Holdet 2024 bi/2x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Nanna Koschmieder Jørgensen
Hold 2024 bi/2x (2x bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kost og sundhed
Titel 2 Gener, nedarvning og evolution
Titel 3 Hormoner og forplantning
Titel 4 Økologi
Titel 5 Biologi i sammenhæng

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kost og sundhed

I dette forløb skal vi beskæftige os med kroppens energibalance, stofskifte og sundhed. For at kunne arbejde med emnet starter vi med at se på kroppens opbygning og inddeling i organsystemer. Vi arbejder med cellers opbygning med fokus på forskellene mellem prokaryote og eukaryote celler. Vi kommer ind på, hvad liv er, herunder hvordan virus er forskellige fra pro-og eukaryote celler.
Vi undersøger, hvordan fordøjelsessystemet fungerer og for at forstå dette arbejder vi med enzymer og deres funktion. Vi ser blandt andet på hvordan makronæringsstoffer (fedt, protein og kulhydrat) er opbygget, hvordan de fordøjes og hvilken funktion de har i kroppen. Vi taler om, hvordan kroppens celler udnytter energien fra vores mad og hvilke mekanismer der regulerer blodsukkeret. Til sidst ser vi på mikrobiologi, hvor vi undersøger bakterievækst og vækstfaktorer.

Kost, enzymer, fordøjelse, følgesygdomme af overvægt (diabetes og hjertekar-sygdomme):

• Kernestof: Cellens opbygning, pro- og eucaryote celler, membranprocesser; mikrobiologi vækst og vækstfaktorer; overordnet opbygning og funktion af enzymer; biokemiske processer - respiration, gæring; opbygning og funktion af carbohydrater, lipider og protein; oversigt over kroppens organsystemer; et udvalgt organsystems opbygning og funktion (fordøjelsessystemet); hormonel regulering (diabetes)

• Supplerende stof: Sundhed, sygdom og medicin, bioteknologi
• Forsøg: Diffusion i agar. Enzymforsøg med katalase, bakterievækst, agarplade
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Gener, nedarvning og evolution

I dette forløb arbejder vi med gener og nedarvning, vi snakker derfor om kromosomer, gener, dominansforhold, genotype/fænotype, stamtavler og kønsbunden nedarvning. her kommer vi også ind på celledelinger (mitose, meiose). Vi ser på hvordan ABO-systemet og rhesussystemet nedarves, og hvilken betydning blodtyper har for bloddonation.

Vi ser på gentest og diskuterer etiske aspekter omkring gentest.

Vi afrunder med at se på evolution og evolutionsmekanismer, hvad betyder genetisk variation for evolution.

Nedarvning, blodtyper, proteinsyntese, mutationer, evolutionære mekanismer

• Kernestof:  Opbygning og funktion af DNA, Nedarvningsprincipper, det centrale dogme, mutation, eksempler på evolutionsmekanismer, mitose, meiose
• Supplerende stof: Sygdom, medicin, bioteknologi

Forsøg: Blodtypebestemmelse, DNA i i kiwi, PTC
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hormoner og forplantning

i dette forløb arbejder vi med forplantning og hormoner. Vi repeterer celledeling, dvs. mitose og meiose. Vi ser på menneskets forplantning, herunder kommer vi ind på kvinden og mandens kønsorganer, hormonregulering hos hhv. kvinder og mænd, kønssygdomme, prævention, fosterudvikling.

- Meiose, mitose
- Mandens testosteronregulering
- Produktion af sædceller
- Menstruationscyklus
- Graviditet og fosterudvikling
- Prævention
- Kønssygdomme


Kernestof: Forplantning, hormonel regulering

Supplerende stof: Sundhed,sygdom, og medicin, bioteknologi, bioetik

Ekskursion: Zoologisk have, komparativ anatomi (dissektion)

Forsøg til aflevering: Kvinder og mænd
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økologi

I dette forløb arbejder vi med søens økologi. Vi kommer ind på økosystemers opbygning, hvordan abiotiske og biotiske faktorer påvirker økosystemer. Herunder arbejder vi med hvad fødekæder og fødenet er og hvordan energistrømmen forløber i en fødepyramide. Vi skal se på en sø som eksempel på et økosystem, på hvordan iltsvind udvikler sig og vi kommer derfor ind på begreberne fotosyntese, respiration og gæring. I forlængelse heraf ser vi på hvordan søens onde cirkler opstår og hvordan søernes naturlige balance kan genetableres, så biodiversiteten genoprettes

økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring

Supplerende stof:
bæredygtighed
miljøbeskyttelse.

forsøg/eksperimentelt arbejde: Ferskvand, makroindeks
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Biologi i sammenhæng

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer