Holdet 2024 re/3x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Dorthe Hjort Jensen
Hold 2024 re/3x (3x re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion: Jødedom
Titel 2 Verdens største religion: Kristendom
Titel 3 Gud er større: Islam
Titel 4 Mange veje til frelse: Hinduisme
Titel 5 En moderne religion: Scientology

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion: Jødedom

FORLØBETS FAGLIGE MÅL (jf. lærerplanen for religion c)
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

BEHANDLET KERNESTOF (jf. lærerplanen for religion c):
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

FORLØBSBESKRIVELSE:
Forløbet fungerer som en introduktion til religionsfaget, hvor vi stifter bekendtskab med grundlæggende begreber som myte og ritual, div. identitetsmarkører samt indefra-udefra-begreberne, herunder religiøse positioner.

Indholdsmæssigt fokuseres på elementer fra jødedom, herunder skabelsen, pagtstanken, bud og regler, omskæringsritualet og den danske omskæringsdebat.

CENTRALE PROBLEMSTILLINGER:
- Hvad er religion og hvorfor beskæftiger vi os med religion i gymnasiet?
- Hvorfor har religioner mytiske fortællinger? Hvilken rolle spiller myterne?
- Hvorfor har religioner ritualer? Hvilken rolle spiller ritualerne for en religion?
- Hvorfor (og hvordan) skal vi i religion arbejde med "den dobbelte synsvinkel"?
- Hvorfor kan jødiske børn ikke bare blive omskåret senere (så de selv kan vælge)?
- Hvem skal "bestemme over" en religions indhold og ritualer - staten eller medlemmerne?

CENTRALE BEGREBER (udefra):
Ninian Smarts 7 dimensioner
Gudsopfattelse (monoteisme v. polyteisme), menneskesyn, natursyn
Myte (kosmogoni, antropogoni, teogoni, eskatologisk), ætiologi, priviligeret talesituation, urtid, kaos-kosmos (differentiering), trickster
Pagt
Ritual, ritualtyper (årstid, krise, tilbedelse, overgang => van Genneps 3 faser), do ut des Indefra-udefra, mainstream-elite, maksimalisme-minimalisme, Jan Hjärpe (indhold, funktion, engagement)
Ortopraksi v. ortodoksi
Religiøse identitetsmarkører (mad, tøj, smykker, osv.), bud og regler (kosher)
Rent-urent

KERNESTOF - KLASSISKE TEKSTER:
1. MOS kap. 1-3: Verdens skabelse, Adam og Eva + Syndefaldet
1. MOS kap. 17, 1-11: Pagten mellem Abraham og Gud
2. MOS, kap. 14, 3-21: Bestemmelser om rene og urene dyr

KERNESTOF - MODERNE TEKSTER:
Mikael Rothstein: "Hvad er religion?" (artikel, videnskab.dk, 2022)
Ritualbeskrivelse af Brit Milah (chabad.org)
Omskæringsdebat presser religionsfriheden (artikel, mosaiske.dk, 2020)
Derfor er omskæring så vigtig for jøder og muslimer (video, DR3, 2020)
Intactdenmark.dk (hjemmeside)
Uddrag af afsnit 4:7 af "Monte Carlo elsker jøderne", DR3 (2017)
De jødiske spiseregler (video, dr.dk/gymnasium)
Danmark ifølge Bubber - når Gud bestemmer [05:57-09:15] (TV => CFU, "materialer")

KERNESTOF - BAGGRUNDSTEKSTER:
Religioner lever, s. 12-28, 36-37, 44-46
Begrebsnøglen til religion:
- Ninian Smarts 7 dimensioner
- Synsvinkler: Indefra og udefra
- Kategorisering af religiøse udøvere
- Gudsopfattelser
- Myter
- Ritualer
- Ritualtyper
- Ritualteori
- Rent og urent
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Verdens største religion: Kristendom

FORLØBETS FAGLIGE MÅL (jf. lærerplanen for religion c)
- Redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

BEHANDLET KERNESTOF (jf. lærerplanen for religion c):
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer.
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

FORLØBSBESKRIVELSE:
Forløbet præsenterer de grundlæggende kristne dogmer samt moderne kristendom i dagens Danmark. Et gennemgående fokus er kristendommens konstante bevægelse og udvikling: fra kirkelige splittelser til homovielser og spaghettigudstjenester.

Eleverne indføres først i kristendommens formative periode med særlig vægt på overgangen fra jødedom til kristendom. Her fokuseres på opgøret med jødedom og Jesus' rolle som Messias/frelser, herunder portrættet af de forskellige frelserskikkelser (konge eller lidende tjener?) både i Biblen og senere på det store lærred, samt hvordan selve frelsen ifølge Paulus skal forstås.

