Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Thomas Lyng Andersen
|
Hold
|
2024 id/3h (3h id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold og træningsprojekt
Fokus på hvordan fodbold kan anvendes som konditionsforbedrende træning samt hvordan intensiteten sikres i spillet.
Selvstændigt planlægge og gennemføre 8 ugers træning.
Biptest før og efter.
Gennemførelse af Gentofteløbet 5 km i slutningen af forløbet.
Reflektere over koblingen mellem teori, træningslære og praktik i en gruppefremlæggelse.
Følgende tekniske elementer er blevet omtalt/instrueret i fodboldforløbet (anvendelse, beskrivelse, nøglepunkter):
Spark: Indersidespark, ydersidespark, lodret vristspark, halvtliggende vristspark.
Tæmninger: Fodsålstæmning, indersidetæmning, tæmning af høj bold, lårtæmning, brysttæmning
Dribling: Ydersidedribling, yderside-inderside dribling
Tackling: fodtackling, skuldertackling
Følgende taktiske elementer er blevet omtalt/instrueret:
Angrebsspil: Bredde i angreb, dybde i angreb
Angrebsprincipper: Skabe og udnytte frit rum, bandespil, boldovertagelse, overlap
Forsvarsspil: Områdeopdækning, personopdækning
Forsvarsstil: Presspil, push up
Forsvarsprincipper: Opdækning/markering, opbakning, bestemme modstanderens retning.
Følgende fysiske elementer er blevet omtalt/instrueret:
Aerobe og anaerobe træningsøvelser i fodbold.
Eleverne er blevet introduceret til nogle af de tekniske og taktiske elementer ved småspil/lille bane, da gymnasiet ikke har mulighed for brug af stor bane.
Anvendt materiale i fodboldforløbet: Jens Bangsbo: Fodbold. Træning og undervisning. 1. udgave. 2007:
Spark s. 63-68
Tæmninger s. 69-77
Driblinger s. 78-80
Taktisk træning (angrebsprincipper) s. 29-40
Taktisk træning (forsvarsprincipper) s. 49-57
Aerob og anaerob træning i fodbold s. 100-109
Anvendt materiale i træningsprojektet:
1) Troels Wolf mf.: Idræt C praktsis og teori. 1. udgave. 2018:
Kap. 5: Test og træning s. 95-100
Kap. 6: Træningsprojektet s. 101-103
Kap. 13: Fysiologi og træning s. 168-182
2) Troels Wolf mf. B for bedre Idræt. 4. Oplag. 2014:
Maksimal iltoptagelse og udholdenhed s. 77-84
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball
Formål:
Formålet med forløbet er en introduktion til Pickleball med fokus på dets særlige regler og karakteristika i sammenligning med andre ketcherspil. Samtidig sigtes der mod at opnå nedenstående tekniske og taktiske mål.
Tekniske mål
Eleverne skal til i rimelig grad og med korrekt greb og sving kunne udføre forskellige slag såsom
- serv
- returnering (grundslag)
- drop (3.bolden)
- lob
- flugtninger
- dinke-spil.
Der lægges særlig vægt på korrekt vægtoverførsel, svingbevægelsen og benpositioneringen herunder åben og lukket benstilling (henholdsvis for- og baghånd).
Taktiske mål:
Eleverne skal i rimelig grad kunne positionere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. Derudover sigtes der mod at opnå en rimelig sikkerhed i at angribe nettet (at opnå magten over nettet), når muligheden byder sig, samt i rimelig grad at beherske enkle slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Danseperformance
Eleverne arbejder i deres eksamensgrupper med performance.
Udgangspunktet er Labans teorier.
Forløbet indledtes med forskellige øvelser, der kunne være igangsættende - samt et materiale med eksempler på danseperformance fra Youtube.
Som afslutning fremfører grupperne dansene for hinanden og de bliver samtidig filmet.
Bedømmelsesgrundlaget udgøres af:
Bevægelseskvalitet samt variation i Labans BESS-koncept.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425668",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425668",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425668"
}