Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Anne Aaskov Vigsø
|
Hold
|
2024 Re/3gv (3gv Re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til teori og metode
Intromoduler. En præsentation til metode og teorier.
* Ninian Smarts teori om, hvad religion er.
* civilreligion
* fænomenologi
* Religionssociologi: Deprivationsteori, rational choice
Fokus har været mest på sociologi, hvor de klassiske sociologier Marx, Durkheim, Freud, Weber er blevet præsenteret, og forskellige teorier inde for sociologi er præsenteret.
Derudover har der været fokus på feltarbejde og metoder inde for dette, herunder interviewmetoder.
Materiale:
Religion: Teori – Fænomenologi – Metode, Motzfeldt
Religionssociologi – en introduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom og Jehovas Vidner
Forløbet introducerer en række religionsfaglige teorier samtidig med at kristendommen behandles ud fra en formativ og nutidig vinkel. I relation til kristendom fokuseres der på centrale formative myter og herefter hvordan udvalgte kristne retninger forholder sig til disse myter og til Biblen i dag.
Vi har i forløbet særligt fokuseret på traditionalistisk og fundamentalistisk kristendom, herunder især Jehovas Vidner. Til dette emne har vi set på Jan Hjärpes model.
Jehovas Vidners ritualer, dogmer og historie er blevet undersøgt. I forhold til dogmer har vi undersøgt deres tro på dommedag og Gud som en ikke-treening gud. Derudover er deres syn på videnskab blevet undersøgt.
I forløbet har der været besøg af KFS, hvor der blev trænet interviewmetoder og problemstillinger. Vi har også besøgt Jehovas Vidner for at få et indblik i deres specielle form for kristendom.
Centrale begreber og teori:
Messiasforventning, nærforventning, treenigheden, to-naturslæren, karisma, myter/kirke/sekt/denomination/kult, næstekærlighed/broderkærlighed, selvsegregation, minoritet/majoritet, socialisering, rational choice og Os-dem (Luhmanns systemteori).
Materiale:
Bøger:
- Danske Verdensreligioner – Kristendom
- Fundamentalisme i kristendom og islam
- Begrebsnøglen
- Den Kristne Religion s. 35-45
- Anders Agger dokumentar om JV:
https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-jehovas-vidner_53738
- Genstart podcast om Jehovas vidners interne domstol: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-jehovas-domstol-11802450427
- Dokumentar "Guds Børnehær": https://beta.mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000012258
Kilder:
1 Thessalonikerbrev
1 mosebog kap. 1-3
Johannes Åbenbaring kap. kap: 1, 4, 5, 6, 7, 12, 13, 18, 19, 20, 21, 22
Kilder i Danske Verdensreligioner – Kristendom
Kilder om x-medlemmer fra JV: http://xjv.dk/index.php
JV egen hjemmeside
Susanne Benderfeldt ”Vorherres lille vidne” (klip)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Shia-islam
Dette forløb har haft fokus på shia-islam og vi har set på forskellene fra de to store retninger sunni og shia.
Da eleverne har haft om Islam på C-niveau, har en lang introduktion til Islams grundelementer og sunni-islam ikke været nødvendig, og vi har derfor kun kort været inde på dette.
Det historiske fokus har været på myterne om Ghadir Khumm, imam Alis liv og Slaget ved Karbalā.
Derudover har der været fokus på shia-islams ritual, Ashura (i Iran og i Danmark), og de 10 søjler.
Til sidst i forløbet har der været fokus fundamentalistisk islam i Iran og shia-islam i Danmark, i forbindelse med vores besøg i den shia-islamiske moské Imam Ali moskeen.
Centrale begreber og personer indenfor shia-islam: martyr, imam, Ali, Hussein, Ashura, Imam Mahdi, Ghadir Khum, mullah, Ayatolla
Centrale religionsfaglige begreber og teorier: ritualteorier, fundamentalisme, karismatisk ledelse, kategorisering af tilhængerne, typologisering af fællesskabet (Wallis og Beckford), os/dem-teorien (Luhmanns systemteori), radikaliseringen, Giddens senmodernitets begreb, socialiseringsteorien og minoritet/majoritet
Materiale:
Begrebsnøglen
Ghadir Khum: http://www.koranogahlulbayt.dk/ghadir-khum
Smertefulde ritualer giver fællesskab artikel fra videnskab.dk
https://videnskab.dk/kultur-samfund/smertefulde-ritualer-styrker-faellesskabet/
Tegneserie om Ashura
Dokumentar på CFU: ”Shia islam og den skjulte imam”:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Shia%20islam%20og%20den%20skjulte%20imam&orderby=title&SearchID=bd3cfed7-bb05-4e59-b2ef-21399f1d358a&index=1
Dokumentar om imamerne: "The Hadith of the 12 Caliphs - Documentary": https://www.google.com/search?q=hadidt+om+de+12+imamer&oq=hadidt+om+de+12+imamer&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigAdIBCDYzNDVqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:383fca66,vid:m5drsI5Fdsw,st:0
Iran - historie, samfund, religion af Kaj P. Jespersen
s. 93-104, 115-119, 127-130, 180-183
”Islam” af V. Tranholm -Mikkelsen. S. 16-21
5 skarpe om islam (video)
Kilder:
”Om profeterne” og ”Jesus og de andre profeter”
1.mosebog kap. 22
"Spørg om Islam" fra Religion.dk (Shia og sunni tekst)
Uddrag fra hadith-fortællingerne om Muhammeds liv, virke og lære er primært hentet fra de to samlinger, der blev foretaget af Muhammad ibn Ismail al-Bukhari (810-870) og Muslim ibn Hajjaj (821-875) – og kendt som ”De to troværdige” (al-sahihan). Til de seks kanoniske hadith samlinger (Kutub al-Sittah) hører ligeledes samlingen foretaget af Abu-Dawud (817-889), Sunan Abu-Dawud.
