Holdet 2024 bi/2h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Ida Christine Larsen
Hold 2024 bi/2h (2h bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fysiologi: Celler, Kost og Sundhed
Titel 2 Genetik
Titel 3 Fysiologi
Titel 4 Økologi
Titel 5 Forløb#5
Titel 6 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fysiologi: Celler, Kost og Sundhed

Cellers opbygning
Membrantransportprocesser
Opbygning og funktion af enzymer
Opbygning og funktion af makromolekyler: Carbohydrater, lipider og proteiner
Opbygning og funktion af fordøjelsesenzymet
Livsstil og sundhed: Diabetes

Litteratur:
Biologi i Udvikling: s.14-27, 55-67, 71-84, 85-...109

Øvelse:
Mikroskopiering af vandpest og rødløg: osmose
Evt Osmose i Kartoffel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Genetik

I dette forløb arbejder vi med opbygningen af DNA og RNA, proteinsyntese, mutationer, gener og nedarvning, vi snakker om kromosomer, gener, alleler, dominansforhold, genotype/fænotype, stamtavler og nedarvning.
Her kommer vi også ind på celledelinger - interfase, DNA-replikation, mitose, meiose. Huntingtons sygdom.
Vi ser på hvordan ABO-systemet og rhesussystemet nedarves, og hvilken betydning blodtyper har for bloddonation og graviditet.

Nedarvning, blodtyper, proteinsyntese, mutationer, evolutionære mekanismer

• Kernestof:  Opbygning og funktion af DNA, Nedarvningsprincipper, det centrale dogme, mutation, eksempler på evolutionsmekanismer, mitose, meiose
• Supplerende stof: Sygdom, medicin, bioteknologi

Forsøg: Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtyper 28-01-2025
Blodtyper 28-01-2025
Blodtyper 28-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fysiologi

I dette forløb arbejder vi med forplantning og hormoner. Vi repeterer celledeling, dvs. mitose og meiose. Vi ser på menneskets forplantning, herunder kommer vi ind på kvinden og mandens kønsorganer, hormonregulering hos hhv. kvinder og mænd, positiv og negativ feedback, sædcelleproduktion og menstruationscyklus, kunstig befrugtning (IVF, ICSI og IUI), klamydia.

I fysiologi forløbet har eleverne også haft om åndedræt, blodet og hjertet. Samt naturligt og kunstigt EPO og bloddoping, kondital.


Kernestof: Forplantning, hormonel regulering

Supplerende stof: Sundhed, sygdom, og medicin, bioteknologi, bioetik

Måling af hæmatokritværdi og LH test
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økologi

I dette forløb arbejder vi med åens økologi. Vi kommer ind på økosystemers opbygning, hvordan abiotiske og biotiske faktorer påvirker økosystemer. Herunder arbejder vi med hvad fødekæder og fødenet er og hvordan energistrømmen forløber i en fødepyramide. Vi har arbejdet med havet, søen og åen som eksempel på et økosystem.
Forståelse for processerne fotosyntese og respiration.
Lært om kulstofkredsløbet, klimaforandringer og biodiversitet.

økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
biokemiske processer: fotosyntese og respiration

Supplerende stof:
bæredygtighed
miljøbeskyttelse.

forsøg/eksperimentelt arbejde: Ferskvand, makroindeks
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer