Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Suzanne Holm-Petersen
|
Hold
|
2024 id/3s (3s id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Træningsprojekt
Træningsprojektet
I skal lære om principper for konditionstræning, grundlæggende fysiologi, træningslære, forskellige testformer og deres anvendelse. I skal selv tilrettelægge og gennemføre et effektivt træningsforløb med fokus på konditionsforbedring.
Forløbet startes og afsluttes med en bibtest.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldspil
Pga lokaleudfordringer har klassen i nogle af modulerne spillet volleyball på en badmintonbane oftest med 3:3 og 4:4 (ruderformation)
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale tekniske og taktiske elementer i volleyball samt evnen til at indgå og fungere på et hold.
Tekniske elementer der er arbejdet med:
Udgangsstillingen med bøjede ben, armene langs siden klar til enten baggerslag eller fingerslag.
Tredelingen: bevægelse til bolden, stå stille og afvikling af bolden.
Fingerslagskast som indledning til fingerslaget med fokus på at få højde på bolden og at modtage den over hovedet og danne en skål med fingrene og holde albuerne ud til siden
Baggerslagskast som indledning til baggerslaget med fokus på at arbejde nede i benene og have armene samlet til en plade som giver stabilitet i modtagning
hævninger eller kastehævninger
Serv - underhåndsserv fra kort distance over net
Introduktion til blokade
Taktisk:
taktisk i spil introduceres indløb som en specialisering af rollerne på banen.
taktisk opstilling på banen i servemodtagning og som servende hold (specielt placeringen af de forreste spillere)
intro til meldinger: Melding fra hæver hvis man ikke når 2. bolden (ny) og melding "jeg har" når man går efter bolden.
Udover den praksisnære teori fra Grundbog i idræt C - praksis og teori s. 51-58 er der kort gennemgået teori om relevant styrketræning til volleyballspillere: s. 188-189
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Danseperformance
I forløbet skal I lære om principper for god koreografi ud fra Labans bevægelseslære. I skal arbejde med principper for, hvordan man arbejder med at skabe en koreografi fra bunden. Vi arbejder med fx. spejldansk, føre/blive ført, telefondans, og endelig skal I i jeres eksamensgrupper lave en danseperformance ud fra de principper, I er blevet introduceret til.
Forløbet afsluttes med 'Den store finale', hvor vi ser jeres danse :)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425674",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425674",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425674"
}