsætte en bevidstgørelse om diagnosers betydning på skolen.
Tematisk har vi netop haft fokus på diagnosesamfund og hvordan det påvirker unge mennesker at få stillet diagnoser både positivt og negativt. Til inspiration hørte vi følgende episode fra Brinkmanns briks på P1: https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2024/hvornaar-forstaar-vi-at-mennesker-ikke-kan-reduceres-til-en-diagnose-11032421243
Efterfølgende arbejder vi med den retoriske situation (pentagrammet og Bitzer), appelformerne herunder klassiske og moderne etosdyder, samt forarbejdningsfaserne.
Bog:
Grundbog i retorik - at vise og overbevise, Bodil-Marie Gade m.fl, Systime, (1. udgave), s. 7-64
Faglige mål:
Bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer
Argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise
Forstå de funktioner og den indflydelse, som ytringer kan have i relation til demokratiet og udøvelse af demokratisk medborgerskab.
Arbejdsformer:
Selvstændigt arbejde og samarbejde i form af feedback.
Træning i at give feedback (konkret, kærlig og konstruktiv)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Anonymt debatindlæg
|
04-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Argumentatio, nordisk talefest og podcsts
Vi arbejder i dette forløb med argumenttyper og -faser, modargumenter og kriterier for redelig argumentation, Toulmins model.
I dette forløb arbejder vi i høj grad analytisk og forholder os til andres argumentation og overbevisningsevne. Vi analyserer argumenter om den nye uddannelsesreform fx i Debatten på DR.
Vi skal også selv træne debat. I vælger selv emner, men får tildelt holdninger for eller imod. I forbereder og fremføre debatten som en formel debat, hvor talerunde og tid er styret af Karoline.
Vi deltager i Nordisk Talefest og I skriver og holder jeres første taler under emnet "Tillid". I giver hinanden feedback under skriveprocessen og efter talen. I får også feedback af Karoline.
Vi arbejder også med tekstkvaliteterne klarhed og lyttervenlighed ifm. talerne og podcasts.
Bøger:
Grundbog i retorik - at vise og overbevise, Bodil-Marie Gade m.fl., Systime, (1. udgave), s.65-120
Talen er vejen til indflydelse, Søren Marquardt Frederiksen, Samfundslitteratur, 2009
s. 77-90
s. 95-100
s. 103-109
s. 119-125
Arbejdsformer og faglige mål:
Bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer.
Argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise
Foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer.
Give konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer.
formidle faglig viden på en måde, der er egnet til at interessere og oplyse
At debattere i gruppe (formel debat)
At analysere andres argumentation.
Arbejdsformer:
Selvstændig tekstproduktion og research.
Processkrivning med gruppefeedback undervejs.
At holde tale (actio og memoria)
At give og modtage feedback.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Apologier og krisekommunikation
Vi starter det nye år med at analysere Kongens og Mette Frederiksens nytårstaler. Dernæst læser vi om Dronning Margrethes talestil og krono- og sociolekter mere generelt, herunder højkøbenhavnsk og tidl. lavkøbenhavnsk. Vi forsøger at imitere sociolekterne.
Bog: Dronningen taler, red. Lisa S. Villadsen, Gads Forlag, 2022, s. 45-56. (scannet kopi)
Herefter tager vi hul på et længere forløb om apologier og krisekommunikation.
I forbindelse med forløbet om apologier ser vi først dokumentaren "Sexisme i musikbranchen" fra DR1, afsnit 1. Og læser derefter Martin Brygmanns apologi på Facebook. Vi anvender Ware og Linkugels forsvarsstrategier, samt stasislæren til at analysere apologien (og anklagen).
Dernæst går vi i gang med emnet krisekommunikation. Vi ser udklip af Trump, Vance og Zelenskyjs møde i februar 2025, hvor en krise udfolder sig for åben skærm og hvordan de agerer i situationen.
Vi ser også eksempler på krisehåndtering fx Haywards udtalelse ifm. BPs katastrofale olieudslip i Den Mexicanske Golf i 2010, Mette Frederiksens udtalelse (lev med det) efter minkskandalen. Sidst men ikke mindst interview i den britiske Channel 4 med Bengt Holst, daværende direktør for København Zoo efter aflivningen af girafungen Marius. Vi analysere deres udtalelser med fokus på appelformer og forsvarsstrategier, og hvorvidt udtalelserne var hensigtsmæssige.
Bog: Grundbog i retorik - at vise og overbevise, Bodil-Marie Gade m.fl., Systime, (1. udgave), s. 131-143
I dette forløb var vi på to udflugter. Først til Debatten i DR, som handlede om finansieringen af det øgede forsvar i Danmark. Hjemme på skolen foretog i analyser af debattørernes argumenter.
Senere deltog vi i den regionale Nordisk Talefest på Gentofte Hovedbibliotek, hvor I skulle udvælge to taler og analysere dem.
Faglige mål:
Foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer
Give konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer
Arbejdsformer:
Selvstændig analyse.
Analytisk arbejde i par.
Lytte til hinandens podcasts i grupper og give feedback.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Minitale og repetition
I dette sidste forløb skal I holde jeres sidste tale om emnet "Fremtiden". Talen skrives på ét modul og alle taler holdes på ét modul. Alle får feedback på post it´s og filmes med egen telefon, for at se sin egen actio.
Vi samler prøveportfolios og skriver en refleksion over talens levering og reception.
Vi analyserer ytringer som repetition.
Faglige mål:
Bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer
Argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise
Arbejdsformer:
Selvstændig taleproduktion.
Reflektere kritisk over arbejdsproces og reception af egen tale.
Analytisk arbejde i par.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425546",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425546",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425546"
}