*. https://fatima1989.wordpress.com/2009/12/06/eid-al-ghadeer/
*. https://al-islam.org/forty-ahadith-ghadir-mahmud-sharifi/wilayat-ghadir#hadith-no-31-prophet-and-imamate-ali
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
Gennem forløbet har eleverne opnået kendskab til hinduismens tilblivelseshistorie og nuværende form. Der er arbejdet med myter, der er karakteristiske indenfor hinduisme, herunder Purusha myten og ideen om kaster, ashram og dharma.
Vi har læst uddrag af Bhagavad Gita og behandlet de tre veje til moksha. Vi har desuden arbejdet med trimurti og forholdet mellem guder og mennesker gennem bl.a. ritualerne, bryllup, puja, yoga, divali og holi.
Vi har desuden set på hinduismen i politisk perspektiv gennem Gandhi, og vi har set på hinduisme i en dansk kontekst med fokus på Hare Krishna bevægelsen i Vanløse. Vi så her dokumentaren "En sang for Krishna" og besøgte Hare Krishna templet i Vanløse.
Primærtekster:
Purusha-hymnen (Horisont s.20)
Bhagavadgita - Religionshistoriske hovedværker i uddrag. Kap. 1, 2, 3, 6, 9, 11
Gandhi om Bhagavadgita fra Allan Poulsens "Hinduisme" s.132-33
Darshan i Allan Poulsens "Hinduisme"
Yogananda: Kosmisk bevidsthed i Poulsen s. 154-155
Baggrundsmateriale:
Horisont s.202-208
"Hvad er Hare Krishna?" fra religion.dk https://www.religion.dk/viden/hvad-er-hare-krishna
Allan Poulsens "Hinduisme"
Dokumentet ”Hvorfor virker ritualer?”
Voldelige og ikke-voldelige fortolkninger af BG: https://hinduismen.systime.dk/?id=293
Videoer:
5 skarpe om hinduismen
The Caste System in India: https://www.youtube.com/watch?v=P8idvu5zJ8c
morgen puja: https://www.youtube.com/watch?v=e_vv5Gecosk
How to have a puja at home: https://www.youtube.com/watch?v=Pbxlh8oRNWU&t=32s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Religionskritik
Forløbet har sit udgangspunkt i Dorthe Engers bog "Religionskritik", hvor der er arbejdet ud fra de tre perioder: Præmoderne (op til ca. 1500), Moderne (renæssance, oplysningstid og op til 1900) og Postmoderne (fra 1960èrne).
Den præmoderne religionskritik har haft fokus på, hvordan religiøse autoriteter har kritiseret andre religioner: Kristne som kritiserer jøder, jøder som kritiserer kristne, muslimer som kritiserer jøder og kristne, og muslimer som kritiserer muslimer (mellem ash`ariyyaher og mu`tazilaher).
Den moderne religionskritik tager udgangspunkt i problematikken omkring religion og videnskab; herunder Tycho Brahe, Charles Darwin, samt hvad kreationisme og intelligent design betyder.
Klassisk og nyateisme har også været et fokus, hvor det er blevet undersøgt hvad blød og hård ateisme er.
Vigtige begreber: teodicéproblemet, antropocentrisk/geocentrisk/heliocentrisk verdensbillede, kreationisme, intelligent design, ateisme, deisme,
Kilder:
Præmoderne religionskritik:
Bjergprædikenen kap. 5, v. 17-29
Martin Luther. Citater om jøder
Overrabbiner Bent Melchior om Jesus: https://religionskritik.systime.dk/?id=131
Koranen. sura 9, v. 30-31, sura 4, v. 176
Citater af Abdul Wahid Pedersen og Naser Khader på s. 55-56 i "Religionskritik" Dorthe Enger
Kilder til ateisme:
Ludwig Feuerbach. uddrag af "Das Wesen des Christentums. s. 97 i Religionskritik
Karl Marx citat s. 98 i Religionskritik
Videoklip Richard Dawkins: https://www.youtube.com/watch?v=VxGMqKCcN6A (00:00-15:00)
Kilder til postmoderne religionskritik:
Nietzsche. uddrag fra Antikrist. s. 126-127 i Religionskritik
Kernestof:
Religionskritik. Dorthe Enger. 2013. s. 8-13, 21-25, 50-54, 62-64, 84-85, 89-96, 101-102, 117-118
Dokumentar: Exploring The History Of Middle Eastern Christians, Jews & Muslims: https://www.youtube.com/watch?v=Sosqh-SuKTo&t=3s
Nietzsche intro: https://www.youtube.com/watch?v=wHWbZmg2hzU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425547",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425547",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425547"
}