Holdet 2024 bi/2e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Bo Low Kildeager
Hold 2024 bi/2e (2e bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellen
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Køn, sex og gener
Titel 4 Gentofte sø

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellen

Intro til pro- og eukaryote celler samt deres opbygning. Vi ser nærmere på membraners opbygning og membrantransport

Øvelse: Hvorfor er celler små?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Køn, sex og gener

I dette forløb ser vi nærmere på menneskets forplantning: mandens og kvindens reproduktion, hormoner, prævention og kønssygdomme. Derudover skal vi se på hvordan egenskaber kan nedarves og på hvordan DNA'et kan være bærer af denne information

Øvelse:
Dissektion af blomst
Blodtypebestemmelse
Er du farveblind?
DNA i hindbær
PTC
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Gentofte sø

I dette forløb skal vi kende til grundbegreber inden for økologi og i den forbindelse se på hvordan det står til i en af vores søer. Hvordan ser man på om en sø, å, eller et vandløb har det "godt"? Hvad kan indikere, at det går dårligt - og hvad betyder det for naturen når der opstår iltsvind og forurening i et område? Og hvordan kan man genskabe en god balance i en forurenet sø.
Vi skal se på opbygningen af et vandløb, og forstå hvad der menes med iltssvind, eutrofiering, faunaindeks, fødekæder og økosystemer. Hvad er fotosyntese og respiration hos planter, og hvorfor er det vigtigt at vide noget om?

Øvelse: Forureningsbestemmelse af Gentofte Sø
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer