Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Christoffer Truelsen Hegner
|
Hold
|
2024 re/3i (3i re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Forløbet har til formål at præsentere centrale religionsfænomenologiske begreber samt give en overordnet analyseramme til det videre arbejde med religiøse tekster og fænomener. Elementer fra jødedommen inddrages som empirisk materiale, herunder gammeltestamentelige tekster, omskæringsritualet og den danske diskussion om omskæringsforbud.
Faglige mål:
- kende til grundlæggende religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religionsfaglige tekster
- fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger såvel ud fra en religiøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synsvinkler
- formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst
– formulere sig om religiøse etiske problemstillinger
Nøglebegreber (ikke udtømmende!): kaos-kosmos, privilegeret talesituation (autoritet), hellig (ur)tid, mytiske forbilleder, mytens "model af, og model for" virkeligheden, klassifikation, ætiologi, kosmologi, kosmogoni, teologi, antropologi, antropogoni, eskatologi, helligt-profant, effikacitet, ritualfaser, kultdrama, helligt, profant, pagt, sekularisering, indefra-udefra, religion og videnskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
#1 Kristendom
Forløbet har centreret sig om kristendommens historiske opståen og formative periode, herunder dens forbindelse til jødedommens pagtforestillinger og messiasforventninger. Derudover har forløbet inddraget etiske problemstillinger i kristendommen. Et fokus har ligeledes været lidelseshistorien, dens betydning for kristendommen og skildringen af den i populærkulturen. I forlængelse heraf er centrale sakramenter som dåb og nadver blevet inddraget samt religionsfaglig teori og metode til analyse af disse. Paulus' missionsvirksomhed har været inddrages til belysning af kristendommens selvstændiggørelse som religion. Kristendommens historiske udvikling er blevet belyst med fokus på reformationen og luthersk kristendom og udfordringen af religionen fra moderne videnskab og filosofi. Endeligt har forløbet inddraget kristendommens moderne fremtoning i en dansk sammenhæng med fokus på folkekirkelige retninger og frikirker som Hillsong. I forlængelse heraf har forløbet inkluderet en ekskursion til Hellerup Kirke med fokus på folkekirkens i det moderne Danmark.
Kernestof, læreplanen til Religion C:
- kristendom set i globalt perspektiv, navnlig i dens europæiske og danske fremtræden; i arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster.
Faglige mål, læreplanen til Religion C:
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser.
- redegøre for religionsfænomenologiske begreber som myte (kosmogoni, eskatologi), ritual, religiøse specialister, kult og axis mundi.
– karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale.
– disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi (…)
– formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Særlige problemstillinger:
- Hvordan forsøger Ninian Smarts religionsmodel om de 7 dimensioner at beskrive religion som fænomen?
- Hvordan kommer grundlæggende fænomenologiske begreber som pagt og åbenbaring tl udtryk i kristendommen?
- Hvordan forløber den kristne grundmyte, og hvilke messiasforestillinger/forudsigelser findes i Det Gamle Testamente?
- Hvordan kan man karakterisere Jesus' forkyndelse og dennes historiske samtid?
- Hvad kendetegner kristen etik i Nye Testamente, og hvordan fortolkes disse i forhold til nutidige problemstillinger?
- Hvad er Lidelseshistorien, og hvordan fremstillinges denne i "The Passion of the Christ" (Mel Gibson, 2004)?
- Hvilken betydning havde Paulus' missionsvirksomhed og forfatterskab i Nye Testamente for kristendommens formative periode?
- Hvad kendetegner protestantisk kristendom, og hvordan kan denne eksemplificeres i salmesang fra 1500-tallet?
- Hvordan kan man analysere overgangsritualer generelt, og hvordan kan barnedåben analyseres med udgangspunkt i Van Genneps og Podemanns modeller?
- Hvad kendetegner begrebet afmytologisering og moderne eksistentialistisk tolkning af kristendommen?
- Hvad kendetegner nutidig dansk kristendom og folkekirkelige retninger som Indre Mission, Grundtvigianisme?
- Hvordan kan man være folkekirkepræst i nutidens Danmark, og hvilke kirkelige retninger gør sig gældende i det folkekirkelige landskab?
- Hvad kendetegner pentekostal kristendom eksemplificeret ved Hillsong?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
5 skarpe om kristne skrifter, DR Kultur, 2014, 18 minutter
-
Baggrundsmateriale, Kristendom, Religion C, 2024.pdf
-
#FallingPlates
-
Meme Generator - Imgflip
-
Den kristne grundmyte, 3.i GHG
-
Religioner lever, Lindhardt & Ringhof 2019, 1.udg. 3.opl.; sider: 58-73, 77-90
-
Anden Mosebog Kapitel 19
-
Matthæusevangeliet Kapitel 25
-
BIBELSK_TIDSLINJE.pdf
-
Palæstina pa_ Jesu tid. Poulsen, A. & Schouw-Madsen, J (1996) Kristendom i nutid. Gyldendal. s. 140-142.pdf
-
Forman, De kristnes religion, Systime 2010, Messias, s.54-56.pdf
-
Mange ville være Messias
-
Forman, De kristnes religion, Systime 2010, De kristne helligskrifter, s.40-44.pdf
-
Forman, De kristnes religion, Systime 2010, Om Jesus' forkyndelse, s.65-67.pdf
-
Forman, De kristnes religion, Systime 2010, Om Jesus som Guds søn, s.67-68.pdf
-
Det store Jesus-mysterium, 3.i 2024
-
Færdiggør jeres præsentationer om jeres emne i Jesus-mysteriet og send quiz-spørgsmål med svarmuligheder til CHE.
-
Ballisager & Olsen, Jesusfilm, i Film skal ses i religion, Gyldendal, 2015, s.74-76.pdf
-
Paulus og kristendommens selvstændiggørelse.pptx
-
Apostlenes Gerninger Kapitel 9, 1-31
-
Paulus" Brev til Galaterne Kapitel 1, 10-24
-
Den apostolske Trosbekendelse.pdf
-
5 skarpe om kristne ritualer, DR Kultur, 2014, 20 min.
-
Katolsk guide til at modtage nadveren, USA, 2011
-
Sådan foregår dåb
-
Luther-meme
-
Altertavle, Torslunde Kirke, 1561, Nationalmuseet.jpg
-
Nu fryde sig hver kristen mand
-
DF-profil_ Kristendemokraterne tager fejl - næstekærlighed er ikke en politisk opskrift - Kristeligt Dagblad.pdf
-
Jørgen Christensen, Det handler ikke om næstekærlighed, men om næstevillighed, 2023.docx
-
Torsten Ringgaard, Alle mennesker uden undtagelse er næsten, 2023.docx
-
5 skarpe om kristendommens danske historie, DR K, 2014, 18 min.
-
Ramsdal om opstandelse i Deadline
-
B.H. Præstholm, Har Gud skabt verden, i Poulsen, Kristendommen fra oldkirke til folkekirke, det ny forlag, 2021, s.179.pdf
-
Troende forsknings-minister: Videnskabens forklaring på livets udvikling er et faktum
-
DRTV - De unge præster, S1, E1
-
Jacob Mark, Hvis jeg sagde, at jeg skulle døbes, i Poulsen, Kristendommen - fra oldkirke til folkekirke, det nye forlag, 2021, s.198-199.docx
-
Tænk over gode spørgsmål eller problemstillinger, som man kunne bede en præst i folkekirken om at forholde sig til. Tag gerne udgangspunkt i den undervisning, I har været igennem i religionsfaget indtil videre.
-
Frikirken Hillsong har fat i unge med musik, fællesskab og sociale medier - Søndagsmagasinet | TV 2 Lorry
-
What A Beautiful Name - Hillsong Worship
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
#2 Islam i dansk perspektiv
Forløbet har taget udgangspunkt i islams formative periode og historiske opståen som religion og dens forbindelse til både jødiske og kristne trosforestillinger. I forbindelse hermed er den islamiske grundmyte blevet inddraget med et fokus på forskelle og ligheder mellem denne og den kristne grundmyte. Koranen som kanonisk tekst er blevet inddraget med et fokus på dens beskrivelse af den islamiske gud. I forlængelse heraf er profeten Muhammeds rolle blevet inddraget med fokus på beskrivelserne af hans liv og levned i Hadith-samlingerne. Centrale islamiske dogmer er blevet behandlet samt centrale ritualer som hajj og ramadan med inddragelse af religionsfaglig teori og metode til analyse af disse. Derudover har jihad-begrebet været inddraget med fokus på forskellige betydninger og tolkninger af dette. Endeligt har forløbet fokuseret på modernitetens påvirkninger af islam med inddragelse af sociologiske teorier som Jan Hjärpes model.
Kernestof, læreplanen til Religion C:
- islam set i globalt perspektiv under inddragelse af dens europæiske og danske kontekst; i arbejdet indgår tekster fra Koranen samt nutidige tekster.
Faglige mål, læreplanen til Religion C:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere to verdensreligioner, hvoraf den ene skal være islam.
- redegøre for religionsfænomenologiske begreber som myte (kosmogoni, eskatologi), ritual, religiøse specialister, kult og axis mundi.
- karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale.
- formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Særlige problemstillinger:
- Hvordan kan man karakterisere islams historiske opståen som religion, herunder særligt påvirkning fra jødedom og kristendom?
- Hvordan kan man karakterisere Koranen som helligskrift, og hvilke holdninger til læsning af denne gør sig gældende?
- Hvad er baggrunden for splittelsen mellem Shia - og Sunni-islam?
- Hvad kendetegner islamisk tidsopfattelse og den islamiske grundmyte?
- Hvilken rolle spiller Muhammed som profet og forbillede i islam, og hvordan kommer dette til udtryk i hadith-fortællingerne som tekstgenre?
- Hvad kendetegner islamisk dogmatik med udgangspunkt i de 6 trosartikler og 5 søjler?
- Hvilken funktion har de muslimske helligsteder, herunder Mekka, Medina og Jerusalem.
- Hvad betyder jihad-begrebet, og hvordan kommer det til udtryk i Koranen og i et religionshistorisk perspektiv?
- Hvordan kan man bruge Jan Hjärpes model om de 4 muslimske idealtyper til at beskrive mangfoldigheden blandt muslimer?
- Hvad betyder sharia-begrebet, og hvordan er det blevet brugt i en nutidig dansk debat om fortolkningen af dette?
- Hvordan kan man bruge Bruce Lincolns begreber om minimalisme og maksimalisme til at beskrive forskellen i religiøst engagement?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forforståelse af islam, 3.i GHG
-
Citatuddrag, Koranen, sura 1 og 2.docx
-
Koranen om skabelsen og syndefaldet, Sura 23, vers 12-16, Sura 20, vers 114-125, Ellen Wulf, Koranen, Vandkunsten 2006,.docx
-
A is for Allah by Yusuf Islam (Cat Stevens)
-
Religioner lever, Lindhardt & Ringhof 2019, 1.udg. 3.opl.; sider: 94-122
-
An-Nawawi - Islams grundprincipper, i Følner, Kuplen, Muren, Graven, Gyldendal 2006, s. 223.pdf
-
Ibn Ishaq - Muhammed renser Mekka for afgudsbilleder.pdf
-
Ibn Ishaq, Muhammeds afskedstale.docx
-
Ibn Ishaqh, Muhammeds kaldelse til profet.docx
-
Jens Forman, Islam og muslimerne, Systime 2011, s.28, påvirkninger af islamisk dogmatik.pdf
-
Grundmyten i islam.pdf
-
Koranen, Sura 6 vers 95-102, fra Ellen Wulf, Koranen, Vandkunsten 2006, om Allah.pdf
-
Detektor undersøger billedforbuddet af Profeten Muhammed, 5.2. 2015
-
99 Names of Allah (swt) nasheed by Omar Esa
-
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
-
Why My First Ramadan Was Pretty Lit | AJ+
-
Isam B - RAMADAN I KØBENHAVN - Official Music Video
-
Saida laver Jihad hver dag
-
DR 2, Deadline, 18.11. 2015, Brian Arly Jacobsen og Thomas Hoffmann om sammenhængen mellem terrorisme og islam
-
Islamprofessor: Jihad blev til i en verden, hvor krig var normen
-
Koranen om jihad, sura 9, 47 og 61.docx
-
Deniz Kitir, Klassisk og moderne islam, Systime 2010, om jihad, s.55-57.pdf
-
Grundtekst til sharia-tolkninger, fra Forman, Islam og muslimerne, islamisme.pdf
-
Grundtekst til sharia-tolkninger, fra Forman, Islam og muslimerne, modernisme.pdf
-
Grundtekst til sharia-tolkninger, fra Forman, Islam og muslimerne, sekularisme.pdf
-
Grundtekst til sharia-tolkninger, fra Forman, Islam og muslimerne, traditionalisme og wahabbisme.pdf
-
Citatmosaik til de muslimske idealtyper.docx
-
Kig på status på jeres arbejde fra sidste modul.
-
Deadline 15.12. 2017, Sherin Khankan om Sharia, 13 min.
-
Om Islamsvar.dk
-
Sharia i Danmark, kort præsentation.pptx
-
Duaa er muslim: - Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet I Jeg tror 2:4
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
#3 Buddhisme
Forløbet har taget udgangspunkt i buddhismens såkaldte tre juveler: Buddha, dharma og sangha. Forløbet har ud fra dette centreret sig om buddhismens opståen med fokus på Buddha-legenden og Buddha som religionsstifter. I forlængelse heraf har forløbet fokuseret på centrale buddhistiske dogmer og forestillinger såsom den buddhistiske antropologi med udgangspunkt i kanoniske tekster. Derudover har forløbet inddraget analyser af buddhistisk praksis eksemplificeret i forskellige meditationsformer med inddragelse af Melford Spiros typologi om kategorisering af buddhistisk praksis. Herunder er også inddraget basale fænomenologiske tilgange til ritualer. Endeligt har forløbet inkluderet et fokus på buddhismens placering og brug i et vestligt, senmoderne samfund som det danske.
Kernestof, læreplanen til Religion C:
̶ væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
Faglige mål, læreplanen til Religion C:
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse.
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber.
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi.
Særlige problemstillinger:
- Hvad kendetegner Buddha-legenden, og hvilken rolle spiller den i buddhismen?
- Hvad kendetegner de buddhistiske dogmer, herunder Buddhas dharma (samsara, nirvana, de 4 ædle sandheder, årsagskæden, anatman).
- Hvad udgøres den buddhistiske kanon af, herunder Tripitaka og sutra-genren?
- Hvad kendetegner de buddhistiske retninger, herunder Theravada, Mahayana og Vajrayana?
- Hvad kendetegner den religiøse praksis i buddhistismen, herunder meditationsritualet?
- Hvad kendetegner tids - og frelseforestilling i buddhismen?
- Hvordan kan man bruge Melford Spiros typologi om buddhistisk praksis (nirvanisk, karmisk og apotropæisk) til at beskrive den buddhistiske praksis?
- Hvordan kan man placere buddhismens placering i det senmoderne, vestlige samfund?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Buddha-memejpg
-
Buddhalegenden. Ahle, A. et al (2014) Horisont. Gyldendal. s. 265-266.pdf
-
The life of the Buddha, BBC, 2003, 48 min.
-
Religioner lever, Lindhardt & Ringhof 2019, 1.udg. 3.opl.; sider: 156-185
-
5 skarpe om buddhisme, DR Kultur, 2014
-
Benarestalen, Andreasen m.fl., Mennesket og magterne - en tekstsamling til religion, Gyldendal 1992, s.162.pdf
-
De fem første tilhængere, i Andreasen, Buddhismen - introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder, Nordisk Forlag, 2002.pdf
-
Hjertesutraen, Nielsen, Buddhisme - introduktion og tekster, Systime 2015, s.151-152.pdf
-
Meditation på diamantvejen, i Nielsen, Buddhisme - introduktion og tekster, Systime, 2015, s.226-228.pdf
-
Årsagskæden, Tripitaka, Andreasen m.fl., Mennesket og magterne - en tekstsamling til religion, Gyldendal 1992, s.163.pdf
-
Livshjulet, Samara
-
Den 2. dimension (6), Buddhismen, DR Kultur, 2013, 29 min.
-
Madsen m.fl., Grundbogen til Religion C, Systime 2013, s.154-155.pdf
-
Madsen m.fl., Grundbogen til Religion C, Systime 2013, s.150-153.pdf
-
Buddhismen er en måde at bekæmpe negative følelsers indflydelse på vores liv.docx
-
Repetitionsspil, buddhisme.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#4 Religionskritik
Forløbet har taget udgangspunkt i et fokus på fænomenet religions udvikling, placering og funktion i forskellige samfundstyper fra det traditionelle samfund til det moderne og senmoderne samfund i den vestlige verden. Forløbet har derudover inddraget moderne, kritiske vinkler på fænomenet religion med særligt fokus på kristendommen. Endeligt har forløbet inddraget perspektiver på menneskers brug af religion i en senmoderne sammenhæng og nyere former for kritik af religion som nyateisme.
Kernestof, læreplanen til Religion C:
̶ væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori.
Faglige mål, læreplanen til Religion C:
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig.
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver.
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter.
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Særlige problemstillinger:
- Hvad betyder begrebet usamtidighed?
- Hvordan kan man bruge begreberne deocentrisme, antropocentrisme og polycentrisme til at forstå fænomenet religions placering og funktion i forskellige samfundstyper?
- Hvordan har oplysningstidens begreber som deisme og sekularisering bidraget til den moderne religionskritik?
- Hvad kendetegner de tre samfundstyper: det traditionelle, det moderne og det senmoderne/postmoderne samfund?
- Hvad drejede den moderne, tyske religionskritik sig om?
- Hvordan adskiller begrebet nyateisme sig fra andre former for religionskritik eksemplificeret ved Richard Dawkins?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Op, al den ting, som Gud har gjort
-
Christian II's altertavle, 1514-15, fra Skt. Marie Kirke, Helsingør.jpg
-
Luthers Hustavle fra Den lille Katekismus, i Reimick, Kultur og samfund - en materialesamling til Kultur - og samfundsfaggruppen på HF, Systime 2011, s.33.pdf
-
Baggrundsmateriale, Religionskritik, CHE.pdf
-
Rousseau om religionen og staten, Thiedecke, Oplysningstiden, Borgen 1999, s.70-71.pdf
-
Voltaire – kritik af kristendommen og de kristne.pdf
-
Den kapitalistiske pyramide, Industrial Worker, 1911.jpg
-
Sovjetisk propagandabillede, 1900-tallet.jpg
-
Friedrich Nietzsche, Mordet på Gud, i Reimick, Kultur og samfund - en materialesamling til Kultur - og samfundsfaggruppen på HF, Systime 2011, s.46-48.pdf
-
Dmitri finds out God is dead
-
Ricardo Kaka, AC Milan, Champions League-finalen, 23.5. 2007., AC Milan - Liverpool (2-1).jpg
-
North Wests dåb i Sankt Jakobs Katedralen i Jerusalem, 24.4. 2015.jpg
-
Illusionen om Gud, DR2, 2009, første 30 min.
-
Katrine Marie Guldager, Kunne det tænkes, at også vi, som ikke tror på Gud, også har lidt brug for ham, Politiken 6.8. 2017.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425664",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425664",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425664"
}