Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Line Kragh
|
Hold
|
2024 id/3x (3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Floorball og Træningsprojekt
Faglige mål
Fokus på hvordan floorball kan anvendes som konditionsforbedrende træning.
Hvilke fordele og ulemper er der ved motionsfloorball?
Hvordan sikres intensiteten i spillet?
Selvstændigt planlægge og gennemføre 8 ugers træning.
Biptest før og efter.
Gennemførelse af Gentofteløbet 5 km.
Reflektere over koblingen mellem teori, træningslære og praktik i en fremlæggelse.
Derudover er der arbejdet med:
Teknisk:
Beherske basale tekniske elementer så som dribling, aflevering, modtagning, slagskud og trækskud.
Taktisk:
Beherske basale taktiske boldspilselementer så som placeringsevne og spilmønstre.
Teoretisk:
Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik).
Kendskab til grundlæggende idrætsfaglige begreber samt kendskab til, hvorledes der kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning i forbindelse med træning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Performance
Faglige mål med forløbet:
Kende til Labans teori om bevægelse, herunder Bess konceptet (Body, Effort, Shape, Space).
Arbejde med simple koreografier og forståelse af bevægelseskvalitet.
Arbejde med egne koreografier og udtryk.
Arbejde med fri bevægelse og udtryk.
Krav til performance
- Varighed 2-3 min
- Fortælling af en historie
- Koreograferede bevægelser
- Frie bevægelser
- Synkrone sekvenser
- Asynkrone sekvenser
- 3 planer skal anvendes
- Tydelig begyndelse
- Tydelig afslutning (minimum 5 sek.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og
karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og
taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne
beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet,
så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Krav til forløbsprøve:
Grupper med 4 personer. Varighed: 5 minutter.
Vis slagserien: Serv - retur - drop - fremløb
Det færdige spil double: vis regler, taktik, slag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425669",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425669",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425669"
}