Herefter rettes blikket kort mod Luthers reformation og hvordan den protestantiske kristendom i folkekirken i dag udspringer her. Der drages paralleller mellem Paulus' og Luthers' forståelse af frelsen (protestantisme: frelse ved tro), ligesom vi undersøger folkekirkens dåbsritual (protestantisme: kun to sakramenter) med fokus på betydningen af dåben i dagens DK (er det tradition eller religion?).

Derefter fokuseres på den fortsatte udvikling i den danske folkekirken, først eksemplificeret ved indførelsen af (og debatten om) homovielser i 2012, og dernæst ved at undersøge de udfordringer (og forsøg på løsninger) som kirken har i det senmoderne samfund. Religionskritiske bevægelser som Ateistisk Selskab inddrages kort i denne debat.

Endeligt undersøges den pentekostale kristendom, eksemplificeret gennem Hillsong Copenhagen. I arbejdet med dette inddrages karisma-begrebet samt sociologiske teorier om religiøsitet til at forklare den pentekostale tiltrækning i dag.

CENTRALE PROBLEMSTILLINGER:
- Hvad er Biblen for et skrift, og hvad kendetegner de fire evangelier som kilder?
- Hvad er sammenhængen mellem jødedom og kristendom?
- Hvordan tager den tidlige kristendom et opgør med jødedommen?
- Hvilken gudsopfattelse findes i kristendommen, og hvordan skal treenighedslæren og to-naturlæren forstås i den sammenhæng?
- Hvorfor skal Jesus dø? Og hvorfor skal han genopstå?
- Hvad betyder sindelagsetik, og hvordan præsenteres det i Jesus' Bjergprædiken?
- Hvordan tolker Paulus sammenhængen mellem syndefaldet og Jesus?
- Hvordan bliver man ifølge Paulus (og senere Luther) frelst?
- Hvad gør Luther op med under reformationen? Hvorfor?
- Hvilken rolle spiller dåbsritualet i kristendom?
- Hvilke forskellige holdninger prægede den folkekirkelige debat om homovielser? Hvorfor?
- Hvad kendetegner religion i det senmoderne samfund? Hvilke udfordringer giver dette folkekirken? Og hvordan forsøger man at løse dem?
- Hvad er pentekostal kristendom og hvad kendetegner den?

CENTRALE BEGREBER (indefra):
Biblen, de fire evangelier, evangelisterne, Gud, Jesus, Messias, syndefald, synd, arvesynd, løsningsmyte, problemmyte, den gamle v. den nye pagt, lignelse, næstekærlighed, det dobbelte kærlighedsbud, den gyldne regel, sindelagsetik, radikalisering af loven, De Ti Bud, Paulus, frelse, treenighedlæren, to-naturslæren, dåb, Luther, reformationen, grundtvigianisme, Inde Mission, folkekirken, pentekostal kristendom, karisma, nådegave, tungetale

CENTRALE BEGREBER (udefra):
myte, monoteisme, ortodoksi, (overgangs)ritual, afmytologisering, religion i det senmoderne samfund (individualisering, gør-det-selv religion, den subjektive vending, sekularisering), sociologiske teorier om religiøsitet (deprivation, rational choice, socialisering)

KERNESTOF - KLASSISKE TEKSTER:
NT: MAT kap 1,1-25: Jesu slægt og Jesu fødsel
NT: MK kap 1,1-13: Johannes Døber i ørkenen
GT: Salmernes bog, kap. 2, 1-12 (Messiasforestillinger)
GT: Esajas bog, kap. 9, 5-6 (Messiasforestillinger)
GT: Esajas bog, kap. 35 (Messiasforestillinger)
GT: Esajas bog, kap. 53 (Messiasforestillinger)
GT: Daniels bog, kap. 7, 9 + 13-14 (Messiasforestillinger)
NT: MAT kap. 5, 1-48: Bjergprædikenen
NT: MAT kap. 22, 34-40: Det største bud i loven
NT: LUK kap 10, 25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
NT: GAL 1, 10-24: Paulus' omvendelse
NT: AG 9,1-31: Paulus' bedrifter
NT: ROM kap. 3, 21-31: Retfærdighed ved tro på Jesus
NT: ROM kap. 5, 12-21: Adam og Kristus
Martin Luther: ”Et opgør med gerningsretfærdigheden” (små uddrag)
Div. Bibelcitater om homoseksualitet

KERNESTOF - MODERNE TEKSTER:
Div. klip fra Jesus-film (fokus: korsfæstelsen + portrættet af Jesus)
Søren Krarup: ”Næstekærlighed og kristendom”, Den kristne tro. Katekismus for voksne (1995)
Jesper Moll: "Fra næstekærlighed til nødhjælp" (folkekirken.dk, 2018)
Folkekirkens dåbsritual, folkekirken.dk
Andreas Christensen: ”Manu styrer for vildt” | Dansk Kirketidende 2012
Hans-Ole Bækgaard (formand for Indre Mission): ”Opråb til landets biskopper” | indremission.dk 2012
Klip fra Debatten om homovielser, DR 2012
Podcast om udmeldelsesreklame fra Ateistisk Selskab
Dokumentar om HillSong Copenhagen, TV2 Echo 2020

KERNESTOF - BAGGRUND:
Religioner lever: Grundbog til religion, s. 58-68; 70-73m; 80-90m (L&R, 2017)
"Messias" fra religion.dk/leksikon
"5 skarpe om kristendommen" fra dr.dk
"Jesus-film" i Stine Balisager m.fl: Film skal ses i religion, s. 74-76
"De dominerende kristne retninger" fra Grundbogen til religion c
Asbjørn Petersen: ”Martin Luther (1483-1546)” på kristendom.dk
”5 skarpe om Luther” (kun de første tre) fra dr.dk
"Afmytologisering" fra Religion kort og godt
Div. om Ateistisk Selskab, herunder deres hjemmeside
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig analyse: Paulus om Jesus 10-10-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Gud er større: Islam

FORLØBETS FAGLIGE MÅL (jf. lærerplanen for religion c)
Eleverne skal kunne:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

BEHANDLET KERNESTOF (jf. lærerplanen for religion c):
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

FORLØBSBESKRIVELSE:
Forløbet introducerer eleverne til udvalgte sider af islam med det formål at belyse, at islam langt fra er en entydig størrelse. Først arbejdes med den formative periode, hvor fokus er på udvalgte trosartikler: Gud, Koranen og profeterne. Der vægtes en komparativ forståelse af ligheder og forskelle mellem islam og kristendom, herunder gudsopfattelsen, frelsesforståelsen, Jesus' rolle i begge religioner samt synet på Skriften.

Dernæst går arbejdet videre til ritualerne og de fem søjler, hvor der fokuseres særligt på bøn og pilgrimsfærden og ritualernes vigtighed i forhold til at skabe fællesskab og kontinuitet i religionen. Pilgrimsfærden analyseres som overgangsritual, men med særligt vægt på Victor Turners ritualteori og tanken om struktur v. anti-struktur og communitas.

Til sidst undersøges evigt aktuelle sider af moderne islam i dagens Danmark, nemlig konversion og tørklødedebat. På den måde introduceres eleverne for sharia og eksempler på hhv. en traditionalistisk og modernistisk forståelse af kilderne, ligesom de arbejder med konversionsteori og sociologiske teorier om religiøsitet.

CENTRALE PROBLEMSTILLINGER:
- Hvordan opstår islam - både fra et indefra-perspektiv og fra et udefra-perspektiv?
- Hvad kendetegner den islamiske gudsopfattelse, og hvordan skal Muhammed forstås i denne sammenhæng?
- Hvordan forstår islam sammenhængen mellem islam og de to andre monoteistisme religioner, jødedom og kristendom?
- Hvilken status har Koranen som skrift, og hvordan kan dette sammenlignes med den kristne forståelse af Biblen?
- Hvad kendetegner den islamiske Jesus, og hvordan (og hvorfor) er dette forskelligt fra den kristne Jesus-skikkelse?
- Hvordan bliver man ifølge islam frelst? Hvordan adskiller dette sig fra den kristnefrelseforståelse?
- Hvad er de fem søjler, og hvilken funktion har disse i religionen?
- Hvad er sharia, og hvorfor vil de fleste muslimer ikke tage afstand fra fx stening?
- Havd ved vi om islamisk konversion i Danmark, og hvorfor vælger nogle danskere at konvertere til islam?

CENTRALE BEGREBER (indefra):
Koranen, sura, hadith, åbenbaring, profet, profeternes segl, Muhammed, Abraham, Jesus, de seks trosartikler (Gud, profeter, skrifter, engle, dommedag, forudbestemmelse), de fem søjler (trosbekendelse, faste, bøn, almisse, pilgrimsfærd), sharia, fiqh

CENTRALE BEGREBER OG TEORI (udefra):
Myte (kosmogoni, teogoni, antropogoni, eskatologisk myte + ætiologi), eskatologi, kaos-kosmos, apokalypse, axis mundi, monoteisme, ritual (overgangsritual, årstidsritual, osv.), ortopraksi, kultdrama, lovreligion v. frelsesreligion, åbenbaring, ritualteori: Victor Turner + Arnold van Gennep, konversionsteori: Lewis Rambo, indefra-udefra (elite-mainstream; minimalist-maksimalist), Jan Hjärpes model (modernisme/traditionalisme, sekularisme/fundamentalisme, engagement),

KERNESTOF - KLASSISKE TEKSTER:
Om Gud, sura 6:95-102
Om Koranen, sura 3:1-8 + sura 26:192-196
Om profeterne, sura 4:155-165+171
Om Dommedag, sura 56: 1-56
Om tildækning, sura 24:31, sura 33:32-33+55+59 + Hadith

KERNESTOF - MODERNE TEKSTER:
Mikael Rothstein: Skal almindelige muslimer tage afstand fra islamisk terrorisme? (politiken, 2015)
Mobarak Hussein Ahmad: Jeg kæmper for at holde tårerne tilbage under bønnen (religion.dk, 2016)
Imam Raêd Hliehel: Fredagsbønnen i Det Islamiske Trossamfund i København (prædiken, 2005)
Aminah Tønnsen: Interview om tørklædet (interview, 2006)
Hajj - Journey of a Lifetime (dokumentar, BBC 2001)
"Signe valgte at konvertere som 17-årig" (DR3, 2021)
Korte klip fra "Når naboens datter bliver muslim" (dr.dk, 2017)

KERNESTOF - BAGGRUND:
Religioner lever s. 94-96, 96-100, 100-104, 105-107, 107-110, 112-116
5 skarpe om islam (dr.dk)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Islam: Afslutning 04-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Mange veje til frelse: Hinduisme

FORLØBETS FAGLIGE MÅL (jf. lærerplanen for religion c)
Eleverne skal kunne:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

BEHANDLET KERNESTOF (jf. lærerplanen for religion c):
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

FORLØBSBESKRIVELSE:
Forløbet i hinduisme giver en ultrakort indføring i hinduismens opståen og udvikling og præsenterer eleverne for de mest grundlæggende begreber i den klassiske hinduisme. Undervejs betones forskellen mellem Vedaer og Upanishader, ligesom de forskellige opfattelser af det guddommelige introduceres.

Efter en kort historisk introduktion, rettes fokus mod verdens skabelse, gudernes antropomorfe karakter, tilbedelsen af  guderne (herunder diskussionen om hvorvidt hinduismen er monistisk, monoteistisk eller polyteistisk), samt frelsesforståelsen (de tre frelsesveje) som den præsenteres først i Upanishaderne (jnana-marga) og senere i Bhagavadgita (karma marga og bhakti-marga).

Forløbet afsluttes med fokus på Hare Krishna-bevægelsen og dens ligheder/forskelle med den klassiske hinduisme, hvorefter vi til sidst besøgte deres tempel i Vanløse. Vi undersøger desuden deres dagligdag i templet og belyser konversion gennem sociologiske teorier om religiøsitet.

CENTRALE PROBLEMSTILLINGER:
- Hvordan kan hinduismen ses som en sammenblanding af forskellige forestillinger og skikke?
- Hvad kendetegner hhv. Vedaerne og Upanishaderne?
- Hvordan er verdenssynet i den klassiske hinduisme?
- Hvordan skal frelsen forstås i den klassiske hinduisme?
- Hvordan kan kastesystemet og dets sociale hierarki (varna, jati) forsvares religiøst?
- Hvordan kan hinduismen tegnes som både polyteistisk, monoteistisk og monistisk?
- Hvordan adskiller hindusimen sig grundlæggende fra kristendom og islam?
- Hvem er Hare Krishna-bevægelsen og hvordan adskiller de sig kort fra den klassiske hindusime?
- Hvorfor bliver man Hare Krishna munk i dagens Danmark?

CENTRALE BEGREBER (indefra):
atman, brahman, moksha, samsara, reinkarnation, dharma, maya, de tre frelsesveje: erkendelsens vej (jnana marga), handlingens vej (karma marga), hengivelsens vej (bhakti marga), de fire livsstadier, kastesystemet, puja, darshan, Vedaerne, Upanishaderne, Bhagavadgita, shruti v. smirti, Krishna, Vishnu, Shiva, Trimurti, Hare Krishna

CENTRALE BEGREBER (udefra):
polyteisme, monoteisme, monisme, myte (antropogoni, teogoni, osv.), ritualer, offer, frelse, sociologiske teorier (Rational Choice, socialisering, deprivation, Rambos konversionsmodel

KERNESTOF - KLASSISKE TEKSTER:
Purusha-hymnen (Rigveda)
Atman (Upanishaderne)
Krop og forgængelighed (Upanishaderne)
Uddrag af Bhagavadgita: Arjunas problem, Krishnas svar, om at handle, mm.
Stephen Heuyler: Puja for gudinden

KERNESTOF - MODERNE TEKSTER:
Fra hash til Hare Krishna (dokumentar, DR3 2020)
Hare Krishna er min nye familie (artikel, Kristeligt Dagblad, 2009)

KERNESTOF - BAGGRUND:
5 skarpe om hinduismen (dr.dk)
Religioner lever, s. 132-137, (137-145), 146-147m, 153
"Hvad er Hare Krishna?" (religion.dk)
Harekrishna.dk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 En moderne religion: Scientology

FORLØBETS FAGLIGE MÅL (jf. lærerplanen for religion c)
Eleverne skal kunne:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

BEHANDLET KERNESTOF (jf. lærerplanen for religion c):
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette sidste forløb arbejdes med en nyere religion, nemlig Scientology. Forløbet indeholder en introduktion til religionens opståen, en definition af religionen (er det religion? er det en sekt?), religionens grundbegreber, samt scientologernes forhold til både religion, omverden og afhoppere.

Fra et sociologisk perspektiv undersøges både konversionsberetninger og afhopperes beretninger om deres tid i Scientology, ligesom vi har set på Scientology som et udtryk for religion i det senmoderne.

Som afslutning på forløbet var klassen på besøg i Scientology Kirken på Nytorv, hvor vi fik både rundvisning, oplæg og mulighed for at stille spørgsmål.

CENTRALE PROBLEMSTILLINGER:
- Hvordan opstår scientology? Hvordan er religionen scientology forskelligt fra dianetik?
- Hvilken rolle og status har L. Ron Hubbard for Scientology - også i dag?
- Hvorfor bliver folk medlem af Scientology, og hvordan tiltrækker de folk?
- Hvordan forstås sammenhængen mellen scientologiens grundbegreber (se nedenfor)?
- Hvordan forstår scientology frelsen, og hvordan er denne lig/forskellig fra andre religioner?
- Hvorfor kan Scientology ses som et eksempel på religion i det senmoderne?

CENTRALE BEGREBER (indefra):
L. Ron Hubbard (manden og myten)
Menneskets bestanddele: krop, sind, thethan
Sindets tre dele: Analytisk, reaktivt, somatisk
Engrammer, abberation, erindringsbankerne, tidssporet
Theta, MEST
Auditor, auditering, E-meter
Broen til Total Frihed
Præ-clear, clear, OT (Opererende Thethan)
Dianetik
Scientology

CENTRALE BEGREBER (udefra):
Socialkonstruktivisme
Minoritetsreligion v. majoritetsreligion
Synkretisme
Sekt
Hagiografi, myter, ætiologi
Skabelsesberetning, kosmos-kaos, dualisme
Tidsopfattelse (cyklisk)
Frelse
Ritualer
Religionsdefinitioner
Individualisering
Sekularisering
Gør-det-selv-religion
Konversion
Gudscentreret / individcentreret religion
Sociologiske teorier om religiøsiset (deprivation, rational choice, socialisering)

KERNESTOF - KILDETEKSTER:
Robert Dam: Afhopperen (2011), s. 11-19 (om hans vej ind), 31-33 (om auditering), 122-124 (om at blive clear), 130-137 (om OT-niveauerne)
Div. videoer fra Scientology.dk (scientology + auditing)
Tobias Stern Johansen m.fl. "Broen til ruin" (Kristelig Dagblad, 2014)
Camilla Wass: "Mariette var fanget i Scientology" (femina.dk, 2020)
L. Ron Hubbard: "Tidssporet" + "Clear-stadiet"
Broen til Fuldkommen Frihed (billede)
"De omvendte" (TV program, DR, afsnit 8, login via CFU)

KERNESTOF - BAGGRUND:
"Scientology" i Senmoderne religiøsitet i Danmark (Systime, 2009), s. 52-63ø
"Religion i det senmoderne" i Horisont (Gyldendal, 2012)

Supplerende materiale:
"Faktorerne" (tekst, scientology)
Video om hvervning (Robert Dam)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer