Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Bo Low Kildeager
|
Hold
|
2024 bi/2e (2e bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellen
Intro til pro- og eukaryote celler samt deres opbygning. Vi ser nærmere på membraners opbygning og membrantransport
Øvelse: Hvorfor er celler små?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
I dette forløb ser vi på de forskellige energigivende stoffer i kosten og hvad de skal bruges til. Vi ser også nærmere på hvordan de indgår i vores kost og hvordan de efterfølgende bliver fordøjet og optaget.
Øvelse:
Katalase
Kostanalyse af min egen mad
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Køn, sex og gener
I dette forløb ser vi nærmere på menneskets forplantning: mandens og kvindens reproduktion, hormoner, prævention og kønssygdomme. Derudover skal vi se på hvordan egenskaber kan nedarves og på hvordan DNA'et kan være bærer af denne information
Øvelse:
Dissektion af blomst
Blodtypebestemmelse
Er du farveblind?
DNA i hindbær
PTC
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gentofte sø
I dette forløb skal vi kende til grundbegreber inden for økologi og i den forbindelse se på hvordan det står til i en af vores søer. Hvordan ser man på om en sø, å, eller et vandløb har det "godt"? Hvad kan indikere, at det går dårligt - og hvad betyder det for naturen når der opstår iltsvind og forurening i et område? Og hvordan kan man genskabe en god balance i en forurenet sø.
Vi skal se på opbygningen af et vandløb, og forstå hvad der menes med iltssvind, eutrofiering, faunaindeks, fødekæder og økosystemer. Hvad er fotosyntese og respiration hos planter, og hvorfor er det vigtigt at vide noget om?
Øvelse: Forureningsbestemmelse af Gentofte Sø
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425678",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425678",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425678"
}