Holdet 2024 id/3n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mads Bønnelycke Ziebell
Hold 2024 id/3n (3n id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kickboksning og træningsprojekt
Titel 2 Dans hiphop og freestyle koreografi
Titel 3 Fodbold

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kickboksning og træningsprojekt

Kickboksning: Overordnede læringsmål:

At opnå  en bevidsthed om ens egen kropbeherskelse ift. et idealbillede (se kernestof for en beskrivelse af idealbillederne for slag, spark og undvigelser). At indgå i en samarbejdsrelation, hvor man har forståelse for som makker i et par motiverer, korrigerer og samarbejder om at nå det bedst mulige resultat for den enkelte udøver. At opnå en forståelse for arbejdskravene i kickboxing, herunder betydningen af koordinationstræning, bevægelighedstræning og muskeltræning.  



Faglige læringsmål:  

At have en korrekt udgangsposition og derfra kunne slå, sparke og undvige, og hele tiden at vende tilbage til udgangspositionen. At kunne demonstrere slag, spark og undvigelser enkeltvis med et tydeligt fokus på korrekt teknik (se kernestof). At kunne vise serier med slag, spark og undvigelser hvor fokus i højere grad er på flow, og i lidt mindre grad på den helt korrekte teknik.  



Kernestof (bevægelser):  



Udgangsposition (inkl. fokuspunkter): forskudte ben med let bøjede knæ, hoftebredde, fødderne pegende fremad, ligelig vægtfordeling på begge ben/forfoden, hænder i parade på siden af kindben, albuer ind til kroppen.   



Slag (inkl. fokuspunkter):  
Jab: forreste arm (den svage), fuld udstrækning med håndryg opad, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, eksplosiv udstrækning, hurtig tilbagetrækning (tilbage samme vej), vægt på forreste fod.  

Kryds: bagerste arm (den stærke), fuld udstrækning, håndryg opad, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, eksplosiv udstrækning, hurtig tilbagetrækning (tilbage samme vej), krop bag slaget (bagerste bens hæl løftes fra gulvet).  

Hook (med jab-arm): vægt og drejning på forreste fod, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, 90o vinkel i albueleddet, håndryg opad, krop bag slaget, hurtig tilbagetrækning, fortsæt ikke slaget på den anden side af modstander  

Hook (med kryds-arm):  vægt på forreste fod og bagerste hæl løftes fra gulvet, lige linje mellem skulder-arm-håndryg, 90o vinkel i albueleddet, håndryg opad, krop bag slaget, hurtig tilbagetrækning, fortsæt ikke slaget på den anden side af modstander (korteste vej retur til udgangspositionen).

Uppercut: let sænkning af tyngdepunkt/mere bøjede knæ, bøjet slagarm (men spændt!), krop bag slaget/kompakt og tæt krop, korteste vej retur til udgangspositionen.  


Undvigelser (inkl. fokuspunkter):  

Rulning under modstanders slagarm: tæt/kompakt krop, ansigt og krop pegende fremad, cirkulær bevægelse set bagfra, ikke cirkulær bevægelse fra siden men derimod en sænkning/løftelse af tyngdepunktet, vægt på begge ben, parader oppe.  


Spark (inkl. fokuspunkter):  

Frontspark/trykspark (begge ben): fuld udstrækning i modstanders mave, god balance (ikke bagvægt), træfpunkt med fodsålen, retur til udgangsposition hvis modstander ikke flytter sig – ellers et skridt fremad og finde udgangspositionen igen.   
Cirkelspark (bagerste ben): vægt og drejning på forreste fod, åben vinkel i hofteled/overkrop holder balance, udstrækning af knæled, træfpunkt med nederste del af skinnebenet, retur til udgangspositionen.   

Træningsprojekt (løb): Overordnede læringsmål.
At opnå en så god løbekapacitet som muligt til et 5km motionsløb.
Gennem forskellige træningsformer Intervaller korte/lange, kontinuert træning samt trænings-relevante begreber som aerob, anaerob, kapacitet, produktion, og motivation opnåes desuden en forståelse for  - på ansvarlig vis - at forberede sig til et motionsløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dans hiphop og freestyle koreografi

Formål:
Formålet med forløbet at eleverne udvikler deres kropsbevidsthed og bliver bekendt med hiphoppens udtryk og stil.

Eleverne har lært en fælles serie og har efterfølgende selv udviklet videre på denne. Musikken eleverne har danset til i serien, er udviklet og produceret af elever fra et Musik A-hold

Elevernes egen del har bestået af:
- Freestyle 6 x 8 taktslag
- Egen gruppeperformance 4 x 8 taktslag



4 x 8 taktslag (egen gruppe performance)
• En fælles gruppe hip hop sekvens
• En tydelig afslutning – ”pose” position

Fokuspunkter
- Musikforståelse og musikoptælling  
- Bevægelseskvaliteter indenfor hip hop (bounce, slideing, isolerede bevægelser af forskellige kropsdele).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fodbold

Følgende tekniske elementer er blevet omtalt/instrueret (anvendelse, beskrivelse, nøglepunkter):
Spark: Indersidespark, halvtliggende vristspark.
Tæmninger: Fodsålstæmning, indersidetæmning,
Driblinger: at "føre" bolden med sig i løb. at holde bolden tæt på egne fødder.
Finter: "sparke"-finte: foden trækkes forbi bolden, vægtoverførsel til standben, bolden trækkes modsatte vej, med yderside at "sparke"-ben.
Husmandsfinte:
Zidane/Laudrup-finte.

Følgende taktiske elementer er blevet omtalt/instrueret:
Angrebsspil: Bredde i angreb, dybde i angreb
Angrebsprincipper:  Overlap.
Forsvarsspil: Områdeopdækning, personopdækning
Forsvarsprincipper: Opdækning/markering, opbakning, bestemme modstanderens retning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer