Holdet 2024 id/3u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mads Tranberg
Hold 2024 id/3u (3u id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold og træningsprojekt
Titel 2 Rytmisk gymnasik og hiphop
Titel 3 Kickboksning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold og træningsprojekt

Dette forløb er et kombineret fodbold og træningsprojektforløb, hvor aerob træning (konditionstræning) indgår som en del af fodboldundervisningen.

Formål med træningsprojekt-delen:
- At opnå en praktisk og teoretisk viden om træning og træningsformer
- At blive testet (bib-test), så fysisk udgangspunkt kendes
- At lave et træningsprogram, der skal forbedre udgangspunktet
- At gennemføre træningsprogram og føre logbog over træningen
- At blive testet igen ved slutningen af forløbet (5km løbetest og/eller bib-test)
- At præsentere resultater, teori og refleksioner vedr. træningsprojekt mundtligt (gruppearbejde)

Fodbold:
Følgende tekniske elementer er blevet omtalt/instrueret (anvendelse, beskrivelse, nøglepunkter):
Spark: Indersidespark, ydersidespark, lodret vristspark, halvtliggende vristspark.
Tæmninger: Fodsålstæmning, indersidetæmning, tæmning af høj bold, lårtæmning, brysttæmning
Dribling: Ydersidedribling, yderside-inderside dribling
Finter: husmandsfinten, skudfinten.
Tackling: fodtackling, skuldertackling

Følgende taktiske elementer er blevet omtalt/instrueret:
Angrebsspil: Bredde i angreb, dybde i angreb
Angrebsprincipper: Skabe og udnytte frit rum, bandespil, boldovertagelse, overlap.
Forsvarsspil: Områdeopdækning, personopdækning
Forsvarsstil: Presspil, push up
Forsvarsprincipper: Opdækning/markering, opbakning, bestemme modstanderens retning.

Eleverne er blevet introduceret til nogle af de tekniske og taktiske elementer ved småspil/lille bane, da gymnasiet ikke har mulighed for brug af stor bane.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rytmisk gymnasik og hiphop

Formålet med forløbet er, at eleverne udvikler deres kropsbevidsthed og bliver bekendt med hiphoppens og rytmisk gymnastiks udtryk og stil.

Der er i forløbet arbejdet med 2 forskellige dansegenre, rytmisk gymnastik og hip hop.
Klassen har haft 3 moduler med hip hop og 3 moduler med rytmisk gymnastik. Eleverne har lært en koreografi og har efterfølgende selv udviklet videre på denne (8 x 8 takter). Udover de 3 moduler til hver dansegenre har eleverne haft 1 modul til at øve og finpudse deres koreografi inden forløbsafslutningen (1 modul).  I alt 8 moduler.

Fokuspunkter
- Musikforståelse og musikoptælling  
- Bevægelseskvaliteter indenfor hip hop (bounce, slideing, isolerede bevægelser af forskellige kropsdele) og rytmisk gymnastik (kropsholdning, bløde svingende bevægelser, strakte arme, arme føres højt forbi ørerne, vægtoverførsel).
- Hip hoppens historiske baggrund og hip hop kulturens fire kunstneriske udtryksformer (DJ'ing, breakdance, graffiti og rap).

Faglige mål:
- Være i stand til at tælle og bevæge sig i takt til musikken, herunder at begynde på 1-takten.
- Kunne huske og udføre den lærte samt egen koreografi i rytmisk gymnastik og hip hop med tydelig bevægelseskvalitet (se ovenfor).
- Kunne redegøre for hip hop kulturens kunstneriske udtryksformer samt dens historiske baggrund.
- Labans bevægelseslære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kickboksning

Fokus:

At have en korrekt udgangsposition og derfra kunne slå, sparke og undvige, og hele tiden at vende tilbage til udgangspositionen. At kunne demonstrere slag, spark og undvigelser enkeltvis med et tydeligt fokus på korrekt teknik (se kernestof). At kunne vise serier med slag, spark og undvigelser hvor fokus i højere grad er på flow, og i lidt mindre grad på den helt korrekte teknik.

Praktisk indhold:
Slag (inkl. fokuspunkter):  

Centralbevægelse: Evne til at bruge centralbevægelsen til udvikling af kraft i kryds og uppercut, lidt mindre i hook. Derudover så skal der være en bevidsthed om, hvor kraften i jab kommer fra.

Slag (inkl. fokuspunkter):
Jab: forreste arm (den svage), fuld udstrækning med håndryg opad, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, eksplosiv udstrækning, hurtig tilbagetrækning (tilbage samme vej), vægt på forreste fod.
Kryds: bagerste arm (den stærke), fuld udstrækning, håndryg opad, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, eksplosiv udstrækning, hurtig tilbagetrækning (tilbage samme vej), krop bag slaget (bagerste bens hæl løftes fra gulvet/inklusiv. centralbevægelse).
Hook (med jab-arm): vægt og drejning på forreste fod, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, 90o vinkel i albueleddet, håndryg opad, krop bag slaget (inklusiv en smule kraft fra centralbevægelse), hurtig tilbagetrækning, fortsæt ikke slaget på den anden side af modstander
Hook (med kryds-arm):  vægt på forreste fod og bagerste hæl løftes fra gulvet, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, 90o vinkel i albueleddet, håndryg opad, krop bag slaget (inklusiv en smule kraft fra centralbevægelse), hurtig tilbagetrækning, fortsæt ikke slaget på den anden side af modstander (korteste vej retur til udgangspositionen).
Uppercut: let sænkning af tyngdepunkt/mere bøjede knæ, bøjet slagarm (men spændt!), krop bag slaget/kompakt og tæt krop (inklusiv centralbevægelse) , korteste vej retur til udgangspositionen.

Undvigelser (inkl. fokuspunkter):
Rulning under modstanders slagarm: tæt/kompakt krop, ansigt og krop pegende fremad, cirkulær bevægelse set bagfra, ikke cirkulær bevægelse fra siden men derimod en sænkning/løftelse af tyngdepunktet, vægt på begge ben, parader oppe.
Yderside af modstanders slagarm: en meget lille drejning og bøjning af overkroppen (skrå mavemuskler trækker sig sammen) så hoved og krop kommer på yderside af modstanders slagarm, vægt på forreste ben, parader oppe.
Bagud/for enden af modstanders slagarm: vægt på bagerste ben så hoved og krop kommer for enden af modstanders slagarm, parader oppe.

Spark (inkl. fokuspunkter):
Frontspark (begge ben): fuld udstrækning i modstanders mave, god balance (ikke bagvægt), træfpunkt med fodsålen, retur til udgangsposition hvis modstander ikke flytter sig – ellers et skridt fremad og finde udgangspositionen igen.  
Cirkelspark (bagerste ben): vægt og drejning på forreste fod, åben vinkel i hofteled/overkrop holder balance, udstrækning af knæled, træfpunkt med nederste del af skinnebenet, retur til udgangspositionen.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer