Holdet 2024 id/3k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Emilie Kaas Wilhjelm
Hold 2024 id/3k (3k id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Træningsprojekt og kickboxing
Titel 2 Performance
Titel 3 Volley

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Træningsprojekt og kickboxing

Dette forløb er et kombineret kickboksnings- og træningsprojektforløb, hvor aerob træning (konditionstræning) indgår som en del af kickboksnings undervisningen.

Formål med træningsprojekt-delen:
- At opnå en praktisk og teoretisk viden om træning og træningsformer, herunder kendskab til kick-boksning som konditionsfremmende aktivitet.
- At fremme den fysiske kapacitet  
- At blive testet (bib-test), så fysisk udgangspunkt kendes
- At lave et træningsprogram, der skal forbedre udgangspunktet
- At gennemføre træningsprogram og føre logbog over træningen
- At blive testet igen ved slutningen af forløbet (5km løbetest og/eller bib-test)
- At præsentere resultater, teori og refleksioner vedr. træningsprojekt mundtligt (gruppearbejde)

Formål med kickboksnings-delen
-  At opnå en bevidsthed om egen kropbeherskelse i forhold til de ideelle slag og spark.
- At bidrage til trygge og læringsrige samarbejdsrelationer, hvor motivation og feedback er i fokus.
- At opnå forståelse for kickboxing, herunder betydningen af koordinationstræning, bevægelighedstræning og konditionstræning.

Samlede evalueringskrav:
- Den fysiske kapacitet
- Forståelse af træningsteorien (herunder praktik-teori kobling)
- Korrekt udgangsposition i kickboksning og derfra kunne slå, sparke og undvige, og hele tiden vende tilbage til udgangspositionen
- Demonstrere slag, spark og undvigelser enkeltvis og med et tydeligt fokus på teknik (se bevægelsesteknik)
- Vise serier med slag, spark og undvigelser hvor fokus i højere grad er på flow, og i mindre grad på den helt korrekte teknik.


Bevægelsesteknik i kickboksning:

Udgangsposition (inkl. fokuspunkter): forskudte ben med let bøjede knæ, hoftebredde, fødderne pegende fremad, ligelig vægtfordeling på begge ben/forfoden, hænder i parade på siden af kindben, albuer ind til kroppen.  

Slag (inkl. fokuspunkter):
Jab: forreste arm (den svage), fuld udstrækning med håndryg opad, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, eksplosiv udstrækning, hurtig tilbagetrækning (tilbage samme vej), vægt på forreste fod.
Kryds: bagerste arm (den stærke), fuld udstrækning, håndryg opad, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, eksplosiv udstrækning, hurtig tilbagetrækning (tilbage samme vej), krop bag slaget (bagerste bens hæl løftes fra gulvet).
Lead hook (med jab-arm): vægt og drejning på forreste fod, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, 90o vinkel i albueleddet, håndryg opad, krop bag slaget, hurtig tilbagetrækning, fortsæt ikke slaget på den anden side af modstander
Rear hook (med kryds-arm):  vægt på forreste fod og bagerste hæl løftes fra gulvet, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, 90o vinkel i albueleddet, håndryg opad, krop bag slaget, hurtig tilbagetrækning, fortsæt ikke slaget på den anden side af modstander (korteste vej retur til udgangspositionen).
Lead og rear uppercut: let sænkning af tyngdepunkt/mere bøjede knæ, bøjet slagarm (men spændt!), krop bag slaget/kompakt og tæt krop, korteste vej retur til udgangspositionen.

Undvigelser (inkl. fokuspunkter):
Rulning under modstanders slagarm: tæt/kompakt krop, ansigt og krop pegende fremad, cirkulær bevægelse set bagfra, ikke cirkulær bevægelse fra siden men derimod en sænkning/løftelse af tyngdepunktet, vægt på begge ben, parader oppe.
Yderside af modstanders slagarm: en meget lille drejning og bøjning af overkroppen (skrå mavemuskler trækker sig sammen) så hoved og krop kommer på yderside af modstanders slagarm, vægt på forreste ben, parader oppe.
Bagud/for enden af modstanders slagarm: vægt på bagerste ben så hoved og krop kommer for enden af modstanders slagarm, parader oppe.

Spark (inkl. fokuspunkter):
Frontspark/trykspark (begge ben): fuld udstrækning i modstanders mave, god balance (ikke bagvægt), træfpunkt med fodsålen, retur til udgangsposition hvis modstander ikke flytter sig – ellers et skridt fremad og finde udgangspositionen igen.  

Centralbevægelse: Evne til at bruge centralbevægelsen til udvikling af kraft i kryds, hook, uppercut og frontspark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Performance

Formål:
• Temaet performance – et forløb med musik, bevægelse og udtryk er tilrettelagt som et projektarbejde hvor eleverne i de enkelte moduler præsenteres for en række redskaber og arbejder aktivt og viser for hinanden.
• Eleverne arbejder med Labans bevægelsesprincipper og kontaktimprovisation i forhold til at kunne skabe deres egen performance.
• I slutfasen af forløbet arbejder eleverne i deres eksamensgrupper hvor de anvender og videreudvikler ideer fra modulerne. Forløbet afsluttes med selvstændig gruppe performance.

Læringsmål:
At eleverne:
• Udvikler kropsbevidsthed gennem arbejdet med forskellige bevægelsessekvenser.
• Får kendskab til Labans bevægelsesprincipper og kan anvende disse i praksis.
• Kan anvende og videreudvikle ideer og bevægelsessekvenser fra de enkelte moduler i en færdig performance.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Volley

Formålet med forløbet er, at give eleverne grundlæggende tekniske færdigheder i volley samt at give dem en forståelse for nogle af volleyballspillets taktiske facetter.
Gennem forløbet er der målrettet arbejdet med det færdige spils taktiske elementer ved at inddrage kaste/gribeteknikker fra teenvolley. Det forventes dermed, at eleven kan beherske volleyballspillet med lån fra teenvolleys elementer.

Indhold
• Grundslag (fingerslag, baggerslag, underhåndsserv, overhåndsserv (og smash))
• Positioner på banen
• Taktisk bevægelse på banen i spil med særlige regler (gribninger)

Evalueringskrav
Eleverne bliver evalueret på deres evne til
• at udføre grundslagene både isoleret men også i spilsituationer.
• at placere sig rigtigt i forhold til bolden.
• teoretisk at forstå og praktisk at beherske det færdige spil.
• forstå og beherske spillets taktiske bevægelsesmønstre på banen - her med brug af kaste/gribeteknikker fra teenvolley.

Teori:
Boldspilsfamilien, teamudvikling.

Teknisk fokus:

Fingerslag og fingerkast
• Høj kontrol i slaget
• Placere dig så du kommer ind under bolden (bold over pande)
• Hænder danner skål
• Albuerne peger udad
• Udførelse gennem hele kroppen
• Vend vrangen ud, så hænderne peger væk fra hinanden
• Ikke ført bold.
- NB: Fingerkast har samme fokuspunkter, men er selvfølgelig lavere færdighed end slaget.

Baggerslag og baggerkast
• Høj kontrol i slaget
• Bredstående og forskudte fødder
• Ramme bolden mellem knæ og hofte
• Frem med strakte arme (væk med brystet). Ingen bøjede arme og trekantet position mellem arme og bryst.
• Energien i slaget kommer fra ben og hofte
• Ram bolden på ”fladen” dannet af underarmene.
• Boldens banen skal være høj og i en fin bue

Underhåndsserv
• Fødderne peger i servretning og starter i skridt stilling
• Bolden holdes foran modsatte hofte
• Man tager et skridt frem med modsatte ben i forhold servehånden
• Servearmen svinges som et pendul (med strakt arm)
• Strakt- eller knyttet spændt hånd

Overhåndsserv
• Venstre ben forrest (for højrehåndede)
• Bolden kastes op foran slagarmens skulder.
• Bolden kastes med den anden hånd eller begge hænder
• Albuen trækkes tilbage.
• Albuen føres frem og bolden træffes med strakt arm og håndled så højt som muligt.

Taktisk fokus
• Positioner på banen med talnavne 1, 2, 3, 4, 5 og 6, samt funktioner, f.eks. modtager, hæver, spiker
• Rotationsprincippet
• Spilsystem: modtagning, hævning og angreb

Spil
• Småspil af forskellig karakter, dog altid med 1 gribning.
• Der er primært spillet med 1-2 gribninger for at undgå for mange spilstop (teenvolley).
• Der er spillet 6 mod 6 med 1 gribning i teenvolley.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer